Čerpací stanice roku, Granta
Dálniční pumpa bez dálnice
Soukromá čerpací stanice na silnici I/7 vedoucí
z Prahy přes Chomutov na hraniční přechod Hora svatého
Šebestiána je otevřena přibližně rok. Když přijíždíte od Slaného,
nemůžete ji minout, i když nejdříve vidíte totem konkurenčního
Shellu. Ten ale stojí v protisměru, a tak vám nezbyde, než
zajet k pumpě v hnědožlutých barvách. Litovat ale
nebudete.
Pumpařem proti své vůli?
Čerpací stanice Granta je projektována tak, aby sloužila zároveň
jako dálniční odpočívka. Jenže dálnice zde zatím není. Realizace
dálnice D7 totiž nepatří mezi priority dopravních staveb, a proto
na ni nelze čerpat ani dotace z EU. A jestli se vůbec někdy
postaví, je zatím spíše ve hvězdách. Proto zatím vede od
silnice do areálu čerpací stanice neobvykle dlouhá příjezdová cesta
přes neudržovanou louku. To samozřejmě není problém provozovatelů
ČS ale spíše majitelů pozemku plánované dálnice, tedy ŘSD.
Projekt zpracovávala společnost VPÚ DECO Praha a.s. a samotná
výstavba trvala od června 2016 přibližně devět měsíců. Společnost
Granta Salr - Praha zde vlastní pozemek o rozloze cca 35.000 m2, a
tak jsou v plánu ještě motel ve stylu francouzské sítě Formule
1 a také rychlé občerstvení McDonald´s.
Čerpací stanici sice vlastní společnost Granta Salr - Praha,
celý projekt, jeho realizaci i provoz však zajišťuje firma CS
Granta, jejímž jednatelem je pan Aleš Pavel, se kterým jsme si na
nové čerpací stanici sjednali schůzku. Pumpu sice řídí, ale
normálně ho zde nezastihnete. Dojíždí sem pravidelně jen dvakrát
týdně a o každodenní provoz se stará provozní.
Hlavní činností jednatel a nájemce čerpací stanice je
developerská činnost a provozování čerpacích stanic se stále ještě
učí. K ruce má přitom zkušeného provozního. Pan Mach totiž
pracuje v provozu čerpacích stanic přes 20 let. Celý provoz
čerpací stanice, která má otevřeno nonstop, jinak zajišťuje celkem
12 zaměstnanců ve dvousměnném provozu. Nechybí ani kuchař a
v plánu je rovněž angažování placaře. "Rád bych, aby to byla
neplacená služba pro zákazníky. Každého potěší, když mu personál
čerpací stanice umyje zdarma okna vozu a nemá přitom nataženou ruku
pro dýško," říká Aleš Pavel.
Stojany Wayne a aditivované PHM
Na novotou zářící výdejní ploše se rozhodně nešetřilo. Špičkové
stojany Wayne dodala firma GIA. Osobní automobily mají
k dispozici celkem osm stání u čtyř oboustranných stojanů, dva
stojany na naftu a AdBlue jsou pro kamiony. Sortiment tvoří dva
benzíny Natural 95 a 98 a dva druhy motorové nafty s označením
Diesel a Diesel Premium. Aditivaci si firma CS Granta zajišťuje
sama, pohonné hmoty dodává na tuto čerpací stanici výhradně
společnost G7. "Když jsem ještě nepočítal s tím, že budu mít
tuto čerpací stanici na starost, pan Veselý ze společnosti G7 nám
hodně pomohl. Jsem mu za to vděčný a pohonné hmoty jinde než u G7
ani nepoptáváme," vysvětluje Aleš Pavel. Stranou stojí ještě stojan
na LPG, ale v provozu zatím není. "Už rok řešíme povolení,"
stěžuje si Aleš Pavel. Jinak je třeba ještě dodat, že platební
systém dodala firma Unicode, světelné a reklamní panely a totem
jsou pro změnu dílem firmy Gema z nedaleké Unhoště.
Služby této čerpací stanice mohou naplno využívat majitelé
tankovacích karet CCS, DKV a DFC, s kartami UTA zde však
neuspějete. S touto společností majitelé nenašli společnou řeč.
Jinak mohou zákazníci čerpací stanice využívat vlastní čipové
karty, na které se za
každý natankovaný litr paliva načitá 30 haléřů. Ty pak lze
utratit v shopu za zboží nebo občerstvení.
Letiště nahradí italské speciality
Zatímco zvenku pumpa nevypadá nějak monstrózně, určitě budete
překvapeni prostorností shopu. Dalo by se říci, že zatím jsou tímto
velkým prostorem překvapení i sami provozovatelé. Mezi vstupem a
pokladnami totiž zůstává poměrně velký nevyužitý prostor, který si
doslova říká o nějaký speciální regál s impulzním zbožím. "Já
tomu zatím říkám letiště, ale v nejbližší době by zde měl stát
masivní dřevěný stůl s italskými a francouzskými specialitami
- uzeniny, sýry, vína" říká Aleš Pavel (ke dni vydání časopisu je
již stůl v provozu). V době naší návštěvy zde stál mrazicí box
se zmrzlinou Algida, což mělo v letošním horkém září své
opodstatnění.
Levá část shopu jinak patří bistru, v pravé najdete regály
se zbožím a rozměrný chladicí box, jehož zadní část zároveň slouží
jako skladovací prostor. Zákazníci mají k dispozici šest
stolků s pohodlnými židlemi a dva barové pulty s vysokým
sezením. Nechybí ani bezplatné wi-fi či možnost nabíjet si telefon
nebo notebook. Kávu si můžete koupit buď instantní z automatu
značky Dallmayr nebo klasické espresso z automatu Franke. Kávu
značky Cart D´Ore vám zde dají do porcelánu nebo do kelímku.
Příjemně překvapí nabídka nápojů. Na čerpacích stanicích jsou však
stále zvláštností točené nápoje - pivo, nealko pivo, malinovka a
kofola. "Překvapil nás zájem hlavně o točené pivo," říká Aleš Pavel
a dodává: "Řidiči kamionů si zde dají obvykle čtyřhodinovou
přestávku a to si pak klidně jedno pivo koupí. Mohou se přitom
dívat na televizi a pak se odeberou přespat do svého kamionu."
Každý den si můžete vybrat z desítky teplých jídel nebo
dvou druhů polévek. Ty vaří kuchař v dobře vybavené kuchyni,
který také připravuje čerstvé bagety, panini a minutky. Teplá jídla
jsou v nabídce od 6 do 22 hodin, ráno nechybí tradiční snídaně
a celý den si pak můžete koupit něco z nabídky sladkého
pečiva. V noci je k dispozici pouze studený a teplý bufet
s řízky, karbanátky, sekanou a klobásou. Ze začátku byly
ambice nabízet i čerstvé zeleninové saláty, ale zájem ze strany
zákazníků byl minimální.
Pečlivě udržované sociální zařízení ještě trochu voní novotou,
na dámských toaletách nechybí přebalovací stůl a k dispozici
je samozřejmě také sprcha.
K dispozici je i venkovní posezení s přístřeškem, musí
se však kvůli tomu obejít celý shop, protože průchod druhou stranou
je zavřený. "Původně to bylo myšlené jako průchod k venkovním
stolům, ale obsluha neměla přehled o pohybu zákazníků, a z tohoto
důvodu jsme průchod uzavřeli," vysvětluje Aleš Pavel. To je bohužel
nešvar většiny českých čerpacích stanic, ale je to dáno hlavně
úrovní zákazníků…
Problémy s parkováním
90 procent zákazníků jsou normální motoristi, kteří tudy
projíždějí směrem na Prahu a jen 10 procent jsou řidiči kamionů,
ale z hlediska celkové výtoče mají nákladní automobily výrazně
navrch. Zaparkovat zde může podle počtu parkovacích míst 15
kamionů, tři autobusy a 25 osobních automobilů. "Už jsme tady ale
napočítali 28 kamionů, kteří stojí až k silnici, což mi
nepřipadá úplně bezpečné. Řešili jsme to svodidlem na příjezdové
cestě, ale bohužel nemělo dlouhou živostnost. Někdo ho srazil už
druhý den," říká Aleš Pavel.
Časem by se parkoviště mělo rozšířit zvláště v souvislosti
s projektovaným motelem a občerstvením McDonald´s.
V plánu je také stavba dvou nabíjecích stojanů pro
elektromobily. "Vývoj je postupný, učíme se za pochodu, ale obrat
ČS stále roste, což mě těší. Nechávám se inspirovat konkurencí, ale
mám i své preference," říká Aleš Pavel a dodává: "Je to náš pilotní
projekt v tomto oboru. Majitel vložil finanční prostředky do
výstavby čerpací stanice s ohledem na informaci, že provozování
čerpací stanice je výhodný business. Nevím, jestli je to pravda,
osobně si myslím, že síť čerpacích stanic v České republice je
naddimenzovaná a návratnost celé investice bude ještě hodně
dlouhá."