Vůně benzínu

Vůně benzínu

Jak ve Zlíně testují závodní paliva i motory

Na vybraných čerpacích stanicích MOL je řidičům už čtvrtým rokem dostupné závodní palivo Racing Fuel 102+, které je využíváno i ve vrcholovém motorsportu. Společnost MOL je jedinou sítí čerpacích stanic v tuzemsku, která tento typ paliva prodává. Paliva se testují ve zlínské firmě Vančík Motorsport, kterou jsme měli možnost navštívit.

"Jsme dlouhodobým podporovatelem motorsportu v České republice a technologickým partnerem předních týmů napříč různými kategoriemi motoristického sportu. Dlouhodobá spolupráce s týmem Vančík Motorsport nám přináší zajímavé možnosti v oblasti testování a vývoje závodních a speciálních paliv a maziv," vysvětluje Roman Šteg z oddělení závodních a speciálních paliv ze společnosti MOL Česká republika a dodává: "Letošní hlavní letní motoristická sezóna bude již čtvrtá v pořadí, kdy nabídneme Racing Fuel 102+ v síti čerpacích stanic MOL. Nabídka je určena především motoristickým nadšencům, kteří chtějí svému autu či motorce dopřát to nejlepší palivo."

V čem se závodní paliva liší?

V ČR se produkty MOL Racing nabízejí od roku 2018 a od té doby se MOL z prakticky neznámého dodavatele stal předním dodavatelem závodních benzínů v ČR. Nejrozšířenějšími produkty v rámci řady MOL Racing jsou MOL Racing Fuel 102+ a MOL Racing Fuel Hi5.

Klasikou závodních paliv je pro motoristy benzin MOL Racing Fuel 102+, které je k dostání i v maloobchodní síti MOL v České republice. Racing Fuel 102+ nevzniká aditivací standardního paliva, nejde tedy o klasický prémiový benzín. V tomto případě jde od samotného počátku o specifický výrobní proces, kterému předcházelo dlouhé testování a kalibrace v podmínkách motorsportu.

Výsledkem je špičkové palivo primárně určené pro sportovní použití. Závodní palivo MOL Racing Fuel 102+ mohou od poloviny dubna zájemci natankovat na vybraných čerpacích stanicích v síti MOL. Jde o čerpací stanice, na kterých společnost MOL v posledních letech zaznamenávala rostoucí zájem o závodní palivo.  Jedná se konkrétně o stanice Praha 5 - Strakonická, Praha 6 - Evropská, Praha 4 - Türkova a Brno - Bauerova.

Racing Fuel 102+ je palivo, které využívají jezdci a týmy v nejrůznějších disciplínách motoristického sportu. Jeho název odkazuje na oktanové číslo 102 a vyšší, díky kterému palivo zajišťuje kontrolované spalování bez nežádoucích detonací. Palivo je výjimečné i vyšším obsahem kyslíku. To se projevuje nejen vyšším výkonem, ale také přispívá k delší životnosti motoru. Tento benzin je však podstatně dražší než ten klasický, jeho cena se pohybuje kolem 83 Kč/l bez DPH.

Špičkovým závodním benzinem je pak palivo MOL Racing Fuel Hi5, které se ale prodává za špičkovou cenu 139 Kč/l bez DPH.  U běžných čerpacích stanic však není k dostání. Závodní automobil spotřebuje takového paliva 60 litrů na 100 kilometrů.

Pokud se závodní benzin natankuje do běžného auta, dochází k lepšímu spalování, nižší je také spotřeba. Rozhodně tedy běžnému motoru neuškodí, naopak.

Přední pozice dobývá MOL Racing i v regionu. S Palivem MOL například získali mistrovské tituly Národní šampioni v rally v Německu, Polsku, Maďarsku nebo České republice. V současné době odhadem např. cca 40-50 % všech vozů kategorie Rally 2 v českém mistrovství v automobilových soutěžích pohání závodní benzín MOL.

Právě popularita založená na autentické přítomnosti v motorsportu přivedla firmu MOL i k nabízení paliva MOL Racing Fuel 102+ na čerpacích stanicích. Na celém regionálním trhu střední a východní Evropy je MOL jedinou retailovou značkou, která může podložit svůj inovativní technologický přístup autentickými úspěchy vlastních produktů v prostředí motorsportu.

Výroba speciální paliv v rámci skupiny MOL

MOL vyrábí závodní paliva ve svém závodu MOL Racing (dříve Hexan) již od roku 2014. Samotná společnost MOL Racing byla založena v roce 1989. Jedná se o malý specializovaný závod uvnitř areálu rozsáhlé rafinerie Százhalombatta u Budapešti. MOL Racing se zaměřuje nejen na závodní, ale na speciální paliva vůbec (zejména prvonáplně pro automobilový průmysl - např. Audi, Volkswagen, ale i další produkty, například náplně do sekaček). Vyrábí ale i závodní syntetické benziny, které jsou vyžadovány na některých závodech nebo speciální biopaliva, vesměs bioetanol.

Motorsport je prostředí extrémní konkurence a extrémního namáhání, je tedy ideálním prostředím pro zatěžkávací zkoušky paliv. Motorsport je i pionýrem v oblasti vývoje (viz. pokusy o zavedení udržitelnějších paliv např. ve světové rally WRC nebo ve vytrvalostních závodech WEC). Obecně lze říci, že motorsport je vývojovou laboratoří a zároveň i kolbištěm, kde mezi sebou soupeří produkty nejúspěšnějších hráčů. Poznatky odsud nalézají uplatnění při produkci běžných paliv. 

Specifika speciálních paliv a trhu závodních paliv

Globálnímu trhu se závodními palivy dominují především společnosti ETS, VP, P1, Total ale také italská Panta, která je, stejně jako MOL Racing součástí skupiny MOL. Výrobní proces závodních paliv neznamená pouhou aditivaci hotových paliv (jako v případě některých konkurenčních produktů), ale blending jednotlivých komponentů od samotného základu. Zpravidla jde o malosériovou výrobu.

Vlastnosti závodních paliv jsou pro oficiální šampionáty regulovány předpisy mezinárodních federací FIA a FIM. K nejcharakterističtějším odlišnostem závodních benzínů od benzínů běžných (kromě zmiňovaného procesu výroby) patří vyšší oktanové číslo (typicky do 102) a vyšší obsah kyslíku než u běžných paliv. Zatímco v normálním benzínu je něco kolem půl procenta, u závodních benzinů je 3,5 procenta, což má zase samozřejmě vliv na hoření.

Výrobě samozřejmě předchází vývoj, který spočívá v opakované zpětné vazbě mezi laboratoří a pracovištěm, na kterém se měří výkon paliva v reálném prostředí motoru.

Laboratoř dodá na testovací pracoviště několik vzorků potenciálně vhodných pro další vývoj, tyto vzorky se ověří na tzv. motorové brzdě, například právě ve firmě Vančík Motorsport, a poté cesta pokračuje dalším zušlechťováním nejúspěšnějšího vzorku. Výsledkem je vyladěný finální produkt.

Veškeré zkušenosti a znalosti nabyté při vývoji a následném nasazení speciálních paliv v extrémním prostředí motorsportu se poté využívají pro kultivaci a zefektivňování běžných paliv MOL pro širokou motoristickou veřejnost.

Spolupráce MOL s Vančík Motorsport

Přibližně od roku 2018, kdy vznikl vlajkový produkt MOL Racing Fuel Hi5 poskytuje MOLu služby podpory při vývoji a testování paliv společnost Vančík Motorsport.

Vančík Motorsport má nejen vynikající know-how v oblasti stavby a údržby motorů, ale disponuje i technickými prostředky pro testy (tzv. motorová brzda, která je v Česku unikátní). Zároveň se zde sbíhají jak motory nejrůznějších specifikací, tak i široká paleta závodních paliv, které používají zákazníci Vančík Motorsport. Špičkové know-how, excelentní technologické vybavení a dokonalý přehled o produktech na trhu z celé Evropy vytváří ty nejlepší předpoklady, pro spolupráci, která posouvá produkty MOL před ostatní retailové konkurenty. Důkazem je třeba spolupráce se špičkovými českými závodníky rallye závodů Janem Kopeckým či Dominikem Stříteským.

Testuje se zde například, jaké oktanové číslo benzinu je pro motor ještě únosné, aby nedošlo k detonaci, k samozápalu paliva. Testem v motoru se určuje hranice detonace daného paliva.  Čím je oktanové číslo vyšší, tím větší je odolnost vůči detonaci, samozápalu, zničení motoru.

Zkouší se zde také motory řady automobilek do rallycrossu, testování je součástí vývoje nových motorů. Testování při vývoji nových motorů probíhá i několik měsíců, testování nových paliv je o něco kratší. Hlavním byznysem jsou však pro firmu Vančík Motorsport repasy závodních motorů, protože tyto motory se musí asi po dva a půl tisíce závodních kilometrů kompletně rozebrat, zkontrolovat všechny díly, vyměnit, co je potřeba, aby se mohl motor dále používat. Škála činností, které se ve zlínské firmě provádějí, je tedy poměrně široká.

Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/4 Téma číslaBlackout
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek