10. 1. 2020
Slovenské čerpací stanice začnou na základě zákona od
ledna prodávat E10, tedy benzin s vyšším obsahem etanolu. U nás
petrolejáři zatím váhají.
Řidiči tankující na Slovensku benzin se musejí od počátku ledna
připravit na změnu v parametrech paliva. Slovenskou Národní
radou schválený zákon nařizuje, že motorový benzin, prodávaný na
slovenském trhu od začátku roku 2020, musí v jednom litru
obsahovat minimálně devět procent bioetanolové (lihové) složky -
místo současných pěti procent. Benzin v kvalitě E10 (do deseti
procent biolihu), který může podle některých testů zhoršit
fungování motorů starších vozů a který je dražší o haléře
až desetníky než současný Natural 95, zřejmě zavedou i čeští
petrolejáři. Je jen otázka, kdy. Příští rok se ale nezdá příliš
reálný. U nás to umožňuje už současná norma a není nutná
změna zákona, ale zdejší dodavatelé ještě váhají. Celou Evropskou
unii k tomu však tlačí závazek snížení emisí CO2, jehož
splnění je bez navýšení podílu biopaliv nereálné.
Hrozí vysoké pokuty
Do konce příštího roku tak musejí členské státy Evropské unie
snížit podíl oxidu uhličitého v palivech o šest procent
oproti roku 2010, další snižování má následovat po roce 2020. Je
přitom na každé zemi, jak toho dosáhne. V současné době je
však Česko zhruba na čtyřech procentech, podobně jako Slovensko.
Sousedé na východě už ale reagují na evropské cíle nyní. Při
nesplnění závazku hrozí petrolejářům mnohamilionové pokuty.
Slovenský zákon už podepsala i prezidentka Zuzana Čaputová.
Znamená to, že z moci úřední nebude možné Natural 95
s původním pětiprocentním obsahem lihu v zemi pod Tatrami
prodávat vůbec. Anebo jen v prémiových, a tedy dražších
benzinech s oktanovým číslem 98 a víc. "Zavedení E10 je
podle vzoru jiných států, které tak učinily, jedním
z možných
opatření, jak řešit emisní cíle ve střednědobém horizontu," říká
ředitelka Slovenské asociace petrolejářského průmyslu
a obchodu Zuzana Oprchalová. Biolíh je dražší než fosilní
složka paliva a výsledný produkt vzhledem k vyššímu
podílu biosložky by měl být o něco dražší než současné složení
benzinu s 5 procenty lihu. Cena je však ošemetná věc
a ředitelka Oprchalová vysvětluje, že ji ovlivňuje víc
parametrů, takže nad cenou od ledna visí na Slovensku stále
otazník. "Otázka ceny je na rozhodnutí každého jednotlivého
prodejce. Obecně se ale jedná o výslednou sumarizaci
jednotlivých vstupů ať už na straně výrobce nebo konkrétního
prodejce. Vyjádřit se tedy v současné době k výši ceny za
E10 by bylo dost předčasné. Tím spíš, že tento produkt na trhu
s pohonnými hmotami na Slovensku ještě není," dodává ředitelka
Slovenské asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Například v Německu je už od roku 2011 kromě superu s 95
oktany a s pěti procenty lihu (označení E5) také k
mání na pumpách i 95oktanový super s desetinou lihu
(E10). Dlouhé roky byla verze E10 dražší, což při souběžném prodeji
obou benzinů vedlo k tomu, že E10 skoro nikdo nekupoval.
A přestože je letos litr "zeleného" paliva E10 v Německu
až o pár centů naopak levnější než E5 (zřejmě díky dotování
ceny ze strany samotných výrobců), prodeje nijak závratně kvůli
vyšší reálné spotřebě a nižšímu výkonu motoru nerostou.
Tomu se Slovensko vyhne tím, že E10 zavádí povinně a bez
náhrady. V Česku zákon nic nenařizuje a petrolejáři sami
vyčkávají. Pokud by si některá z pumpařských sítí ponechala
v nabídce dosavadní benzin s pěti procenty lihu, získala
by konkurenční výhodu. Výroba E5 je vzhledem k vysoké ceně
biolihu levnější než E10.
V naftě víc biosložky nebude
Nafty se zvýšení podílu biosložky netýká. Míchání
s dieselem je složitější a norma v Česku povoluje
maximálně sedm procent. To je hranice, kterou nafta naplňuje už
dnes. "V souvislosti se zpřísněním emisního cíle po roce 2020
bude určitě nutné benzin E10 zavést. Termín odhadujeme nejpozději
od ledna 2021," uvedl pro LN Václav Loula z České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší
dodavatele a distributory pohonných hmot u nás. Zatímco
ale dodavatelé u nás stále váhají, stát má jasno. Benzinu E10,
ve kterém biosložka pochází jakožto biopalivo první generace
z potravinářské plodiny, není podle ministerstva zemědělství
důvod se vyhýbat. Stát však výrobu nehodlá nijak dotovat.
"Stávající legislativa České republiky plné rozšíření paliva E10
již umožňuje. Palivo E10 bude stejně jako palivo E5 uváděno na trh
bez jakékoliv finanční podpory," připomíná mluvčí ministerstva
zemědělství Vojtěch Bílý. Odborníci z automobilového
průmyslu připomínají, že desetiprocentní podíl lihu může zhoršit
fungování motorů aut starších zhruba 14 let (záleží na značce
a modelu). Řidiči by pak byli odkázaní na tankování dražších
prémiových benzinů bez lihu. Uznávaný odborník z pražské ČVUT
Michal Vojtíšek, odborník na emise spalovacích motorů, připomíná,
že podíl lihu v objemu deseti až 15 procent zvládne bez
problémů většina aut vyrobených v poslední dekádě. "Starší
vozy zejména z 20. století plus motory zahradní techniky,
které mají karburátory, by ale bylo nutné seřídit. Jinak může dojít
k opotřebování výfukových ventilů," soudí Vojtíšek.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín