Chceme, aby mytí aut bylo zážitkem

Otto Christ

Významný německý výrobce mycích technologií pro automobily letos slaví kulaté jubileum. V roce 2023 uplyne 60 let od chvíle, kdy se na trhu objevila první mycí linka značky Christ. O dlouhé a bohaté historii rodinné firmy, aktuálních problémech i výzvách do budoucnosti jsme si povídali se synovcem zakladatele a současným předsedou představenstva společnosti Otto Christem, který nám během firemní plzeňské konference poskytl exkluzivní rozhovor.

Jste rodinná firma s dlouhou tradicí sahající až do 19. století. Můžete nějak osvětlit historii firmy a příbuzenské vztahy mezi zakladatelem Antonem Christem, propagátorem mycích technologií Franzem Christem a současným vedením?

Ano, jsme na trhu velmi dlouho. Já jsem už čtvrtá generace naší rodiny, která podniká ve strojírenství. Začínali jsme už v roce 1879, kdy se firma věnovala hlavně zámečnické práci a výrobě pletiv, přežili jsme obě světové války a v roce 1963 jsme se díky mému strýci Franzi pustili do mycích technologií. Významně tomu pomohl také můj otec a moji dva bratři. Už tehdy byl záběr naší firmy docela široký, neustále jsme hledali další možnosti a výrobu rozšiřovali o nové produkty. Mimo jiné jsme třeba vyráběli i sněhové rolby, ale mycí linky nakonec převládly a ukázaly největší potenciál. Dnes jsou v představenstvu firmy tři rodinní příslušníci, ale věnujeme se i jiným oborům než mycím technologiím. Převzali jsme například firmu na výrobu balících linek pro léčiva, vyrábíme i průmyslovou elektroniku a displeje, které nacházejí uplatnění i mimo firmu Christ.

Byli jste tehdy v 60. letech se strojním mytím v Německu průkopníky?

Kdepak, tehdy v Německu existovalo okolo 170 výrobců mycích technologií, konkurence tehdy byla obrovská. Dá se ale říci, že firma Christ byla jednou z prvních, která se tomuto oboru začala věnovat ve větším měřítku, a zároveň měla za sebou nějakou historii. No, a vidíte, nakonec v tomto specifickém oboru přežily v Německu pouze dvě společnosti. Christ a Washtec. Asi jsme měli štěstí…

Určitě to nebylo jenom o štěstí…

Možná to bylo také o něčem jiném. Naší velkou výhodou totiž bylo, že jsme díky svým výrobním možnostem pokrývali kompletní nabídku mycích technologií. Hlavně proto jsme byli v každém segmentu konkurenceschopní a dokázali uspokojit požadavky zákazníků.

Společnost Christ je zavedená značka s dlouhou tradicí a řadou spokojených zákazníků. Co dnes ale nejvíc ohrožuje její existenci na německém a vlastně celém evropském trhu?

My jsme za celou stopadesátiletou historii firmy už prožili spoustu krizí. Ta dnešní není nijak výjimečná a jsme přesvědčeni o tom, že i ji dokážeme překonat. Snažíme se o to třeba inovacemi, které naši produkci zase posunout o kus dál před konkurenci. Vloni jsme například představili novou ucelenou řadu mycích portálů a dalšího příslušenství pro mycí centra. Už nyní víme, že o ně bude zájem.

Jak složité je dnes v Německu a vlastně v celé Evropě podnikat v segmentu automotive, na který neustále tlačí ekologičtí aktivisté. K tomu se zvyšují náklady na energie a po covidu je také akutní nedostatek materiálů pro kovovýrobu nebo elektroniky a polovodičů. například čipy jsou u současných mycích portálech nepostradatelné.

Předpokládám, že také elektromobil se bude muset mýt úplně stejně jako automobil se spalovacím motorem, takže o budoucnost firem, které vyrábí mycí technologie, nemám starost. Nicméně, i v naší firmě samozřejmě dbáme na udržitelnost. U mycích technologií se musíte snažit maximálně snižovat spotřebu vody a zároveň minimálně zatěžovat životní prostředí mycí chemií. U většiny našich produktů proto používáme vlastní čističky odpadních vod, které zároveň slouží k tomu, aby se až 85 procent vody vrátilo do mycího procesu a jen 15 procent odteklo do kanalizace samozřejmě v čistém stavu. Navíc nabízíme i systémy, které dokážou využívat třeba dešťovou vodu. Ta je ostatně na mytí svým složením a vlastnostmi velmi vhodná.

Jak velký tlak je v Německu ze strany úřadů na to, aby se právě dešťová voda maximálně využívala?

Nějaký velký tlak necítím, nicméně je u nás uzákoněno, že žádnou novou portálovou nebo tunelovou myčku nelze používat bez čističky odpadních vod. U mycích boxů je to samozřejmě trochu jinak, ale v nich se vzhledem k bezkontaktní technologii využívá vysokých tlaků a nespotřebuje se tolik vody jako v portálech.

Je pro vás téma využívání energie z obnovitelných zdrojů?

Samozřejmě. Snažíme se využívat co nejvíc fotovoltaické panely na střechách našich výrobních závodů. Už je máme nainstalované na výrobních halách mateřského závodu v Benningenu a chceme to rozšiřovat i do dalších zemí, kde máme výrobní podniky a dceřiné společnosti.

Jak si vlastně vychováváte nové zaměstnance?

To je docela důležitá činnost. Například v Německu máme speciální vzdělávací oddělení, ze kterého se potom rekrutují naši zaměstnanci. V současné době u nás pracuje celkem 140 lidí, které jsme si takto sami vychovali. O to stejné se snažíme i v zemích, kde máme pobočky. Například tady u vás v Plzni spolupracujeme s učňovským střediskem. Právě takto vychování zaměstnanci ostatně mají maximální motivaci se kontinuálně dále vzdělávat a pracovat na vlastním rozvoji svých dovedností a schopností.

Co vlastně vedlo firmu Christ k vybudování pobočky právě v Plzni?

Vybrali jsme si Plzeň kvůli místní tradici strojírenské výroby. Plzeňské Škodovy závody patřily ve své době mezi největší průmyslové podniky v Evropě, takže jsme v Německu samozřejmě věděli o tradici strojírenské výroby zde v Plzni. A předpokládali jsme, že se zde najde dostatek lidí i pro naše potřeby. Nemýlili jsme se. Je to jeden z našich nejdůležitějších závodů a hraje velkou roli v produkci celé naší společnosti. Výrobní závod v Plzni je navíc velmi blízko mateřskému závodu v Benningenu i centrále společnosti.

Na jaké trhy se vlastně orientuje vaše společnost?

Největší odbyt mycích technologií máme samozřejmě doma v Německu. Ale své produkty nabízíme po celé Evropě. Po Německu registrujeme nejvíce zákazníků především v Holandsku a Francii. V těchto státech totiž nemají žádné vlastní výrobce mycích technologií, a tak musí spoléhat na dovoz. Hodně instalací Christ pak najdete také v Rakousku a ve Švýcarsku nebo Anglii. I Velká Británie pro nás představuje velice důležitý trh.

A Itálie?

V Itálii je obrovská konkurence domácích firem, přesto jsme se i tam dokázali prosadit především v oblasti prémiových mycích center.

U nás je v současné době obrovský boom mycích boxů. Děje se něco podobného i v Německu?

Ano, spousta společností i v Německu a dalších evropských zemích rozšiřuje provozy mycích center o samoobslužné boxy. Zájem motoristů o tyto služby stále roste. V současné době registrujeme obrovský nárůst objednávek. takže jsme museli výrobu mycích boxů výrazně rozšířit, abychom to všechno zvládli.

Také vás v současné době trápí rostoucí ceny materiálů a energií? Museli jste kvůli tomu zvyšovat ceny u vašich produktů?

Ceny šly samozřejmě podstatně nahoru v každém oboru, ani mycím technologiím se to nevyhnulo. Ale protože jsme měli velké rezervy díky nadstandardním skladovací prostorům, nemuseli jsme se tomu nijak zásadně přizpůsobovat. A nyní ceny zase mírně klesají. Tím pádem jsme zatím nemuseli nijak dramaticky měnit ani ceny našich výrobků, což zákazníci samozřejmě uvítali.

V současném mycím tunelu Christ lze automobil umýt téměř dokonale, ruční mytí však bude mít ve výsledku vždycky navrch. Co nového se chystá ve společnost Christ v oblasti mycích technologií, aby se strojové mytí ještě více přiblížilo tomu ručnímu?

Víte, já si úplně nemyslím, že ruční mytí musí být nutně kvalitnější. Pokud myjete ručně, můžete si vodu v kyblíku se saponátem kontaminovat a nanesete si na auto nečistoty, které pak poškrábou lak… To se vám v našich myčkách nestane. Ale jinak nevím, jestli lze ještě někam posouvat kvalitu mycího procesu. Největším trendem při vývoji mycích technologií jsou dnes hlavně úspora vody a energií. O tom už jsme se bavili. Současně pak cílíme na to, aby se strojové mytí v mycích centrech ale i na čerpacích stanicích stalo pro zákazníky zážitkem, atrakcí nebo show. Aby si mytí automobilu užila celá rodina včetně dětí. K tomu používáme především pěnu a barevné světlené efekty.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č.1

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek