18. 5. 2023
Elektrický boom
Výrobci aut deklarují přechod na elektromobilitu a oficiální
místa Evropy usilují o zákaz prodeje spalovacích motorů v roce
2035. Přestože přínos elektromobilů pro životní prostředí není
zcela jasně prokázaný kvůli nákladnosti a škodlivosti výroby a
likvidace baterií nebo spornému původu elektřiny, elektromobilů
stále přibývá.
Nejrychleji rostoucí síť v Evropě
Elektrických osobních aut bylo v Česku ke konci loňského roku
evidováno 14 316, což je o 5075 meziročně víc. Kromě toho po
tuzemských silnicích jezdí tisíce tzv. plug-in hybridů, které
kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem a rovněž
mohou využívat nabíjecí stanice pro dobití akumulátoru.
Společně se stoupajícím zájmem o elektrická auta roste i počet
dobíjecích stanic. Česko má tak statisticky jednu z
nejrobustnějších a nejrychleji rostoucích dobíjecích sítí v Evropě.
Ze statistik Centra dopravního výzkumu vyplývá, že v posledních
třech letech přibývá asi 300 stanic ročně. Na 100 elektromobilů u
nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Spolu
s tím významně vzrostla i spotřeba a počet dobíjení uživateli, u
některých provozovatelů i více než dvojnásobně. Podíl rychlých a
ultrarychlých dobíjecích stanic u nás činí 57 %, oproti evropskému
průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že podíl
elektromobilů vůči běžným typům automobilů je u nás pořád
nízký.
V Česku je podle aktuálních statistik Ministerstva průmyslu a
obchodu (MPO) celkem 1360 nabíjecích stanic. Přibývají však takovým
tempem, že reálně je jich mnohem více. Jen tři největší
provozovatelé - ČEZ, Pre a E.on - aktuálně udávají v součtu přes
tisícovku nabíječek. Konkrétně je aktuálně v provozu již 500 stanic
ČEZ, Pre vykazuje 350 nabíječek a E.on 243, přičemž dalších 116 by
mělo být ve výstavbě. V největší domácí síti veřejných dobíjecích
stanic společnosti ČEZ, která je srovnatelná se středně velkými
řetězci čerpacích stanic, může ve stejný okamžik doplňovat energii
až 940 elektromobilů. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový
výkon dobíjecích stanic v síti na více než trojnásobek oproti
dnešku.
Sjednocování nákupních čipů
V elektromobilitě se stále více prosazuje pohodlnější způsob
placení, kdy není nutné disponovat několika různými čipy pro odběr
energie od každého dodavatele zvlášť, jak bylo donedávna obvyklé.
Například nákupní aliance Axigon poskytuje Energokartu akceptovanou
v tuzemsku u nabíjecích stanic ČEZ, Pre a E.on a současně v síti
Smatrics v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě.
"Energokartu poskytujeme firmám i živnostníkům už dva a půl roku
a v současnosti ji aktivně využívá již asi 300 zákazníků. Pod svou
značkou Energokartu poskytují svým zákazníkům například také
automobilky Kia a Renault, přičemž evidujeme zájem ze strany
dalších automobilek nebo leasingových společností," říká Damir
Durakovič z Axionu. "Objem nabíjení s našimi kartami se meziročně
téměř zčtyřnásobil. Za prvních deset měsíců letošního roku se
jednalo o bezmála 20 tisíc nabití elektromobilů," dodává
Durakovič.
Díky roamingovému propojení mohou zákazníci elektromobility ČEZ
využívat dobíjecích sítí provozovatelů PRE, E.ON a ChargeUp. Při
svých cestách po České republice mohou tak dobíjet elektromobily v
síti stanic roamingových partnerů bez nutnosti vlastnit přístupové
kódy nebo být zákazníkem provozovatele dané sítě. Ceny za
roamingové služby jsou odvozeny od nákladů na roaming na příslušné
dobíjecí stanici partnera.
Propojení se zahraničím
V minulém roce společnost E.on pro své zákazníky registrované v
programu E.on Drive výrazně rozšířila možnosti tzv. roamingu, kdy
mohou dobíjet jednou kartou či mobilní aplikací na většině
tuzemských dobíjecích stanic bez potřeby dalších registrací.
Během léta totiž přidala k této službě i mezinárodní rozměr a
tuto možnost rozšířila pro své zákazníky do devíti dalších
evropských zemích (Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko,
Chorvatsko, Slovinsko, Rumunsko, Maďarsko a Itálie). "Zákazníkům
jsme se snažili vždy nabídnout hlavní dobíjecí sítě. Aktuálně
nechceme rozšiřovat počet zemí, kde mohou klienti s naší kartou
dobíjet, ale snažíme se spíše zahušťovat možnosti dobíjení v těchto
oblastech. To se nám daří a naši zákazníci mohou s naší kartou
využít už téměř 50 000 dobíjecích bodů napříč těmito oblastmi,"
uvádí Jakub Kott z E.on Drive.
Dobíjecí stanice sítě Prepoint jsou zapojeny i do mezinárodního
systému Hubject, a tím se dobíjecí stanice otevírají i tisícům
elektromobilistů z celé Evropské unie. Například od léta 2021 mohou
elektromobilisté s čipem od Pre využívat pro dobíjení také veřejnou
dobíjecí síť E.on Drive. To platí samozřejmě i obráceně, tedy
klienti s kartou E.on mohou dobíjet nejen v síti E.on Drive, ale i
v síti Prepoint. Od roku 2022 otevřela Pre svým zákazníkům možnost
dobíjet také v Rakousku, a to v síti Smatrics. Tím tak Pre jako
první mezi českými provozovateli dobíjecí infrastruktury překročila
hranice naší republiky.
Od
1. července loňského roku navíc mají zákazníci Pre možnost
dobíjet v síti Enel X Way Italia, HEP-Opskrba v Chorvatsku a Petrol
v Chorvatsku a ve Slovinsku. Stejná možnost dobíjet je již také v
Polsku a na Slovensku. Klienti s čipem Pre mohou od těchto dnů
dobíjet i na dobíjecích stanicích partnerských společností Greenway
a Západoslovenská energetika. Všechny tyto stanice jsou již nyní
vyobrazeny také v mobilní aplikaci Precharge.
Trendem je ultrarychlé dobíjení
Počet stanic bude přibývat i nadále, trendem jsou především
ultrarychlé dobíjecí stojany. Na to reagují i největší tuzemští
provozovatelé dobíjecích stanic. Největší dobíjecí síť patří v
Česku společnosti ČEZ. Její dobíjecí stanice dodaly loni 2,1
milionu kilowatthodin (kWh), což je o téměř půl milionu více než
v roce 2021. Polostátní společnost ČEZ loni nově zprovoznila
130 stanic, dosud nejvíce během jednoho roku. Kromě sítí čerpacích
stanic Benzina a Shell vyrostly loni nové stojany také na
parkovištích u obchodů řetězce prodejen Kaufland nebo restaurací
McDonald´s. Celkem jich tak má v zemi 500.
Řidiči loni podle firmy u jejích stojanů načerpali při 265 000
zastaveních přes 4,4 GWh energie, což znamená meziroční nárůst o 25
procent. Největší počet dobíjení ČEZ zaznamenal v Praze, kde jich
řidiči provedli přes 28 procent. Téměř pětinový podíl byl ve
Středočeském kraji. Další kraje mají podíl na dobíjení pod deseti
procenty. Nejvytíženější byly podle společnosti rychlodobíjecí
stojany, které měly více než 91procentní podíl na všech odběrech.
"Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné
překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to
podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých
zprovozníme asi čtyřicet," říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš
Dzurilla.
"Trend je jasný, elektromobily v České republice začnou přibývat
po desítkách tisíc ročně a veřejná dobíjecí infrastruktura na to
musí být připravena. Nám se letos daří držet rychlé tempo výstavby
a zahušťování veřejné sítě po celé zemi," řekl místopředseda
představenstva Pavel Cyrani.
V místech s vysokou frekvencí dopravy a poptávkou po rychlém
dobíjení bude ČEZ podle něj pokračovat ve výstavbě stanic s výkony
nad 150 kW až 300 kW, které výrazně zkracují časy dobíjení.
Momentálně jich po celé ČR provozuje 14. Tyto stanice umí za 10
minut dodat energii pro dalších více než 200 km jízdy. První z
letos plánovaných 40 ultrarychlých stanic ČEZ v lednu spustil u OC
Letňany ministr dopravy Martin Kupka.
Celkový instalovaný výkon dobíjecích stojanů v síti ČEZ dosáhl
koncem loňského roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké
vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti
80tisícového města. V tomto parametru drží ČEZ v ČR výrazně
nadpoloviční tržní podíl a má náskok před ostatními konkurenty.
Znamená to, že stojany ČEZ jsou v průměru nejvýkonnější v ČR a
řidiči elektroaut u nich svůj vůz nabijí v průměru za nejkratší
dobu.
Do roku 2030 plánuje ČEZ výkon více než zčtyřnásobit, a to
zejména rozvojem vysokovýkonných hubů - lokalit, kde může díky
ultrarychlým stanicím dobíjet šest a více elektromobilů najednou.
Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting
Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky
ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Pre: Metropolitní a páteřní síť
Dynamický rozvoj dobíjecí infrastruktury zaznamenala také
Pražská energetika (Pre). Za první pololetí roku 2022 jich podle
mluvčího Karla Hanzelky přibylo 131 procent. "U našich dobíjecích
stanic roste ale i spotřeba elektrické energie. Meziroční porovnání
prvního pololetí vykazuje nárůst o více než 100 procent. Je to dáno
rozrůstajícím se vozovým parkem, rostoucím počtem dobíjecích stanic
i narůstajícím počtem zákazníků s dobíjecími čipy," dodal
Hanzelka.
Veřejnou síť dobíjecích stanic buduje Pre už od roku 2010 a loni
společnost otevřela skoro 200 nových stanic. Jejich počet se tak
rozšířil na více než 500. Spotřeba energie u nich loni podle firmy
meziročně stoupla o 121 procent. Elektromobilisté u stojanů
odebrali téměř tři MWh energie. Do všech dobíječek má dodávat
stoprocentně zelenou energii pocházející z
obnovitelných zdrojů. V Pre rozlišují dva druhy sítí dobíjecích
stanic: metropolitní síť (v hlavním městě Praze) a páteřní síť
(převážně krajská města a dálnice). V Praze je nyní zhruba 370
dobíjecích stanic (z toho 67 rychlých). Zbylých více než 130 stanic
připadá na celorepublikovou páteřní síť.
Například loni na podzim se otevřela u plaveckého bazénu v Praze
11 - Chodově velká stanice, která nabízí jednu ultrarychlou
dobíjecí stanici s výkonem 150 kW a pět dalších AC dobíjecích
stanic s výkonem 22 kW. Celkově tak dokáže dobíjet až dvanáct
elektromobilů najednou. To už dnes není ani v Česku neobvyklé,
nicméně novinkou tentokrát je připojené bateriového úložiště s
kapacitou 300 kWh, díky kterému bylo možné náročnou instalaci
realizovat v krátkém čase. "Pražská energetika si díky tomuto
projektu v Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako
alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit
nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové
sítě," říká Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v Pre.
Energetické úložiště je sestaveno z bateriových modulů, které
předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Oproti autům jsou v
tomto řešení baterie méně namáhány, a tak mohou podle vyjádření Pre
sloužit dalších deset a více let.
Ambice na udržení současného tempa výstavby si dělá PRE i tento
rok. "Letos nás čeká především zahušťování dobíjecí sítě v Praze a
tolik očekávané navyšování nabíjecího výkonu stávajících dobíječek
u dálnic," dodává Vojtěch Fried.
E.on: Zvětšit počet rychlonabíječek
Vyšší zájem zákazníků o dobíjení eviduje také E.on. "Už nyní
jsme na více než dvojnásobku počtu dobití za loňský rok," říká
tiskový mluvčí Roman Šperňák a dodává, že podobný trend je i v
odebrané energii. "I tady vidíme nárůst oproti minulému roku. Jen
za první půl rok letošního roku odebrali řidiči elektromobilů z
naší sítě téměř 2,5násobek energie loňského prvního pololetí."
Elektromobilisté v síti E.on, která má více než 260 stanic,
odebrali přes 1,3 GWh elektrické energie v rámci 80 tisíc dobití.
Nejvytíženější byly podle E.on rovněž ultrarychlé stanice. "Trendem
poslední doby je také soustředění dobíjecích bodů do společných
hubů. Naše ultrarychlé stanice nestojí osamoceně, ale jsou doplněné
o další dobíječky tak, abychom byli schopní uspokojit co největší
počet zájemců," vysvětluje jednatel společnosti E.on Drive
Infrastructure Martin Klíma. "K počtu elektromobilů máme v Česku
jednu z nejrobustnějších sítí, ale z hlediska vyšších výkonů jsme
naopak na chvostu. Již nyní proto připravujeme celou řadu projektů,
které tuto poptávku uspokojí," dodává Martin Klíma.
Právě ultrarychlé dobíječky vévodí žebříčku nejvyužívanějších
stanic. Vůbec nejvytíženější dobíjecí stanicí v síti "eonu" byla
ultrarychlá dobíječka ve Vystrkově. Na ní v uplynulém roce odebrali
řidiči 72 MWh elektrické energie a na jedno dobití průměrně
odebrali 36,67 kWh. Druhou nejvyužívanější stanicí byla ultrarychlá
dobíječka v Rozvadově s odebranou energií 65 MWh a třetí v řadě pak
ve Vyškově. Hodně stanic má E.on také u čerpacích stanic
Benzina.
Kolik stojí nabíjení
Obecně platí, že čím rychlejší nabíjení, tím vyšší je cena.
Domácí nabíjení s tarifem pro elektromobily je nejlevnější,
zaplatíte za něj asi 1 Kč/km. Veřejná nabíječka se střídavým
proudem vám prodá kilometr jízdy za cca 1,50 Kč. Nabíjení ze
stejnosměrné rychlonabíječky ale může stát i přes 4 Kč/km. Pro
porovnání u automobilu se zážehovým motorem a spotřebou 7 litrů
benzínu na 100 km stojí 1 km cca 2,60 Kč.
U společností ČEZ, Pre a E.on se ceny pohybují okolo 8 Kč/kWh za
AC nabíjení a 11 Kč/kWh za DC nabíjení. Neregistrovaní zákazníci si
připlatí ještě více. U rychlonabíjecí stanice ČEZ je 1 kWh přijde
na 9,5 Kč, zatímco registrovaný zákazník zaplatí o dvě koruny méně.
U E.on zaplatí neregistrovaný zákazník podle druhu dobíječky
9,90-16,90 Kč/kWh. Například registrovaný zákazník s aplikaci
MOL zaplatí u stojanu MOL Plugee za AC dobíjení (22 kW) 8,3 Kč/kWh,
u rychlonabíječek 12 Kč/kWh (do 50 kW) a 17 Kč/kWh (do 150 kW).
Neregistrovaný to má z rychlonabíječek o 2 Kč/kWh dražší.
Pokud zákazník platí přímo na prodejně čerpací stanice, přijde ho
10 kWh u standardní nabíječky (22 kW) na 110 korun, 20 kWh u
rychlonabíječky 300 Kč a 40 kWh u
rychlonabíječky 800 Kč.
Dobíječky u čerpacích stanic
Skupina Orlen Unipetrol intenzivně pracuje na rozšiřování
infrastruktury pro elektromobilitu u své sítě čerpacích stanic
Orlen Benzina, která je největší v České republice. V současné
chvíli provozuje dobíjecí stanice na 55 čerpacích stanicích (s
celkem 225 dobíjecími body), což ji řadí na první místo mezi
řetězci působícími na českém trhu. Dobíjecí stanice jsou
provozovány na základě smluvního vztahu mezi společnostmi Orlen
Benzina a poskytovateli - společnostmi ČEZ, E.on a Pre. Provoz
jednotlivých dobíjecích stanic zajišťuje každý poskytovatel pod
svou značkou, Orlen Benzina jen zajišťuje dozor nad stanicí
a obsluhu zákazníků. Platby za dobitou energii do automobilů se
řeší prostřednictvím aplikací jednotlivých poskytovatelů, popř.
mezinárodních utilit (RFID chipy).
E.on má nejvíce dobíječek u čerpacích stanic Orlen Benzina a
především MOL, které byly vybudovány v rámci projektu Next-e a
najdete je pod označením MOL Plugee. Součástí veřejné sítě E.on
Drive v Česku jsou i tzv. partnerské dobíječky, kdy si dobíjecí
stanici pořídí soukromý subjekt a E.on ji připojí do své sítě,
otevře veřejnosti a spravuje pro zákazníka jako jakoukoliv jinou
stanici v síti. Těchto stanic je v síti E.on Drive aktuálně více
než sto. I je řidiči hojně využívají, nejvíce v Jihočeském a
Jihomoravském kraji. Celkem na nich klienti provedli za uplynulý
rok téměř 10 000 transakcí. "Když se podíváme podrobně na
vytíženost partnerských stanic, tak ta vůbec nejvyužívanější je
dobíječka v brněnské Olympii. V horních patrech žebříčku se dále
drží Davo Oil v Olbramovicích, Teplárna Liberec nebo několik stanic
v resortech na Lipensku," doplňuje Jakub Kott, vedoucí oddělení
Mobility services společnosti E.on Energie, která pro své partnery
stanice zajišťuje.
Rakouská společnost OMV, která v Česku provozuje 140
čerpacích stanic, provozuje společně s Pre již 45 nabíjecích
stanic pro elektromobily. Veřejné dobíjecí stanice Prepoint
umožňují využít 22, 50 nebo 75 kW s tím, že výkon některých z nich
bude možné dle poptávky a vytíženosti v budoucnu zvýšit až na 150
kW. Vedle toho najdete na stanicích OMV ještě dobíječky
německé společnosti Ionity, které nabízejí dobíjecí výkon až 350
kW. U nás stojí tyto stojany na D1 v Pávově a na D5
v Berouně.
Také státní Čepro spolupracuje s energetickými společnostmi na
výstavbě sítě rychlodobíjecích stanic. "Ve spolupráci se
společnostmi Pre a E.on probíhá instalace dobíjecích stanic na
čerpacích stanicích EuroOil. Ke konci roku 2022 bylo v provozu 40
dobíjecích stanic po celé České republice, přičemž celková měsíční
spotřeba elektřiny dosáhla v prosinci 2022 téměř hranice 40 tisíc
kWh při 1760 transakcích. U dobíjecích stanic na našich čerpacích
stanicích EuroOil mohou samozřejmě dobíjet i zákazníci, kteří
nemají přímo uzavřenou smlouvu s našim partnerem, resp. mohou
použít kartu nebo čip svého obchodního partnera," říká mluvčí firmy
Marek Roll a dodává, že výstavba dobíjecích stanic na čerpacích
stanicích EuroOil nadále pokračuje. "Začátkem roku 2023 jsme
zprovoznili další tři dobíjecí stanice ve spolupráci s našimi
partnery připravujeme vybudování dalších 50. V blízké budoucnosti
téměř polovina čerpacích stanic sítě EuroOil bude moci zákazníkům
nabídnout dobití elektromobilům. Zároveň intenzivně pracujeme na
přípravě výstavby hubů se supervýkonnými dobíjecími stanicemi. Už
máme vytipované vhodné lokality."
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín č. 2