17. 7. 2012
V meziročním srovnání vzrostl počet vozidel s pohonem
CNG u nás o 30 procent. V současnosti jezdí po ČR 4 tisíce takto
poháněných vozidel (více než 360 autobusů) a očekává se, že letošní
nárůst bude díky České poště a uvedení modelu Škoda Citigo CNG
rekordní.

Také letos bude již více než 45 veřejných plnicích stanic. Tento
rozvoj podporuje i Evropská komise, která plánuje do osmi let další
snížení produkce emisí oxidu uhličitého u nových vozidel - nejméně
o jednu třetinu. "Předpokládáme, že roční nárůst CNG vozidel bude v
letošním roce rekordní. Vždyť jen při srovnání počtu CNG vozidel v
letošním a loňském třetím čtvrtletí dostaneme rozdíl plus 30
procent," říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské
unie.
"Dosud byly roční nárůsty v oblasti prodeje CNG okolo 20 až 25
procent, letos ale čekáme tento nárůst větší. Důvodem jsou nejen
stále vysoké ceny klasických pohonných hmot, ale také nákup 412
vozidel pro Českou poštu, která ve velkém přechází na CNG (do 4 let
až 2 900 vozidel) a pak také díky prvnímu modelu Škoda na zemní
plyn - Škoda Citigo CNG, který bude na trhu již od letošního
podzimu", dodává. "V letošním roce zaznamenáváme každý měsíc
rekordní prodeje CNG, jen za prvních 6 měsíců jsme prodali o 24
procent více CNG než za stejné období v loňském roce," říká Jan
Žákovec z Pražské plynárenské.
Také počet veřejných plnicích stanic na CNG se neustále zvyšuje.
Dnes je to již 39 stanic, ale do konce roku jich několik dalších
přibude. "V letošním roce jsme otevřeli stanice na CNG již v
Ostravě a Olomouci, do konce roku plánujeme další 2-3 stanice, z
toho 2 budou v blízkosti Prahy," říká Hugo Kysilka z VEMEXu. "V
letošním roce plánujeme postavit ještě další 3 CNG stanice, jedná
se o lokality Humpolec, Otrokovice a blízko centra Brna," říká Jiří
Šimek ze společnosti E.ON. Další společnosti se samozřejmě také
činí a celkově by do konce roku mohlo přibýt dalších 8 stanic na
CNG.
Evropská komise minulý týden zveřejnila plán na další zpřísnění
limitů pro emise oxidu uhličitého (CO2) u automobilů. Do 8 let by
měly nové osobní automobily a dodávky v Evropské unii produkovat o
jednu třetinu méně emisí oxidu uhličitého, než je tomu dnes. Brusel
navrhuje novou hranici pro průměrné emise u nových osobních vozidel
na 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, pro letošek přitom
platí 135,7 gramu a v roce 2015 by to mělo být 130 gramů. V pátek
13.7. eurokomisař pro dopravu Siim Kallas také představil nový
návrh Směrnice EU. Evropská komise plánuje zavedení častějších
technických kontrol u starších automobilů. Vozy starší šesti let
tak budou muset na kontrolu každý rok.
Zdroj: techtydenik.cz