Investice do sítí čerpacích stanic nepolevují

Gema je podle Wikipedie drobné sochařské dílo, vybroušené nebo vyřezané do drahého kamene nebo do skla a užívané jako část šperku nebo amulet. Pokud ovšem u nás řeknete Gema v souvislosti s čerpacími stanicemi, vybaví se zasvěceným totemy z Unhoště. Poutače a cenové ukazatele, které jsou nedílnou součástí každé čerpací stanice, vyrábí firma Gema už bezmála 30 let. O současných problémech a cílech jsme si povídali s jedním z majitelů, Miloslavem Šedivým.

Jak jste zatím přečkali současnou situaci s pandemii, restrikcemi a všeobecným zdražováním?

Firma funguje, žádný propad výroby kvůli covidu nenastal, ale samozřejmě, že nám to podnikání komplikuje. Zejména u zahraničních montáží je třeba řešit spoustu dalších věcí, zaměstnanci už jsou otrávení z neustálých kontrol a testování. Náklady na ně nám naštěstí vykompenzovalo odpuštění odvodů v loňském roce. Další problém představuje materiál a součástky. Ale na obchodních výsledcích se to naštěstí zatím neprojevilo. Firmy rekonstruovat chtějí, o zakázky rozhodně nemáme nouzi.

Jako čistě česká firma jste se docela dobře prosadili na náročných trzích v Německu a Rakousku. Jaký na to máte recept?

Prosadit se v zahraničí je běh na dlouhou trať. Naši zahraniční partneři ocení slušnost, serióznost, dodržování termínů, popřípadě kvalitu služeb a servisu. A na začátku to také musí být podpořeno příznivějšími cenami. V současnosti máme na našich trzích v zahraničí slušné renomé a myslím, že i respekt konkurence, se kterou se snažíme udržovat korektní vztahy.

Všichni si stěžují, že je nedostatek elektronických součástek, hlavně čipů…

Pro nás jsou nejdůležitější LED diody a těmi jsme se předzásobili. Co se týče našich dodavatelů: Japonský funguje celkem bez problémů, u toho z Tchajwanu jsou občas nějaké výpadky. Ale nedostatkem v současné době netrpíme a zastavovat výrobu nemusíme. S procesory je to samozřejmě trochu horší, ale protože máme šikovné techniky, kteří si se vším umí poradit, dokážeme na nedostatky operativně reagovat. Tím, že jsme pružní a máme vlastní vývoj, jsme schopni se rychle čemukoliv přizpůsobit. Ale je to věčný boj...

A materiál pro výrobu stojanů a atik?

Hliníkem jsme se předzásobili, máme ho dostatek na půl roku dopředu, s ocelí zatím problém není a s plasty také ne. Jen je všechno o dost dražší. Nové projekty jsme museli cenově navýšit. Promítnou se do toho nejen vyšší náklady na materiál a součástky, ale také vyšší ceny energií, které by nám podle našich odhadů měly zvýšit provozní náklady až o 320 tisíc korun ročně. Také se snažíme trochu recyklovat a ze starších totemů využít, co se dá.

Jakou má takový totem vlastně životnost?

Asi bych to přirovnal k osobnímu automobilu. Třeba desetileté auto stále jezdí a slouží svému majiteli, ale už moc pěkně nevypadá a také už to není žádný výkřik poslední techniky. Je třeba si uvědomit, že totem stojí venku a nehne se z místa. Přitom musí snášet poměrně velké teplotní výkyvy, vodu nebo ultrafialové záření.

A vyplatí se jeho repase?

Repasi rozhodně nedoporučujeme. Stejně bychom z něj udělali prakticky nový totem a zákazník by vlastně moc neušetřil.

Nový areál v Unhošti je hotový, jaké máte další plány?

Máte pravdu, tady už je to v podstatě hotové a není se kam rozšiřovat. Proto plánujeme vystavět nový areál v Dolanech nedaleko odtud na druhé straně dálnice. Máme už stavební povolení a příští rok bychom to měli zasíťovat. Chceme tam přesunout celou kovovýrobu.

Máte nějaké technologické novinky z hlediska osvětlovací techniky?

Vesměs všichni v poslední době využívají LED diody, takže v tomto ohledu se v nejbližší budoucnosti žádná revoluce v oboru nechystá. Dnes se řeší hlavně úspora energie a v zahraničí také úroveň jasu. Například v Rakousku jsou světelné emise neboli světlený smog poměrně velké téma. Mají na to docela přísné normy, jak intenzivně může svítit čerpací stanice ve městě nebo mimo město. Ve Vídni jsme například dělali totem pro čerpací stanici Avanti, a když to bylo hotové, přijel úředník z magistrátu a v noci si udělal vlastní měření. Proto jsme se vloni vybavili technologií, která dokáže světelný jas změřit a vyhodnotit. Je to vlastně upravený fotoaparát se speciálním software, což mimochodem přijde na stovky tisíc korun. Ke každé pumpě dnes jsme schopni vyrobit speciální protokol a na novém totemu musíme dávat regulaci jasu. Ve dne je intenzita svícení větší, v noci se pak utlumuje, což pochopitelně ve výsledku šetři i energii. My to dnes dokážeme ovládat díky GSM bráně také na dálku, ale jinak mají nové totemy zabudovaná světlená čidla a sami si regulují jas podle okolního světla.

U nás taková norma také existuje?

Ano, ale nějak se to nevymáhá.

A co nějaké nové technologie ve výrobě…

Začali jsme využívat technologii SMD (pozn. Surface Mount Device) povrchové montáže, kdy náročnou ruční práci nahradil osazovací automat Fox od švýcarské firmy Essemtec. Ten například dokáže kombinovat dva různé výrobní postupy v rámci jednoho stroje: 3D dispendování lepidla, a 2,5D montáž SMD součástek. Oba procesy mohou nově probíhat současně v rámci jednoho programu a výrazně nám to šetří čas i lidskou práci.

Jaké máte plány a vyhlídky na příští rok?

Teď je samozřejmě hlavním tématem rozšiřování výroby a výstavba nového areálu v Dolanech. Dále uvidíme, jak budou schopny velké řetězce investovat do dalších rekonstrukcí. Přece jen s ohledem na plány s elektromobilitou se petrolejáři dostávají na periferii a budou na to muset nějak reagovat. Investice do sítí čerpacích stanic proto možná budou muset ustoupit jiným plánům…

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín číslo 6/2021

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek