Naše značka ukazuje ostatním směr vývoje

Druhý největší počet čerpacích stanic na českém trhu má maďarský koncern MOL. Svou síť rozvíjí a provozuje prostřednictvím společnosti MOL Česká republika od roku 2015 a k dnešnímu dni spravuje na území České republiky celkem 304 čerpacích stanic. O tom, jak pokračuje jejich rekonstrukce, ale také o tom, jak petrochemický průmysl a retailový trh ovlivnil nouzový stav kvůli pandemii koronaviru, jsme si povídali s manažerem Lukášem Kopeckým, který má ve společnosti MOL Česká republika na starosti prodeje a cenovou politiku v oblasti pohonných hmot.

Jaký dopad měla pandemie na hospodaření celé Skupiny MOL, která působí v celkem 12 evropských zemích, kde mimo jiné provozuje bezmála 2000 čerpacích stanic?

Jsou dva aspekty, které ovlivnily hospodaření společnosti v tomto období. Tím prvním je výrazný pokles cen ropy, který ovlivnil zisk generovaný Skupinou MOL v oblasti těžby. Druhým faktorem je efekt Covid situace. Tam Skupina zaznamenala v rámci jednotlivých zemí v rafinériích sníženou poptávku zákazníků po finálním produktu, což samozřejmě znamenalo sníženou kapacitu výroby. To představovalo pokles okolo 30 procent v rámci Skupiny. Samotné malo- i velkoobchodní prodeje v jednotlivých zemích byly ovlivněny silou značky MOL z hlediska pozice na tamním trhu.

Můžete třeba porovnat, jaký vliv mělo utlumení života na podnikání společnosti u nás a třeba na Slovensku?

Úplně přesná čísla nevíme, nemáme je v tuto chvíli k dispozici. Každopádně Covid ovlivnil negativně výsledky všech zemí Skupiny MOL. Hodně záleží na síle sítě v dané zemi, tržním podílu, počtu stanic atd. Ale musím říct, že například v České republice a na Slovensku se situace vyvíjela velmi obdobně. Mluvím o opatřeních v první fázi, kdy bylo zavřené vše kromě prodeje pohonných látek a standardního zboží.

Dají se na současné situaci najít také nějaká pozitiva?

Je to určitě rychlost, s jakou společnost dokázala reagovat. Jak byli naši zaměstnanci schopni rychle přejít ze standartní komunikace do online komunikace nejen na úrovni centrály, kde se to událo prakticky během 24 hodin. Tady je třeba poděkovat našim lidem, kteří to všechno zvládli, a chod naší společnosti se proto nezastavil. Velký dík patří i čerpacím stanicím, kde byli lidé doslova v první linii a zajistili jejich bezproblémový provoz. Zároveň nám vzniklá situace dala prostor na charitativní činnost - integrovaným záchranným složkám jsme například byli schopni poskytnout kávu zdarma.

Letos měla skončit kompletní rekonstrukce vaší sítě. Mění se i zde plány s ohledem na pandemii?

Co se týče původních značek, už jsme před dvěma lety ukončili jejich rebranding, v tuto chvílí je značka MOL stabilizovaná. V následujících letech jsme se chtěli zaměřit na rebranding Pap Oilu. Tato značka úplně z trhu zmizí a zůstane jenom MOL. Plány byly takové, že do konce roku 2021 mělo dojít ke kompletní přeměně stanic Pap Oil, která je spojena nejen se změnou značky na MOL, ale hlavně s implementací úspěšného konceptu Fresh Corner. V tuto chvíli samozřejmě kvůli situaci s Covidem některé projekty musely být pozastaveny, protože jsme určitou dobu nebyli schopni stanice rekonstruovat. Ale stanovený termín zatím platí, i když všechno bude záviset na tom, jak se nadále situace v České republice bude vyvíjet.

Na jednu stranu klesla poptávka po pohonných hmotách a vy jste museli zavírat čerpací stanice nebo omezovat jejich provoz. U čerpacích stanic Tank Ono se přitom tvořily nekonečné fronty. MOL je přitom z hlediska tvorby cen na vrcholu nabídky.

Komentovat situaci teď v Covidu je složité, nemáme žádná konkrétní čísla pro porovnání s obdobnou situací. Pokud se ale podíváme na prodeje ve standardních měsících, společnost na českém trhu neustále rostla. Cenovou politiku bohužel nemůžu komentovat, ale kvalita produktů odpovídá ceně, která je nastavena na trhu. My zde nabízíme vlastní prémiové plně aditivované produkty, mezi nimi třeba vysokooktanový benzin EVO100.

Kvalita, o které asi nikdo nepochybuje, je jedna stránka věci. Na druhou stranu je však značka MOL nejmladší z prémiových čerpacích stanic a možná ještě není plně implementovaná do povědomí českých zákazníků… 

Navážu na rozhovor z roku 2017, kdy jsme hovořili o tom, že začínáme rozvíjet síť Fresh Corner. Jsem přesvědčený, že design těchto prodejen nebo třeba kvalita kávy ovlivnila to, že se MOL na trhu prémiových značek plně etabloval. Myslím, že v tuhle chvíli jsme zde naprostá jednička v gastru. Zároveň vidíme, že naši konkurenti na tuto změnu reagují a sami představují nové koncepty. Proto se nebojím říci, že MOL je naopak lídrem, který ukazuje, jakým směrem by se čerpací stanice měly ubírat.

Jak velký je podíl prodejů zboží mimo pohonné hmoty?

Máme relativně velká očekávání zisků v rámci nepalivových produktů. Chtěli jsme se v roce 2020 dostat na úroveň 50 %. Samozřejmě, pandemie ta čísla zásadním způsobem změnila. V prvních opatřeních byl úplně zastaven prodej nebalených potravin. V tuto chvíli však již můžeme prodávat kompletní sortiment a opět vidíme, že návrat zákazníků je relativně rychlý.

Máte čísla, kolik jste získali firemních zákazníků?

Musím říci, že co se týče našich fleetových služeb a modelů, které nabízíme, je tam relativně široké spektrum služeb, které jsme schopni zákazníkům fleetového segmentu nabídnout. Máme jak přednabitou kartu, tak klasickou fleetovou kartu. Podařilo se nám oslovit klientelu v rámci České republiky a podíl prodejů stále roste. Naše karta navíc umožňuje tankovat nejen v síty MOL, ale i u některých čerpacích stanic v zemích, kde stanice MOL nejsou, zejména v západní Evropě. Naším partnerem je v tomto ohledu společnost Total.

Loni jste vstoupili do programu Pečeť kvality společnosti SGS. Jak to dnes hodnotíte?

Se spoluprací jsme spokojení. Pečeť kvality máme, protože společnost MOL chce mít pod kontrolou celý řetězec a chce svým zákazníkům nabídnout maximálně kvalitní produkty. Proto je dobré mít i nezávislé testování. V průběhu roku došlo k otestování všech našich stanic s pozitivním výsledkem. Logo Pečeti kvality na výdejních stojanech představuje pro naše zákazníky garanci, že naše paliva jsou nezávisle kontrolována.

Jak se díváte na zavedení benzínu E10 a jaká další alternativní paliva chce MOL v budoucnosti nabízet?

Co se týče E10, nejbližší termín pro jeho zavedení zde bude rok 2021. Jinak máme aktuálně síť 86 stanic na LPG a je to jedna z největších sítí na území ČR. Prodej LPG zásadně neroste, ale ani nestagnuje. Jedná se o specifickou skupinu zákazníků, které nabízíme špičkovou kvalitu našeho LPG produktu za atraktivní cenu. Jiná situace je u CNG, tam vidíme větší perspektivu. Aktuálně provozujeme deset stanic. Na rozšiřování sítě CNG stanic spolupracujeme se dvěma partnery a připravujeme spolupráci se třetím. Co se týče elektromobility, Skupina MOL je součástí projektu Next.E. V rámci toho jsme se zavázali vybudovat páteřní síť elektrodobíječek v jednotlivých zemích, kde Skupina MOL působí. V České republice jsme projekt aktuálně ukončili a provozujeme zde celkem 24 nabíjecích stanic se dvěma rychlonabíječkami o výkonu 150 kW.

Dnes se hovoří o placení mobilním telefonem, o nejrůznějších aplikacích na mycí linky apod. Jak jste v MOLu daleko s moderními prostředky komunikace se zákazníkem?

Jednoznačně vnímáme, že zákazník přechází na mobilní aplikace, je to trend. Aktuálně provozujeme šest stanic v Praze v  pilotním projektu na mycí linky. Uvažujeme o rozšíření konceptu v rámci České republiky, co se týče bezobslužných stanic. Je to záležitost, kterou bedlivě sledujeme. Chystáme se nabídnout tyto služby zákazníkům.

MOL podniká na českém trhu, platí zde daně a svým způsobem je v jeho zájmu snažit se o rozvoj české ekonomiky. V Čechách existuje i řada výrobců technologií a vybavení pro čerpací stanice. Pokud já vím, většinu zařízení okolo rekonstrukce čerpacích stanic však dovážíte ze zahraničí a hlavně z Maďarska…

Využíváme síly Skupiny. V celé Evropě provozujeme 2000 stanic. Pokud tendrujeme dodavatele totemů nebo jakéhokoliv jiného vybavení, vždy se soustředíme na to, kdo dá nejlepší cenu, nejlepší servis a kvalitu. Pokud to bude český výrobce, tak to bude český výrobce. Totemy a atiky jsme dováželi, jestli se nepletu, z Itálie. Oblečení nám vyráběli v Chorvatsku. Kávu máme z Rakouska. Několik stanic jsme realizovali s českým dodavatelem. Od českých dodavatelů máme například LPG. Vždy hledáme alternativu, která je pro nás nejvýhodnější.

Aktuálně v česku provozujete síť 304 čerpacích stanic. Jste s tímto stavem z hlediska počtu i jejich umístění spokojeni?

V tuto chvíli MOL zkoumá, nejen v České republice, příležitost k růstu. Vždy je to otázka, za jakou cenu jsem schopni růst počtu stanic realizovat a jaký to bude mít efekt pro celou společnost. Rozložení sítě je na relativně dobré úrovni. Co se týče růstu, máme několik projektů, budou se stavět nové dálnice, zúčastňujeme se pravidelně tendrů na výstavbu čerpacích stanic. Zároveň vidíme příležitost k růstu prostřednictvím stávajících čerpacích stanic. Hledáme příležitosti.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2020/05 Téma číslaUnikátní mycí linka na vojenskou techniku
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek