Čerpací stanice Granta Slaný

Čerpací stanice roku, Granta

Dálniční pumpa bez dálnice

 Soukromá čerpací stanice na silnici I/7 vedoucí z Prahy přes Chomutov na hraniční přechod Hora svatého Šebestiána je otevřena přibližně rok. Když přijíždíte od Slaného, nemůžete ji minout, i když nejdříve vidíte totem konkurenčního Shellu. Ten ale stojí v protisměru, a tak vám nezbyde, než zajet k pumpě v hnědožlutých barvách. Litovat ale nebudete.

GA4

Pumpařem proti své vůli?

Čerpací stanice Granta je projektována tak, aby sloužila zároveň jako dálniční odpočívka. Jenže dálnice zde zatím není. Realizace dálnice D7 totiž nepatří mezi priority dopravních staveb, a proto na ni nelze čerpat ani dotace z EU. A jestli se vůbec někdy postaví, je zatím spíše ve hvězdách.  Proto zatím vede od silnice do areálu čerpací stanice neobvykle dlouhá příjezdová cesta přes neudržovanou louku. To samozřejmě není problém provozovatelů ČS ale spíše majitelů pozemku plánované dálnice, tedy ŘSD.

Projekt zpracovávala společnost VPÚ DECO Praha a.s. a samotná výstavba trvala od června 2016 přibližně devět měsíců. Společnost Granta Salr - Praha zde vlastní pozemek o rozloze cca 35.000 m2, a tak jsou v plánu ještě motel ve stylu francouzské sítě Formule 1 a také rychlé občerstvení McDonald´s.

Čerpací stanici sice vlastní společnost Granta Salr - Praha, celý projekt, jeho realizaci i provoz však zajišťuje firma CS Granta, jejímž jednatelem je pan Aleš Pavel, se kterým jsme si na nové čerpací stanici sjednali schůzku. Pumpu sice řídí, ale normálně ho zde nezastihnete. Dojíždí sem pravidelně jen dvakrát týdně a o každodenní provoz se stará provozní.

Hlavní činností jednatel a nájemce čerpací stanice je developerská činnost a provozování čerpacích stanic se stále ještě učí. K ruce má přitom zkušeného provozního. Pan Mach totiž pracuje v provozu čerpacích stanic přes 20 let. Celý provoz čerpací stanice, která má otevřeno nonstop, jinak zajišťuje celkem 12 zaměstnanců ve dvousměnném provozu. Nechybí ani kuchař a v plánu je rovněž angažování placaře. "Rád bych, aby to byla neplacená služba pro zákazníky. Každého potěší, když mu personál čerpací stanice umyje zdarma okna vozu a nemá přitom nataženou ruku pro dýško," říká Aleš Pavel.

GA1

 Stojany Wayne a aditivované PHM

Na novotou zářící výdejní ploše se rozhodně nešetřilo. Špičkové stojany Wayne dodala firma GIA. Osobní automobily mají k dispozici celkem osm stání u čtyř oboustranných stojanů, dva stojany na naftu a AdBlue jsou pro kamiony. Sortiment tvoří dva benzíny Natural 95 a 98 a dva druhy motorové nafty s označením Diesel a Diesel Premium. Aditivaci si firma CS Granta zajišťuje sama, pohonné hmoty dodává na tuto čerpací stanici výhradně společnost G7. "Když jsem ještě nepočítal s tím, že budu mít tuto čerpací stanici na starost, pan Veselý ze společnosti G7 nám hodně pomohl. Jsem mu za to vděčný a pohonné hmoty jinde než u G7 ani nepoptáváme," vysvětluje Aleš Pavel. Stranou stojí ještě stojan na LPG, ale v provozu zatím není. "Už rok řešíme povolení," stěžuje si Aleš Pavel. Jinak je třeba ještě dodat, že platební systém dodala firma Unicode, světelné a reklamní panely a totem jsou pro změnu dílem firmy Gema z nedaleké Unhoště.

Služby této čerpací stanice mohou naplno využívat majitelé tankovacích karet CCS, DKV a DFC, s kartami UTA zde však neuspějete. S touto společností majitelé nenašli společnou řeč. Jinak mohou zákazníci čerpací stanice využívat vlastní čipové karty, na které se za

každý natankovaný litr paliva načitá 30 haléřů. Ty pak lze utratit v shopu za zboží nebo občerstvení. 

GA2

 Letiště nahradí italské speciality

Zatímco zvenku pumpa nevypadá nějak monstrózně, určitě budete překvapeni prostorností shopu. Dalo by se říci, že zatím jsou tímto velkým prostorem překvapení i sami provozovatelé. Mezi vstupem a pokladnami totiž zůstává poměrně velký nevyužitý prostor, který si doslova říká o nějaký speciální regál s impulzním zbožím. "Já tomu zatím říkám letiště, ale v nejbližší době by zde měl stát masivní dřevěný stůl s italskými a francouzskými specialitami - uzeniny, sýry, vína" říká Aleš Pavel (ke dni vydání časopisu je již stůl v provozu). V době naší návštěvy zde stál mrazicí box se zmrzlinou Algida, což mělo v letošním horkém září své opodstatnění.

Levá část shopu jinak patří bistru, v pravé najdete regály se zbožím a rozměrný chladicí box, jehož zadní část zároveň slouží jako skladovací prostor. Zákazníci mají k dispozici šest stolků s pohodlnými židlemi a dva barové pulty s vysokým sezením. Nechybí ani bezplatné wi-fi či možnost nabíjet si telefon nebo notebook. Kávu si můžete koupit buď instantní z automatu značky Dallmayr nebo klasické espresso z automatu Franke. Kávu značky Cart D´Ore vám zde dají do porcelánu nebo do kelímku. Příjemně překvapí nabídka nápojů. Na čerpacích stanicích jsou však stále zvláštností točené nápoje - pivo, nealko pivo, malinovka a kofola. "Překvapil nás zájem hlavně o točené pivo," říká Aleš Pavel a dodává: "Řidiči kamionů si zde dají obvykle čtyřhodinovou přestávku a to si pak klidně jedno pivo koupí. Mohou se přitom dívat na televizi a pak se odeberou přespat do svého kamionu."

Každý den si můžete vybrat z desítky teplých jídel nebo dvou druhů polévek. Ty vaří kuchař v dobře vybavené kuchyni, který také připravuje čerstvé bagety, panini a minutky. Teplá jídla jsou v nabídce od 6 do 22 hodin, ráno nechybí tradiční snídaně a celý den si pak můžete koupit něco z nabídky sladkého pečiva. V noci je k dispozici pouze studený a teplý bufet s řízky, karbanátky, sekanou a klobásou. Ze začátku byly ambice nabízet i čerstvé zeleninové saláty, ale zájem ze strany zákazníků byl minimální.

Pečlivě udržované sociální zařízení ještě trochu voní novotou, na dámských toaletách nechybí přebalovací stůl a k dispozici je samozřejmě také sprcha.

K dispozici je i venkovní posezení s přístřeškem, musí se však kvůli tomu obejít celý shop, protože průchod druhou stranou je zavřený. "Původně to bylo myšlené jako průchod k venkovním stolům, ale obsluha neměla přehled o pohybu zákazníků, a z tohoto důvodu jsme průchod uzavřeli," vysvětluje Aleš Pavel. To je bohužel nešvar většiny českých čerpacích stanic, ale je to dáno hlavně úrovní zákazníků…

GA67GA54

Problémy s parkováním

90 procent zákazníků jsou normální motoristi, kteří tudy projíždějí směrem na Prahu a jen 10 procent jsou řidiči kamionů, ale z hlediska celkové výtoče mají nákladní automobily výrazně navrch. Zaparkovat zde může podle počtu parkovacích míst 15 kamionů, tři autobusy a 25 osobních automobilů. "Už jsme tady ale napočítali 28 kamionů, kteří stojí až k silnici, což mi nepřipadá úplně bezpečné. Řešili jsme to svodidlem na příjezdové cestě, ale bohužel nemělo dlouhou živostnost. Někdo ho srazil už druhý den," říká Aleš Pavel.

Časem by se parkoviště mělo rozšířit zvláště v souvislosti s projektovaným motelem a občerstvením McDonald´s. V plánu je také stavba dvou nabíjecích stojanů pro elektromobily. "Vývoj je postupný, učíme se za pochodu, ale obrat ČS stále roste, což mě těší. Nechávám se inspirovat konkurencí, ale mám i své preference," říká Aleš Pavel a dodává: "Je to náš pilotní projekt v tomto oboru. Majitel vložil finanční prostředky do výstavby čerpací stanice s ohledem na informaci, že provozování čerpací stanice je výhodný business. Nevím, jestli je to pravda, osobně si myslím, že síť čerpacích stanic v České republice je naddimenzovaná a návratnost celé investice bude ještě hodně dlouhá."

GA3

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek