Budoucnost patří olejům s nízkou viskozitou

Podobně jako většina velkých nadnárodních petrolejářských společností se i francouzský Total angažoval v Česku hned po sametové revoluci a koncem 90. let zde provozoval mimo jiné síť 33 čerpacích stanic. I když je v roce 2003 prodal společnosti Shell, z českého trhu se nestáhl. Dnes se české zastoupení Totalu věnuje hlavně prodeji a distribuci maziv, pohonných hmot, speciálních kapalin na bázi rozpouštědel a změkčovadel a asfaltu. O situaci, trendech a novinkách v oblasti kapalných maziv a speciálně automobilových olejů, ale i dalších aktivitách francouzské společnosti v ČR jsme si povídali s technickým poradcem Ing. Pavlem Růžičkou, Ph.D.

Čerpací stanice jsou minulostí. Čím se společnost Total v České republice zabývá dnes?

Pokud jde o mateřskou francouzskou firmu, jedná se dnes nejen o petrolejářskou, ale také o významnou energetickou společnost. Kromě těžby a zpracování ropy se totiž věnuje i energetice a obnovitelným zdrojům energie. Málokdo ví, že je druhým největším investorem do solární energie na světě.

Jinak společnost s ručením omezením Total Česká republika patří stoprocentně mateřské francouzské společnosti Total France a její aktivity směřují do několika oborů. V oblasti maziv nabízí kompletní sortiment pro mobilní techniku, což jsou automobily, lodě, lokomotivy nebo letadla, zemědělskou techniku a průmyslový segment. Kromě toho zde Total prodává i pohonné hmoty, které se dovážejí z rafinerie Leuna u Lipska, a speciální kapaliny jako například ředidla, rozpouštědla nebo změkčovadla vznikající při destilaci ropy. Důležitou součástí businessu v Česku jsou také bitumeny nebo chcete-li asfalty. Ostatně přibližně třetinu asfaltových povrchů na českých silnicích dodal právě Total.

V současné době se také snažíme více nabízet i v Česku náš diagnostický systém ANAC.

O co se jedná?

ANAC je služba vyvinutá společností Total, která našim zákazníkům poskytuje komplexní analýzy olejů a chladicích kapalin za provozu. Total tento systém vyvíjí již od roku 1967, aktuálně jsou v databázi přibližně tři miliony vzorků. Oceníte ji, ať už podnikáte v dopravě, nebo průmyslu. Lze díky tomu například zdokonalit řízení a technický monitoring vozových parků nebo stavebních a průmyslových strojů. Nyní probíhá marketingová kampaň společně s firmou AS24, která cílí hlavně na kamionovou dopravu. Chtěli bychom tento systém víc zpropagovat a nabídnout i českých dopravcům.

Jakým způsobem tato analýza probíhá a k čemu by mohla být dobrá?

Během technických prohlídek se odeberou vzorky motorových, popřípadě převodových olejů a v naší laboratoři v Belgii se analyzuje jejich technický stav. Ten se pak porovnává s referenčním vzorkem a výsledek se ukládá do databáze. Na základě zjištěných odchylek je následně možné zjistit, jestli je olej ještě v kondici, popřípadě nemá-li např. motor nějakou vyvíjející se závadu. Díky speciálním webovým stránkám je databáze systému ANAC dostupná online 24 hodin denně, 365 dní v roce.

V současné době využívá tuto službu mnoho velkých dopravců, kteří provozují kamiony značek Renault Trucks, Volvo, Scania nebo Iveco, ale tuto službu samozřejmě dokážeme nabídnout i dalším značkám. Systém ANAC rovněž samozřejmě umožňuje analyzovat olejové náplně v osobních automobilech.

Co dnes nabízí Total v České republice z hlediska olejů pro automobily?

Co se týče segmentu maziv, vyrábíme a prodáváme jak mazací oleje, tak plastická maziva neboli vazelíny a tuky. Zahrnuje to dvě základní značky Total a Elf. Jak známo, společnost Total fúzovala v roce 2000 s francouzskou státní firmou Elf. Nová společnost se dokonce nějakou dobu jmenovala Total-Fina-Elf, ale časem se dohodlo, že zůstane jednodušší jméno Total. Značka Elf ale nezanikla a tak také v sortimentu maziv máme dnes obě značky.

Co se týká automobilové dopravy, dominantní značkou na českém trhu je Total jak pro osobní automobily, tak pro užitkové      a nákladní automobily. Částečně se ale u nás můžete setkat i s mazivy Elf především v souvislosti se značkou Renault. Elf se zároveň specializuje na oleje pro motocykly a závodní motory. Na typické modročerné sudy s logem Elf můžete ostatně narazit třeba na brněnském Masarykově okruhu. 

Jaká je tedy aktuální nabídka automobilových olejů Total?

U značky Total nabízíme oleje pro osobní automobily pod značkou Quartz. Pro kamiony, nákladní vozidla nebo autobusy máme řadu Rubia.

Jedná se o syntetické, nebo minerální oleje?

Spíše říkejme oleje ropného původu a oleje syntetického původu. V prvním případě se jedná o oleje, které se vyrábějí přímým zpracováním ropy. Vedle toho jsou oleje syntetické, které vznikají mimo rafinerii. Při jejich výrobě se sice využívají sloučeniny vzniklé při zpracování ropy - ropné deriváty, ale ty procházejí syntetickými reakcemi. A vznikají tak úplně nové oleje, u kterých lze splnit požadované parametry. Pomocí přísad lze samozřejmě upravovat i parametry u olejů ropného původu, ale tam už existují určitá omezení, takže většinu automobilových olejů v nabídce Totalu představují dnes oleje syntetického původu.

Co je dnes hlavním sledovaným parametrem u automobilových olejů?

Aby byly nízkoviskózní, To je totiž zásadní požadavek výrobců automobilů, kteří stále hledají nejrůznější cesty ke snížení spotřeby, aby byli schopni naplňovat stále přísnější emisní normy. Automobilky kvůli tomu drasticky snižují hmotnost vozidel, vracejí se například úzké pneumatiky s nízkým aerodynamickým odporem a jednou z možností, jak snižovat spotřebu, je                   i snižování vnitřního tření v motoru. Právě vývojem syntetických olejů se třecí ztráty postupně snížily až o 40 procent. Přispívají k tomu nejrůznější povlaky na stěnách pístů i válců i mazivo. Díky speciálním přísadám mají nové syntetické oleje velmi nízké tření, ale i zaručenou mazivost. V nabídce již máme oleje s označením 0W20, ale ve vývoji jsou již oleje s označením 0W16 nebo dokonce 0W12. Tyto oleje s extrémně nízkým třením a vysokou tekutostí požadují výrobci i do prvonáplní. Proto značky jako např. Volkswagen, Renault, Peugeot, Citroen, Kia, Hyundai, Mazda, Nissan a další předepisují do svých nově vyvíjených motorů olej s viskozitním rozsahem 0W20.

Změní trochu trh s mazivy nástup elektromobility?

Firma Total je jedním z lídrů ve vývoji kapalin typu EV pro hybridní vozidla a elektromobily. Ostatně teď v září na symposiu CTI v Šanghaji měl zástupce firmy Total příspěvek ohledně mazání a chlazení elektromobilů a hybridů. Total v tomto směru vyvíjí novou řadu Quartz EV Fluid a Rubia EV Fluid. Oleje se ještě vyvíjejí, ale už máme připravenou řadu náplní. Jsou zde například nové produkty pro spalovací motory hybridních vozidel, pro převodové mechanismy nebo chladicí kapalina pro elektrobaterie. Nové kapaliny musí být kromě klasických vlastností také kompatibilní s novými elektrosoučástkami, předcházet korozi měděných cívek a chránit jejich polymerové povlaky. A také by měly mít dielektrické vlastnosti, což znamená, že by jimi neměl procházet proud.

Ale olej sám o sobě je přece nevodivý…

To ano, ale přísady přidávané do oleje zhoršují izolační schopnosti. Čistý olej ropného původu se například používá v transformátorech, ale tam nemusí nic mazat a přísady v minimálním množství zabraňují zejména jeho oxidaci.

Jaké je obecné doporučení Totalu pro interval výměny oleje?

Výrobci olejů obecně nemají právo něco doporučovat z hlediska intervalu výměny olejové náplně. My vám můžeme sdělit, jaký má výrobek technickou specifikaci a jaké splňuje normy. Ale žádný výrobce olejů není oprávněn říkat, že se jeho olej má měnit po té a té době nebo po najetí určitého počtu kilometrů. Ctít by se mělo pouze to, co tvrdí výrobce vozidla a co zpravidla uvádí v servisním manuálu k vozidlu. Jelikož diagnostiku u osobních automobilů nemáme, je ten interval nastavený tak, aby vyhověl motoru, který pracuje v náročném provozu, i motoru, o který majitel dobře pečuje a snaží se s ním nakládat co nejšetrněji.

Na druhou stranu se mohu domnívat, že náš olej má díky moderním technologiím a inovativnímu složení určité rezervy. Na základě toho mohu nabídnout zákazníkovi náš analytický systém ANAC, kde se zjistí, že náplň je v době plánované servisní prohlídky stále plně funkční. A pak se lze třeba v případě potřeby provozu konkrétního vozidla o určitém prodloužení servisního intervalu bavit. Ale tato informace se nedá zobecňovat, každý motor je po určité době jiný, protože funguje v jiných provozních podmínkách a v jiném režimu. Pro živostnost oleje jsou nejhorší tepelné šoky - v zimě při studených startech a krátkých jízdách. Ale může se také stát, že vám bude špatně fungovat chladicí okruh a olej se bude přehřívat a degradovat daleko rychleji, než byl plánovaný servisní interval. V tom je právě síla našeho analytického diagnostického systému - zjišťovat reálný technický stav olejové náplně s možností včasného odhalení možné vznikající závady na agregátu vozidla.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek