2. 5. 2025

Evropská komise (EK) představila plán na podporu
konkurenceschopnosti evropského průmyslu, který zahrnuje vynaložení
100 miliard eur (zhruba 2,5 bilionu Kč) na rozvoj ekologicky šetrné
výroby. Součástí plánu s názvem Dohoda o čistém průmyslu (Clean
Industrial Deal) jsou i opatření na podporu poptávky po ekologicky
šetrných produktech vyrobených v Evropské unii. S žádnou
výraznou revizí Green Dealu se ale nepočítá.
Investice do konkurenceschopnosti
Evropská komise představila "opravený" Green Deal s názvem Clean
Industrial Deal, což má být plán na mobilizaci 100 miliard eur na
podporu výroby ekologických technologií v EU, pro dekarbonizaci a
konkurenceschopnost evropského průmyslu. Clean Industrial Deal
neboli "Dohoda pro čistý průmysl" má prý pomoci evropskému průmyslu
snižovat emise a konkurovat Číně a Spojeným státům v oblasti
zelených technologií.
Cílem "industriálního dealu" jsou podle Evropské komise levnější
energie, dekarbonizace, podpora průmyslu a více obnovitelných
zdrojů. Evropská komise věří, že nový plán posílí evropskou
konkurenceschopnost a pomůže unii stát se světovým lídrem v oblasti
ekologické výroby.
Plán Komise zahrnuje zřízení speciálního fondu zaměřeného na
dekarbonizaci průmyslu. Peníze budou pocházet z různých zdrojů. 20
miliard eur z již existujícího Inovačního fondu EU, 30 miliard eur
jako dobrovolné příspěvky členských států, 25 miliard eur z
přepracovaného InvestEU programu a 25 miliard eur z budoucích
příjmů evropského uhlíkového trhu. Celkově by fond mohl v příštích
deseti letech získat až 100 miliard eur.
Součástí Clean Industrial Deal jsou také opatření na zvýšení
investic a snížení cen energií. Klíčovým bodem má být změna
pravidel pro veřejné zakázky. "Navrhujeme zcela nový přístup k
zadávání veřejných zakázek. Dosud se rozhodovalo hlavně podle ceny,
nyní zohledníme také udržitelnost, odolnost, výkon a evropský
původ," vysvětlil evropský komisař pro průmysl Stéphane Séjourné.
Evropská unie chce také společně nakupovat strategické suroviny,
jako je lithium a kobalt. "Musíme udělat s lithiem a kobaltem to,
co jsme udělali s vakcínami," doplnil eurokomisař.
Šest pilířů
Základem nové "dohody" je šest pilířů, které by se měly stát
oporou zachování a konkurenceschopnosti evropského průmyslu. Prvním
pilířem by měly být cenově dostupné energie, což je
v představách bruselských úředníků především levnější
elektřina z více obnovitelných zdrojů (100 GW nových OZE ročně do
2030) a především lepší propojení sítí, které má umožnit využívání
přebytků, které energie ze slunce, vody a větru přináší.
Druhým pilířem je zvýšení poptávky po čistých technologiích.
Úzce to souvisí s dekarbonizací průmyslu (skrze elektrifikaci) a
rozvojem využití zeleného vodíku. Cílem je, aby z EU pocházelo
alespoň 40 % klíčových součástí produktů čistých technologií. Proto
je potřeba do veřejných zakázek zahrnout kritéria udržitelnosti,
odolnosti a upřednostnění výrobců z EU.
Třetím pilířem je financování a státní podpora, respektive
zjednodušení pravidel veřejné podpory, a také úpravy Inovačních
fondů.
Čtvrtým pilířem by měla být cirkularita ekonomiky a surovinová
bezpečnost. Na základě toho plánuje EK společné nákupy surovin a
omezení dovozu právě díky rozvoji cirkulárních řešení.
Pátým pilířem je důraz na globální trhy a obchodní politika.
Měly by být utužovány strategická partnerství a ochrana evropského
průmyslu (mj. skrze CBAM).
A nakonec šestým pilířem budou dovednosti a spravedlivá
transformace. Pod tímto pojmem bychom si měli představit kvalitní
pracovní místa pro kvalitní a kvalifikované pracovníky.
Právě ceny energie jsou něco, co se Evropě dlouhodobě nedaří
snížit. Akční plán pro dostupné energie opakuje tradiční řešení v
podobě většího využívání obnovitelných zdrojů energie, nejen jejich
rychlejšího povolování a propojování evropských sítí. Nově pak
předesílá i možnost snížení daní a poplatků, které cenu energie
zvyšují. Konkrétně vyzývá státy, aby využily státních rozpočtů a
snížily spotřebitelům regulované součásti ceny energie jako síťové
poplatky nebo platby za obnovitelné zdroje. Vyzývá i ke snížení
sazby daně z elektřiny - až na 5 % nebo pro elektřinu z OZE pro
energeticky náročná odvětví a domácnosti dokonce na nulu. Obě
možnosti sice mají státy i nyní, ale od Komise výzva tímto směrem
zazněla poprvé. Další zmiňovanou cestou ke snížení cen energie jsou
dlouhodobé kontrakty PPA (Power-Purchase Agreement) a CfD (Contract
for Difference).
Představitelům průmyslu se dohoda nelíbí
Odezvy od těch, kterým nová "dohoda" měla pomoci je však
negativní. Průmyslníci doufali, že dojde k revizi Green
Dealu. Evropská komise jde ale opačným směrem. "Dohoda o
čistém průmyslu neznamená zbrzdění Green Dealu. Jsou tam dílčí
opatření, která by mohla průmyslu pomoci, pokud se zrealizují. Ale
nevíme, jak se tyto návrhy zkonkretizují, jak se promítnou do
závazné legislativy a kdy," hodnotí plán předsedkyně Energetické
sekce Hospodářské komory ČR Zuzana Krejčiříková.
Zklamání netají Daniel Urban, generální ředitel Svazu průmyslu:
"Pilíře unijní zelené politiky zůstávají nedotčené, i když třeba
snížení emisí o 90 procent do roku 2040 je pro nás zcela nereálné.
Také nedávno zveřejněný evropský Kompas pro obnovení
konkurenceschopnosti je bohužel nedostatečný. Unijní strategie
obsahují někdy protichůdná opatření a jsou málo konkrétní,"
říká.
"Za návrhy opatření Komise v rámci Clean Industrial Deal (CID)
je snaha začít řešit zásadní problémy včetně vysokých, globálně
nekonkurenceschopných cen energií, přebujelé byrokracie včetně
povolovacích procesů či pravidel veřejné podpory či zaostávání v
digitální oblasti nebo nedostatku investic. Samotný Clean
Industrial Deal je ale spíše jen obecný dokument s návrhem
opatření, která jsme od Komise již v různých podobách slyšeli,"
uvedl Svaz průmyslu a dopravy. Varovným signálem pro byznys podle
průmyslníků je, že Komise i nadále trvá na snížení emisí o 90 % do
roku 2040 a uhlíkové neutralitě do roku 2050.
"Je dobře, že si Evropská komise konečně uvědomila, do jak
velkých problémů se dostal evropský průmysl kvůli klimatickým a
jiným politikám EU. Stále ale nenašla odvahu ke skutečnému
přehodnocení kurzu. Evropa nedokáže konkurovat Číně, USA a dalším
zemím. Přicházíme o farmaceutický, chemický, obranný průmysl či
ocelářství. Nebudeme dost odolní vůči krizím, hlavně té
bezpečnostní, která je v současné geopolitické situaci urgentní,"
řekl prezident Svazu průmyslu ČR Jan Rafaj.
"Svaz průmyslu dlouhodobě odmítá cíl snížení emisí o 90 % do
roku 2040, protože je ideologický a pro řadu odvětví průmyslu
smrtící. Nikdo nám nevysvětlil, jak toho má Evropa dosáhnout a jaké
to bude mít dopady, aniž to nezničilo průmysl. Pojďme chránit
klima, ale musíme to dělat jinak," dodal Rafaj.
Co vadí nejvíce
Českému Svazu průmyslu vadí hlavně rámcový cíl snížení emisí o
90 % do roku 2040 a dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Tyto
cíle jsou buď nereálné anebo dosažitelné jen za tak obrovských
nákladů, že to dále sníží již tak nízkou konkurenceschopnost
evropských firem a způsobí výrazný pokles životní úrovně
občanů.
Dále je tu neřešený problém vysokých cen energií, stále chybí
jasná opatření na jejich snižování: Komise chce řešit skrze
sníženou sazbu daně či apelem na vlády, aby síťové poplatky byly
hrazeny ze státního rozpočtu. Problémem je, že přijímání těchto
opatření závisí na jednotlivých státech, a státy jako Německo budou
mít k dispozici vždy více prostředků než státy jako Česko. Hrozí
tedy další rozevírání nůžek mezi firmami v jednotlivých členských
státech.
Vítaná nejsou ani opatření k rozvoji obnovitelných zdrojů
energie, sítí a čistých technologií v průmyslu. Na první
pohled chvályhodná opatření však budou velmi nákladná, a nakonec je
budou muset zaplatit občané a firmy buď v regulovaných složkách
ceny energií anebo skrz daně. Komise v nich například vůbec
nezohledňuje jadernou energetiku jako strategickou linku.
A konečně je třeba uznat, že starý koncept Green Dealu je
překonaný, priority nereflektují aktuální situaci. Zrušit nelze,
ale je potřeba ho nastavit znovu a odstranit překážky, které
zdražují průmysl. Nezbytné je změnit přístup od ideologického
zákazového a pokutového systému do motivačního a dobrovolného.
Pro Česko je podle Hospodářské komory důležitý také rozvoj
plynových zdrojů. Podle platné evropské taxonomie je ale zemní plyn
označován jako přechodný zdroj, který má být podporován jen do roku
2035, kdy ho má nahrazovat vodík. První české firmy už sice
připravují výstavbu plynových zdrojů, které mohou být později
konvertovány na vodík, zvýšené nároky a nejistota kolem další role
plynu v energetice ale odrazuje investory a prodražuje
projekty.
Europoslanci chtějí pomoci automobilkám
Europoslanci za ODS by chtěli v Evropském parlamentu prosadit
další uvolnění ekologických regulací automobilového průmyslu i s
hlasy Patriotů pro Evropu (PfE) a dalších pravicových frakcí.
Poslanci za ODS podporují český návrh, aby se období pro měření
emisí z jednoho roku rozšířilo na pět let. EK v nové úpravě mluví o
tříletém období. Dále by chtěli prosadit, aby byla revize
ekologických cílů provedena v letošním roce, a ne v tom příštím, a
to i pro nákladní vozy. Chtějí, aby regulace stanovené pro rok
2035, kdy by měl skončit prodej nových aut se spalovacími motory,
byly flexibilnější.
Evropská komise už oznámila, že navrhne prodloužit období pro
splnění aktuálních emisních cílů z jednoho roku na tři roky. Návrh
má poskytnout automobilkám více času a odkládá uplatňování pokut až
do roku 2027. Česká republika i nadále trvá na prodloužení tohoto
období na pět let.
Dotujte jen infrastrukturu
Iniciativa v autoprůmyslu je dalším počinem Česka při vytváření
takzvané Aliance pro konkurenceschopnost. V jejím rámci se
spojuje s dalšími zeměmi k prosazování konkrétních cílů pro udržení
konkurenceschopnosti Evropy. Alianci podle Fialy buduje Česko spolu
s Itálií, Slovenskem, Polskem, Rakouskem, Rumunskem a Bulharskem.
"Usilujeme o zapojení Německa, Francie a dalších států," dodal.
Česko se chce s dalšími zeměmi ve střednědobém a dlouhodobém
horizontu zasadit o posílení surovinové bezpečnosti, snížení cen
energií nebo omezení byrokracie o více než navrhovaných 25
procent.
Mezi dalšími prosazovanými návrhy pro autoprůmysl je omezení
evropských dotací jen na budování infrastruktury nebo podporu
inovací, zavedení technologické neutrality bez zákazů nebo
upřednostňování některých řešení a pružný legislativní rámec pro
technologické novinky, zejména využití AI a autonomních systémů
řízení.
Akční plán pro automobilky
Evropský automobilový průmysl má ale podle Evropské komise
pořádně zabrat. Na pomoc bude mít k ruce další opatření: například
1,8 miliardy eur investic na vytvoření bezpečného a
konkurenceschopného dodavatelského řetězce pro suroviny na baterie.
Příznivé změny pravidel pro firemní vozové parky a navýšení počtů
elektromobilů. Posílí také tlak na rozvoj softwaru a autonomní
mobility. Cíl vyrábět do roku 2035 pouze stoprocentně bezemisní
auta však stále platí. Akční plán na záchranu sektoru představil
v březnu eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch
Apostolos Tzitzikostas.
Evropský automobilový průmysl se podle Evropské komise nachází v
kritickém bodě obratu a je vystaven rychlým technologickým změnám a
rostoucí konkurenci. Pomoci zvednout se ze dna mu má i větší
zacílení na klíčové technologie. Na vývoj vozidel nové generace,
softwaru a hardwaru i testovacích zařízení má putovat jedna
miliarda eur z veřejných i soukromých zdrojů, které budou v období
let 2025 až 2027 podporovány z programu Horizon Europe.
Dalších 570 milionů eur je určeno podle Tzitzikostase na
infrastrukturu pro alternativní paliva a nabíječky s důrazem na
nákladní automobily. Větší konkurenceschopnost mají Evropě podle
Tzitzikostase zajistit i vlastní dodávky surovin pro výrobu
baterií. "Přemýšlíme o stanovení požadavků na evropský obsah v
bateriích a jejich komponentech," uvedl eurokomisař. Dohoda o
čistém průmyslu počítá se vznikem nového centra pro kritické
suroviny, které podle Tzitzikostase od roku 2026 nabídne výrobcům
automobilů přístup k materiálům za nízké náklady.
Odvětví automotive v současnosti podle Tzitzikostase k HDP
Evropské unie přispívá sedmi procenty a zaměstnává přímo či nepřímo
přibližně 14 milionů lidí. "Ale nejde jenom o čísla. Pro Evropany
je automobilový průmysl součást jejich historie," uvedl
Tzitzikostas. Škoda, že ho taková opatření spíše dále zabíjí…
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROL magazín č. 2