23. 12. 2025

Dopředu mě žene odpor vůči nedomyšleným
regulacím
Majitel a jednatel společnosti Unicode Systems a mimo jiné i
zakladatel vydavatelství Petrolmedia, které vydává časopis Petrol
magazín a pořádá konference Petrol Summit, letos oslavil významné
jubileum. Jeho práci oceňují nejen provozovatelé čerpacích stanic,
kteří využívají hardware i software od firmy Unicode Systems, ale
vlastně všichni, kterým leží na srdci fungování celého
petrolejářského oboru díky jeho mediálním aktivitám i práci
v ČAPPO. V souvislosti s tím byl ve všeobecné shodě
odborné komise, která vyhlašuje ceny Petrol Awards, oceněn titulem
Osobnost roku. A to si samozřejmě zaslouží bilanční rozhovor.
Co pro vás ocenění Osobnost roku v petrolejářském
průmyslu znamená?
Ocenění Osobnost roku v petrolejářském průmyslu beru především
jako ocenění práce celého týmu lidí, se kterými jsem měl možnost
poslední desítky let spolupracovat - v Unicode Systems, Petrolmedia
i v široké komunitě petrolejářského retailu.
Zároveň to vnímám jako potvrzení, že má smysl držet se
technických faktů, ekonomické logiky a zdravého rozumu, i když je
zrovna módní energetická ideologie, jejíž nositelé a propagátoři
mají většinou jen minimální znalosti ohledně reálné
problematiky dopravy, paliv pro mobilitu nebo oboru čerpacích
stanic. A je to i závazek: dál nahlas říkat, kde jsou
regulace v rozporu s fyzikou, ekonomikou a praxí, byť to není vždy
populární, zejména pak v oficiálních médiích.
Když se ohlédnete za svou kariérou, které milníky
považujete za klíčové pro formování vaší profesní
dráhy?
Když se ohlédnu zpět, tak kromě odvahy k založení firmy
v roce 1990, byly klíčové tři milníky.
Ten první byl vstup do světa IT pro čerpací stanice v době, kdy
se ještě prodávalo "jen palivo" a digitalizace znamenala maximálně
elektronický stojan - tehdy jsme si uvědomili, že data jsou pro
provoz stejně důležitá jako palivo v nádržích.
Druhým milníkem bylo založení Petrol magazínu, protože nás to
posunulo z role dodavatele technologií i do role moderátora odborné
debaty v oboru.
A třetím zlomem byl vstup ČR do EU, což nám na jedné straně
umožnilo rozšířit naše aktivity na mezinárodní úroveň, na druhé
straně se kromě výhod začínal postupně projevovat nástup masivních
evropských regulací. Zejména po roce 2018 bylo jasné, že nebude do
budoucna možné jen pasívně přihlížet k nerealistickým a
ideologicky motivovaným destruktivním zásahům EU do průmyslu,
energetiky a dopravy, ale alespoň trochu přispět k tomu, aby
se náš obor "ozval" se svým názorem na realitu.
Před 25 lety byl založen Petrol magazín. Co byl tehdy
hlavním impulsem pro jeho vznik?
Před 25 lety nám chyběl titul, který by systematicky propojoval
výrobce paliv, provozovatele čerpacích stanic, dodavatele
technologií a státní správu.
V devadesátých letech sice existoval pokus tehdejší
asociace Petroling (výrobci a dodavatelé technologií pro čerpací
stanice) vydávat nepravidelný oborový věstník, problémem ale bylo
financování, redigování a zodpovědnost za obsah. V roce 1999 bylo
stále více jasné, že pokud by měl existovat skutečný odborný
časopis, musí ho vlastnit a řídit specializovaná mediální firma,
obklopená odbornými konzultanty a přispěvovateli, jako tomu už
tehdy bylo například v Německu, kde už dlouhá léta existoval
časopis Tankstelle.
PetrolMagazín vznikl jako nástroj, který má dávat prostor
praktickým zkušenostem z terénu a zároveň přinášet do Česka
informace o trendech v Evropě a ve světě s technickým a ekonomickým
pohledem.
V souvislosti s tím vznikla i tradice konferencí Petrol
Summit. Jak se změnil charakter debat, které se na summitu vedou
dnes oproti jejím začátkům?
Uvažovat o konferenci jsme si mohli dovolit až po několika
letech, kdy konečně přestal být časopis ztrátový. Organizování
konferencí jsme vnímali jako přirozenou nadstavbu dosavadní
činnosti magazínu. Na začátku byla náplň Petrol Summitu výrazně
techničtější a užší - řešili jsme hlavně provozní témata:
technologii čerpacích stanic, IT systémy, výrobu a logistiku paliv.
Dnes je agenda mnohem širší a bohužel také mnohem politizovanější,
protože politika EU, Fit For55 a související balíky regulací
zasahují v našem oboru úplně všechno - od paliv přes
infrastrukturu až po zákaz spalovacích motorů. Přesto se snažíme,
aby Summit zůstal platformou, kde se neopakují leckdy prázdné
slogany z bruselských prezentací, ale kde se technicky a otevřeně
diskutuje, co je realistické a co ne.
Přirozeným rozšířením této snahy pak pro nás bylo počínaje rokem
2021 organizování mezinárodních konferencí VIZE 2050, jejichž cílem
je poskytnout odbornou a vědeckou platformu pro prezentaci reálných
alternativních zdrojů pro čistou mobilitu, respektujících
technologickou neutralitu, skutečné technologické možnosti a
ekonomickou udržitelnost. Dvě proběhlé konference si získaly
v našem oboru mezinárodní respekt, takže příští rok
v dubnu organizujeme společně s ČAPPO a FuelsEurope již
třetí ročník VIZE 2050. Tentokrát se na programu a organizaci bude
podílet dalších šest evropských petrolejářských asociací.
Firma Unicode Systems dlouhodobě vyvíjí software i
hardware pro zjednodušení a automatizaci provozu čerpacích stanic.
Jak se podle vás proměnily technologické požadavky klientů za
poslední dvě dekády?
Za posledních dvacet let se z IT pro čerpací stanice stal
nervový systém celého retailu. Klienti dnes nechtějí jen pokladnu,
cenový totem a sondy v nádržích - očekávají plnou integraci s
logistikou, věrnostními systémy, platebními metodami, e‑commerce,
reportingem v reálném čase a propojení s korporátním ERP. Zároveň
výrazně vzrostly nároky na možnost vzdálené správy, přenosy dat a
s tím i na kyberbezpečnost. Zatímco dříve byl software
"doplněk k technice", dnes je to strategická platforma, na které
stojí celé podnikání.
Kde jsou největší technologické výzvy současnosti - je
to digitalizace, automatizace, kyberbezpečnost, nebo snad umělá
inteligence?
Všechny zmíněné oblasti jsou důležité, ale zásadní výzvou je
jejich kombinace v reálném provozu. Digitalizace a automatizace
tlačí na maximální propojení systémů, což zvyšuje uživatelský
komfort a provozní efektivitu, ale zároveň dramaticky zvyšuje
zranitelnost z pohledu kyberbezpečnosti. Umělá inteligence (AI) má
v oboru obrovský potenciál - například v prediktivní údržbě,
optimalizaci zásob a dynamické cenotvorbě - ovšem pouze tehdy, když
stojí na kvalitních datech a realistických očekáváních, nikoli na
marketingových sloganech politiků. Největší výzvou je proto
"uřídit" tu komplexitu tak, aby AI technologie pomáhaly provozům a
lidem, ne aby je paralyzovaly, a přitom v lidech vyvolávaly
zbytečnou frustraci, že je AI technologie předbíhá a ohrožuje. AI
vám například nikdy neopraví ucpaný odpad. Typické je že o AI
koluje v médiích a v politických kruzích spousta
nepodložených mýtů. Například stále slyšíme módní narativ, že AI
bude celosvětově rozhodujícím konzumentem elektrické energie.
Pravdou je, že systémy AI dnes spotřebovávají nanejvýš 20 % energie
datových center a jen 0,3 až 0,5 % celosvětové výroby
elektřiny.
Mluví se o tom, že čerpací stanice se postupně mění v
multifunkční servisní místa. Jaké služby budou určovat jejich
fungování v nejbližší i vzdálenější budoucnosti?
Čerpací stanice se už dnes stávají servisními centry pro
mobilitu - ať už jde o klasická paliva, alternativní pohony nebo
služby pro řidiče. V nejbližší budoucnosti budou rozhodovat tři
oblasti: kvalita a rychlost obsluhy (včetně samoobslužných a
bezkontaktních řešení), šířka doplňkových služeb (myčky, zásilkové
služby, gastro, mikrologistika), a schopnost flexibilně nabídnout
různé typy energií podle toho, co dává pro vozový park ekonomický a
technický smysl v dané lokalitě. Dlouhodobě přežijí ti, kteří
dokážou kombinovat klasická kapalná paliva s novými formami
energie, aniž by skočili na lep jediné "spasitelné"
technologii.
Často upozorňujete na praktické dopady evropských
regulací na náš obor. Které kroky převedení ideologie Green Dealu
do praxe považujete za nejproblematičtější nebo spíš
nejškodlivější?
Za nejškodlivější považuji snahu Green Deal převést do praxe
formou zákazů a zákazových termínů - typicky zákaz prodeje nových
spalovacích motorů po roce 2035. To je učebnicový příklad
ideologického kroku, který ignoruje kupní sílu obyvatel,
energetický mix výroby elektřiny, stav infrastruktury a zejména
technické limity různých pohonů. Pro náš obor je úderem i přemíra
detailní regulace v oblasti emisních povolenek, podílů
"obnovitelných" složek v palivech atd. Místo aby EU stanovila
realistický cíl, nezasahovala do trhu, a dala prostor inženýrům
hledat nejlepší cesty, diktuje nejen cíle, ale i prostředky, a tím
často prodražuje i jinak rozumná řešení, jako jsou například
moderní úsporné motory nebo vývoj skutečně ekologicky šetrných
pohonů.
V čem vidíte největší rozpor mezi ambicemi Evropské
komise a realitou každodenního fungování firem v našem oboru
potažmo v celém průmyslu EU?
Evropská komise často komunikuje své ambice jazykem "globálního
leadershipu" a "globálního příkladu", ale dnešní svět není ani
zdaleka tak homogenní, aby Evropa dokázala sama změnit klimatickou
rovnici. Výsledkem je, že na papíře vypadáme jako klimatický
premiant, ale v reálné ekonomice ztrácíme konkurenceschopnost vůči
regionům, které si zachovaly pragmatičtější přístup k energetice i
průmyslu. V každodenním fungování firem to znamená, že místo
zaměření na inovace jde více zdrojů na kontrolu dodržování předpisů
a regulací a reportování a plnění neustále se měnících
administrativních požadavků. Typickým příkladem budiž násilné
zavádění ESG. To není cesta k technologickému lídrovi, ale
k drahému a přeregulovanému ekonomickému a technologickému
skanzenu.
Je podle vás možné nastavit ekologické cíle tak, aby
byly dlouhodobě udržitelné, a zároveň nepřinášely neúměrnou zátěž
pro podnikání v našem oboru?
Ano, ekologické cíle lze nastavit tak, aby byly udržitelné - ale
pouze za tří podmínek: musí být technologicky neutrální, ekonomicky
vyčíslitelné a časově realistické. Místo zákazu spalovacích motorů
bychom měli stanovovat reálné emisní limity pro celý životní cyklus
vozidla a nechat konstruktéry a energetiky, aby zvolili optimální
kombinaci technologií - od vysoce účinných spalovacích motorů přes
biopaliva druhé generace až po syntetická paliva nebo vodík tam,
kde to dává smysl. Pokud regulace respektuje fyziku a ekonomiku,
firmy se jejímu splnění přizpůsobí a často přijdou s inovacemi,
které by jinak nevznikly. Pokud ale regulace popírá realitu,
výsledkem je obcházení pravidel, drahé slepé uličky a frustrace
všech zúčastněných. O celospolečenských dopadech ani nemluvě.
Kde vidíte prostor pro kompromis mezi technologickým
pokrokem, regulacemi a ekonomickou realitou
provozovatelů?
Prostor pro kompromis vidím v opuštění dogmatu "jediné správné
technologie" a návratu k principu technologické neutrality.
Provozovatelé čerpacích stanic i celého dodavatelského řetězce
potřebují předvídatelné prostředí na deset až patnáct let dopředu,
ne každé dva roky nový balík regulací. Pokud politik stanoví cíl -
například snížení emisí o konkrétní procento do určitého roku - a
nechá trh, aby si našel cestu kombinací účinnějších motorů,
čistších paliv, lepší logistiky a rozumného podílu elektromobility,
vznikne přirozený tlak na inovace. Když naproti tomu nadiktuje
specifický podíl jedné technologie, podváže inovace v jiných
oblastech a zároveň zvedne náklady provozovatelům i
zákazníkům.
Český retailový trh je velmi konkurenční, je na základě
toho i dostatečně inovativní?
Český retailový trh je velmi konkurenční cenově i z hlediska
hustoty sítě, což je dobře pro zákazníka, ale zároveň to vytváří
tlak na marže a schopnost investovat do inovací. Přesto vidím, že
řada hráčů dokáže být velmi kreativní - ať už v nabídce služeb,
kvalitě gastronomie, nebo v chytrém využití digitálních nástrojů
pro řízení provozu. Největší bariérou inovací dnes nejsou ani tak
provozovatelé, jako spíše regulační nejistota a často nejasný
výhled, zda se investice do nové technologie stihne vrátit dřív,
než ji nějaký nový předpis učiní zbytečnou.
Když přemýšlíte o budoucnosti oboru i vlastní práci - co
vás stále motivuje hledat nové cesty a přicházet s dalšími
inovacemi?
Motivuje mě především to, že energetika a doprava jsou obory,
kde se fyzikální zákony nedají odhlasovat - buď řešení funguje v
reálném provozu, nebo ne. Baví mě hledat cesty, jak využít nové
technologie, aby skutečně pomáhaly provozům čerpacích stanic a celé
logistice paliv, a zároveň nezapomínat na ekonomickou stránku věci.
A v neposlední řadě mě žene dopředu i určitý odpor vůči
prvoplánovým a nedomyšleným regulacím - pokaždé, když vidím další
ideologický nápad bez znalosti praxe, beru to jako výzvu alespoň
trochu přispět k vysvětlení, jak by šlo stejného cíle dosáhnout
chytřeji a technologicky i ekonomicky udržitelně. A to jsou
konference Petrol Summit a VIZE 2050.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 6