Kvalitní materiály a ruční práce

Výroba kartáčů

Kvalitní materiály a ruční práce

Miroslav Buršík a jeho firma BrushTec má za sebou již více než čtvrtstoletí podnikání v oboru, který má stále velkou perspektivu. Nové mycí portály i tunely totiž rostou neutuchajícím tempem, ty stávající je pak třeba ve správnou chvíli renovovat. A tak jsou převážně ručně vyráběné kartáče z Domažlic stále potřeba.

Praktické inovace

Zakladatel firmy původně působil v servisní organizaci, jež linky obsluhuje a udržuje, a především jeho zkušenosti, znalosti   a také důvtip či snaha věci vylepšovat a měnit mu umožnily vybudovat fungující podnik, jehož produkty se dostaly do celého světa. Příkladem užitečných inovací a patentů jsou například upínací systémy Flexisteck a Flexiclick, které výrazně zkracují dobu montáže a demontáže kartáčů na mycích linkách.

Nároky provozovatelů myček však rostou, a co se týče kartáčů, dnes mají na výběr celou škálu materiálů s odlišným mycím účinkem, ale i životností. "Při dodržení několika jednoduchých pravidel ty nejlepší mycí a nejekonomičtější vlastnosti stále vykazuje tradiční klasická žíně X profilu, protože technika mycí linky dokáže s tímto materiálem pracovat nejlépe," vysvětluje Miroslav Buršík. Nicméně životnost polyethylénových kartáčů je cca 15-20 tisíc mycích cyklů, zatímco u nových pěnových materiálů dvojnásobná. "Ale dvojnásobná je i jejich cena, takže z hlediska rozpočtu to vychází na jedno umyté vozidlo stejně," dodává. Na mycích portálech se proto v současnosti používá především pěna v různých profilech vlákna nebo kartáče mixované s PE X profilem. V mycích tunelech se pak střídá pěna s textilem, ale stále se ještě používá vlákno PE X profilu v jemnějším profilu (0,8 mm).

Ekologický Belt Brush

Dalším patentem domažlické firmy jsou ekologické kartáče Belt Brush, které využívají ve své konstrukci méně plastových materiálů pro nosnou a fixační funkci. Téma plastů v souvislosti s životním prostředím nabývá v poslední době na důležitosti a v budoucnu bude při výrobě jednou z priorit. "Tento problém jsem již vycítil několik let zpátky, a proto jsem se snažil vyvinout takový kartáč, ve kterém by bylo využito méně plastového materiálu a přitom byla zachována perfektní funkčnost," vysvětluje Miroslav Buršík. Ve výsledku je tak potřeba o 40 kg plastů na jednu mycí linku méně oproti konkurenčním technologiím. Kartáče Belt Brush se úspěšně etablovaly na španělském i skandinávském trhu, které naplňují celosvětový trend směřující ke zjednodušení všech procesů a snížení objemu využitých plastových materiálů, které po demontáži zbytečně zatěžují životní prostředí.

Kvalitní komponenty

Hlavními klienty domažlické firmy jsou servisní organizace, které mají vysoké nároky na kvalitu a použité technologie usnadňující montáž a demontáž kartáčů. Ostatně dlouhou živostnost kartáčů zajistí kromě pečlivé výroby také kvalitní materiál, z kterého jsou kartáče vyrobeny. Veškeré komponenty používané v mycích kartáčích od firmy BrushTec proto pocházejí ze západní Evropy. Tomu odpovídá i jejich kvalita a trvanlivost. Kartáče BrushTec jsou navíc z větší části vyráběny ručně. "Proto jsme schopni vyhovět všem nárokům na délku vláken, design či kombinaci materiálů. Strojově vyráběné kartáče jsou standardizované, a tudíž ne vždy naplní potřeby klienta," vysvětluje Miroslav Buršík a zároveň dodává, že nabízí i tu druhou možnost, která je samozřejmě cenově dostupnější a rychlejší na výrobu. V Česku firma Brushtec spolupracuje s několika firmami, které do forem BrushTecu vstřikují výlisky podle požadavků. Více než 20 let spolupracuje s firmou v Kralovicích u Plzně a s věznicí, kde se kartáče také kompletují.

Včasná výměna zabrání škodám

Kartáče jsou sice spotřební, ale jinak zcela zásadní a důležitý komponent mycí linky. V rozpočtu na jedno umyté vozidlo tvoří tato položka něco kolem čtyř korun. Proto nikdy není důvod kartáče přemývat, vystavovat se riziku poškození vozidel nebo mít kartáče špinavé. Je to stejné jako s ojetou pneumatikou u auta. Vyměnit včas a nečekat na hranu, kdy jsou kartáče totálně zničené.

Někteří provozovatelé, bohužel, úporně šetří na čemkoli.  Pak jejich chování zapříčiní škody na mytých vozidlech i na předčasně opotřebované mycí technologii. Na základě toho vznikají mýty o kartáčích, které poškrábaly vozidlo. "Za svoji profesní éru jsem několikrát tento problém řešil, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Vždy jsme prokázali, že PE žíně ani pěna nemohou být příčinou poškození.  To ale neplatí v případě, kdy jsou kartáče znečištěné nebo nejsou dodrženy správné provozní podmínky myčky," vysvětluje Miroslav Buršík.

Pozor na nekvalitní padělky

Mnozí se snaží výrobky firmy Brushtec kopírovat a následně nabízet za nižší ceny. Kvalita ale něco stojí a materiál i profesionální zpracování kartáčů musí být perfektní. "Při dnešní konkurenci je obrovský tlak na cenu, alenelze zde slevovatz našich nároků na kvalitu. Naše kartáče musí fungovat a zároveň hodně vydržet. I když jsou naše výrobky pro někoho možná dražší, představují to nejlepší na současném trhu. A to je pro nás nejdůležitější," dodává Miroslav Buršík.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 6

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2023/06 Téma číslaBenzín E 10
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek