24. 8. 2012
Termín zelená nafta se v květnu a červnu skloňoval
ve všech pádech v souvislosti s protestem zemědělců,
kteří o tuto výhodu měli přijít, premiér Nečas pak částečně
ustoupil, když zrušení zelené nafty posunul až na konec roku 2014.
Problém tzv. zelené nafty je však mnohem širší. Svým způsobem
nezasahuje jen do zemědělství, ale týká se dopravy a také životního
prostředí.

Bylo nebylo za vlády ČSSD
Finanční pomoc zemědělcům s názvem "zelená nafta" byla zavedena
za vlády sociálně-demokratického ministra zemědělství Jana Fencla
v roce 2000. Šedesátiprocentní vratka spotřební daně na
motorovou naftu (z 11,00 Kč to dělá 6,60 Kč na litr nafty) měla
přinést českým rolníkům necelé 2 miliardy korun ročně, což mělo
částečně dorovnávat vysoké dotace zemědělské výroby v okolních
státech Evropské unie, aby české zemědělské subjekty byly vůči nim
konkurenceschopné. Opozici se to pochopitelně nelíbilo. "Jsou to
vyhozené peníze, protože každá přímá dotace do řad neorganizovaných
zemědělců nakonec skončí různým způsobem v pokladnách obchodníků
nebo zpracovatelů," nechal se slyšet stínový ministr zemědělství
ODS Miloslav Kučera a ke kritikům se přidaly dokonce i odbory.
Podle tehdejšího předsedy Odborového svazu pracovníků
v zemědělství Bohumíra Dufka to dokonce vůbec neřešilo
problémy zemědělců. "Je to jen mezikrok, který v zemědělské výrobě
pomůže pouze ke stabilizaci neschopných subjektů," řekl Dufek.
Hovořilo se také o zneužívání zelené nafty samotnými zemědělci. Ale
stalo se, hlasy kritiků časem utichly a zelená nafta se stala
nedílnou součástí nákladových položek zemědělské produkce
v ČR.
Silná slova, slabé argumenty
To bohužel platilo jen do letošního roku, kdy vláda Petra Nečase
otáčela každou korunu, aby našla ve státním rozpočtu další a další
úspory. A protože zelená nafta zvýhodňuje pouze určitou skupinu
oproti ostatním ekonomicky činným subjektům, rozhodlo se
ministerstvo financí zemědělcům toto privilegium vzít.
V tu chvíli byl pochopitelně oheň na střeše, za všechny
zemědělce byla asi nejvíce slyšet Česká agrární komora a její
prezident Jan Veleba. Podle něj by český sedlák dal po zrušení
podpory tzv. zelené nafty za palivo o 11 korun víc než jeho
konkurent v Německu, Rakousku nebo Polsku, kde mají nulovou
spotřební daň. Premiér Nečas ani ministr financí Kalousek sice
tlaku zemědělců ustoupit nechtěli, nakonec se však obě znesvářené
skupiny dohodly na prodloužení termínu zrušení zelené nafty o jeden
rok.
V celém tomto "harašení" zbraní prostřednictvím silných
prohlášení a nekompromisních postojů však úplně zapadla zmínka o
environmentálních nákladech výroby potravin a zemědělského sektoru
obecně v České republice. Již samotný význam slova zelená nafta
evokuje něco zdravého a čistého. Jenže to tak není, s životním
prostředím nemá nafta pro zemědělce společného nic, jedná se jen a
jen o fosilní palivo, které se používá na zemědělské práce.
Zemědělci na jednu stranu tvrdí, že by neměli platit silniční daň,
protože jezdí po poli, nicméně už nemluví o tom, jak se na to pole
dostanou, nehledě na to, jak příslušná komunikace po průjezdu
traktoru z orby na podzim vypadá… To však není podstatné,
protože zemědělci možná jezdí hlavně po poli, ale i oni vypouštějí
do ovzduší oxidy uhlíku a dusíku, proti kterým tvrdě brojí Evropská
unie. Jenže zemědělci sami s tím mohou něco udělat, protože
emise sice způsobují, ale zároveň mohou svou produkcí přispět
k jejich snížení. Podmiňovací způsob je v tomto případě
velmi důležitý!
Sami zasejí, sami sklidí
V souvislosti s plánem na zrušení zelené nafty se již objevily
hlasy, že by to mohlo vést k vyššímu využívání biopaliv. V jejich
případě totiž zatím nikdo neuvažuje o zrušení daňového zvýhodnění,
nehledě na povinné přimíchávání do pohonných hmot. Biopaliva, v
současnosti vyráběná zejména ze zemědělských komodit, by měla
účinně přispívat ke snižování emisí skleníkových plynů, omezovat
závislost státu na dovozu ropy a v neposlední řadě i vytvářet
nová pracovní místa. V těchto souvislostech by se tedy mohla
stát tou pravou zelenou (=ekologickou) naftou či benzinem. Jestliže
dnes musí být v benzinu nejméně 4,1 procenta biolihu (hlavně z
obilí nebo cukrovky) a v naftě minimálně šest procent biosložky
(převážně z řepky), do roku 2020 by podíl biopaliv mohl
dosáhnout až 9,8 procenta biosložky v naftě a 7,8 procenta v
benzínu.
Nic však není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá.
Přestože samotná biopaliva mohou přinést až 35procentní snížení
emisí oproti fosilním palivům (a také snížení nákladů na pohonné
hmoty), při zvýšení poptávky po nich se to klidně může obrátit.
Hlad trhu po biopalivech totiž hlavně v rozvojových zemích
vede k vytlačování potravinářských plodin, popřípadě
k odlesňování a vysoušení půdy. To má pochopitelně za následek
zvýšené uvolňování skleníkových plynů, takže kvůli nepřímému dopadu
může být produkce oxidů uhlíku při maximálním využívání biopaliv
vyšší než u fosilních paliv. I když se to snaží Evropská unie
řešit, zatím neexistují striktně daná pravidla, která by výše
popsanému scénáři zabránila.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia