Stát podporuje zavedení benzinu E10

Ministerstva zemědělství z Česka, Polska, Bulharska a Slovenska chválí záměr, aby pumpy prodávaly Natural 95 s vyšším podílem biosložky. Bez biopaliv první generace se Česko ještě dlouho neobejde.

E10

S tím, jak se blíží rok 2020, roste nervozita dodavatelů pohonných hmot. Do konce příštího roku musejí dosáhnout úspory emisí oxidu uhličitého o 6 procent oproti roku 2010. Aktuálně jsou na necelých 4 procentech a je zřejmé, že jestli se nestane zázrak, těžko emisní cíl Evropské unie dodrží. Pak ovšem hrozí mnohamilionové pokuty.

O benzinu s deseti procenty biosložky mluví už petrolejáři dlouho. A je možné, že příští rok jim pomůže emisní cíl splnit. I s tím rizikem, že starší vozy mohou mít problém - nynější E5 Natural 95 by nemělo příliš smysl prodávat současně s E10, protože jak ukazuje zkušenost z německého trhu, dražší palivo s vyšším obsahem lihu pak kupuje málokdo.

Agrárníci mají na E10 deklaraci

Plošné zavedení "desítky" má ale smysl i z pohledu státu. V dubnu se na tom shodli zástupci ministerstev zemědělství Česka, Bulharska, Polska a Slovenska v rámci jednání Rady pro zemědělství a rybolov (Agrifish) pořádané v Lucembursku. Plošné zavedení benzinu s 10 procenty biolihu podporuje jejich společná deklarace.

"Předmětem deklarace je společný přístup k naplňování cílů směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/2001 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, známé jako RED II. Jedním z těchto cílů je dosažení podílu energie z obnovitelných zdrojů v dopravě v roce 2030 ve výši 14 procent, přičemž až 7 procent lze dosáhnout prostřednictvím biopaliv první generace," říká mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý.

"Stávající legislativa České republiky plné rozšíření paliva E10 již umožňuje. Palivo E10 bude stejně jako palivo E5 uváděno na trh bez jakékoliv finanční podpory," připomíná mluvčí.

Právě biopaliva první generace, tedy vyrobená z potravinářských plodin, hlavně řepky olejky, obilí a cukrové řepy, jsou i přes (oprávněně) rostoucí vlnu kritiky v současné době prakticky jediným reálně použitelným a široce dostupným obnovitelným zdrojem energie v dopravě, který je navíc Evropa schopna zajistit především z domácích surovin. Zavedení paliva E10 je tedy podle ministrů zemědělství jednou z nejefektivnějších cest pro naplňování uvedeného cíle.

Agrofert hned o byznys nepřijde

Pokračující podpora biopaliv první generace, včetně metylesteru řepkového oleje, je dobrou zprávou pro koncern Agrofert, jehož dceřiné firmy na zpracování potravinářských plodin na automobilové palivo založily svůj byznys. A dlouho jim bude ještě fungovat.

I další státní orgán - ministerstvo průmyslu a obchodu - přiznává, že doba vyspělejších biopaliv je ještě daleko. "Uplatnění pokročilých biopaliv v současnosti je minimální. I loni v prosinci schválená Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů však počítá v rámci jí předepisovaných povinností pro dodavatele paliv s jejich výraznějším nárůstem až ve druhé polovině příští dekády," potvrzuje Jan Piskáček z ministerstva průmyslu.

I stát tak v podstatě potvrzuje, že větší rozšíření alternativního biopaliva z generace druhé, například z dřevní štěpky, jaké představil nedávno v testovací výrobě holding Unipetrol, je u nás pořád hudba budoucnosti. A cíle směrnic RED I a následné RED II se blíží. 

I na ministerstvu průmyslu počítají s tím, že v rámci nutnosti splnit emisní cíle dojde už v příštím roce k co největšímu nasazení benzinu E10 na české (a možná nejen české) pumpy. "Jde pouze o obecnou dohodu napříč celým spektrem výrobců a distributorů, kdy tak udělat. Má to totiž určitá úskalí v omezené kapacitě jak skladových nádrží u výrobce, distributorů, tak i na čerpacích stanicích, pokud by měl E10 být prodáván v souběhu s E5," připomíná ještě Piskáček z ministerstva průmyslu.

Je jen málo stanic (a ty malé či rodinné vůbec), které by dokázaly vyčlenit jednu z podzemních nádrží a výdejní stojan pro další produkt. Pak přichází v úvahu buď plošné nasazení, nebo volba prodejce, zda zůstane u E5, či bude mít pouze E10. Jde o komerční rozhodnutí.

Dražší a pro staré vozy rizikové

Skutečností je, že E10 bude nejen dražší, řádově o několik desetníků za litr, ale auto s tímto palivem má mírně vyšší spotřebu a může představovat i riziko pro motory vyrobené před rokem 2005. Jak moc nebo málo větší podíl lihu ovlivní zážehové motory staršího data výroby, je téma, které odborníci řeší už dávno.

Uznávaný expert z pražské ČVUT docent Michal Vojtíšek, vědec a odborník na emise spalovacích motorů, připomíná, že podíl lihu ve výši 10 až 15 procent zvládne bez problémů většina aut vyrobených v poslední dekádě. "Starší vozy zejména z 20. století plus motory zahradní techniky, které mají karburátory, by ale bylo nutné seřídit. Jinak může dojít k opotřebování výfukových ventilů," soudí Vojtíšek.

Stát nejenže nebude daňově zvýhodňovat vyšší přimíchaný podíl lihu v benzinu, ale už v roce 2015 výrazně snížil daňovou podporu i čistým biopalivům, jako je B100 (stoprocentní řepkový olej jako náhrada nafty pro nákladní vozy) nebo E85 (benzin s 85 procenty lihu pro osobáky). Tahle paliva, která jsou sama o sobě dražší než klasická nafta a benzin, se tak stala bez finanční dotace prakticky neprodejná.

Jejich státní podpora, konkrétně dotace spotřební daně, klesla mezi roky 2014 a 2018 podle statistiky celníků z 2,2 miliardy korun na pouhých 41 milionů korun. Prodej biopaliv pro dopravní účely na českém trhu přesto roste. Petrolejáři je začali o to víc přimíchávat do benzinu a nafty. A to v nejvyšší míře, jakou dovolují normy.

Tlačí je k tomu starší a stále platná evropská směrnice požadující v úvodu článku zmíněnou úsporu 6 procent CO2 do konce příštího roku.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Miroslav Petr, PETROLmagazín

Diskuse

  • Miroslav Petr, 23. 2. 2024 14:42: Pane Petr, prosím poraďte co mám dnes tankovat do auta z roku 1979 Škoda 105 S zkouším Vervu 100 kterou jsem dolil do lońského benzínu E95, ale rád bych uvítal levnější variantu.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek