31. 5. 2012
Pro řadu nezávislých čerpacích stanic je stále těžší se
prosadit na přeplněném českém trhu. Jedním z řešení, které
přinese posílení lokální konkurenceschopnosti a do budoucnosti
zvýší jistotu a stabilitu vlastního podnikání, je
franšízing.
Franšízing - rychlejší úspěch, nižší riziko a vyšší
zisk
Pro řadu nezávislých provozovatelů čerpacích stanic je stále
těžší obstát v době recese na přeplněném českém trhu, který je
navíc zdeformován cenovými válkami vyvolanými neseriózní
konkurencí. Také každý novopečený podnikatel, který se rozhodl
začít provozovat vlastní čerpací stanici (kterou nově postavil nebo
koupil a renovoval), řeší otázku, zda se mu jako nové, neznámé
firmě podaří prorazit na již zhusta obsazeném trhu. V dnešní
nejisté době nejčastěji rodinné firmy zvažují řešit vleklé a často
až existenční problémy prodejem svojí čerpací stanice
s následnou možností jejího pronájmu od nového majitele. Je
ale těžké se zbavovat majetku, s nímž je spojena často jedna
velká životní etapa majitele a jeho rodiny. Řešením, které čerpací
stanici přinese posílení konkurenceschopnosti na lokálním trhu, je
franšízing. Aniž by se stávající majitel zbavil své čerpací
stanice, přijetím franšízy se mu podaří přimknout se k silné
společnosti a ve značkovém řetězci se mu podstatně zvedne šance
udržet se na trhu jako jeho franšízový partner, i když pod jeho
značkou.
Bezpečnější podnikání
Franšízing přináší malým podnikatelům rychlejší úspěch, nižší
rizika a vyšší zisky ve srovnání s těmi, kteří podnikají jako
nezávislí, na vlastní pěst. Návratnost investice do franšízového
podniku proto bývá obvykle lepší, než je průměr v oboru. S
nadsázkou tak můžeme říci, že pro malé podnikatele představuje
efektivní a bezpečnější "stroj" na vydělávání peněz.
Mnohý menší podnikatel - franšízant vděčí franšízingu za svůj
dlouhotrvající úspěch na svém lokálním trhu. A mnohý zákazník vděčí
franšízingu za dostupnost kvalitních produktů a služeb.
Franšízor svému franšízantovi poskytuje nejen právo využívat
vyzkoušený podnikatelský koncept a zavedenou značku, ale také mu
poskytuje celou řadu podpůrných služeb, které v důsledku jeho
podnikání stabilizují. Díky tomu může franšízant snáze a rychleji
své podnikání nastartovat a na trhu se prosadit a udržet. Ačkoli
ani to nedokáže žádnému franšízantovi zaručit stoprocentní
úspěšnost v jeho podnikání, celkově lze franšízing označit právem
jako "bezpečnější podnikání". Podle statistik a zkušeností z
vyspělých evropských zemí totiž dokáže snížit podnikatelská rizika
franšízant 6x více než u podnikatelů podnikajících samostatně.
Není proto divu, že někteří podnikatelé do zakoupení franšízy
neváhají investovat někdy i všechny rodinné úspory. Majitelé
čerpacích stanic, kterou pořídili řádově za desítky milionů, se po
desítkách let svobodného podnikání přijetím franšízy neváhají zříci
své podnikatelské identity. Zavedená a silná značka dokáže
zákazníky snáze přilákat, účinněji je přesvědčit k nákupu a
podnikání akcelerovat nebo rychleji nastartovat. Spolupodnikání ve
velké síti obvykle umožňuje členům dosahovat nemalých nákladových
úspor. To vše dohromady snižuje riziko neúspěchu. Samotná franšíza
však k úspěchu nestačí - nezbytnou ingrediencí podnikatelského
úspěchu každého franšízanta je energie, čas, osobní kontakty a
znalost specifik příslušné lokality.
Efektivní a rychlá expanze značky
Úspěšnost zahraničních i tuzemských franšízových značek
inspiruje stále více domácích firem a podnikatelů, kteří se
pokoušejí sami vybudovat vlastní franšízingové systémy. Láká je
možnost snazší a rychlejší expanze financované z kapes franšízových
partnerů - členů sítě. Lákavá je také větší motivace přímo
zainteresovaných franšízových partnerů než manažerů vlastních
prodejen vedených vlastními zaměstnanci nebo nájemcem. Je jen
otázkou času, kdy se franšízingu ve větší míře začnou věnovat
zavedené společnosti v oblasti čerpacích stanic.
Pokud se na trhu zavedená společnost rozhodne expandovat a
rozšířit svoji stávající síť čerpacích stanic, měla by se vyvarovat
nejčastějších chyb, kterých se často dopouští tuzemští novopečení
franšízoři. Těm často při budování dlouhodobých základů
franšízingového podnikání chybí trpělivost, finance nebo odborné
znalosti a zkušenosti. Někdy se nejvíce soustřeďují na dodávky
svého zboží a svým partnerům už neposkytují prakticky žádnou
podporu, zázemí ani školení.
Výhodné podnikání není zadarmo
Držitelem licence (franšízantem) se může stát prakticky
kdokoliv, kdo je trestně bezúhonný, bez dluhů a kdo má k dispozici
vlastním podmínkám franšízora vyhovující provozovnu (čerpací
stanici) a finanční prostředky na provoz, popřípadě rozjetí.
Většinou je jedno, zda je franšízantem fyzická nebo právnická
osoba, velkou roli nehraje ani vzdělání či věk. Někdy může dostat
přednost osoba se zkušenostmi z určité oblasti prodeje, někdy zase
bývá favorizován spíše talentovaný nováček.
Nadstandardně výhodná forma podnikání není pochopitelně zadarmo
a ani bez omezení. Obecně napříč obory podnikání cena koncové
franšízové licence se u nás většinou pohybuje mezi 100 - 600 tisíci
Kč. Každý měsíc se poskytovateli franšízové licence odvádějí
poplatky ve výši 2 až 6 procent z hrubého obratu plus pevná částka
5 až 10 tisíc Kč.
I když je podnikatel ve své firmě vlastním pánem, musí se vzdát
části své samostatnosti a podřídit se pokynům a kontrole
poskytovatele franšízy. Je nucen omezit řadu svých dalších
obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených
dodavatelů. Musí dodržovat po léta budovaný a ověřený koncept
prodeje, který často nedává velký prostor pro vlastní invenci.
Pokud by jej porušil nebo by s ostatními členy sítě
nespolupracoval, může mu být licence odebrána. Proto by měl každý,
než se rozhodne do franšízingového podnikání vstoupit a investovat
nemalé prostředky a čas, znát a zvážit všechna pro a proti.
Těžké rozhodování majitele čerpací stanice
Velká část seriózních soukromých čerpacích stanic kromě toho, že
postrádají prodejní know-how, což snižuje jejich
konkurenceschopnost, mohou přijetím licence také řešit určitý stav
vnitřní obchodní krize. Pokud majitel takové čerpací stanice
nestaví do popředí hrdost na léta budovanou vlastní značku svého
často rodinného podniku, pak jedním z nejlepších rozhodnutí
pro jeho budoucnost při pohledu na budoucí vývoj trhu je franšízu
přijmout.
Rozhodování majitele nezávislé čerpací stanice s dobrou
pověstí v rámci lokality přejít pod velkou značku není
jednoduché. V každém případě je na místě uvážlivost. Pokud se
bude jednat o nabídku franšízy velké, mezinárodní, zavedené
společnosti, tak ten malý podnikatel řeší otázku víceméně
subjektivní, otázku svého já. Bude muset přijmout veškeré standardy
velké sítě a vyrovnat se s faktem, že ztratí úplnou kontrolu
nad svým podnikáním. Stane se článkem velkého, stejnobarevného
řetězce, ztratí lokální výjimečnost, domácí atmosféra může být
nahrazena jakousi sterilní anonymitou globálního standardu. Získá
ale výhody zavedené značky s vyspělým marketingem, výsledkem
většinou je zvýšení prodejů. Rozhodování o vstupu do franšízového
partnerství je především o schopnosti rozdělit se s partnerem
o odpovědnosti a pravomoci, přičemž je nutno zvážit, zda a jaké
výhody franšízové partnerství přinese.
Není franšíza jako franšíza
Při rozhodování o tomto typu podnikání a při výběru franšízového
poskytovatele se proto vyplácí obezřetnost. Je nutné pečlivě a s
odborníkem prostudovat smlouvu, nabídkové dokumenty, firemní
manuály.
Důležitou součástí rozhodování o přijetí franšízy je sehnat si
informace o fungování dané sítě. Podiskutovat si s nájemci
okolních stanic a zjistit, jaké jsou jejich životní postoje, jak se
k nim chová společnost poskytovatele franšízy, jak se
k nim chová příslušný area manager. "Je to stejné jako
s manželstvím, musí počítat s tím, že může mít výhody,
které budou vykoupeny zase řadou nevýhod nebo řadou obětí, ale tak
už to v životě je," říká Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého
institutu pro franšízing. "Kdo chce mít vysoký standard, aby na
jeho pumpu přijíždělo více zákazníků i zahraničních, pak by se měl
pro franšízing rozhodnout. Ale podotýkám, že není franšíza jako
franšíza," upozorňuje Tamchyna. A také ne vše, co je za franšízing
vydáváno, jím je. Neinformovanost, liberální právní prostředí a
chybějící legislativní rámec zatím případným nepoctivcům spíše
nahrávají.
Přijetím franšízy se majitel se svojí čerpací stanicí a zásobami
uvnitř v hodnotě desítek milionů stává součástí obchodní sítě
pod značkou franšízora. V případě velkých a zavedených značek
se franšízanti podle Tamchyny nemusí o svůj majetek obávat.
Provozovatelé čerpacích stanic, kteří zvažují přijetí franšízy,
si musí dát pozor na některé "pseudofranšízingové" firmy, jejichž
cílem je lehce expandovat a po zádech franšízantů si jednoduše
vystoupat pro co nejvyšší zisky. Tyto společnosti se nezaměřují na
budování dlouhodobého byznysu, ale pouze na rychlý zisk. Jejich
franšízová smlouva skrývá vysoké vstupní poplatky a penalizaci
"předčasného" odchodu ze sítě vysokými částkami.
Nelze vyloučit, že velký hráč má zálusk na malého a vytvoří mu
uměle nějaké pohledávky, které potom zaplatí a takto ho pohltí.
V zahraničí se to označuje jako "pirátské franšízy". Jejich
cílem je své franšízanty nějakým způsobem nepřátelsky převzít.
Pirátské franšízy se zatím čerpacím stanicím vyhýbají, ale náznaky
v jiných oblastech již Český institut pro franšízing (ČIFRA)
pozoroval.
Neseriózní poskytovatelé franšízingu nejen poškozují svého
franšízanta, ale zároveň kazí image a dobré jméno franšízingu jeho
jako takového. To je jeden z důvodů, proč vznikla v České
republice profesní franšízingová organizace ČIFRA s jeho Franchise
Clubem, jež se vedle poskytovatelů licencí věnují také držitelům
licencí i začátečníkům v tomto oboru.
Franšízing - podnikání pod cizí značkou
(Definice Evropské franšízingové federace, kterou používá i
Česká asociace franšízingu)
Franšízing je systém distribuce, jehož prostřednictvím se
uvádějí na trh výrobky, služby nebo technologie.
Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně
samostatných a nezávislých podniků franšízora (poskytovatel
licence) a jeho franšízantů (příjemci - uživatelé licence).
Franšízor zaručuje franšízantům právo užívat:
- obchodní jméno franšízou,
- ochrannou známku - značku franšízora,
- značku jeho služeb, know-how, obchodní a
technické metody, systémy postupů franšízora,
- další práva z průmyslového/duševního
vlastnictví franšízora.
Franšízor prostřednictvím licence (franšízingové smlouvy) svým
franšízantům poskytuje trvalou obchodní a technickou podporu a
zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu
s jeho koncepcí.
Franšízing je pronájem dobrého jména a image renomované firmy a
její značky.
Franšízing ve světě a u nás
Franšízové podniky najdeme běžně po celém světě už více než 50
let, v USA dokonce jedno století. U nás se tento podnikatelský
model začal více využívat teprve před dvaceti lety. V mnoha zemích
právě "podnikání pod cizím jménem" zajišťuje hlavní část husté a
pestré sítě služeb.
U nás ještě donedávna bránila většímu rozšíření franšízingu malá
znalost jeho fungování, a tím pádem i malá důvěra podnikatelů v
tento způsob podnikání. Brzdou rozvoje franšízingu nadále zůstává
malá ochota bank nabídnout zajímavému a rostoucímu segmentu
podnikatelů specializovaný úvěr, jak je to obvyklé v zahraničí.
Podle odhadů Českého institutu pro franšízing (ČIFRA) dnes v
Česku podniká přibližně 250 převážně zahraničních franšízových
značek v mnoha oborech.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín