8. 7. 2024
Dekarbonizace nemusí znamenat
deindustrializaci
Svaz průmyslu a dopravy nedávno podepsal Antverpskou deklaraci,
která žádá doplnění Green Dealu o Evropskou průmyslovou dohodu. Ta
má iniciovat kroky na podporu evropského průmyslu. Zároveň
představil dlouhodobý plán Svazu: Česko 2029: Nový impuls pro
byznys. O těchto tématech jsme hovořili s Bohuslavem Čížkem,
ředitelem Sekce hospodářské politiky a hlavním ekonomem Svazu
průmyslu a dopravy.
Co si Svaz průmyslu a dopravy slibuje od Antverpské
deklarace, kterou podepsal?
Potřebujeme, aby byla vnímána realita jednotlivých sektorů,
investiční cykly a podmínky v konkurenceschopnosti. Potřebujeme,
aby se stejným významem jako jsou snahy o snižování emisí, byly
vytvářeny podmínky, aby nedocházelo k deindustrializaci a Evropa
neztrácela konkurenceschopnost. I proto jsme se přidali k tzv.
Antverpské výzvě za Industrial Deal, který podporují firmy a
asociace napříč Evropou.
Dá se požadavek na zvýšení konkurenceschopnosti
evropského průmyslu vůbec skloubit s cíli Green Dealu?
Na místo dalších regulací a stanovování cílů je třeba vytvářet
podmínky. Takže si vyhodnoťme, co funguje, a to dále podpořme nejen
finančně, ale i snazším povolováním nebo kvalitní návaznou
infrastrukturou. Dalším zpřísňujícím regulacím se vyhněme. Pokud
něco nefunguje, snažme se to přehodnotit, nějakým způsobem
podpořit. V tomto ohledu bude velkým úkolem například průběžné
vyhodnocování fungování CBAM, čili mechanismu uhlíkového vyrovnání
na hranicích neboli uhlíkového cla.
Je podle Vás potřebná revize Green Dealu? Pokud ano, v
čem?
Cíle a trendy jsou nastavené. Ty se spíš měnit nebudou a ani
není v zájmu firem zbytečně destabilizovat legislativní prostředí.
Nicméně jednotlivé politiky musíme nastavovat realisticky. Když se
to někde nedaří, nestyďme si to přiznat, abychom to mohli změnit.
Ďábel je většinou skryt v detailu a problémy se objevují například
v dílčích cílech pro jednotlivé sektory. Není třeba problém v
celkovém cíli na obnovitelné zdroje, ale když se podíváte na dílčí
cíle, třeba pro podíl vodíku a pravidla pro zelený (RFNBO) vodík,
tak tam narážíme na realitu Česka. V našich podmínkách s těmito
pravidly to bude prostě drahé a v porovnání s dalšími palivy
nekonkurenceschopné.
V tomto konkrétním případě tak nastavení nerealistické bohužel
je, ale pouze v podmínkách ČR. V jiných zemích s vyšším podílem OZE
by to neměl být takový problém. Zde vidím větší prostor pro
vyjednávání případných národních výjimek. Podobně bude potřeba
důkladně vyhodnotit funkčnost CBAM, jestli bude skutečně
dostatečnou náhradou za dosavadní volnou alokaci povolenek pro
únikem uhlíku nejvíce ohrožená odvětví, jako jsou ocelářství,
cementářství, chemie a podobně. Nebo si u emisních povolenek říci,
jestli nemají přílišnou cenovou volatilitu a nedávalo by smysl
nastavit určité cenové pásmo.
Jak chce Svaz průmyslu a dopravy dosáhnout cílů,
uvedených v dokumentu Česko 2029: Nový impuls pro
byznys?
Dokument ukazuje, že to, co v mnoha oblastech řešíme a
prosazujeme jako Svaz průmyslu, má jasnou představu a cíl, kde
bychom si přáli, a hlavně mohli být za 5 let. Musíme se ale snažit
všichni. Je to krok z naší strany určující směr a potenciál s
potřebnými opatřeními a měřitelnými výsledky s dopadem do životní
úrovně. Dokument poskytuje měřitelný benchmark k požadavkům pro
konkurenceschopnost naší ekonomiky, filtr pro jakékoliv opatření a
návrhy, obsahuje úkoly pro stát i firmy. Naše vize Česko 2029 tak
jednak dává jasné měřitelné mety, které mají vyvíjet tlak na
konkrétní kroky a výsledky, ale také obsahuje konkrétní opatření v
každém pilíři, která potřebujeme k naplnění cílů.
Může být zelená transformace potenciálem růstu
hospodářství, jak zmiňujete v dokumentu?
Chceme nyní určitou stabilitu u nastavených politik a regulací,
žádné nové reportovací povinnosti atp. Nepotřebujeme cíle znovu
zpřísňovat, ale potřebujeme, aby byla vnímána realita jednotlivých
sektorů, investiční cykly a podmínky v konkurenceschopnosti.
Potřebujeme vyvíjet, investovat. Zase si vyhodnoťme, co funguje. To
pak můžeme dále podporovat financemi i lepší legislativou nebo
kvalitní návaznou infrastrukturou. Dalším zpřísňujícím regulacím se
však raději vyhněme. Pokud něco nefunguje, snažme se to
přehodnotit, nějakým způsobem podpořit. V tomto ohledu bude velkým
úkolem například průběžné vyhodnocování fungování zmíněného
CBAM.
Chcete dosáhnout konkurenceschopných cen energie.
Jak?
Zde jde o více faktorů, respektive aspektů. Týká se to
zabezpečení zdrojů (růst podílu OZE apod.), přes jasné koncepce a
opatření v energetice celkově až po otázku plateb za podporované
zdroje energie. Například u poplatku za POZE jednáme a žádáme
vládu, aby jej vrátila na úroveň roku 2021 a zmírnila nevýhodu
firem v ČR. Je nutné dát jasný výhled regulovaných složek ceny
energie a nezhoršovat naší konkurenční pozici. To by dle nás mělo
být v rozpočtu a cenových rozhodnutích ERU zohledněno. Co se týká
velkoobchodní složky ceny energie, tam nám pomůžou nové obnovitelné
zdroje, které svým charakterem tlačí cenu elektřiny směrem dolů.
Jejich podpora ale musí být designována tak, aby zároveň
nezvyšovala poplatky za POZE a sítě, to by bylo kontraproduktivní.
U plateb za sítě pak apelujeme na to, aby provozovatelé sítí mohli
v maximální možné míře využít dostupné dotace pro rozvoj
infrastruktury a tím se snížil tlak na financování skrze síťové
poplatky.
Chcete také zvýšit konkurenceschopnost českých výrobků a
posílit export. Jak toho chcete dosáhnout? A jak zatraktivnit
investiční prostředí v ČR?
Ačkoliv se celková ekonomická aktivita začíná mírně zlepšovat,
zpracovatelský průmysl jako celek se v prvních měsících letošního
roku v podstatě potýkal se stagnací. Byť naděje na dílčí zlepšení v
druhé polovině roku v našich predikcích existuje, pořád se bavíme o
velmi slabém růstu investic či ekonomiky. Potřebujeme proto
vytvořit proinvestiční, prorůstové prostředí. A co požadujeme?
Například výrazné zjednodušení povolovacích procesů, dobudování
základní strategické infrastruktury, stabilitu legislativy,
rychlejší zaměstnávání zahraničních pracovníků, reformy vzdělávání
nebo koncepční přístup k financování aplikovaného průmyslového
výzkumu a zatraktivnění odpočtů na výzkum a vývoj (VaV).
Opravdu dekarbonizace nepovede k deindustrializaci,
jak zmiňujete v dokumentu?
Toto samozřejmě nemůžeme zaručit, jednoduché to ale není a ceny
energie či rostoucí regulace tomu nepřispívají. Máme ale za to, že
pokud uděláme Česko zemí atraktivní pro investory, což znamená, že
bude jednoduché povolovací řízení s krátkými a jasnými lhůtami, že
budeme mít jasný výhled, co chce Česko v energetice a průmyslu
dělat alespoň do roku 2030, pak průmysl v ČR může být zachován
včetně snahy se ozelenit. Už dnes vidíme řadu úspěšných projektů
firem na této cestě. Nesmíme si ale naopak zhoršovat podmínky
vyššími regulovanými složkami ceny energie, nevyužíváním nástrojů,
které využívají naši evropští konkurenti či novou přísnější
environmentální legislativou. Ozeleňování není jenom požadavkem EU
regulace, je to i požadavek finančních investorů, který je vidět
celosvětově. Jde tedy o to nastavit u nás taková pravidla, abychom
byli jako země pro investory a stávající podniky přitažliví.
Byla s vaším plánem Nový impuls pro byznys už seznámena
vláda a NERV? Jak na něj reagují?
Panu premiérovi jsme koncepční dokument Svazu průmyslu
představili, informovali jsme i ministra průmyslu, který píše
hospodářskou strategii. Našli jsme pochopení pro potřebu
konkrétních, jasných a měřitelných cílů, které jsme představili.
Samozřejmě je pro nás důležité, zda vláda bude k jejich naplňování
pomáhat a zda vláda doručí výsledky v opatřeních, která tam máme.
Co se týká členů NERV, těm jsme dokument také poskytli, ale s tím,
že jsme při jeho tvorbě jako jeden ze zdrojů využili i dokumenty
NERV či konzultace s některými členy a dalšími ekonomy. Zde proto
vnímáme podporu a shodu nad potřebou a odvahou realizovat konkrétní
prorůstová opatření.
Kolik by to vše stálo státní rozpočet? Jsou i jiné
možnosti financování?
Vše není jen o financích, vše není jen o státním rozpočtu. Už
jen to, že by dané cíle a principy byly součástí pravidel pro
rozhodování u jakéhokoliv zákona či opatření a politici a úředníci
by tak přemýšleli, už to by pomohlo. Zároveň ta opatření, která
jsou spojená i s potřebou určitých zdrojů, často mají dlouhodobý
přínos pro ekonomiku, a tedy i pro celý stát.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrolmagazín č. 3