Bez biosložek nelze plnit emisní limity…

Duspěva Jan 2

Říká v rozhovoru pro Petrol magazín generální ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva. Šéf státní akciovky, která má pod palcem mimo jiné sklady pohonných hmot a produktovody mezi nimi, je v současnosti nejen kvůli válce na Ukrajině, s níž souvisí i největší zdražování pohonných hmot v historii, v jednom kole.

Čepru se v roce 2021 ekonomicky dařilo, společnost dokonce dosáhla rekordního zisku. Jak je to možné, když se ekonomická krize vinou nekončící pandemie spíše prohlubovala?

Těch faktorů je samozřejmě více. Z našeho pohledu jsme ten největší útlum zaznamenali v roce 2020, vloni přišlo spíše oživení a prodeje pohonných hmot rostly. To se samozřejmě pozitivně projevilo i v našem zisku. Za poslední dva roky jsme navíc rozšířili počet dodavatelů i získali řadu významných klientů. Neustále pracujeme na vhodné nákupní strategii, optimalizaci vnitřních procesů a řízení cash flow.

Poté, co se ČR zbavila podniků na zpracování ropy, je Čepro vedle Mera hlavním výkonným nástrojem vlády, kterým kontroluje obchodování s touto strategickou surovinou. Jak dnes může Čepro ovlivňovat trh s PHM v ČR? Například hospodářská komora navrhuje snížit ceny benzínu a nafty právě prostřednictvím Čepra…

Zájmem Čepra je především udržet stabilitu trhu pohonných hmot v České republice. Tedy jednak odvádět službu pro státní hmotné rezervy, ale především zajistit dostatek nafty a benzínu v dobách, jakými je například odstávka domácích rafinerií. Tím jsme si prošli v minulých letech a pokaždé jsme našli efektivní způsob, jak zajistit českým dopravcům a řidičům dostatek pohonných látek.

K vaší druhé otázce mohu pouze konstatovat, že podnikáme za účelem dosahování zisku, jako každá akciová společnost. S kolegy z asociace ČAPPO se shodujeme v tom, že je velice správné, že stát prozatím k žádným nesystémovým opatřením nepřistoupil. Podporujeme cestu kontrol a monitoring trhu.

Vláda Petra Fialy v reakci na prudký růst cen pohonných hmot schválila takzvaný ropný trojlístek: Není to málo? Nemělo by se uvažovat o určitém snížení spotřební daně nebo DPH, aby ceny PHM zbytečně nepodporovaly neustále rostoucí inflaci? Nebude nakonec třeba zastropovat ceny jako v Maďarsku? Na vládu nyní jistě tlačí vedle opozice také skutečnost, že regulaci cen PHM zvažují vedle Polska a Maďarska i evropské státy, kde je kupní síla občanů větší než u nás…

Boj s inflací a daňová politika nejsou v mé kompetenci a obtížně je budu komentovat. Vždycky je potřeba si uvědomit, že když snížíme daňovou zátěž, uvidíme to na cenách, ale zase státu ty finanční prostředky budou chybět někde jinde. Můj osobní názor je, že jsem rád, že vláda nepřistoupila k žádným regulatorním krokům, protože dělat regulaci v okamžiku, kdy cena prudce letí nahoru, znamená, že ten efekt se nemusí dostavit. Věřím, že správně fungující trh vždy nejefektivněji nastaví cenovou úroveň a vzhledem k tomu, že trh s PHM v ČR je jedním z nejvíc konkurenčních v EU, nemám strach. Jsem rád, že se zatím přistoupilo pouze k té kontrole maržové úrovně, kterou vyhlásilo ministerstvo financí.

I kdyby přimíchávání biosložek nebylo povinné, stejně se kvůli zákonu o ochraně ovzduší, který je navázaný na evropskou legislativu, firmám vyplatí. Má tedy smysl dělat tuto poměrně složitou zákonnou úpravu i s ohledem na stále se zpřísňující emisní limity?

Bez přimíchávání biosložek nelze v tuto chvíli splnit požadavky na snižování emisí. Myslím, že tuto věc vnímá celý trh, a je důležité, aby se problém vnímal komplexně. Nicméně pro nás je klíčová legislativa - to, co říká platný zákon, jsme připraveni beze zbytku naplnit.

Od února navíc Čepro spustilo prodej dvou nových produktů: motorové nafty s příměsí 15 % HVO a pohonných hmot s bezemisním certifikátem o úspoře CO2. Jaký je o tyto produkty zájem?

My jsme tu poptávku vnímali již před samotným spuštěním prodeje. Musíme si uvědomit, že jde především o velkoobchodní, v případě certifikátu i kartové, zákazníky. Takže ten zájem se nedá počítat na desítky či stovky odběratelů. Nicméně tento typ produktů si zcela jistě své odběratele najde a my jsme prozatím s ohlasem velmi spokojeni.

Zatímco skladování a distribuce pohonných hmot je celkem správně v moci státu, připadá mi nelogické, aby současně s tím mělo Česko firmu na přímý prodej PHM koncovým zákazníkům a služby s tím spojené. Mám tím na mysli samozřejmě EuroOil. Mám takový dojem, že EuroOil je tak trochu nechtěným břemenem společnosti Čepro. Co se bude dít dál s touto sítí čerpacích stanic po neúspěšných námluvách s francouzským Totalem? Řada z nich doslova volá po modernizaci…

Tady si dovolím nesouhlasit. Z našeho pohledu nejde o žádné břemeno. Pominu některé strategické důvody, kdy jsme schopni prostřednictvím našich pump zabezpečit potřebné dodávky třeba pro Integrovaný záchranný systém nebo armádu, což se ukázalo třeba při tornádu na Moravě. Ta síť dlouhodobě prokazuje svůj přínos, její obrat je rostoucí. Dali jsme dohromady interiéry prodejen, nabídli řadu služeb včetně podání balíků nebo platby složenek, rozvíjíme ecommerce řešení pod názvem Karta Srdcovka. Pro řadu vesnic a malých měst je to v tuto chvíli jediné místo, kde se lze setkat, něco si koupit. Tenhle regionální rozměr je nenahraditelný.  Další směřování je v rukou akcionáře, vedení společnosti připravilo řadu variant rozvoje sítě EuroOil.

Řada expertů tvrdí, že by cenovou regulaci PHM mělo řídit Čepro. Nějak si nedovedu představit, jak by to mělo dělat, nicméně nemohla by to být právě jedna z rolí sítě EuroOil? Prostřednictvím čerpacích stanic by snad šlo určitým způsobem řídit cenovou politiku v regionech, kde se tyto čerpací nacházejí?

Odborníka, který by toto řekl, neznám. My jsme standardní akciová společnost, která působí na velmi konkurenčním trhu a musí se chovat s péčí řádného hospodáře. Denně reagujeme na tržní podmínky, konkurenci, poptávku v jednotlivých lokalitách. Za to jsme zodpovědní našemu akcionářovi. Žádná regulace přes jeden tržní subjekt není legální.

V souvislosti s válkou na Ukrajině se hovoří nejen o zvýšení rozpočtů na armádu, ale také o zvýšených bezpečnostních opatřeních. Co to znamená pro společnost, která se zabývá skladováním ropných produktů? Systém skladů a produktovodů se začal budovat už za 2. světové války, většina nádrží byla tehdy pod zemí. "Neotřesitelný" mír, který v Evropě dosud trval od roku 1945, všechna zařízení "vynesl" nad zem. Nebyla to v souvislosti s dnešními hrozbami chyba?

Skladovací kapacity se budují s nějakými vstupními faktory, jako je predikce vývoje trhu, aktuální náklady, stavební možnosti dané lokality, a řadou dalších. Paradoxně poslední nádrže, které jsme v Loukově dostavěli v roce 2012, pod zemí jsou. Na stále se rozšiřující spolupráci s Armádou České republiky jsme hrdi a předpokládáme její další rozvoj.

Rád bych všechny ujistil, že bezpečnost našich skladů je na té nejvyšší úrovni a děláme maximum pro to, aby tomu tak bylo i nadále.

V září loňského roku definitivně skončil pravomocným rozsudkem spor s firmou Lancelin, který se táhl bezmála dvě dekády. Jedná se už o definitivně poslední případ z "devadesátek", který poškozoval společnost Čepro?

Po více než 17 letech od policejního zásahu proti pokusu o exekuci majetku společnosti ČEPRO odvolací soud pravomocně rozhodl, že uplatňovaná pohledávka ve výši přibližně 2,6 mld. Kč je fiktivní. Byla to pro nás dlouhá cesta, ale to úsilí se vyplatilo. Nicméně očekávám další pokračování sporu u Nejvyššího soudu.

Na střechy skladů jste začali instalovat solární elektrárny, propagujete dobíjecí stanice na svých pumpách. Odchází Čepro od fosilních paliv?

Ne, to v žádném případě. My jen reflektujeme vývoj, který v  celé společnosti probíhá, a chceme v tomto trendu hrát aktivní roli. Budoucnost vidíme v paletě různých zdrojů a možností energie s nasazením podle toho, která alternativa bude pro daný záměr optimální.

Jen pro doplnění, fotovoltaické panely budou letos instalované na pěti skladech a ušetří ročně cca 920 tun emisí CO2. Střechy ponesou 5535 fotovoltaických panelů, bezemisní energie pokryje vlastní spotřebu jednotlivých skladů a bude využita také pro další technologie. Elektrárny o celkovém výkonu 2002 kWp ročně vyrobí přes 2000 MWh ekologické elektřiny.

Benzina se letos chystá otevřít první čerpací stanice na vodík. Jak se k této alternativě staví Čepro?

Vodík je pro nás velmi zajímavou komoditou, rádi bychom v co nejkratší době zřídili vůbec první dvě čerpací stanice.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín č.2/2022

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2022/05 Téma číslaOtevření českého terminálu v Holandsku
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek

Objednat zasílání PETROLmagazínu

Objednávka

Reklama

  • CardManager