1. 9. 2025

Jak ve Zlíně testují závodní paliva i motory
Na vybraných čerpacích stanicích MOL je řidičům už čtvrtým
rokem dostupné závodní palivo Racing Fuel 102+, které je využíváno
i ve vrcholovém motorsportu. Společnost MOL je jedinou sítí
čerpacích stanic v tuzemsku, která tento typ paliva prodává. Paliva
se testují ve zlínské firmě Vančík Motorsport, kterou jsme měli
možnost navštívit.
"Jsme dlouhodobým podporovatelem motorsportu v České republice a
technologickým partnerem předních týmů napříč různými kategoriemi
motoristického sportu. Dlouhodobá spolupráce s týmem Vančík
Motorsport nám přináší zajímavé možnosti v oblasti testování a
vývoje závodních a speciálních paliv a maziv," vysvětluje Roman
Šteg z oddělení závodních a speciálních paliv ze společnosti MOL
Česká republika a dodává: "Letošní hlavní letní motoristická sezóna
bude již čtvrtá v pořadí, kdy nabídneme Racing Fuel 102+ v síti
čerpacích stanic MOL. Nabídka je určena především motoristickým
nadšencům, kteří chtějí svému autu či motorce dopřát to nejlepší
palivo."
V čem se závodní paliva liší?
V ČR se produkty MOL Racing nabízejí od roku 2018 a od té doby
se MOL z prakticky neznámého dodavatele stal předním dodavatelem
závodních benzínů v ČR. Nejrozšířenějšími produkty v rámci řady MOL
Racing jsou MOL Racing Fuel 102+ a MOL Racing Fuel Hi5.
Klasikou závodních paliv je pro motoristy benzin MOL Racing Fuel
102+, které je k dostání i v maloobchodní síti MOL v České
republice. Racing Fuel 102+ nevzniká aditivací standardního paliva,
nejde tedy o klasický prémiový benzín. V tomto případě jde od
samotného počátku o specifický výrobní proces, kterému předcházelo
dlouhé testování a kalibrace v podmínkách motorsportu.
Výsledkem je špičkové palivo primárně určené pro sportovní
použití. Závodní palivo MOL Racing Fuel 102+ mohou od poloviny
dubna zájemci natankovat na vybraných čerpacích stanicích v síti
MOL. Jde o čerpací stanice, na kterých společnost MOL v posledních
letech zaznamenávala rostoucí zájem o závodní palivo. Jedná
se konkrétně o stanice Praha 5 - Strakonická, Praha 6 - Evropská,
Praha 4 - Türkova a Brno - Bauerova.
Racing Fuel 102+ je palivo, které využívají jezdci a týmy v
nejrůznějších disciplínách motoristického sportu. Jeho název
odkazuje na oktanové číslo 102 a vyšší, díky kterému palivo
zajišťuje kontrolované spalování bez nežádoucích detonací. Palivo
je výjimečné i vyšším obsahem kyslíku. To se projevuje nejen vyšším
výkonem, ale také přispívá k delší životnosti motoru. Tento benzin
je však podstatně dražší než ten klasický, jeho cena se pohybuje
kolem 83 Kč/l bez DPH.
Špičkovým závodním benzinem je pak palivo MOL Racing Fuel Hi5,
které se ale prodává za špičkovou cenu 139 Kč/l bez DPH. U
běžných čerpacích stanic však není k dostání. Závodní
automobil spotřebuje takového paliva 60 litrů na 100 kilometrů.
Pokud se závodní benzin natankuje do běžného auta, dochází
k lepšímu spalování, nižší je také spotřeba. Rozhodně tedy
běžnému motoru neuškodí, naopak.
Přední pozice dobývá MOL Racing i v regionu. S Palivem MOL
například získali mistrovské tituly Národní šampioni v rally v
Německu, Polsku, Maďarsku nebo České republice. V současné době
odhadem např. cca 40-50 % všech vozů kategorie Rally 2 v českém
mistrovství v automobilových soutěžích pohání závodní benzín
MOL.
Právě popularita založená na autentické přítomnosti v
motorsportu přivedla firmu MOL i k nabízení paliva MOL Racing Fuel
102+ na čerpacích stanicích. Na celém regionálním trhu střední a
východní Evropy je MOL jedinou retailovou značkou, která může
podložit svůj inovativní technologický přístup autentickými úspěchy
vlastních produktů v prostředí motorsportu.
Výroba speciální paliv v rámci skupiny MOL
MOL vyrábí závodní paliva ve svém závodu MOL Racing (dříve
Hexan) již od roku 2014. Samotná společnost MOL Racing byla
založena v roce 1989. Jedná se o malý specializovaný závod uvnitř
areálu rozsáhlé rafinerie Százhalombatta u Budapešti. MOL Racing se
zaměřuje nejen na závodní, ale na speciální paliva vůbec (zejména
prvonáplně pro automobilový průmysl - např. Audi, Volkswagen, ale i
další produkty, například náplně do sekaček). Vyrábí ale i závodní
syntetické benziny, které jsou vyžadovány na některých závodech
nebo speciální biopaliva, vesměs bioetanol.
Motorsport je prostředí extrémní konkurence a extrémního
namáhání, je tedy ideálním prostředím pro zatěžkávací zkoušky
paliv. Motorsport je i pionýrem v oblasti vývoje (viz. pokusy o
zavedení udržitelnějších paliv např. ve světové rally WRC nebo ve
vytrvalostních závodech WEC). Obecně lze říci, že motorsport je
vývojovou laboratoří a zároveň i kolbištěm, kde mezi sebou soupeří
produkty nejúspěšnějších hráčů. Poznatky odsud nalézají uplatnění
při produkci běžných paliv.
Specifika speciálních paliv a trhu závodních
paliv
Globálnímu trhu se závodními palivy dominují především
společnosti ETS, VP, P1, Total ale také italská Panta, která je,
stejně jako MOL Racing součástí skupiny MOL. Výrobní proces
závodních paliv neznamená pouhou aditivaci hotových paliv (jako v
případě některých konkurenčních produktů), ale blending
jednotlivých komponentů od samotného základu. Zpravidla jde o
malosériovou výrobu.
Vlastnosti závodních paliv jsou pro oficiální šampionáty
regulovány předpisy mezinárodních federací FIA a FIM. K
nejcharakterističtějším odlišnostem závodních benzínů od benzínů
běžných (kromě zmiňovaného procesu výroby) patří vyšší oktanové
číslo (typicky do 102) a vyšší obsah kyslíku než u běžných paliv.
Zatímco v normálním benzínu je něco kolem půl procenta, u závodních
benzinů je 3,5 procenta, což má zase samozřejmě vliv na hoření.
Výrobě samozřejmě předchází vývoj, který spočívá v opakované
zpětné vazbě mezi laboratoří a pracovištěm, na kterém se měří výkon
paliva v reálném prostředí motoru.
Laboratoř dodá na testovací pracoviště několik vzorků
potenciálně vhodných pro další vývoj, tyto vzorky se ověří na tzv.
motorové brzdě, například právě ve firmě Vančík Motorsport, a poté
cesta pokračuje dalším zušlechťováním nejúspěšnějšího vzorku.
Výsledkem je vyladěný finální produkt.
Veškeré zkušenosti a znalosti nabyté při vývoji a následném
nasazení speciálních paliv v extrémním prostředí motorsportu se
poté využívají pro kultivaci a zefektivňování běžných paliv MOL pro
širokou motoristickou veřejnost.
Spolupráce MOL s Vančík Motorsport
Přibližně od roku 2018, kdy vznikl vlajkový produkt MOL Racing
Fuel Hi5 poskytuje MOLu služby podpory při vývoji a testování paliv
společnost Vančík Motorsport.
Vančík Motorsport má nejen vynikající know-how v oblasti stavby
a údržby motorů, ale disponuje i technickými prostředky pro testy
(tzv. motorová brzda, která je v Česku unikátní). Zároveň se
zde sbíhají jak motory nejrůznějších specifikací, tak i široká
paleta závodních paliv, které používají zákazníci Vančík
Motorsport. Špičkové know-how, excelentní technologické vybavení a
dokonalý přehled o produktech na trhu z celé Evropy vytváří ty
nejlepší předpoklady, pro spolupráci, která posouvá produkty MOL
před ostatní retailové konkurenty. Důkazem je třeba spolupráce se
špičkovými českými závodníky rallye závodů Janem Kopeckým či
Dominikem Stříteským.
Testuje se zde například, jaké oktanové číslo benzinu je pro
motor ještě únosné, aby nedošlo k detonaci, k samozápalu
paliva. Testem v motoru se určuje hranice detonace daného
paliva. Čím je oktanové číslo vyšší, tím větší je odolnost
vůči detonaci, samozápalu, zničení motoru.
Zkouší se zde také motory řady automobilek do rallycrossu,
testování je součástí vývoje nových motorů. Testování při vývoji
nových motorů probíhá i několik měsíců, testování nových paliv je o
něco kratší. Hlavním byznysem jsou však pro firmu Vančík Motorsport
repasy závodních motorů, protože tyto motory se musí asi po dva a
půl tisíce závodních kilometrů kompletně rozebrat, zkontrolovat
všechny díly, vyměnit, co je potřeba, aby se mohl motor dále
používat. Škála činností, které se ve zlínské firmě provádějí, je
tedy poměrně široká.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín