Firma je jako žralok, musí pořád plavat…

Daniel Tobolka 

Daniel Tobolka, generální ředitel společnosti AutoMax

Společnost AutoMax Group se specializuje na dovoz, prodej a distribuci výrobků z oblasti autokosmetiky a autochemie. Za dobu svého působení v České republice se mimo jiné stala stabilním partnerem autorizovaných servisů, sítí čerpacích stanic i mycích center. Už více než 20 let ji řídí Daniel Tobolka, se kterým jsme si povídali o dávné i nedávné historii firmy a její žhavé současnosti.

AutoMax působí na českém trhu už 34 let. Vlastně je tu po celou historii svobodného Československa a posléze Česka. A podle všech ukazatelů a odkazů se zdá, že firma neustále roste. Ale byly i období problémů, nastaly nějaké krize. Můžete uplynulé tři dekády zhodnotit?

Praha se začátkem 90. let stala místem, které navštěvovali mimo jiné mladí Američané, kteří tak úplně nevěděli, jak zatím se svým životem naloží. Shodou okolností se tehdy jako graduanti dostali do Prahy i bratři Pierce a Chris Walmsley a rozhodli se tady podnikat. Založili obchodní firmu Walmsley Enterprises International a experimentovali s různými produkty například se sušenkami nebo žiletkami, dokonce se snažili uchytit i jako vývozce české bižuterie do USA. Jeden z nich se tady navíc oženil a jeho žena je dodnes jednatelkou AutoMaxu.

Oba bratři se v Česku usadili a postupně firmu vyprofilovali a stali se z nich prodejci prémiové autokosmetiky. Původně zastupovali značky ArmorAll a Turtle Wax, potom se přidalo WD-40 a STP a nakonec stromečky Wunder-Baum. V roce 1998 si proto firma zaregistrovala obchodní značku AutoMax a podařilo se ji celkem slušně etablovat na retailovém trhu. A takhle to běželo až do roku 2000, kdy se majitelé rozhodli vrátit do Spojených států. S firmou však zůstali v těsném kontaktu, který spočíval v denním reportingu, takže původní pupeční šňůra mezi majiteli a místními zaměstnanci se nepřerušila a zůstala pevná.

Vy jste u samého počátku nebyl, ale také už ve firmě působíte dlouho…

Já jsem do AutoMaxu přišel v roce 2005 v lednu, kdy měla firma 15 zaměstnanců a obrat okolo 75 milionů a byla tak trochu na mrtvém bodě. Měl jsem přinést nový impuls. Firma měla své sídlo, k tomu sklad v Počernicích, a byly zde ambice roztáhnout se na více prodejních míst. Zároveň však tehdy musela čelit velkému tlaku konkurence, která měla i provozní kapaliny a lacinější značky, zatímco my jsme stále nabízeli jen ty prémiové. To bylo pro AutoMax poměrně těžké období, kdy hrozilo, že se stane jen okrajovým dodavatelem, což by znamenalo jeho zánik. Uvědomili jsme si tehdy, že firma je jako žralok, který musí neustále plavat, respektive růst, aby nezahynul. Prvním impulsem pro zdravý rozvoj byla akvizice firmy Gratia v roce 2010. Získali jsme tím přístup do sektoru profesionálního mytí a na trh výstavby myček a dodavatele mycí chemie Ma-Fra.  To byl hrozně důležitý milník pro AutoMax, kdy se z retailového trhu posunul i na trh be-to-be. Znamenalo to i zvýšení obratu ze 75 milionů na 250 milionů korun. V té době jsme zároveň získali i partnerství s dodavateli provozních kapalin, které tehdy v nabídce autokosmetiky hrály velmi důležitou roli.

Byly v historii firmy ještě nějaké další milníky, které vás posunuly dál?

Po získání společnosti Gratia došlo ještě ke dvěma velkým událostem z hlediska historie firmy a jejího vývoje. Uvědomili jsme si tehdy, že nemáme v retailu nižší a střední segment, a tak jsme od firmy Unilever koupili značku Coyote, která nám dnes slouží jako nástroj pro střední cenový segment. A je to navíc jediná značka, kterou AutoMax vlastní.

Ještě významnější moment historie AutoMaxu nastal v roce 2013, kdy jsme zahájili spolupráci se společností Shell. Světový ropný gigant tehdy měnil strategii prodeje maziv a olejů a v asi 220 zemích převrátil přímé zastoupení na tzv. makrodistributorské zastoupení. Spočívalo to v tom, že si Shell vybíral v každé zemi jednoho partnera, přes kterého by prodával své produkty. V Česku si vytipoval několik uchazečů včetně AutoMaxu, a nakonec jsme se stali výhradním zástupcem pro český a slovenský trh. Z obratu 250 milionů jsme se okamžitě dostal na více než miliardu.

Akvizice Shellu udělala z malé rodinné firmy Automax velkou společnost, která má dnes čtyři samostatné divize. Dvě třetiny obratu tvoří Shell a prodej olejů a maziv, jednu třetinu autokosmetika a poměrně malou část automyčky, čisticí technologie a mycí chemie. Firma dnes působí nejen na českém a slovenském trhu, ale také v Maďarsku, kam dováží především produkty značek Ma-Fra a Coyote. V posledních dvou letech se navíc ukazuje, že vstup na maďarský trh byl dobrý tah.

Pod značkou Shell nabízí AutoMax bezmála dvacítku produktů. Můžete nám to nějak rozklíčovat?

Shell jednotlivé skupiny svých produktů pojmenovává a označuje, nicméně naše spolupráce s tímto světovým gigantem stojí na třech nohách: první jsou oleje Helix pro osobní automobily, druhou oleje Rimula pro nákladní automobily a třetí oleje a maziva pro průmyslové aplikace. Každá oblast představuje zhruba třetinu z celkového obratu. Dodáváme samozřejmě i oleje Shell do retailu, ale to je spíše minoritní záležitost.

V současné době nabízíte 30 značek, v roce 2024 jste měli roční obrat přes 2,3 miliardy korun, bezmála 4000 partnerů a přes 5500 produktů skladem. Kde všude najdeme AutoMax a kolik má dnes firma zaměstnanců?

Centrála je v Praze ve Stodůlkách, vedle toho spravujeme obrovský sklad na ploše 14 tisíc metrů čtverečních v Lovosicích, další sklad v Budapešti, kancelář v Bratislavě a servisní dílny pro mycí technologie v Brně a Rokycanech. Sklady a dopravu si najímáme prostřednictvím třetí strany, takže celkem má firma jen 126 zaměstnanců. Asi 80 z nich jsou obchodní zástupci. I když dnes existují moderní digitální platformy, my pořád vycházíme z toho, že zákaznickou poptávku by měl zajišťovat obchodní zástupce.

Jak velkou roli hrají ve vašich obchodních aktivitách čerpací stanice?

Velkou. Je to důležitý odbytový kanál, ať už se jedná o velké sítě čerpacích stanic nebo soukromníky. Pro nás jsou důležité ty, které mají shop a v tomto případě se jedná o přibližně 2000 čerpacích stanic. Zejména velké sítě jako MOL nebo Orlen jsou pro nás také příležitostí pro prezentaci produktů, které uvádíme na trh nebo je chceme více zviditelnit. Pro některé řetězce pak vyrábíme i tzv. privátní značky - pokud uspějeme s cenou.

Když se podíváte na počet realizací mycích center v jednotlivých obdobích od roku 2010, kdy jste získali společnost Gratia, kdy byl jejich největší boom? Není u nás už tak trochu "přemyčkováno"?

To nejsem schopný říci, protože co se týče projektů nových mycích center, stále nám počet instalací stoupá. Souvisí to i s tím, jak se mění kultura péče o automobil. Dnes už neuvidíte, že by si někdo myl automobil na sídlišti, jako tomu bývalo dříve. Mimochodem, když jsme začínali s prodejem autokosmetiky mez nejprodávanějšími položkami byl autošampón. A to už dávno neplatí. Nám se nejvíce daří výstavba mycích boxů, hodně zakázek máme i na instalaci nových technologií do již zavedených mycích center. Do většiny projektů dodáváme následně i chemii a podle toho vidíme, že ta mycí centra fungují. Myslím, že je zde stále ještě nějaký prostor pro nová místa.

Co byl váš největší projekt z hlediska realizace mycího centra?

Jednoznačně mycí centrum Davo Car v Olbramovicích. Tam jsme instalovali boxy, portál i tunelovou myčku, je tam několik vysavačů, pračky koberců apod. Tohle je taková naše vlajková loď.

Dnes se hodně mluví o tzv. udržitelném podnikání, předmětem diskuzí je zkratka ESG. Jak tyto pojmy naplňuje firma AutoMax v případě olejů, mycích center a autokosmetiky?

Ekologický reporting stoupá na důležitosti, ale u nás zatím není na pořadu dne. V nabídce sice máme i ekologickou chemii, ale nesnažíme se ji nabízet na úkor té standardní. My stále vycházíme hlavně z poptávky na trhu. Pokud se pravidla nějak zpřísní, budeme na to samozřejmě reagovat. Chceme být ve všem lídry na trhu a platí to samozřejmě i pro vztah k životnímu prostředí. 

Jak firma překonala pandemii covidu a jak se vyrovnala s nedávnou inflací?

Překvapivě celé toto období pro nás bylo relativně příznivé. Covidem jsme nebyli postiženi vůbec, poptávka se jen přesunula z marketů na čerpací stanice. Samozřejmě jsme museli respektovat omezení styku a nastavit různé režimy tzv. home office, ale jakmile omezení padla, vrátili jsme se do starých kolejí. Myslím si, že sociální interakce mezi zaměstnanci je důležitá pro zdravý chod firmy. Při inflaci šly ceny mnohde nahoru, náš segment to ale dokázal dlouhou dobu absorbovat a zdražovalo se až v posledním roce. Ale obrat nám kvůli tomu rozhodně neklesnul. Naopak, letos bychom mohli překročit hranici 2,5 miliardy korun.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/4 Téma číslaBlackout
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek