23. 10. 2012
Největší zpracovatel ropy v Česku, holding Unipetrol, má
problém s nákupem suroviny prostřednictvím ropovodu IKL.
Unipetrolu, který je majoritním vlastníkem dvou fungujících českých
rafinerií v Litvínově a Kralupech, a částečně i jejich dalším dvěma
akcionářům (Shell a ENI-Agip) chybí ropa na několik dnů provozu v
Kralupech.

Situace bude od čtvrtka řešena odstávkou, původně plánovanou
kvůli pravidelné údržbě až na listopad. Nedostatek ropy však může
trvat až do konce roku, a může tak dojít i na omezení provozu v
litvínovské rafinerii. To vše by mělo dopad na hospodaření
Unipetrolu, pokud by se firmě nepodařilo situaci vyřešit zvýšenou
dodávkou z ropovodu Družba, upozorňují někteří analytici. Unipetrol
loni prodělal skoro šest miliard korun. Představenstvo firmy
odhaduje, že provozní zisk (EBIT) skupiny bude za 3. čtvrtletí
činit několik set milionů korun.
Holding ovládaný polským koncernem PKN Orlen doplácí na to, že
Transalpinský ropovod (TAL), na který se u německého Ingolstadtu
napojuje český ropovod IKL, nemá už volnou kapacitu a nemůže od
minulých dnů prostřednictvím IKL dodávat Unipetrolu ropu nad rámec
původně objednaného množství. Unipetrol totiž potřebuje více ropy,
než kolik si jí pro letošek ze západu objednal. (Ropa se dopravuje
tankery, z nichž se přečerpává do ropovodu TAL. Ten vede z
italského Terstu přes německý Ingolstadt dále na hranice s
Francií.)
"Z důvodu omezených kapacit ropovodů IKL a TAL jsou krátkodobě
zastaveny dodávky do rafinerií společnosti Česká rafinérská,
konkrétně v termínu od 20. října do konce měsíce," uvedl mluvčí
Unipetrolu Mikuláš Duda.
Oba české ropovody - Družba a IKL - provozuje státem vlastněná
společnost MERO. Její ředitel Jaroslav Pantůček potvrzuje problémy
s kapacitou partnerského ropovodu TAL. "Neprodleně byla informována
Česká rafinérská, která ve spolupráci s naší společností hledá
možnosti, jak vzniklou situaci vyřešit," uvedl Pantůček.
TAL umožňuje českému provozovateli ropovodů odebrat určité
množství suroviny nad rámec závazných objednávek v případě, že to
umožňuje kapacita potrubí z Terstu a o navýšení dodávek nemá zájem
některý z akcionářů TAL. České rafinerie využívaly letos tuto
možnost více než jindy - původní, zřejmě podhodnocené objednávky
překročily o milion tun. Za celý loňský rok přitekly do Česka z TAL
přes IKL tři miliony tun suroviny. Oproti tomu však výrazně klesá
nákup ropy z Ruska dopravované ropovodem Družba, takže celkový
český odbyt neroste. Teď ale TAL oznámil, že další ropu nad rámec
objednávek už posílat nemůže.
Situaci v plné míře nezachrání ani ropovod Družba. Jím teče do
Česka sirnatá ruská ropa, určená spíše pro Litvínov. Kralupy ale
vyrábějí benzin z takzvané sladké ropy, dopravované přes IKL.
"Opakovaně jsem polskou stranu upozorňoval na riziko, že nemá
dlouhodobé kontrakty na dodávky ropy," reaguje ministr průmyslu a
obchodu Martin Kuba. Nedostatek benzinu však podle něj Česku
nehrozí - stát má dostatečné vlastní zásoby na více než sto dnů
případného výpadku všech rafinerií.
Ropovod IKL byl vybudován v 90. letech jako alternativa k ruské
Družbě, kterou tekla do Česka většina potřebné ropy až do loňska.
Letos se poprvé v historii poměr obrátil ve prospěch IKL -
rafinerie přestávají Družbu využívat a nakupují více suroviny z
ropovodu TAL.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia