Projekt roku, Unipetrol výzkumně vzdělávací centrum, a.s.
Unipetrol výzkumně vzdělávací centrum vyvinulo biopalivo
druhé generace z dřevní štěpky. To může sloužit nejen
k přimíchávání, ale vozidla se vznětovým motorem mohou jezdit
čistě na toto nové biopalivo, které vzniká v laboratořích UniCRE v
Chemparku Záluží u Litvínova v rámci inovačního projektu COMSYN v
mezinárodním unijním programu pro výzkum a inovace - HORIZON
2020.
Výzkum biosložek druhé generace byl iniciován potřebou splnění
stále přísnějších emisních norem stanovených Evropskou unií. Do
inovačního projektu COMSYN jsou zapojeny výzkumné ústavy, malé a
střední podniky i velké společnosti z Finska, Německa, České
republiky a Itálie. Projekt se zaměřuje na biopaliva druhé generace
z odpadní biomasy, jako je dřevní štěpka, sláma a další
odpadní materiály. UniCRE se do projektu zapojilo už v roce
2017 a po dvou letech představilo vlastní biopalivo druhé generace
z dřevní štěpky.
Nové palivo se chemicky i možnostmi použití zásadně liší od
nynějších biosložek první generace. Zavedením druhogeneračních
paliv získaných technologií Fischer-Tropschovy syntézy se sníží
obsah kyslíku a především nenasycených uhlovodíků způsobujících
možný vznik polymerních úsad v palivovém sytému osobních vozidel.
Ve vztahu k tradičním fosilním palivům pak nabízí produkt
technologie Fischer-Tropschova syntéza vyšší cetanové číslo, což je
základní výkonnostní parametr motorových naft.
Koncept je založen na technologii zplyňování různých druhů
odpadní biomasy na syntézní plyny (oxid uhelnatý a vodík).
Zkoumanou technologií může být zpracováván dřevní odpad, sláma a
další zemědělské zbytky i různé odpadní materiály. Odpad nebo
biomasa se chemickou reakcí (zplyňováním) převádí na tzv.
syntetický plyn (vodík a oxid uhelnatý). Následně chemickou reakcí
oxidu uhelnatého a vodíku na heterogenních katalyzátorech vznikají
žádané uhlovodíky a vodní pára. Kapalné meziprodukty poté mohou být
transportovány do stávajících ropných rafinérií a zde využity pro
mísení vysoce kvalitních motorových paliv s požadovaným efektem
emisních úspor.