Silniční vlaky

V Evropě je zaručeně nepotkáte. Evropské silnice jsou pro ně příliš křivolaké a neměly by ani kde zaparkovat. Můžete je však potkat na cestách po Severní a Jižní Americe nebo v Austrálii. U protinožců se lze setkat dokonce s tahači, které táhnou hned čtyři za sebou zapřažené cisterny s pohonnými hmotami.

RoadTrain2

Délka i přes kilometr!

Z dálky vypadají jako normální kamion, když se k němu přiblíží člověk blíže, myslí si, že se jedná o dva kamiony jedoucí hned za sebou. Ve skutečnosti se však jedná o jednu dlouhou soupravu, která může na délku klidně měřit přes 35 metrů (evropské kamiony nepřesahují 20 metrů). Jedná se o takzvané road trainy neboli silniční vlaky.

Některé takové kamiony však mohou mít i přes 100 metrů. Takové road trainy lze vidět zvláště v Austrálii, kde neexistují na délku silničního vlaku žádná omezení. Rekordem jsou pak silniční vlaky s délkou více jak jednoho kilometru. Rekord dosud drží silniční vlak, který postavili v roce 2006 v Austrálii. Kamionová souprava má na délku 1474 metrů, váží 1300 tun a skládá se ze 112 návěsů.

Silniční vlaky se používají na přepravu různých druhů materiálů. Běžná je přeprava dobytka, nerostných surovin, ale i pohonných hmot. Výhoda je jednoznačná - místo dvou či tří tahačů přepraví požadovaný náklad jediný tahač, což dopravcům přináší nemalé úspory na nákladech na řidiče a pohonné hmoty.

Nevýhodou je však obtížné manévrování a zejména zatáčení, což omezuje řidiče v tom, kam lze příslušný náklad zavézt. Navíc s takto dlouhou soupravou nelze couvat. Brzdná dráha se s celkovou hmotností silničních vlaků značně prodlužuje a může činit i dva kilometry. I přes dlouhou brzdnou dráhu řidiči road trainy nijak nešetří. Po prázdných silnicích jedou klidně stokilometrovou rychlostí. Jen poryv větru, který několik návěsů za sebou vyvolá, může přitom smést protijedoucí osobní vůz z vozovky. Zásadním pravidlem pro řidiče kamionů s několika návěsy je nereagovat na nebezpečí například strhnutím volantem prudce do strany.

RoadTrain Shell Australia

Na australských silnicích lze potkat také silniční cisternový vlak společnosti Shell. 

Kde je lze potkat?

Silniční vlaky se používají všude tam, kde je potřeba přepravovat velké náklady na dlouhé vzdálenosti, kde není dostatečně rozvinutá železniční síť a kde jsou silnice rovné a není třeba překonávat pohoří. Uplatnění nachází v Austrálii, Kanadě, Spojených státech, Mexiku a Argentině.

V Evropě se lze setkat jen s jakousi "krátkou" obdobou road trainů. A to v severských zemích, kde je firmy používají na přepravu nerostných surovin z mrazivých a neobydlených pustin do přístavů či továren. Ve Finsku, Švédsku a Dánsku může mít tahač s několika návěsy maximální povolenou délku 25,25 metru. V Česku lze občas potkat dlouhý kamion v karavaně některého z tuzemských cirkusů, kdy za tahačem s návěsem je občas ještě zapřažen dvounápravový přívěs.

Přeprava pohonných hmot

Nejvíce lze potkat road trainy u protinožců. Když budete na vhodné trase, téměř každých 10 minut potkáte nějaký ten silniční vlak. V Austrálii lze narazit dokonce i na silniční vlaky se zapřáhnutými cisternami s pohonnými hmotami. Jeden z nejdelších kamionů přepravující pohonné hmoty na světě provozuje ropná společnost BP. Plně naložený silniční vlak se čtyřmi návěsy váží 170 tun. Slouží k převozu pohonných hmot napříč pouštní krajinou západní Austrálie - z rafinerie ze západního pobřeží 1400 kilometrů do vnitrozemí, k dolům ve městě Wiluna, kde se těží zlato. Do čtyř návěsových cisteren se vejde 145 tisíc litrů nafty, což odpovídá čtyřem velkým cisternovým soupravám, které běžně potkáváme na silnicích v Česku. V dolech se pak nafta přečerpává několik hodin do velkých zásobníků, které slouží k zásobování obřích těžebních strojů.

Foto: Sibylle Dreyer a Thomas Schoch

Zdroj: internet

Autor: Michal Roškanin, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

  • j, 5. 1. 2014 21:20: nevím jak v evropě ale v čr se tahají soupravy o délce 25,25m.a né pouze do 20m.
    • j, 5. 1. 2014 21:21: evropské kamiony nepřesahují 20 metrů.......nevím jak v evropě ale v čr se tahají soupravy o délce 25,25m.a né pouze do 20m.
    Reagovat na komentář
  • Pavel, 7. 2. 2023 18:29: Tyjo, potkat něco takového u nás, tak se asi pěkně leknu. Řídit něco takového asi taky nebude žádný med. Já měl problémy i s obyčejným přívěsem, který jsem si nedávno půjčoval od přívěsy Podlešák - https://podlesak.cz/ Naštěstí jsem to ale zvládl. Řídit ale takovéto monstrum, to si vůbec nedovedu představit.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek