Větší jistota pro nezávislé stanice

Pro řadu nezávislých čerpacích stanic je stále těžší se prosadit na přeplněném českém trhu. Jedním z řešení, které přinese posílení lokální konkurenceschopnosti a do budoucnosti zvýší jistotu a stabilitu vlastního podnikání, je franšízing.

Franšízing - rychlejší úspěch, nižší riziko a vyšší zisk

Pro řadu nezávislých provozovatelů čerpacích stanic je stále těžší obstát v době recese na přeplněném českém trhu, který je navíc zdeformován cenovými válkami vyvolanými neseriózní konkurencí. Také každý novopečený podnikatel, který se rozhodl začít provozovat vlastní čerpací stanici (kterou nově postavil nebo koupil a renovoval), řeší otázku, zda se mu jako nové, neznámé firmě podaří prorazit na již zhusta obsazeném trhu. V dnešní nejisté době nejčastěji rodinné firmy zvažují řešit vleklé a často až existenční problémy prodejem svojí čerpací stanice s následnou možností jejího pronájmu od nového majitele. Je ale těžké se zbavovat majetku, s nímž je spojena často jedna velká životní etapa majitele a jeho rodiny. Řešením, které čerpací stanici přinese posílení konkurenceschopnosti na lokálním trhu, je franšízing. Aniž by se stávající majitel zbavil své čerpací stanice, přijetím franšízy se mu podaří přimknout se k silné společnosti a ve značkovém řetězci se mu podstatně zvedne šance udržet se na trhu jako jeho franšízový partner, i když pod jeho značkou.

Bezpečnější podnikání

Franšízing přináší malým podnikatelům rychlejší úspěch, nižší rizika a vyšší zisky ve srovnání s těmi, kteří podnikají jako nezávislí, na vlastní pěst. Návratnost investice do franšízového podniku proto bývá obvykle lepší, než je průměr v oboru. S nadsázkou tak můžeme říci, že pro malé podnikatele představuje efektivní a bezpečnější "stroj" na vydělávání peněz.

Mnohý menší podnikatel - franšízant vděčí franšízingu za svůj dlouhotrvající úspěch na svém lokálním trhu. A mnohý zákazník vděčí franšízingu za dostupnost kvalitních produktů a služeb.

Franšízor svému franšízantovi poskytuje nejen právo využívat vyzkoušený podnikatelský koncept a zavedenou značku, ale také mu poskytuje celou řadu podpůrných služeb, které v důsledku jeho podnikání stabilizují. Díky tomu může franšízant snáze a rychleji své podnikání nastartovat a na trhu se prosadit a udržet. Ačkoli ani to nedokáže žádnému franšízantovi zaručit stoprocentní úspěšnost v jeho podnikání, celkově lze franšízing označit právem jako "bezpečnější podnikání". Podle statistik a zkušeností z vyspělých evropských zemí totiž dokáže snížit podnikatelská rizika franšízant 6x více než u podnikatelů podnikajících samostatně.

Není proto divu, že někteří podnikatelé do zakoupení franšízy neváhají investovat někdy i všechny rodinné úspory. Majitelé čerpacích stanic, kterou pořídili řádově za desítky milionů, se po desítkách let svobodného podnikání přijetím franšízy neváhají zříci své podnikatelské identity. Zavedená a silná značka dokáže zákazníky snáze přilákat, účinněji je přesvědčit k nákupu a podnikání akcelerovat nebo rychleji nastartovat. Spolupodnikání ve velké síti obvykle umožňuje členům dosahovat nemalých nákladových úspor. To vše dohromady snižuje riziko neúspěchu. Samotná franšíza však k úspěchu nestačí - nezbytnou ingrediencí podnikatelského úspěchu každého franšízanta je energie, čas, osobní kontakty a znalost specifik příslušné lokality.

Efektivní a rychlá expanze značky

Úspěšnost zahraničních i tuzemských franšízových značek inspiruje stále více domácích firem a podnikatelů, kteří se pokoušejí sami vybudovat vlastní franšízingové systémy. Láká je možnost snazší a rychlejší expanze financované z kapes franšízových partnerů - členů sítě. Lákavá je také větší motivace přímo zainteresovaných franšízových partnerů než manažerů vlastních prodejen vedených vlastními zaměstnanci nebo nájemcem. Je jen otázkou času, kdy se franšízingu ve větší míře začnou věnovat zavedené společnosti v oblasti čerpacích stanic.

Pokud se na trhu zavedená společnost rozhodne expandovat a rozšířit svoji stávající síť čerpacích stanic, měla by se vyvarovat nejčastějších chyb, kterých se často dopouští tuzemští novopečení franšízoři. Těm často při budování dlouhodobých základů franšízingového podnikání chybí trpělivost, finance nebo odborné znalosti a zkušenosti. Někdy se nejvíce soustřeďují na dodávky svého zboží a svým partnerům už neposkytují prakticky žádnou podporu, zázemí ani školení.

Výhodné podnikání není zadarmo

Držitelem licence (franšízantem) se může stát prakticky kdokoliv, kdo je trestně bezúhonný, bez dluhů a kdo má k dispozici vlastním podmínkám franšízora vyhovující provozovnu (čerpací stanici) a finanční prostředky na provoz, popřípadě rozjetí. Většinou je jedno, zda je franšízantem fyzická nebo právnická osoba, velkou roli nehraje ani vzdělání či věk. Někdy může dostat přednost osoba se zkušenostmi z určité oblasti prodeje, někdy zase bývá favorizován spíše talentovaný nováček.

Nadstandardně výhodná forma podnikání není pochopitelně zadarmo a ani bez omezení. Obecně napříč obory podnikání cena koncové franšízové licence se u nás většinou pohybuje mezi 100 - 600 tisíci Kč. Každý měsíc se poskytovateli franšízové licence odvádějí poplatky ve výši 2 až 6 procent z hrubého obratu plus pevná částka 5 až 10 tisíc Kč.

I když je podnikatel ve své firmě vlastním pánem, musí se vzdát části své samostatnosti a podřídit se pokynům a kontrole poskytovatele franšízy. Je nucen omezit řadu svých dalších obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených dodavatelů. Musí dodržovat po léta budovaný a ověřený koncept prodeje, který často nedává velký prostor pro vlastní invenci. Pokud by jej porušil nebo by s ostatními členy sítě nespolupracoval, může mu být licence odebrána. Proto by měl každý, než se rozhodne do franšízingového podnikání vstoupit a investovat nemalé prostředky a čas, znát a zvážit všechna pro a proti.

Těžké rozhodování majitele čerpací stanice

Velká část seriózních soukromých čerpacích stanic kromě toho, že postrádají prodejní know-how, což snižuje jejich konkurenceschopnost, mohou přijetím licence také řešit určitý stav vnitřní obchodní krize. Pokud majitel takové čerpací stanice nestaví do popředí hrdost na léta budovanou vlastní značku svého často rodinného podniku, pak jedním z nejlepších rozhodnutí pro jeho budoucnost při pohledu na budoucí vývoj trhu je franšízu přijmout.

Rozhodování majitele nezávislé čerpací stanice s dobrou pověstí v rámci lokality přejít pod velkou značku není jednoduché. V každém případě je na místě uvážlivost. Pokud se bude jednat o nabídku franšízy velké, mezinárodní, zavedené společnosti, tak ten malý podnikatel řeší otázku víceméně subjektivní, otázku svého já. Bude muset přijmout veškeré standardy velké sítě a vyrovnat se s faktem, že ztratí úplnou kontrolu nad svým podnikáním. Stane se článkem velkého, stejnobarevného řetězce, ztratí lokální výjimečnost, domácí atmosféra může být nahrazena jakousi sterilní anonymitou globálního standardu. Získá ale výhody zavedené značky s vyspělým marketingem, výsledkem většinou je zvýšení prodejů. Rozhodování o vstupu do franšízového partnerství je především o schopnosti rozdělit se s partnerem o odpovědnosti a pravomoci, přičemž je nutno zvážit, zda a jaké výhody franšízové partnerství přinese.

Není franšíza jako franšíza

Při rozhodování o tomto typu podnikání a při výběru franšízového poskytovatele se proto vyplácí obezřetnost. Je nutné pečlivě a s odborníkem prostudovat smlouvu, nabídkové dokumenty, firemní manuály.

Důležitou součástí rozhodování o přijetí franšízy je sehnat si informace o fungování dané sítě. Podiskutovat si s nájemci okolních stanic a zjistit, jaké jsou jejich životní postoje, jak se k nim chová společnost poskytovatele franšízy, jak se k nim chová příslušný area manager. "Je to stejné jako s manželstvím, musí počítat s tím, že může mít výhody, které budou vykoupeny zase řadou nevýhod nebo řadou obětí, ale tak už to v životě je," říká Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franšízing. "Kdo chce mít vysoký standard, aby na jeho pumpu přijíždělo více zákazníků i zahraničních, pak by se měl pro franšízing rozhodnout. Ale podotýkám, že není franšíza jako franšíza," upozorňuje Tamchyna. A také ne vše, co je za franšízing vydáváno, jím je. Neinformovanost, liberální právní prostředí a chybějící legislativní rámec zatím případným nepoctivcům spíše nahrávají.

Přijetím franšízy se majitel se svojí čerpací stanicí a zásobami uvnitř v hodnotě desítek milionů stává součástí obchodní sítě pod značkou franšízora. V případě velkých a zavedených značek se franšízanti podle Tamchyny nemusí o svůj majetek obávat.

Provozovatelé čerpacích stanic, kteří zvažují přijetí franšízy, si musí dát pozor na některé "pseudofranšízingové" firmy, jejichž cílem je lehce expandovat a po zádech franšízantů si jednoduše vystoupat pro co nejvyšší zisky. Tyto společnosti se nezaměřují na budování dlouhodobého byznysu, ale pouze na rychlý zisk. Jejich franšízová smlouva skrývá vysoké vstupní poplatky a penalizaci "předčasného" odchodu ze sítě vysokými částkami.

Nelze vyloučit, že velký hráč má zálusk na malého a vytvoří mu uměle nějaké pohledávky, které potom zaplatí a takto ho pohltí. V zahraničí se to označuje jako "pirátské franšízy". Jejich cílem je své franšízanty nějakým způsobem nepřátelsky převzít. Pirátské franšízy se zatím čerpacím stanicím vyhýbají, ale náznaky v jiných oblastech již Český institut pro franšízing (ČIFRA) pozoroval.

Neseriózní poskytovatelé franšízingu nejen poškozují svého franšízanta, ale zároveň kazí image a dobré jméno franšízingu jeho jako takového. To je jeden z důvodů, proč vznikla v České republice profesní franšízingová organizace ČIFRA s jeho Franchise Clubem, jež se vedle poskytovatelů licencí věnují také držitelům licencí i začátečníkům v tomto oboru.


Franšízing - podnikání pod cizí značkou

(Definice Evropské franšízingové federace, kterou používá i Česká asociace franšízingu)

Franšízing je systém distribuce, jehož prostřednictvím se uvádějí na trh výrobky, služby nebo technologie.

Opírá se o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podniků franšízora (poskytovatel licence) a jeho franšízantů (příjemci - uživatelé licence).

Franšízor zaručuje franšízantům právo užívat:

  •     obchodní jméno franšízou,
  •     ochrannou známku - značku franšízora,
  •     značku jeho služeb, know-how, obchodní a technické metody, systémy postupů franšízora,
  •     další práva z průmyslového/duševního vlastnictví franšízora.

Franšízor prostřednictvím licence (franšízingové smlouvy) svým franšízantům poskytuje trvalou obchodní a technickou podporu a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí.

Franšízing je pronájem dobrého jména a image renomované firmy a její značky.


Franšízing ve světě a u nás

Franšízové podniky najdeme běžně po celém světě už více než 50 let, v USA dokonce jedno století. U nás se tento podnikatelský model začal více využívat teprve před dvaceti lety. V mnoha zemích právě "podnikání pod cizím jménem" zajišťuje hlavní část husté a pestré sítě služeb.

U nás ještě donedávna bránila většímu rozšíření franšízingu malá znalost jeho fungování, a tím pádem i malá důvěra podnikatelů v tento způsob podnikání. Brzdou rozvoje franšízingu nadále zůstává malá ochota bank nabídnout zajímavému a rostoucímu segmentu podnikatelů specializovaný úvěr, jak je to obvyklé v zahraničí.

Podle odhadů Českého institutu pro franšízing (ČIFRA) dnes v Česku podniká přibližně 250 převážně zahraničních franšízových značek v mnoha oborech.

ČIFRA

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek