10. 1. 2020
Také 13. ročník konference PETROLsummit v pražském
hotelu Olympic byl zaměřen především na nástup a podporu
alternativních paliv a na diskusi o užitečnosti takové masivní
podpory. Petrolejáři totiž mají značné obavy, že snaha Evropské
unie prosazovat nová bezemisní alternativní paliva v dopravě a
energii z obnovitelných zdrojů kvůli klimatickým změnám může
vést v blízké budoucnosti až k zániku jejich
oboru.
PETROLsummit tradičně zahájila ředitelka PETROL media Gabriela
Platilová, která přivítala účastníky. Poté byl již zahájen
dopolední blok přednášek, moderování se stejně jako loni ujal
redaktor Lidových novin Miroslav Petr.
S úvodní přednáškou vystoupil tradičně výkonný ředitel
České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Jan
Mikulec, který se věnoval aktuální situaci na trhu pohonných hmot.
Uvedl, že podle údajů Českého statistického úřadu v letošním
roce vzrostly dodávky motorové nafty o 2 % a benzinu o 1,5 %.
U členských firem ČAPPO činil nárůst u nafty 6 %, u benzinu 4 %.
Výnosy ze spotřební daně u motorových paliv činily v roce 2018
93 miliard korun, včetně DPH 112 miliard Kč, což je 9 % příjmů
státního rozpočtu.
Mikulec také obšírně hovořil o implementaci směrnice EU
2001/2018 (RED II), která stanoví, že v roce 2030 má pocházet
14 % energie v dopravě z obnovitelných zdrojů. To se
podle jeho názoru může podařit jen masivním nasazením
elektromobilů.
RED II bez podpory petrolejářům
Generální ředitel Čepra a zároveň současný předseda ČAPPO Jan
Duspěva pak vysvětlil, jaké povinnosti čekají prodejce a
distributory pohonných hmot při přechodu na směrnici RED II
(Renewable Energy Directive II), která začne platit v roce 2021,
ale také v souvislosti se snižováním emisí
v dopravě. Jde celkem o 3 druhy povinností:
Povinnost 1 - náhrada 6% fosilní složky
v naftě
Povinnost 2 - snížení emisí CO2 o 6
% do roku 2020
Povinnost 3 - zavést do roku 2020 10 % energie
z OZE, do roku 2030 14 % energie z OZE.
Podle Duspěvy tyto cíle nelze splnit jen u petrolejářů, je nutno
se obrátit i na energetiky.
Duspěva kritizoval také roztříštěnost cílů. "Mluví se jen o
cílech pro energii v dopravě. Výrobci vozidel mají ale jiné
cíle - emise vozů povolené v daném roce. Proto sázejí na
elektromobily. Petrolejářům ale neplní ani jeden cíl," řekl
Duspěva. Dodal, že rafinérský sektor nemá žádnou podporu pro
splnění emisních cílů, banky dokonce financování fosilní energetiky
omezují.
Jan Duspěva také široce pohovořil o tom, jak splnit cíle
v oblasti OZE.
Nejvhodnější pro plnění cílů se podle Duspěvy jeví biopaliva a
pokročilá biopaliva, zejména BioCNG, který je obnovitelným zdrojem,
navíc šetří emise. Elektromobilita by se musela započítat podle
skutečného podílu obnovitelných zdrojů (elektřina by musela
pocházet skutečně z obnovitelných zdrojů), jinak k cíli
OZE nepřispívá. Vodík je podle názoru Duspěvy perspektivním zdrojem
až po roce 2030.
Cílem ČAPPO je rozdělit povinnosti v oblasti OZE mezi
jednotlivé obory - distributory elektřiny, kapalná fosilní paliva,
distributory biopaliv. O podílu se podle Duspěvy vede široká
diskuse, výsledky měly být jasné do konce listopadu.
Závěrem Jan Duspěva uvedl, že podle jeho názoru v roce 2030
bude i přes veškeré cíle EU stále 90-93 % energie v dopravě
fosilního původu.
Legislativní proces se zadrhl
Na Duspěvu navázal i zástupce ředitele odboru plynárenství a
kapalných paliv na Ministerstvu průmyslu a obchodu Pavel Šenych,
který podal zprávu o tom, jak se zadrhl legislativní proces
schvalování novely zákona č. 311/2006 Sb. o infrastruktuře pro
alternativní paliva a rozvoji elektromobility v posledním roce.
Prezentoval rovněž grafy, podle nichž emise z dopravy činí jen
5 % z celkových světových emisí CO2.
Jelikož elektromobilita je v ČR teprve na začátku a těžko se
rodí i její legislativní ukotvení v zákoně, určitě bylo zajímavé
poslechnout si také přednášku na téma užitečnosti prémiových
benzinů z hlediska snížení spotřeby, kterou připravil ředitel
divize paliv a maziv z firmy SGS Ladislav Fuka.
Po něm následoval referát předsedy Správy státních hmotných
rezerv Pavla Švagra o letošním výpadku ropovodu Družba kvůli
kontaminované ropě z Ruska. Informoval také o tom, že ČR neplní
legislativní podmínky EU pro nouzové ropy. Ty má Česká republika
jen na 83 dnů, zatímco EU požaduje minimálně 90 dnů. Vláda však
dosud neuvolnila peníze na doplnění státních hmotných rezerv
ropy.
Dopolední blok přednášek pak zakončil František Todt ze státního
podniku Čepro, který vysvětlil okolnosti vzniku, průběh a následky
požáru automobilových lávek ve skladu pohonných hmot v Loukově.
Prestižní cena do Pištína
Na závěr dopoledního bloku následovalo vyhlášení výsledků ankety
PETROLawards 19. V kategorii Projekt roku vyšlo z hlasování
odborné poroty vítězně "Biopalivo druhé generace z dřevní štěpky",
což je projekt Výzkumně vzdělávacího centra společnosti Unipetrol.
Na druhém místě se umístil nový výrobní závod Tatsuno Europe v
Blansku, kde se vyrábějí především výdejní stojany pro čerpací
stanice značky Tatsuno. Třetí skončil opět Unipetrol, respektive
jeho odštěpný závod Benzina za zavedení možnosti bezkontaktních
plateb na čerpacích stanicích Benzina prostřednictvím mobilního
telefonu.
Následovalo vyhlášení udělení prestižního titulu "Čerpací
stanice roku 2019". Ze dvanácti nominovaných čerpacích stanic
obdržela od odborné poroty nejvíce hlasů čerpací stanice RoBiN Oil
v Pištíně u Českých Budějovic. Na druhém místě se umístila čerpací
stanice Eurobit v Hradci Králové a třetí byla čerpací stanice MOL
opět v Hradci Králové. Z této čerpací stanice pochází také letošní
"Pumpařka roku" Marcela Hošková, která nejlépe zvládla vědomostní
test redakce PETROLmagazínu.
Na závěr udílení cen PETROLawards byla vyhlášena kategorie
"Osobnost roku". Tuto cenu letos obdržel Ivan Souček, současný
ředitel Svazu chemického průmyslu České republiky.
Scénáře pro budoucnost
Po bohatém obědě následoval odpolední blok přednášek, který byl
zaměřen především na elektromobilitu. Přednáška Ivana Součka a
prorektora VŠCHT Milana Pospíšila s názvem "Předpokládaná skladba
motorových paliv v ČR v roce 2030" dala některé odpovědi na otázky,
které si položila většina přednášejících v dopoledním bloku.
Prezentovány byly tři scénáře připravené společností Shell a také
projekt financovaný technologickou agenturou TAČR, který má
vytvořit databáze OZE, databáze technologií pro OZE, databáze
produktů OZE, databáze pohonů.
Ze scénářů i z projektu vyplývá několik
závěrů:
- Vliv elektrifikace sníží absolutní poptávku po plynných a
kapalných palivech.
- Vliv požadavku na vyšší obsah obnovitelných zdrojů sníží
absolutní spotřebu kapalných a plynných minerálních paliv (tj.
paliv vyráběných na bázi ropy).
- Struktura změny vozového parku ovlivní strukturu spotřeby
jednotlivých druhů motorových paliv: rychlejší nástup elektrifikace
osobních vozů sníží významněji poptávku po automobilových
benzinech, zatímco pozdější nástup elektrifikace a plynofikace
nákladního vozového parku ze střednědobého hlediska zachová
významnou poptávku po motorové naftě.
- Tlak na snižování emisí způsobí další racionalizaci motorů a
ovlivní pokles poptávky po motorových palivech.
- Distribuční síť motorových paliv se bude dále rozšiřovat tak,
aby se umožnilo poskytování standardních služeb i pro vozidla
s elektropohonem či na plynný pohon. Bude tak s výhodou
nadále využívána vybudovaná infrastruktura sítě čerpacích stanic a
posílen obrat "suchého zboží" v prodejně čerpací stanice.
Usnadněním přístupu k alternativnímu "palivu" však bude
rychleji kanibalizována vlastní tradiční spotřeba motorových
paliv.
- Existující rafinérské provozy se budou dále optimalizovat tak,
aby došlo k co nejefektivnější výrobě motorových paliv, které
dokážou lépe konkurovat alternativním palivům.
- Rafinérské společnosti se budou propojovat s plynárenskými
s možností efektivního zajištění distribuce LNG.
Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný poté rozebral
současný stav trhu s automobily z hlediska použitých pohonných
hmot.
O budoucnosti, respektive o výstavbě prvních vodíkových
čerpacích stanic v ČR v rámci sítě Benzina pak pohovořil ředitel
úseku vývoje a inovací Unipetrolu Jiří Hájek. Prezentoval především
princip tzv. FCEV vozidel. Jedná se o elektrická vozidla
využívající technologii palivového článku, ve kterém je elektrická
energie pro pohon vozidla vyrobená z plynného vodíku. Vedlejším
produktem tohoto procesu je voda ve formě vodní páry.
Unipetrol podle sdělení Hájka postaví 3 veřejné vodíkové stanice
na trase Berlín Vídeň. Ambicí pro budoucnost je palivo
s nulovou energetickou stopou. To je výroba vodíku pomocí
solární energie v elektrolyzéru. Vodík bude dodáván ve formě
zkapalněné, aby uhlíková stopa byla co nejnižší.
Budou elektromobily spásou pro světové
klima?
Se zajímavými postřehy na téma elektromobility pak přišel
předseda SČS ČR Ivan Indráček. Nejlepší cestou ke snížení emisí
CO2 jsou podle něj nízkoemisní klasická kapalná paliva
na ropné bázi.
Na některé kladné stránky rozvoje elektromobility a její využití
pro provozovatele současných čerpacích stanic upozornil předseda
Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec. Nové typy
elektromobilů mají podle něj dojezd i přes 1000 kilometrů, jejich
cena pak postupně klesá. V dalších letech se dá v ČR
podle Marušince očekávat "brutální" nárůst počtu elektromobilů v ČR
- až o 48 % ročně.
Odpolední blok pak zakončil poněkud kontroverzní přednáškou na
téma "Zachrání evropská elektromobilita světové klima?" ředitel
společnosti Unicode Systems Miroslav Stříbrský.
V závěrečné diskusi se pak střetli přívrženci a odpůrci
alternativních paliv. Zatímco Jaromir Marušinec nevidí ve změnách
pohonů automobilů politiku, ale nutnou technologickou změnu, která
přinese snížení emisí CO2, Stříbrský či Indráček
postrádají v těchto změnách smysl. Milan Fořt z firmy
Bonett pak uzavřel, že konference byla pro něj střetem různých
náboženství.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín