31. 8. 2023
Vadí E10? Při správném postupu nikoliv
Přechod na kategorii E10 se zvýšeným obsahem biosložek čeká
v brzké době všechny automobilové benziny. Prodejce Orlen
Benzina nabízí svoje prémiové palivo Verva 100 v této
kategorii už dva roky. Změřili jsme, jaký dopad na spotřebu, a
tudíž účinnost motoru zařazení Vervy do ekologičtější kategorie
má.
Čistí okna i ventily
Již třicet let vyrábíme a na český trh dodáváme přísady do
pohonných hmot, a to jak pro individuální aditivaci, tak pro
procesní aditivaci v rafinériích či povýrobní na výdejních
lávkách a terminálech. Pravidelně ověřujeme, zda naše přísady
dosahují požadovaných výsledků právě s takovými palivy, jaká
jsou vyráběna a prodávána v Česku. Máme tudíž značnou
znalostní bázi o automobilových benzinech i naftách, které vyrábějí
tuzemské rafinérie.
Čeští motoristé většinou vnímají přídavek biosložek jako něco
čistě negativního a rádi by, aby jich zejména v lepších
palivech bylo co nejméně. Naše měření tak jednoznačná zdaleka
nejsou. Ano, líh přidávaný do benzinů má sice nižší
výhřevnost a váže vodu, zároveň však zvyšuje oktanové číslo a
vylepšuje čisticí schopnosti paliva. Ve zkoušce čistoty sacího
ventilu na motoru Mercedes-Benz M102 dle CEC F-05-93 nám systémově
vychází, že benziny s lihem zanechávají na sání méně úsad než
benziny bez lihu. Benzin, který by neobsahoval líh ani čisticí
přísady, by tak v dlouhodobém horizontu nebyl pro motor
výhodou - spíše naopak. To jen na okraj na ukázku, že máloco je tak
jednoznačné jako místní motoristická "latina" reprezentovaná dnes
diskusními internetovými fóry.
Pro výkon i zimní spánek
Prémiové benziny 98 až 100 oktanů jsou mnohými motoristy ceněny
právě proto, že žádný líh neobsahují. Je už všeobecně známo, že
místo něj používají látku zvanou ETBE (Etyl-Terc-Butyl-Éter), která
se sice z lihu vyrábí a také zvyšuje oktanové číslo, ale
chemické vlastnosti má zcela jiné. Odpadá jedna ze zmíněných
aplikačních nevýhod lihu, a to je jeho mísitelnost s vodou.
V palivu, které si koupíte, je voda na líh navázaná jen
v takovém poměru, aby se udržela ve směsi s benzinem.
Pokud však v nádrži vozidla při dlouhé odstávce zkondenzuje
vzdušná pára, podíl vody se zvýší a z paliva se na dno odsadí
vrstva lihu s vodou. Při prvním pokusu o start namočí svíčky,
takže i když pak už začne do válců proudit benzin, motor se
nerozběhne. Majitelé veteránů, sněžných skútrů či motocyklů správně
vypozorovali, že když před odstávkou natankují prémiový benzin,
následnému problematickému startu se vyhnou.
Oktanové číslo
Do roku 2021 platilo, že benziny kategorie Super Plus 98 (98 až
100 oktanů) se do České republiky kompletně dovážely
z příhraničních rafinérií a jednotliví prodejci jim dávali svá
obchodní jména a třeba i přidávali vlastní recepturu přísad. Ve
zmíněném roce ale začala výroba stooktanového benzinu
v kralupské rafinérii. Klíčem k oktanovému číslu 100 byl
přídavek až 20 procent ETBE.
Molekula etyl terc butyl éteru však podobně jako líh obsahuje
jeden atom kyslíku. Ten při spalování nevydá žádnou energii, a
snižuje tak výhřevnost paliva. Maximální obsah kyslíku
v benzinu E5 (do pěti procent lihu) je 2,7 % hmotnosti. Do
toho se Verva 100 s dvaceti procenty ETBE nevešla. Využila
proto limit 3,7 % platný v kategorii E10, byť žádný líh
neobsahuje. Výhřevnost však teoreticky skutečně může být zhruba o
to procento nižší. Z přesných měření, která jsme nechali na
benzinu Verva 100 i konkurenčních prémiových palivech (všechna
zatím E5) udělat, však překvapivě nic takového neplyne. Pro
srovnání jsme změřili i benzin kategorie BA 95 Super, který je pro
motoristy v našich krajích implicitní volbou. V našem
případě šlo o palivo Efecta 95 od společnosti Orlen Benzina.
Pro měření jsme nabrali 50 litrů od každého z pěti
hodnocených paliv a zvolené postupy hodnocení benzinů jsme
konzultovali s Vladimírem Matějovským, žijící legendou oblasti
motorových paliv a maziv. Nad rámec množství pro zkušební motory
(oktanové číslo, úplná charakteristika) jsme odebrali do
půllitrových vzorkovnic paliva pro měření výhřevnosti.
Nejen čtenářům Petrol magazínu je asi poměrně známá věc, že
stooktanové benziny plní parametry kategorie BA 98 super plus.
Legislativa tudíž vyžaduje jen 98 oktanů a zákazník se logicky ptá,
zda platí tato hodnota, či obchodní označení.
Neexistuje žádný vyšší požadavek normy na oktanové číslo než 98.
Kdyby tak například ČOI při svých pravidelných kontrolách naměřila
třeba u Vervy 100 jen 98 oktanů, nečekal by za to prodejce žádný
postih. Je tedy namístě si nezávisle ověřit, zda oktanové číslo
skutečně odpovídá obchodní deklaraci, nebo jen požadavku normy.
Oktanové číslo, které je obchodně deklarováno, se stanovuje
takzvanou výzkumnou metodou. Pro laiky je matoucí, že stejně jako
oktanové číslo stanovené motorovou metodou (které běžně uváděno
není, ale měří se též) se získává na zkušebním motoru (jednoválec
Waukesha). Nám jej změřila společnost SGS ve své motorové
laboratoři v Kolíně dle předepsané metodiky EN ISO 5164.
Norma ČSN EN 228 stanovuje povinnou korekci pro zápis -0,2
jednotky. Znamená to, že od naměřené hodnoty se musí dvě desetiny
odečíst, asi aby byla jistota, že oktanové číslo bude vždy takové,
jaké bylo naměřeno, nebo lepší.
Získané hodnoty se skutečně po započtení nejistoty měření (také
0,2) velmi blíží obchodní deklaraci a lze říci, že sto oktanů měly
všechny vzorky. Rozdíly mezi nimi pak zásadně nevystoupily
z nejistoty stanovení výsledku, nelze tudíž dělat žádné tvrdé
závěry.
TABULKA 1:
OKTANOVÉ ČÍSLO VÝZKUMNOU METODOU
|
Číslo vzorku
|
Prodejce
|
Obchodní označení
|
Označení obsahu biosložky
|
Norma
|
Výsledek naměřený
|
Výsledek po korekci
|
1
|
ORLEN Benzina
|
Verva 100
|
E10
|
BA 98 super plus
|
100,0
|
99,8
|
2
|
MOL
|
EVO 100 Plus
|
E5
|
100,1
|
99,9
|
3
|
OMV
|
MaxxMotion 100
|
99,8
|
99,6
|
4
|
Shell
|
V-Power Racing 100
|
99,8
|
99,6
|
5
|
ORLEN Benzina
|
Efecta 95
|
BA 95 super
|
96,6
|
96,4
|
Měření výhřevnosti- dohnala to hustota
Norma ČSN EN 228 stanovuje celou řadu parametrů automobilových
benzinů. Ten, který je u každého paliva z principu
nejdůležitější, tedy výhřevnost, však nikoliv. Při obvyklém
uhlovodíkovém složení má každý kilogram benzinu výhřevnost 42,0 až
43,5 MJ. Už to je relativně velký rozptyl, neboť i složení benzinů
je v rámci normy poměrně variabilní. Po přepočtu na litr je
ten rozptyl ještě větší: 31,0 až 32,9 MJ. Přípustný je totiž i
velký rozsah hustoty - 0,720 až 0,775 g/cm3.
Norma ČSN EN 228 se snaží definovat složení benzinu maximálním
podílem olefinů, aromátů, stanovením limitů destilační křivky či
právě maximálním obsahem kyslíku. Z toho pak výhřevnost do
značné míry vyplývá, ale už jen samotný rozptyl hustoty umožňuje,
aby energie zakoupená s jedním litrem kolísala o sedm procent.
To si lze snadno představit tak, že cena na litr může být stejná a
jednou ujedete za 250 Kč sto kilometrů, jindy jen 93.
V protokolu, který nám z Ústavu energetiky při pražské
VŠCHT poslali, se vyskytují obě hodnoty: spalné teplo i výhřevnost.
Spalné teplo je celková energie v palivu. Výhřevnost je po
odečtení tepla pro změnu skupenství vody. Voda je totiž jeden ze
dvou hlavních produktů dokonalého spálení benzinu a z motoru
vyjde jako pára, toto teplo tak je ztraceno. Pro motor
s vnitřním spalováním je tak důležitá výhřevnost.
V ní se projevila zákonitá věc: vyšší obsah kyslíku daný
dvacetiprocentní příměsí ETBE se pojí s nižší výhřevností.
Verva 100 od společnosti Orlen Benzina v kategorii E10 měla
výhřevnost 41,14 MJ/kg a byla ze všech nakoupených vzorků nejhorší,
nejlepší byl MOL Evo 100 Plus s hodnotou 41,82 MJ/kg. Teď však
pozor na předčasné soudy.
Za palivo motoristé neplatí v hmotnostních jednotkách jako
třeba uhlí, ale v objemových. Proto jsme nechali změřit i
hustotu a výhřevnost přepočetli na litr. A jelikož Verva 100 měla
hustotu ze všech vzorků nejvyšší (0,7599 g/cm3), i její
výhřevnost na litr poskočila na hodnotu 31,26 MJ/l, už jen
nepodstatně nižší proti benzinům Efecta 95 (31,27 MJ/l) či Shell
V-Power Racing 100 (31,28 MJ/l). Na nejvýhřevnější MOL ztrácí
prémiové palivo od Orlenu Benziny ve výhřevnosti na litr 1,42 %.
Nanejvýš takový by tedy teoreticky mohl být rozdíl ve spotřebě
paliva v neprospěch typu E10, ale do toho mohou vstoupit další
parametry. Klíčové sdělení je, že Orlen Benzina kompenzoval nižší
výhřevnost ETBE vyšší hustotou svého paliva, takže v přepočtu
nákladů na ujetý kilometr by motorista neměl být znevýhodněn.
TABULKA 2:
VÝHŘEVNOST ZAKOUPENÝCH VZORKŮ BENZINU
|
Číslo vzorku
|
Prodejce
|
Obchodní označení
|
Označení obsahu biosložky
|
Spalné teplo (MJ/kg)
|
Výhřevnost (MJ/kg)
|
Hustota (g/cm3)
|
Výhřevnost MJ/l
|
1
|
ORLEN Benzina
|
Verva 100
|
E10
|
43,92
|
41,14
|
0,7599
|
31,26
|
2
|
MOL
|
EVO 100 Plus
|
E5
|
44,62
|
41,82
|
0,7589
|
31,74
|
3
|
OMV
|
MaxxMotion 100
|
44,51
|
41,72
|
0,7566
|
31,57
|
4
|
Shell
|
V-Power Racing 100
|
44,32
|
41,49
|
0,7540
|
31,28
|
5
|
ORLEN Benzina
|
Efecta 95
|
44,49
|
41,66
|
0,7507
|
31,27
|
Výhřevnost se měří v kalorimetru umístěním vzorku paliva do
speciální kapsle, jejíž spalné teplo známe. Podobně známé je teplo
zápalné šňůrky. Vše se pak umístí do hermeticky uzavřeného
kontejneru naplněného čistým kyslíkem. Jeho tepelná kapacita je
známa, a tak ze změny teploty lze vypočítat, jaké spalné teplo a
výhřevnost má dané palivo.
Měrná spotřeba na motoru VW EA 211
Nižší či vyšší výhřevnost paliva ještě nemusí přímo souviset
s provozní spotřebou vozidla. Automobilové benziny mají řadu
dalších parametrů, které mohou ovlivnit účinnost motoru a jeho
měrnou spotřebu. Účinnost motoru stanoví, kolik procent energie do
něj přivedené s palivem se změní na mechanickou práci. Účinnost
spalovacího motoru se ve zkušebnictví stanovuje tak, že při
zatížení motoru dynamometrem měříme spotřebu paliva. Česky se
výsledkům takového mření říká úplná charakteristika motoru,
anglicky Brake Specific Fuel Consumption (BSFC). Vědci
z pražského ČVUT v technologickém parku Roztoky pro
měření použili průtokoměr AVL 735.
Pro měření byl použit moderní přeplňovaný motor Volkswagen řady
EA 211, který známe pod obchodním označením 1.4 TSI. Má přímé
vstřikování, chlazené výfukové svody, vodní chlazení stlačeného
vzduchu a vypínání dvou prostředních válců při nízké zátěži.
Největší výkon je 103 kW a točivý moment 250 Nm.
Když víme, jaký výkon motor po určitý čas odevzdával, známe i
vykonanou práci. Zde ji vyjadřujeme v kilowatthodinách. Když
víme, kolik gramů paliva do motoru za daný čas přiteklo, známe i
spotřebovanou energii. Energie a práce jsou fyzikálně to samé -
jeden Joule je jedna Wattsekunda. Když známe i výhřevnost daného
paliva a vykonanou práci, můžeme je vzájemně podělit a stanovit
účinnost. Hodnota třeba 36 procent pak znamená, že například do
motoru přiteklo 100 MJ energie a on za to vytvořil 36 MJ práce, po
přepočtu na kWh je to 9,97.
Měrná spotřeba byla vždy klíčovým parametrem motoru a první
věcí, na které se odborný recenzent konstruktéra zeptal.
V posledních desetiletích se ji automobilky odnaučily udávat,
aby unikly přímému srovnání. Pro přepočet na účinnost
v procentech se používala střední výhřevnost benzinu. Při
našem měření jsme však výhřevnost jednotlivých paliv znali, a
použili tedy právě tu. Tím je dáno, proč v následující tabulce
u Vervy 100 i OMV Max Motion najdete stejnou nejvyšší hodnotu
účinnosti 36,26 %, ale odpovídající měrnou spotřebu jednou 241,3 a
podruhé 238,0 g/kWh. Obě paliva mají totiž mírně jinou
výhřevnost.
Na každé palivo nám technici z ČVUT ve zkušebně VTP Roztoky
změřili 60 bodů, vždy šest pozic škrticí klapky od minima po
maximum a vždy po 500 otáčkách od 1500 do 6000 min-1. Výsledkem
strojního hodnocení jsou takzvané isočáry, kde čára spojuje body
stejné měrné spotřeby a stejné účinnosti. Barevně jsou pak odlišeny
oblasti od nízké účinnosti (červená) až po vysokou (přes žlutou,
zelenou po nejlepší modrou). Zařízení umí vygenerovat také srovnání
jednotlivých paliv. Ve výsledku se ukázaly minimální rozdíly.
V tabulce jsme pak vynesli konkrétní hodnoty z deseti
bodů. Nejvyšší hodnota účinnosti 36,57 byla zaznamenána na palivo
Shell V-Power Racing 100. Spotřebu vyjádřenou v g/kWh měla
zhruba o procento vyšší Verva 100. Po přepočtu na litry se však
rozdíly zcela smazávají. Verva 100 tak vyšší hustotou zcela smazala
nižší výhřevnost ETBE, kterého má zatím víc než ostatní stooktanové
benziny.
TABULKA 3:
BODY ÚPLNÉ CHARAKTERISTIKY S NEJVYŠŠÍ ÚČINNOSTÍ
|
Vzorek 1 -ORLEN Benzina Verva 100
|
Vzorek 2 - Mol Evo Plus 100
|
Vzorek 3 - OMV Max Motion 100
|
Vzorek 4 - Shell V-Power Racing 100
|
Vzorek 5 - ORLEN Benzina Efecta 95
|
Škrticí klapka
|
točivý moment
|
otáčky
|
účinnost
|
měrná spotřeba
|
Škrticí klapka
|
točivý moment
|
otáčky
|
účinnost
|
měrná spotřeba
|
Škrticí klapka
|
točivý moment
|
otáčky
|
účinnost
|
měrná spotřeba
|
Škrticí klapka
|
točivý moment
|
otáčky
|
účinnost
|
měrná spotřeba
|
Škrticí klapka
|
točivý moment
|
otáčky
|
účinnost
|
měrná spotřeba
|
%
|
Nm
|
1/min
|
%
|
g/kWh
|
%
|
Nm
|
1/min
|
%
|
g/kWh
|
%
|
Nm
|
1/min
|
%
|
g/kWh
|
%
|
Nm
|
1/min
|
%
|
g/kWh
|
%
|
Nm
|
1/min
|
%
|
g/kWh
|
30
|
117,3
|
1500
|
34,36
|
254,7
|
30
|
118,5
|
1500
|
34,17
|
251,9
|
30
|
118,7
|
1500
|
34,44
|
250,5
|
30
|
117,9
|
1500
|
34,49
|
251,6
|
30
|
117,3
|
1500
|
34,29
|
252,0
|
40
|
176,0
|
2000
|
35,50
|
246,5
|
40
|
177,2
|
2000
|
35,23
|
244,4
|
40
|
175,1
|
2000
|
35,51
|
243,0
|
40
|
176,7
|
2000
|
35,72
|
242,9
|
40
|
171,0
|
2000
|
35,38
|
244,2
|
50
|
197,4
|
2500
|
36,26
|
241,3
|
50
|
197,6
|
2500
|
36,20
|
237,8
|
50
|
197,0
|
2500
|
36,26
|
238,0
|
50
|
198,0
|
2500
|
36,57
|
237,3
|
40
|
161,8
|
2500
|
35,88
|
240,8
|
50
|
189,2
|
3000
|
36,04
|
242,8
|
50
|
188,5
|
3000
|
35,79
|
240,5
|
50
|
188,6
|
3000
|
36,00
|
239,7
|
50
|
189,9
|
3000
|
36,20
|
239,7
|
50
|
187,0
|
3000
|
35,83
|
241,2
|
40
|
157,7
|
3500
|
35,80
|
244,4
|
40
|
157,6
|
3500
|
35,60
|
241,8
|
40
|
156,3
|
3500
|
35,66
|
241,9
|
40
|
157,2
|
3500
|
36,03
|
240,8
|
40
|
155,7
|
3500
|
35,40
|
244,1
|
40
|
147,7
|
4000
|
35,20
|
248,6
|
40
|
148,0
|
4000
|
34,84
|
247,1
|
40
|
147,6
|
4000
|
35,06
|
246,1
|
40
|
148,4
|
4000
|
35,30
|
245,8
|
40
|
147,8
|
4000
|
35,21
|
245,5
|
40
|
148,4
|
4500
|
34,10
|
256,6
|
40
|
148,8
|
4500
|
33,64
|
255,9
|
40
|
148,4
|
4500
|
33,95
|
254,1
|
40
|
148,4
|
4500
|
34,19
|
253,8
|
40
|
149,0
|
4500
|
33,81
|
255,6
|
40
|
145,5
|
5000
|
32,83
|
266,6
|
40
|
146,0
|
5000
|
32,19
|
267,4
|
40
|
146,1
|
5000
|
32,71
|
263,8
|
40
|
146,0
|
5000
|
32,55
|
266,6
|
40
|
146,2
|
5000
|
32,57
|
265,3
|
40
|
139,4
|
5500
|
31,08
|
281,6
|
40
|
139,2
|
5500
|
30,54
|
281,8
|
40
|
139,6
|
5500
|
31,12
|
277,3
|
40
|
139,4
|
5500
|
31,01
|
279,8
|
40
|
139,6
|
5500
|
30,61
|
282,3
|
50
|
145,6
|
6000
|
30,61
|
285,9
|
50
|
145,6
|
6000
|
30,58
|
281,5
|
50
|
145,6
|
6000
|
30,47
|
283,2
|
50
|
145,6
|
6000
|
30,85
|
281,3
|
50
|
143,9
|
6000
|
30,76
|
280,9
|
Autor: PR VIF, Zdroj: Petrolmagazín č. 4