Alternativní paliva? Chceme být v čele

Duspěva

Státem ovládaný distributor pohonných hmot ČEPRO zvládl rok s pandemií překvapivým způsobem. Vydělal za rok 2020 přes dvě miliardy korun hrubého, což je rekord v historii společnosti. Generální ředitel Jan Duspěva mluví v rozhovoru pro Petrol magazín o využitých příležitostech, efektivitě či využití kapacit, ale také o neúspěchu projektu s francouzským Totalem nebo zátěži vleklých soudních sporů. 

Jak ovlivnila víc než rok trvající koronakrize ČEPRO? V čem vás poškodila a je něco, čím prospěla?

Řekl bych, že stejně jako ostatní podniky. Rok 2020 znamenal pro celý trh pohonných hmot kvůli karanténním opatřením a poklesu průmyslové výroby nižší poptávku. I přesto se nám už třetí rok v řadě podařilo překonat hospodářský výsledek a dosáhnout jeho historické výše. Abychom toho dosáhli, využili jsme řadu příležitostí, které se v loňském roce naskytly. Historického zisku jsme dosáhli hlavně díky efektivnímu využití zajišťovacích obchodů v kombinaci s prozákaznickou obchodní politikou a díky vhodnému využití skladovacích kapacit.

A co síť pump? V jejich případě musel být pokles citelný.

Byl i nebyl. Síť EuroOil se velmi dobře vyrovnala s poklesem prodeje pohonných hmot a zásadním způsobem navýšila obrat doplňkového sortimentu, a to včetně prodeje dálničních známek. Oproti celému trhu, kde byl propad prodeje celkově o 9,3 procenta, máme výhodu v tom, že nemáme stanice na státních hranicích, a nejsme tedy tak závislí na mezinárodní dopravě. Takže i díky tomu síť EuroOil zaznamenala celkový propad prodeje jen o 3,2 procenta.

Loni si také řada firem přibrala dobrovolně do portfolia novinku, která jinak nebyla jejich typickým produktem. Tím myslím dezinfekci.

To je pravda. Už na začátku pandemie jsme začali vyrábět dezinfekci pro stát, a to v celkovém objemu 2,5 milionu litrů. Výrobou dezinfekce jsme reagovali na enormní poptávku po tomto produktu. Materiál putoval okamžitě do regionů, sociálních provozů, nemocnic, státním i neziskovým organizacím. Rádi jsme pomohli a potvrdili jsme tak svoji stabilizační roli pro stát.

Co vše přispělo k tomu, že jste loni pandemii zvládli?

Hlavně obrovské úsilí všech našich zaměstnanců, za to jim patří velké poděkování. Speciální roli zde sehráli naši hasiči, kteří pomáhali s dezinfekcí prostor, čerpacích stanic a zajišťovali další služby pro stát i naši firmu. Díky všem kolegům, důvěře našich zákazníků a vhodně zvolené dlouhodobé podnikové strategii jsme rok 2020 úspěšně zvládli.

ČEPRO vydělalo rekordní dvě miliardy korun hrubého. Jak tohle ovlivnil covid?

Nebýt covidu, tak by byl zisk určitě větší, protože by nedošlo k poklesu poptávky po pohonných hmotách. Společnosti pomalu začínají přinášet ovoce dlouhodobé kroky, kterými jsou, mimo efektivní obchodní politiku, například postupná automatizace a modernizace, zavedený nový systém údržby nebo rozšiřování služeb pro zákazníky na čerpacích stanicích. Úspěch nám přináší i kvalitní obchod a vhodné příležitosti pro zajišťovací obchody.

Díky tomu, že jsme obchodní společnost, nás navíc tolik nezasáhly negativní dopady nízkých výrobních marží, které negativně ovlivnily hospodářské výsledky výrobních podniků v našem oboru.

Jak z tohoto pohledu vidíte letošní rok?

To je ještě brzy predikovat, nicméně první čtvrtletí roku 2021 je z pohledu spotřeby pohonných hmot jedno z nejhorších, která jsem zažil, a to především v oblasti poptávky po automobilovém benzinu. I nadále ale pokračujeme v plánovaných projektech a věřím, že se situace zlepší.

Patří k těm plánovaným projektům i téma partnerské spolupráce v síti EuroOil? Dlouho jste vybírali, který z konkurentů je bude provozovat, zelenou dostala společnost Total, ale nakonec jste se nedohodli. Proč jste vůbec začali hledat pro EuroOil partnera?

My jsme hledali možného partnera pro rozvoj potenciálu našich čerpacích stanic s mezinárodní zkušeností. Trh je velmi konkurenční a nasycený, infrastruktura vyžaduje nové investice a my tento stav vyhodnotili jako vhodnou příležitost podívat se po trhu, zda někde neexistuje ideální partner. V zahraničí je tato spolupráce běžná, nicméně má trochu jiné základy. Tam si velká značka hledá vhodnou regionální síť, které by svoje logo propůjčila. My jsme šli vlastně opačným směrem, ale princip by zůstal stejný.

Co tedy vedlo k pozastavení projektu s vítězem poptávkového řízení? Tedy s firmou Total?

Na konci řady přípravných kroků se obě společnosti rozhodly, že v oblasti maloobchodu spolupráci neprohloubí.

Takže je ve hře varianta, že pumpy EuroOil bude dál řídit a spravovat ČEPRO? 

Jiná varianta ani nikdy neexistovala. ČEPRO by v každém případě, i kdyby si strategického partnera vybralo, dál pumpy řídilo a spravovalo. Takže v tomto směru se nic měnit nemělo, nemění se a ani se měnit nebude. A modernizaci čerpacích stanic provedeme na základě našich zkušeností.

Jak konkrétně? Co nového nabídnou? Elektrické dobíječky? Víc alternativních paliv? Víc myček?

Máme v plánu rozsáhlou modernizaci celé sítě. Budeme pokračovat v rozšiřování sítě elektrodobíjecích stanic, služeb pro zákazníky nebo ve výstavbě automatů, které umožňují tankování nonstop. Nově také nabízíme na vybraných čerpacích stanicích možnost doplnění kapaliny do ostřikovačů ze stojanu, díky kterému klesne spotřeba plastových kanystrů. Zatím jsme v pilotním projektu a uvidíme, jaký zájem bude ze strany řidičů. V budoucnu chceme také hrát významnou roli v oblasti snižování emisí z dopravy, což se odrazí i v nabídce alternativních paliv.

Loni jste otevřeli na D1 u Křenovic dvě dálniční pumpy. Na Ostravsku máte z dřívějška také dvě. Je to cesta, kterou by se EuroOil měl do budoucna ubírat? Tedy místo rozšiřování sítě v regionech spíš na exponovaných silnicích a dálnicích?

Pro nás je zajímavá každá příležitost. Trh se nějakým způsobem vyvíjí, konsoliduje a my nechceme v tomto vývoji stát bokem. Každá nabídka, která dává obchodní smysl, je pro nás zajímavá. Osobně mi naše dálniční pumpy dělají velkou radost, je to koncept, se kterým jsme se ještě dobře nevypořádali, ale je to jedna z cest pro další rozvoj naší národní sítě. Rozvoj dálničních pump nijak nepodvazuje naše regionální působení, spíše to vnímám opačně. Pro řidiče, kteří oceňují kvalitu našich paliv, je to vhodné rozšíření nabídky do míst, kde jsme zatím nebyli.

Je ale vůbec v Česku ještě prostor pro nové pumpy, stavěné na "zelené louce"?

Taková místa budou vždycky, třeba u nových úseků dálnic. Jak jsem ale říkal výše, trh se konsoliduje a rozhlížet se musíte po celém trhu, i tom stávajícím. Pro nás je to příležitost, jak nabízet naše kvalitní paliva mnohem širšímu spektru zákazníků a rozšiřovat potenciál navazujících služeb. Jako jedni z mála také dokážeme masově přinést alternativní paliva a elektrodobíjecí stanice co nejblíže k zákazníkovi, takže věřím, že pro hledání různých modelů spolupráce je tady ještě velmi otevřený prostor.

To vše si vyžádá hodně peněz. Kolik plánujete do sítě EuroOil v nejbližší době, případně i do budoucna investovat?

Co se týká infrastruktury, víme, že si v nejbližších letech vyžádá investice v řádu okolo dvě stě milionů korun. To je fakt, se kterým počítáme, a bude přínosný. Mnohem zajímavější je ale pro nás predikce zákaznických potřeb a zkušenosti, kterou chceme, aby si z čerpacích stanic zákazník odnesl. Proto chceme stát v čele prodeje alternativních paliv, proto máme v plánu brzo rozjet projekt v oblasti ecommerce, proto rozšiřujeme i možnost nonstop prodeje pohonných látek. Ale není to jen o velkých plošných projektech. Nyní jsme se rozhodli například předělat samoobslužnou pumpu v Novém Městě u Kolína a nabídnout tam normální shop rozšířený o gastro služby a plánujeme zde vybudovat silný bod pro dobíjení elektrovozidel. Nepůjdeme tedy cestou unifikované nabídky, ale budeme ji volit podle charakteru daného místa. K tomu třeba také směřuje naše květnová kampaň, kdy se z našich čerpacích stanic stanou turistické základny pro rodinné výlety. Každá pumpa bude mít svůj vlastní tip, kam vyrazit. Spojení s lokálním zákazníkem je pro nás klíčové.

Řidiči možná vyhledávají zajímavé služby na pumpách, ale rozhodující je stále cena. V případě dieselu snížil stát od ledna o korunu spotřební daň. Projevilo se to nějak třeba ve větším odbytu nafty na trhu?

Vzhledem k nouzovému stavu, který zapříčinil celkovou nižší poptávku po pohonných hmotách, se snížení daně z nafty tolik neprojevilo. Odbyt dieselu na trhu je však i díky vlivu tankování profesionální motorizace větší, než tomu je u benzinu. Cenový faktor tak byl částečně eliminován koronavirovou krizí.

Eliminovat se podařilo i vleklé kriminální kauzy útoků na ČEPRO. Jména, jako je Radovan Krejčíř, zná každý. V lednu nejvyšší soud po dvouletém projednávání odmítl dovolání Krejčíře a Pechana. Řekl byste, že tím končí éra letitých útoků a pokusů o rozsáhlé podvody na úkor Čepra?

Já bych řekl, tedy jsem spíš přesvědčený, že doba kriminálních ataků na ČEPRO v této podobě je už minulostí. Nemohu ale říci, že by již definitivně skončila. Martin Pechan kromě dovolání k nejvyššímu soudu podal také návrh na povolení obnovy řízení, kterým se bude Městský soud v Praze zabývat na začátku června. Věřím ale, že soud opětovně potvrdí argumentaci orgánů činných v trestním řízení i společnosti ČEPRO a tento návrh zamítne.

Je tu také ještě nedořešený civilní spor o fiktivní pohledávku ve výši přibližně 2,6 miliardy korun uplatňovanou společností Lancelin. Jak moc zatěžuje tento spor ČEPRO?

Značně. Ačkoliv byla žaloba zamítnuta už před dvěma roky, odvolání protistrany dosud nebylo projednáno. Pro společnost ČEPRO tak tento spor stále představuje značnou zátěž, a to i z hlediska reputačního. Ani po tolika letech (spor trvá téměř 18 let) proto nic nepodceňujeme a na odvolací řízení se intenzivně připravujeme.

Je více než zřejmé, že ČEPRO postupně všechny tyto spory vyhrává. Navíc je firma ve vynikající ekonomické kondici, za rok 2020 se s koronavirovou krizí popasovala lépe než celý trh a je připravena i nadále plnit svoji stabilizační roli na českém trhu pohonných hmot.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2021/04 Téma číslaČerpací stanice pro lodní dopravu
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek