Čerpací stanice roku, Orlen

Venku i uvnitř bez obsluhy
Zákazníci si už umí sami natankovat, nabít automobil, zaplatit
za pohonné hmoty nebo se sami obsloužit v mycí lince, aniž by
k tomu potřebovali "živou" asistenci. Nyní se nově i občerství
a obslouží v shopu čerpací stanice. Společnost Orlen a Svaz
českých a moravských spotřebních družstev skupiny COOP otevřeli u
dálnice D7 kousek od středočeského Panenského Týnce plně
samoobslužnou čerpací stanice Orlen Express.
Sedm dní v týdnu, 24 hodin denně
Prodejny i čerpací stanice bez obsluhy u nás fungují již několik
let. Nyní se však oba koncepty poprvé spojily do jednoho projektu,
který je třeba zatím označovat jako pilotní. Prodejna, kam bude
dodávat zboží Jednota Podbořany, je stejně jako čerpací stanice
v provozu nepřetržitě, tedy sedm dní v týdnu a dvacet
čtyři hodin denně.
Novinka využívá nejmodernější technologie a přináší zákazníkům
maximální flexibilitu. Spojení největší domácí maloobchodní sítě
bezobslužných prodejen COOP s Orlenem dává zákazníkům možnost
natankovat i nakoupit kdykoli budou mít potřebu. Prodejna je navíc
vybavena i automatickým kávovarem a k dispozici jsou zde i
rovněž produkty pod privátní značkou Stop Cafe, kterou zákazníci
znají z čerpacích stanic Orlen.
"V rámci naší nové strategie se při posilování nepalivového
segmentu zaměřujeme na budování externích partnerství jak na našich
čerpacích stanicích, tak i mimo ně. Příkladem je i spolupráce s
řetězcem COOP na dvou úrovních. První zahrnuje plně automatizované
prodejny COOP na našich čerpacích stanicích a druhou je rozšíření
našeho kávového koutku Stop Cafe - s automatickým kávovarem a
vybranými produkty privátní značky Stop Cafe - do prodejen COOP,"
řekla při slavnostním otevření nové provozovny členka
představenstva skupiny Orlen Agnieszka Bobrukiewicz.
"Pro koncept automatizovaných prodejen 24/7 nacházíme stále nová
uplatnění. Naším primárním cílem je využívání této technologie
v regionech, vysvětlil místopředseda představenstva skupiny
COOP pro služby Lukáš Němčík a dodává, že koncept se také hodí pro
turistické lokality, letiště, nemocnice nebo univerzitní kampusy.
"Jde obecně o místa, kde zákazníci vyžadují vysokou časovou
flexibilitu. Prodejna u čerpací stanice je další skvělou ukázkou
možností využití automatizované prodejny. Díky nabídce více než
tisíce položek si zákazníci i na relativně malém prostoru obchodu
budou moci nakoupit například čerstvé pečivo, mléčné výrobky či
uzeniny." Prodejny 24/7 skupiny COOP neustále přibývají. Jenom v
minulém měsíci jich bylo otevřeno pět a obchod u Panenského Týnce
bude v pořadí 94. prodejnou tohoto druhu.
Pohonné hmoty i nabíjecí stanice
Orlen na samoobslužné čerpací stanici v Panenském Týnci
prodává pohonné hmoty Efecta a Verva na nových stojanech Gilbarco,
které jsou opatřeny tankautomaty od společnosti Unicode Systems.
K dispozici je zároveň i dobíjecí stojan pro elektromobily od
společnosti ČEZ. Kiosek prošel důkladnou rekonstrukcí a původní
malou prodejnu s omezeným sortimentem Orlen změnil ve
spolupráci se společností COOP na moderní samoobslužný obchod,
do kterého zákazníci vstupují přes aplikaci banky ČSOB Dokapsy.
Není však potřeba mít u této banky bankovní účet. Za zakoupené
zboží i pohonné hmoty pak lze zaplatit jakoukoliv platební
kartou.
Moderní samoobslužné koncepty, jako je právě otevřený na čerpací
stanici v Panenském Týnci, jsou ideální pro menší čerpací
stanice, které nelze zásadně přestavět a rozšířit a poté provozovat
v plnohodnotném režimu. "Podobných lokalit, jako je tato
v Panenském Týnci, máme v naší síti několik desítek. Díky
automatizaci provozu čerpacích stanic nacházíme pro tento segment
stanic nové využití a současně touto inovací přispíváme
k zachování dobré regionální obslužnosti ve venkovských
lokalitách," říká ředitel sítě čerpacích stanic Orlen v Česku
Rostislav Moravec.
Pokec s Míšou
Další novinkou, kterou COOP začíná ve svých prodejnách testovat,
je využívání digitální prodejní asistentky, která bude zákazníkům
pomáhat s nákupem a jejich dalšími potřebami. Tzv. avatar dostal
jméno Míša a zákazníci v Panenském Týnci si jej budou moci
vyzkoušet jako první. Míša bude umět zákazníkům například poradit s
akčními nabídkami nebo s orientací v prodejně. Dodavatelem
technologie AI je česká společnost Next mind. "S Míšou si zákazníci
mohou buď normálně popovídat nebo využít ke komunikaci obrazovku.
Nyní chceme především otestovat reálné využití technologie v
provozu, získávat zpětnou vazbu od zákazníků a postupně rozvíjet
její další možnosti, aby byla našimi zákazníky maximálně
využitelná," vysvětluje ředitel společnosti Next mind Miloslav
Bartoň.
"Automatizované prodejny 24/7 představují jednu z největších
inovací v maloobchodě. Nyní pracujeme na širším využívání celého
konceptu a také jej spojujeme s dalšími technologiemi, jako je
zmiňovaný digitální asistent či zajišťování ochrany proti krádežím
díky využití kombinace kamerového systému s AI. Naším dlouhodobým
cílem je vytvoření co nejpohodlnějšího a nejpřívětivějšího prostoru
pro nakupování," uzavírá Lukáš Němčík.
Nepoctivci nemají šanci
Prodejna i celá čerpací stanice je samozřejmě příkladně
zabezpečena proti krádežím. Každý zákazník je totiž identifikován
prostřednictvím bankovní identity a prostor uvnitř i venku je
kompletně pokryt kamerovým systémem napojeným na pult centrální
ochrany stejně jako všechny ostatní samoobslužné prodejny COOP v
Česku. Při každém vstupu zákazníka do prodejny je systém
aktivován.
Pokud chcete v této prodejně nakoupit, musíte si dopředu
stáhnout aplikaci Dokapsy od ČSOB a zaregistrovat se. Pro vstup do
obchodu pak použijete unikátní QR kód, který aplikace sama
vygeneruje. Uvnitř si pak jako v každé samoobsluze vezmete
košík a začnete nakupovat. Následně vybrané zboží u pokladny
naskenujete, potvrdíte nákup a zaplatíte platební kartou, mobilem,
hodinkami nebo platebním prstenem. Pro odchod z prodejny naskenujte
opět QR kód z aplikace.
Fotogalerie