Poohlížíme se po nových odvětvích

Gia Holý daniel

Skupina GiA, působící v současnosti v jedenácti evropských státech, je u nás reprezentována společností GiA Česká republika, která je nástupnickou organizací původních společností GiA. Jejího dlouholetého jednatele Martina Rybáře vystřídal na přelomu roku dosavadní člen vedení Daniel Holý. Povídali jsem si s ním, jaké výzvy na něj v nové funkci čekají, a kam chce firmu posouvat.

Vaše jmenování do čela společnosti GiA je překvapením…

Zase takové překvapení to není. Měli jsme dohodu, že se tak stane v roce 2026, na přání Martina k tomu došlo o rok dříve, částečně i kvůli jeho zdraví. Zachováváme kontinuitu, já jen převzal exekutivu, která ho dost vyčerpávala. Mým cílem je rozvíjet firmu do nových oblastí, Martin může pokračovat ve své práci se stávajícími zákazníky a tento rok oba považujeme za transformační.

Co všechno dnes GiA dělá?

Naše činnost se stále soustředí hlavně na technologie a servis čerpacích stanic, s čímž souvisí i monitoring aktivit čerpacích stanic, možnosti jejich úspor, popřípadě dodávky alternativních zdrojů energií pro čerpací stanice. V poslední době se soustředíme společně s mateřskou centrálou v Rakousku i na dodávky technologických celků pro průmysl a armádu. GiA samozřejmě na českém trhu zastupuje významné výrobce komponentů pro chemický, petrochemický, potravinářský, stavební a letecký průmysl.

Jak se vám dařilo v posledních dvou letech, kdy většina firem bojovala s inflací a drahými energiemi?

Po kovidovém období to bylo trochu složitější, ale rok 2023 se vyvinul krásně, loni jsme se začali navíc orientovat na nové zákazníky a letos máme už tolik zakázek, že některé přesouváme na rok 2026. Takže je to docela dobré, i když to na začátku roku vypadalo všelijak…

Odkud jsou noví zákazníci?

Začali jsme se orientovat na letectví. Naše firma je totiž výhradním dodavatelem komponentů a filtračních nádob na letecké pohonné hmoty JET A1 a Avgas od německého výrobce Faudi. Nabízíme špičkovou kvalitu a spolehlivá řešení odpovídající nejpřísnějším mezinárodním standardům. Výhodou je, že produkty Faudi jsou certifikované i pro projekty NATO, na druhou stranu pak nabízíme technologie i pro menší sportovní letiště.  Naší velkou výhodou je všestrannost z hlediska nabízených technologií. To je alfa a omega všeho. Jsme schopni navrhnout a dodat celý systém čerpání pohonných hmot od skladování až po výdejní stojan.

Jak dnes funguje byznys firem jako je GiA okolo standardních čerpacích stanic?

Čerpací stanice jsou pro nás samozřejmě stále zajímavé, je to pro nás i nadále hlavní zdroj obživy a vždycky bude.

Je dnes zajímavější servis nebo výstavba nových čerpaček, kterých však zase tolik nepřibývá.

Jenom servis nás, bohužel, neuživí. Mnohem zajímavější jsou investiční projekty, kde současně vzniká i nějaká přidaná hodnota. Projektů nových čerpaček je samozřejmě málo, ale přibývá rekonstrukcí a instalací nových zařízení. Mnohde jsou zanedbávány nádrže nebo armatury. Staráme se o několik menších sítí typu KM-Prona, které stále do rozvoje své sítě investují. Kdybych to měl vyčíslit, tak 60 procent naší práce jsou investiční projekty a rekonstrukce, čtyřicet zbývá na servis. Ale získávání nových projektů je dnes poměrně složité. Dva roky tu byla dvouciferná inflace, ceny se změnily, ale někteří zákazníci si stále myslí, že jinde dostanou nižší cenu. Tak to ale není, a to se jim snažíme vysvětlovat.

Při skokovém nárůstu cen energií v roce 2022 se výrazně zvýšil zájem zákazníků o instalaci fotovoltaických elektráren, na což tehdy GiA poměrně rychle zareagovala. Jaká je situace dnes, kdy už nejsou provozovatelé čerpacích stanic tolik tlačeni do úspory energií?

V současné době poptávka po fotovoltaikách trochu opadla, ale zakázky stále máme a zákazníkům instalaci fotovoltaiky doporučujeme. Po dvou letech fungování fotovoltaických elektráren na střechách čerpacích stanic nainstalovaných naší společností jsme získali bohaté zkušenosti s jejich provozem, a tak například víme, že při instalaci elektrárny do 50 kWp dochází k roční úspoře 30-60 procent nákladů na elektrickou energii. Mimochodem, dnes už všechny nainstalované fotovoltaiky vyprodukují tolik elektřiny jako jeden blok Dukovan… Ano, vím, že to není stabilní zdroj elektřiny, ale funguje to a šetří spotřebu.

Vyplatí se taková investice?

V době nejvyšších cen energií byla návratnost solárních panelů okolo čtyř let, dnes se to posunulo na šest až sedm, ale podle mě se to stále vyplatí. Díky našim zkušenostem jsme schopni připravit pro každou čerpací stanici konkrétní cenovou nabídku s důrazem na bezpečnost, PBŘ i statiku, a navíc umíme vykomunikovat s distributorem elektrické energie žádost o povolení výrobního místa - FVE elektrárny. Dokážeme i poradit, jak postupovat s přetoky elektrické energie a podílet se na revizích celého systému.

Říkal jste, že se snažíte získat nové zakázky i od armády. Můžete být konkrétní?

Všichni víme, že armáda bude v nejbližší budoucnosti hodně investovat. A my se u toho snažíme být, i když jsou okolo nás mnohem větší hráči. Ale máme veškeré ISO certifikace, což je v tomto případě pro získání zakázky velmi důležité. A máme zastoupení firmy Faudi, jejíž produkty jsou pro armádní potřeby zajímavé. Na druhou stranu musím dodat, že představitelé naší armády přistupují k veškerým investicím velmi obezřetně a dlouho zvažují, jestli má smysl. Obecně lze říci, že se poohlížíme po nových odvětvích, abychom byli více rozkročení, když se jednomu odvětví nebude zrovna dařit. A armáda do toho patří také.

Jak velkou samostatnost máte vůči vídeňské centrále?

Musím říci, že česká odnož má trochu výjimečné postavení. Stala se totiž takovým technologickým hubem GiA rodiny. My se tady jako první pouštíme do nových věcí a následně, když zjistíme, jak to funguje, to učíme ty ostatní. Jsme sice menší, ale velmi frekventovaný trh. Naše výsledky jsou proto zajímavé pro malé i velké. Například GiA Polsko je objemově mnohem větší trh, ale když se pouští do nových věcí, často to a s námi konzultují. Příkladem je právě fotovoltaika, kde máme určitý náskok. Výhoda společnosti GiA spočívá v tom, že se v podstatě jedná o rodinný korporát a my jsme součástí té rodiny.

Společnost GiA je spojená se zastupováním značky Wayne. Dnes jedna ze značek společnosti Dover inovuje své výdejní stojany s cílem zajistit nové typy plateb…

Máte pravdu, teď se to hodně rozvíjí. Celé odvětví se začíná orientovat na chytré technologie a mnozí zjišťují, že není třeba mít vysoké náklady na zaměstnance. Výdejní technologie se proto začínají specializovat na samoobslužný výdej. Máme tyto projekty rozpracované a hodně se tomu věnujeme. Týká se to velkých sítí i soukromých čerpacích stanic. V tomto ohledu se snažíme ten náš byznys táhnout společně s českými dodavateli. Máme například dlouhodobou oboustranně prospěšnou spolupráci s firmou Unicode. Ale zároveň vymýšlíme nová řešení pro větší čerpací stanice i s firmou Dover. Produkty Wayne představují náš etalon, to ostatní se pak snažíme přizpůsobit zákazníkům, které tlačíme do toho, aby maximálně využili naše produkty.

Vaši konkurenti si často stěžují, že se dnes ve vašem oboru těžko hledají noví zaměstnanci. Jak je na tom GiA?

Je opravdu těžké dnes na trhu sehnat dobrého technicky zdatného a spolehlivého zaměstnance. Proto se snažíme neustále hledat nové lidi třeba už na středních školách a optimálně si je potom vychovávat. A daří se to. V týmu máme mnoho mladých lidí, kteří rotují mezi zkušenějšími pracovníky, zároveň se ale snažíme udržet si i starší zaměstnance, kteří už jsou třeba v důchodovém věku. Chodí třeba jen na pár hodin týdně, ale díky jejich zkušenostem se ti mladí mohou učit nové věci a chápat určité souvislosti. Altruismus bych u servisu čerpacích stanic nečekal, snažíme se dostat ho pod kůži i mladším zaměstnancům.

Při debatách o zelené budoucnosti nebo umělé inteligenci, má váš byznys vůbec budoucnost?

Stoprocentně. Myslím, že budoucnost nemají profese, kde lze lidi nahradit právě umělou inteligencí. Tady pro to prostor moc není. Zkoušíme to, ale tady jsem k tomu poměrně skeptický. Navíc je naše práce soustředěna hodně do terénu, takže tady bude vždycky práce dost.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROL magazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek