10. 1. 2020
Podobně jako většina velkých nadnárodních
petrolejářských společností se i francouzský Total angažoval v
Česku hned po sametové revoluci a koncem 90. let zde provozoval
mimo jiné síť 33 čerpacích stanic. I když je v roce 2003
prodal společnosti Shell, z českého trhu se nestáhl. Dnes se
české zastoupení Totalu věnuje hlavně prodeji a distribuci maziv,
pohonných hmot, speciálních kapalin na bázi rozpouštědel a
změkčovadel a asfaltu. O situaci, trendech a novinkách
v oblasti kapalných maziv a speciálně automobilových olejů,
ale i dalších aktivitách francouzské společnosti v ČR jsme si
povídali s technickým poradcem Ing. Pavlem Růžičkou,
Ph.D.
Čerpací stanice jsou minulostí. Čím se společnost Total
v České republice zabývá dnes?
Pokud jde o mateřskou francouzskou firmu, jedná se dnes nejen o
petrolejářskou, ale také o významnou energetickou společnost. Kromě
těžby a zpracování ropy se totiž věnuje i energetice a obnovitelným
zdrojům energie. Málokdo ví, že je druhým největším investorem do
solární energie na světě.
Jinak společnost s ručením omezením Total Česká republika
patří stoprocentně mateřské francouzské společnosti Total France a
její aktivity směřují do několika oborů. V oblasti maziv
nabízí kompletní sortiment pro mobilní techniku, což jsou
automobily, lodě, lokomotivy nebo letadla, zemědělskou techniku a
průmyslový segment. Kromě toho zde Total prodává i pohonné hmoty,
které se dovážejí z rafinerie Leuna u Lipska, a speciální
kapaliny jako například ředidla, rozpouštědla nebo změkčovadla
vznikající při destilaci ropy. Důležitou součástí businessu
v Česku jsou také bitumeny nebo chcete-li asfalty. Ostatně
přibližně třetinu asfaltových povrchů na českých silnicích dodal
právě Total.
V současné době se také snažíme více nabízet i v Česku
náš diagnostický systém ANAC.
O co se jedná?
ANAC je služba vyvinutá společností Total, která našim
zákazníkům poskytuje komplexní analýzy olejů a chladicích kapalin
za provozu. Total tento systém vyvíjí již od roku 1967, aktuálně
jsou v databázi přibližně tři miliony vzorků. Oceníte ji, ať
už podnikáte v dopravě, nebo průmyslu. Lze díky tomu například
zdokonalit řízení a technický monitoring vozových parků nebo
stavebních a průmyslových strojů. Nyní probíhá marketingová
kampaň společně s firmou AS24, která cílí hlavně na kamionovou
dopravu. Chtěli bychom tento systém víc zpropagovat a nabídnout i
českých dopravcům.
Jakým způsobem tato analýza probíhá a k čemu by
mohla být dobrá?
Během technických prohlídek se odeberou vzorky motorových,
popřípadě převodových olejů a v naší laboratoři v Belgii
se analyzuje jejich technický stav. Ten se pak porovnává
s referenčním vzorkem a výsledek se ukládá do databáze. Na
základě zjištěných odchylek je následně možné zjistit, jestli je
olej ještě v kondici, popřípadě nemá-li např. motor nějakou
vyvíjející se závadu. Díky speciálním webovým stránkám je databáze
systému ANAC dostupná online 24 hodin denně, 365 dní
v roce.
V současné době využívá tuto službu mnoho velkých dopravců,
kteří provozují kamiony značek Renault Trucks, Volvo, Scania nebo
Iveco, ale tuto službu samozřejmě dokážeme nabídnout i dalším
značkám. Systém ANAC rovněž samozřejmě umožňuje analyzovat olejové
náplně v osobních automobilech.
Co dnes nabízí Total v České republice z hlediska olejů
pro automobily?
Co se týče segmentu maziv, vyrábíme a prodáváme jak mazací
oleje, tak plastická maziva neboli vazelíny a tuky. Zahrnuje to dvě
základní značky Total a Elf. Jak známo, společnost Total fúzovala
v roce 2000 s francouzskou státní firmou Elf. Nová
společnost se dokonce nějakou dobu jmenovala Total-Fina-Elf, ale
časem se dohodlo, že zůstane jednodušší jméno Total. Značka Elf ale
nezanikla a tak také v sortimentu maziv máme dnes obě
značky.
Co se týká automobilové dopravy, dominantní značkou na českém
trhu je Total jak pro osobní automobily, tak pro užitkové
a nákladní automobily. Částečně se
ale u nás můžete setkat i s mazivy Elf především v souvislosti se
značkou Renault. Elf se zároveň specializuje na oleje pro motocykly
a závodní motory. Na typické modročerné sudy s logem Elf
můžete ostatně narazit třeba na brněnském Masarykově
okruhu.
Jaká je tedy aktuální nabídka automobilových olejů
Total?
U značky Total nabízíme oleje pro osobní automobily pod značkou
Quartz. Pro kamiony, nákladní vozidla nebo autobusy máme řadu
Rubia.
Jedná se o syntetické, nebo minerální
oleje?
Spíše říkejme oleje ropného původu a oleje syntetického původu.
V prvním případě se jedná o oleje, které se vyrábějí přímým
zpracováním ropy. Vedle toho jsou oleje syntetické, které vznikají
mimo rafinerii. Při jejich výrobě se sice využívají sloučeniny
vzniklé při zpracování ropy - ropné deriváty, ale ty procházejí
syntetickými reakcemi. A vznikají tak úplně nové oleje, u kterých
lze splnit požadované parametry. Pomocí přísad lze samozřejmě
upravovat i parametry u olejů ropného původu, ale tam už existují
určitá omezení, takže většinu automobilových olejů v nabídce
Totalu představují dnes oleje syntetického původu.
Co je dnes hlavním sledovaným parametrem u
automobilových olejů?
Aby byly nízkoviskózní, To je totiž zásadní požadavek výrobců
automobilů, kteří stále hledají nejrůznější cesty ke snížení
spotřeby, aby byli schopni naplňovat stále přísnější emisní normy.
Automobilky kvůli tomu drasticky snižují hmotnost vozidel, vracejí
se například úzké pneumatiky s nízkým aerodynamickým odporem a
jednou z možností, jak snižovat spotřebu,
je
i snižování vnitřního tření v motoru. Právě vývojem
syntetických olejů se třecí ztráty postupně snížily až o 40
procent. Přispívají k tomu nejrůznější povlaky na stěnách
pístů i válců i mazivo. Díky speciálním přísadám mají nové
syntetické oleje velmi nízké tření, ale i zaručenou mazivost. V
nabídce již máme oleje s označením 0W20, ale ve vývoji jsou
již oleje s označením 0W16 nebo dokonce 0W12. Tyto oleje
s extrémně nízkým třením a vysokou tekutostí požadují výrobci
i do prvonáplní. Proto značky jako např. Volkswagen, Renault,
Peugeot, Citroen, Kia, Hyundai, Mazda, Nissan a další předepisují
do svých nově vyvíjených motorů olej s viskozitním rozsahem
0W20.
Změní trochu trh s mazivy nástup
elektromobility?
Firma Total je jedním z lídrů ve vývoji kapalin typu EV pro
hybridní vozidla a elektromobily. Ostatně teď v září na
symposiu CTI v Šanghaji měl zástupce firmy Total příspěvek
ohledně mazání a chlazení elektromobilů a hybridů. Total
v tomto směru vyvíjí novou řadu Quartz EV Fluid a Rubia EV
Fluid. Oleje se ještě vyvíjejí, ale už máme připravenou řadu
náplní. Jsou zde například nové produkty pro spalovací motory
hybridních vozidel, pro převodové mechanismy nebo chladicí kapalina
pro elektrobaterie. Nové kapaliny musí být kromě klasických
vlastností také kompatibilní s novými elektrosoučástkami,
předcházet korozi měděných cívek a chránit jejich polymerové
povlaky. A také by měly mít dielektrické vlastnosti, což znamená,
že by jimi neměl procházet proud.
Ale olej sám o sobě je přece nevodivý…
To ano, ale přísady přidávané do oleje zhoršují izolační
schopnosti. Čistý olej ropného původu se například používá
v transformátorech, ale tam nemusí nic mazat a přísady
v minimálním množství zabraňují zejména jeho oxidaci.
Jaké je obecné doporučení Totalu pro interval výměny
oleje?
Výrobci olejů obecně nemají právo něco doporučovat
z hlediska intervalu výměny olejové náplně. My vám můžeme
sdělit, jaký má výrobek technickou specifikaci a jaké splňuje
normy. Ale žádný výrobce olejů není oprávněn říkat, že se jeho olej
má měnit po té a té době nebo po najetí určitého počtu kilometrů.
Ctít by se mělo pouze to, co tvrdí výrobce vozidla a co zpravidla
uvádí v servisním manuálu k vozidlu. Jelikož diagnostiku u
osobních automobilů nemáme, je ten interval nastavený tak, aby
vyhověl motoru, který pracuje v náročném provozu, i motoru, o
který majitel dobře pečuje a snaží se s ním nakládat co
nejšetrněji.
Na druhou stranu se mohu domnívat, že náš olej má díky moderním
technologiím a inovativnímu složení určité rezervy. Na základě toho
mohu nabídnout zákazníkovi náš analytický systém ANAC, kde se
zjistí, že náplň je v době plánované servisní prohlídky stále
plně funkční. A pak se lze třeba v případě potřeby provozu
konkrétního vozidla o určitém prodloužení servisního intervalu
bavit. Ale tato informace se nedá zobecňovat, každý motor je po
určité době jiný, protože funguje v jiných provozních podmínkách a
v jiném režimu. Pro živostnost oleje jsou nejhorší tepelné
šoky - v zimě při studených startech a krátkých jízdách. Ale
může se také stát, že vám bude špatně fungovat chladicí okruh a
olej se bude přehřívat a degradovat daleko rychleji, než byl
plánovaný servisní interval. V tom je právě síla našeho
analytického diagnostického systému - zjišťovat reálný technický
stav olejové náplně s možností včasného odhalení možné
vznikající závady na agregátu vozidla.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín