21. 12. 2023

Od nového roku plošně
Společnost Orlen Unipetrol přejde od 1. ledna 2024 v Česku u
automobilového benzinu s oktanovým číslem 95 na označení E10.
K jedinému výrobci a největšímu dodavateli pohonných hmot na český
trh se v tomto ohledu přidají i další firmy a řidiči
automobilů se zážehovými motory už v případě benzinu kategorie
BA 95 Super nebudou mít zřejmě žádnou další alternativu.
O zavedení benzinu ve specifikaci E10 se u nás diskutuje více
než deset let. Až teď se ale výrobci a dodavatelé paliv odhodlali k
radikálnímu kroku a začnou Natural 95 s deseti místo dosavadními
pěti procenty biosložky plošně dodávat prakticky do všech sítí.
Tankování benzinu s vyšším podílem bioethanolu se tak
nevyhne v podstatě nikdo, jehož automobil má pod kapotou zážehový
motor a tankuje nejprodávanější a nejlevnější benzin kategorie BA
95 Super. Víceoktanových benzinů BA98 Super Plus se změna podle
dosavadních informací týkat nebude, i když i v této kategorii
už řidiči od roku 2021 tankují u čerpacích stanic Orlen Benzina
benzin Verva 100, který má rovněž označení E10, ale místo
bioethanolu využívá dražší sloučeninu ETBE. V prodejích nafty
se nic nemění. Značení B7 na výdejních stojanech a víčkách nádrží
automobilů zůstává, podíl biosložky do sedmi procent se určitě
zvyšovat nebude.
"Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit
emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci
benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh
se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě. Pro naše
rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzin v
této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na
Slovensko," uvedl Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny Orlen
Unipetrol.
Palivo E10 je směs, která je směsí klasického benzinu a ethanolu
s podílem maximálně 10 procent. Ten může být nahrazen i
sloučeninou ethyl terc-butyl-ether (ETBE), která se z ethanolu
vyrábí. Jelikož je bioethanol získáván z obnovitelných zdrojů,
snižuje emise CO2 a pomáhá tak chránit životní
prostředí.
Většina automobilů se zážehovými motory vyrobených po roce 2000
je s palivem E10 oficiálně kompatibilní a všechna moderní benzinová
vozidla byla pro toto palivo optimalizována. V souvislosti s tímto
opatřením dojde od nového roku na čerpacích stanicích u stojanů
vydávajících 95oktanový benzin ke změně mezinárodního označení z
dosavadního E5 na nové E10.
Benzin E10 se v Evropě postupně zavádí již od roku 2009 a v
současné době je dostupný v 17 zemích Evropské unie (Belgie,
Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Litva,
Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Rakousko,
Rumunsko, Slovensko a Švédsko). A prodává se také ve Velké
Británii. Podobně jako v Česku je benzin E10 nepovinný už jen třeba
ve Slovinsku, Itálii či Chorvatsku.
Bude benzin dražší?
"Půjde o plošné zavedení," potvrdil v Lidových novinách Martin
Pavlíček, mluvčí společnosti MOL, která provozuje druhou
nejpočetnější síť čerpacích stanic v Česku. Na otázku, zda bude
benzin s větším obsahem lihu dražší než s obsahem současných
pěti procent v Naturalu 95, dodavatelé neodpověděli s odkazem, že
kalkulace teprve probíhají. Bioethanol je totiž výrobně dražší než
benzin, na druhou stranu se na něj nevztahuje tak vysoká spotřební
daň.
"Zvyšování podílu biosložky je důsledkem záměru zvýšit podíl
obnovitelných zdrojů energie a snížit emise skleníkových plynů v
dopravě, což je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jedná se o
dlouhodobou snahu o snížení zátěže životního prostředí spojené s
dopravou," dodává Pavlíček.
Benzinu E10 se nevyhne ani státní distributor a dodavatel paliv
společnost Čepro, která paliva od rafinérií Unipetrolu či koncernu
MOL nakupuje. Čepro typem benzinu s vyšším obsahem biosložky
nahradí veškeré palivo prodávané na všech svých pumpách EuroOil i
ve svém velkoobchodu.
Změna podle Čepra souvisí s přechodem klíčových dodavatelů na
výrobu benzinu v kvalitě E10. "Rafinérie napojené na produktovodní
systém společnosti Čepro plošně přechází na výrobu automobilového
benzinu E10. Tato změna se přirozeně v čase projeví ve skladbě
skladovaných a vydávaných automobilových benzinů," řekl generální
ředitel Čepra Jan Duspěva.
Některé starší vozy mohou mít problém
Je tedy prakticky jisté, že Natural 95 s dvojnásobným obsahem
lihu vytlačí u drtivé většiny pump nynější natural v kvalitě E5,
tedy s obsahem lihu do pěti procent. Jen málokterá čerpací stanice
má totiž k dispozici navíc jednu volnou nádrž, kterou by mohla dál
nechat plnit současným benzinem E5.
Většina vozů, které dnes jezdí po českých silnicích, by neměla
mít s palivem E10 problém. Ujišťovala o tom už před let i
mladoboleslavská Škoda Auto. "Všechny současné modely Škoda s
benzinovým motorem mohou tankovat palivo E10. Škoda Auto tak
podporuje celosvětovou snahu o snižování dopadu automobilového
průmyslu na životní prostředí. Používání pohonných hmot s příměsí
etanolu je v souladu s cílem snižování emisí CO2,"
uvedla automobilka.
Konkrétně to znamená, že všechny benzinové motory MPI, FSI, TSI
a TFSI používané ve vozech značky Škoda jsou schopny provozu s
benzinem s desetiprocentním podílem etanolu (palivo E10) podle
německé normy DIN51626-1 pro Německo a evropské normy EN228 (pro
E10) pro všechny státy EU.
"Výjimku tvoří motory Škoda 1,3l-OHV o výkonu 40 a 50 kW v
modelech Felicia vyráběného do roku 2001. Pro použití paliva E10 je
nutno vyměnit některé díly vstřikovacího ústrojí," upozornil mluvčí
automobilky Evžen Krauskopf.
Je jasné, že problém mohou mít také majitelé veteránů, kteří už
dnes musí dodávat do natankovaného paliva určitě množství olova.
Ale v případě těchto automobilů, které nejezdí každý den, je
zde alternativa v podobě vysokooktanových benzinů, které
bioethanol neobsahují vůbec.
Expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav
Loula potvrdil, že uvádět na trh standardní benzinové palivo E 10 i
v oktanové hladině 95 je v souladu i s českou normou a schváleno
také sdružením evropských výrobců automobilů ACEA.
"Benzin E10 patří jednoznačně mezi schválená paliva výrobců
automobilů a musí splnit i stanovené parametry dle uvedené normy
ČSN EN 228. Z pohledu ekologie i provozních parametrů sem patří
obsah kyslíku, složení kyslíkatých látek, obsah bioetanolu, ETBE a
podobně," uvedl Loula.
I podle něj je nasazení benzinu E10 ekonomicky a ekologicky
nejrozumnější řešení pro plnění cílů snižování emisí a zvyšování
podílu obnovitelných zdrojů v dopravě.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrolmagazín č.6/2023