10. 9. 2012
Zvláštní záznamní povinnost pro čerpací stanice je
velice rozsáhlá. Přitom není jisté, zda všechny informace, které
tímto způsobem finanční úřad shromažďuje, jsou nezbytně nutné pro
správný výběr daní.
Daňovému subjektu, který v rámci své podnikatelské nebo jiné
samostatně výdělečné činnosti uskutečňuje platby v hotovosti, může
finanční úřad dle daňového řádu uložit povinnost, aby vedl nad
rámec svých běžných záznamů nutných pro stanovení daně také
zvláštní záznamy potřebné pro správné zjištění a stanovení daně.
Jejich rozsah pak určuje finanční úřad.
Tyto případy se v běžné praxi vyskytují zejména v provozu
restaurací, maloobchodních prodejen a v posledních letech u
obchodníků s pohonnými hmotami. Postup finančních úřadů se stal v
posledních letech velice častým a logicky to vzbudilo u některých
daňových subjektů negativní reakce i několik soudních sporů.
Na základě zkušeností, které máme, je tato zvláštní záznamní
povinnost velice rozsáhlá a není jisté, zda všechny informace,
které tímto způsobem finanční úřad shromažďuje, jsou nezbytně nutné
pro správný výběr daní.
První vlaštovka
S velice zajímavým závěrem pro daňové poplatníky skončilo
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z konce minulého roku, které
se týkalo zejména uložení zvláštní záznamní povinnosti správcem
daně.
Jednalo se o případ, kdy byla podnikatelce uložena pokuta za
nesplnění povinnosti vést zvláštní záznamy, které jí svým
rozhodnutím uložil finanční úřad. Podnikatelka (podnikající v oboru
poskytování veterinární péče) přijímala od zákazníků ve velkém
objemu platby v hotovosti, což bylo dle finančního úřadu důvodem,
proč jí byla stanovena předmětná záznamní povinnost. Záznamní
povinnost o každé přijaté platbě, která měla být zaúčtována a
zaevidována měla být vedena v sešitě v tvrdých deskách s předem
očíslovanými stranami, do kterého měla zapisovat datum návštěvy,
druh zvířete, jméno a adresu každého zákazníka, název provedeného
úkonu, informace o léčivu a ještě několik dalších údajů. Správce
daně posléze provedl kontrolu a v protokolech o provedení místního
šetření uvedl, že podnikatelkou předložené počítačové sestavy
nesplňovaly požadovaný účel uvedené záznamní povinnosti (např.
stvrzenky nebyly řazeny v číselné řadě, nebyla zaručena neměnnost,
neobsahovaly požadované údaje - druh zvířete apod.). Krajský soud,
který se tímto případem zabýval, souhlasil, že uložení zvláštní
záznamní povinnosti je pouze na správci daně, který je oprávněn,
aby daňovému subjektu stanovil povinnost vést zvláštní záznamy
(záznamní povinnost). Podle názoru soudu je na úvaze správce daně,
aby posoudil potřebu vedení těchto záznamů. Krajský soud dále
neshledal uložení záznamní povinnosti jako neúměrně zatěžující
povinnost pro daňový subjekt a svůj názor odůvodnil, že uloženou
povinnost vést tyto záznamy nelze označit za tolik náročnou, aby
vyžadovala další pracovní sílu. Závěrem krajský soud potvrdil, že
se nejednalo o nezákonný postup, když jí za nesplnění stanovené
povinnosti správce daně uložil pokutu.
Šikanózní a neúměrně zatěžující
Podnikatelka namítla, že uložená pokuta je jednak zjevně
nepřiměřená ve vztahu ke zjištěným skutečnostem při prováděném
místním šetření ze strany správce daně. Dále podnikatelka napadla
posouzení celé věci ze strany krajského soudu, a to z důvodu
nesprávného právního posouzení a hodnocení důkazů soudem. Zejména
poukázala na zásadu přiměřenosti použitých prostředků. Prostředky
zvolené správcem daně se zdály podnikatelce šikanózní a svým
obsahem neúměrně zatěžující. Podnikatelka dále namítla, že uložení
povinnosti vést záznamy nevychází ze znalosti konkrétních podmínek
podnikatelské činnosti a že splnění předpokládaného cíle mohl
finanční úřad zajistit jinými, dostupnějšími postupy, které
evidentně nezvýší náklady na další pracovní síly. Pro úplnost
uvádíme, že podnikatelka vedla záznamy v certifikovaném účetním
programu provázaném na všechny jí provozované veterinární ordinace.
Tento účetní program používala podnikatelka tak, aby vkládaná data
do účetního systému byla uvedena průběžně a to v rámci prováděného
lékařského úkonu.
Užití nejmírnějších prostředků podmínkou
Nejvyšší správní soud (NSS), který se případem dále zabýval,
dospěl k závěru, že je na místě odchýlit se od dosavadní
judikatury, zrušil výše uvedené rozhodnutí krajského soudu a případ
vrátil k dalšímu řízení. Podle NSS nesplnilo uložení zvláštní
záznamní povinnosti test proporcionality, protože její uložení bylo
pro daňový subjekt dlouhodobě zatěžující.
NSS dále uvedl, že pro uložení záznamní povinnosti ze strany
správce daně nemohla být důvodem pouze skutečnost, že podnikatelka
přijímala od zákazníků významné finanční částky jako tržby v
hotovosti. NSS uvádí, že přípustným důvodem uložení záznamní
povinnosti musí být u daňového subjektu, který přijímá platby v
hotovosti, nějaká specifická vlastnost, vydělující jej z množiny
všech takových daňových subjektů a vyžadující, aby mu nad rámec
evidenčního standardu byla uložena další, dodatečná, individuálně
určená evidenční povinnost. Tato specifická vlastnost dle názoru
soudu musí být identifikována, dále daňovému subjektu sdělena a ten
musí mít možnost na sdělení správce daně patřičně reagovat. To se
však v případě podnikatelky nestalo. NSS také považuje za nesprávný
názor krajského soudu, který se vyslovil, že správce daně může
rozhodovat o uložení záznamní povinnosti v podstatě neomezeně a že
k přípustnosti uložení této povinnosti stačí pouze úvaha správce
daně. Dále říká, že připuštění plošného uplatnění záznamní
povinnosti na základě v podstatě neomezené úvahy správce daně je v
rozporu s intencí zákonodárce.
Uložení evidenční povinnosti musí dle NSS splňovat kritérium
proporcionality, které mimo jiné přikazuje správci daně užít k
dosažení cíle těch nejmírnějších, ještě dostačujících prostředků.
Na základě tohoto pravidla nelze daňovému subjektu nařizovat
"papírovou" formu vedení zvláštní záznamní povinnosti a zakazovat
její elektronické vedení, které navíc zajistí nezaměnitelné a
dodatečně nemanipulovatelné záznamy.
Úspěšná obrana pumpařů
Obchodníci s pohonnými hmotami se také úspěšně brání zvláštní
záznamní povinnosti. Obdobným závěrem jako rozhodnutí předchozí
skončilo také rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z března tohoto
roku. Jednalo se přímo o spor obchodníka s pohonnými hmotami a
finančního úřadu, který musel evidovat detailní údaje o nákupech a
prodejích pohonných hmot. Záznamní povinnost, kterou finanční úřad
uložil, měla obsahovat i údaje o registračních značkách vozidel a
identifikaci jejich řidičů.
Ve svém rozhodnutí, kterým soud namítl oprávněnost finančního
úřadu udělit zvláštní záznamní povinnost, je jako jeden z hlavních
argumentů proti této povinnosti uváděno kritérium proporcionality -
správce daně je dále povinen v širším smyslu také zkoumat věcný
rozsah záznamní evidence a je povinen ověřit, že každý jednotlivý
údaj, jehož průběžnou evidenci požaduje, je nezbytný a zda si jej
může daňový subjekt s ohledem na vykonávanou činnost vůbec
zjistit.
Braňte se!
Jak je vidět z posledních soudních sporů mezi finančními úřady a
provozovateli čerpacích stanic, je tento rozsudek významným
příspěvkem do práv společností a podnikatelů, kteří se rozhodnou
proti uloženým zvláštním záznamním povinnostem bránit, ať už
provozujete veterinární ordinaci nebo obchodujete s pohonnými
hmotami. Případný postup obrany proti záznamním povinnostem
doporučujeme konzultovat s daňovým poradcem.

Ing. Jan Kotala
Jan je konzultantem ve společnosti Fučík
a Partneři. Je členem Komory daňových poradců a zaměřuje se na
daňové poradenství korporátní klientele. Vystudoval obor zdanění a
daňová politika na Fakultě financí a účetnictví VŠE v Praze, kterou
zakončil prací na téma měření daňových úniků. Své pracovní
zkušenosti sbíral při finančním řízení reklamní agentury a práci
daňového konzultanta v poradenských společnostech. V současné době
se věnuje práci v odborné sekci majetkových daní při Komoře
daňových poradců ČR a studiu ACCA.
Autor: Jan Kotala, Zdroj: PETROLmedia