6. 6. 2012
V Evropě je zaručeně nepotkáte. Evropské silnice
jsou pro ně příliš křivolaké a neměly by ani kde zaparkovat. Můžete
je však potkat na cestách po Severní a Jižní Americe nebo
v Austrálii. U protinožců se lze setkat dokonce s tahači,
které táhnou hned čtyři za sebou zapřažené cisterny
s pohonnými hmotami.

Délka i přes kilometr!
Z dálky vypadají jako normální kamion, když se k němu
přiblíží člověk blíže, myslí si, že se jedná o dva kamiony jedoucí
hned za sebou. Ve skutečnosti se však jedná o jednu dlouhou
soupravu, která může na délku klidně měřit přes 35 metrů (evropské
kamiony nepřesahují 20 metrů). Jedná se o takzvané road trainy
neboli silniční vlaky.
Některé takové kamiony však mohou mít i přes 100 metrů. Takové
road trainy lze vidět zvláště v Austrálii, kde neexistují na
délku silničního vlaku žádná omezení. Rekordem jsou pak silniční
vlaky s délkou více jak jednoho kilometru. Rekord dosud drží
silniční vlak, který postavili v roce 2006 v Austrálii.
Kamionová souprava má na délku 1474 metrů, váží 1300 tun a skládá
se ze 112 návěsů.
Silniční vlaky se používají na přepravu různých druhů materiálů.
Běžná je přeprava dobytka, nerostných surovin, ale i pohonných
hmot. Výhoda je jednoznačná - místo dvou či tří tahačů přepraví
požadovaný náklad jediný tahač, což dopravcům přináší nemalé úspory
na nákladech na řidiče a pohonné hmoty.
Nevýhodou je však obtížné manévrování a zejména zatáčení, což
omezuje řidiče v tom, kam lze příslušný náklad zavézt. Navíc
s takto dlouhou soupravou nelze couvat. Brzdná dráha se
s celkovou hmotností silničních vlaků značně prodlužuje a může
činit i dva kilometry. I přes dlouhou brzdnou dráhu řidiči road
trainy nijak nešetří. Po prázdných silnicích jedou klidně
stokilometrovou rychlostí. Jen poryv větru, který několik návěsů za
sebou vyvolá, může přitom smést protijedoucí osobní vůz
z vozovky. Zásadním pravidlem pro řidiče kamionů
s několika návěsy je nereagovat na nebezpečí například
strhnutím volantem prudce do strany.

Na australských silnicích lze potkat
také silniční cisternový vlak společnosti Shell.
Kde je lze potkat?
Silniční vlaky se používají všude tam, kde je potřeba
přepravovat velké náklady na dlouhé vzdálenosti, kde není
dostatečně rozvinutá železniční síť a kde jsou silnice rovné a není
třeba překonávat pohoří. Uplatnění nachází v Austrálii,
Kanadě, Spojených státech, Mexiku a Argentině.
V Evropě se lze setkat jen s jakousi "krátkou" obdobou
road trainů. A to v severských zemích, kde je firmy používají
na přepravu nerostných surovin z mrazivých a neobydlených
pustin do přístavů či továren. Ve Finsku, Švédsku a Dánsku může mít
tahač s několika návěsy maximální povolenou délku 25,25 metru.
V Česku lze občas potkat dlouhý kamion v karavaně některého
z tuzemských cirkusů, kdy za tahačem s návěsem je občas
ještě zapřažen dvounápravový přívěs.
Přeprava pohonných hmot
Nejvíce lze potkat road trainy u protinožců. Když budete na
vhodné trase, téměř každých 10 minut potkáte nějaký ten silniční
vlak. V Austrálii lze narazit dokonce i na silniční vlaky se
zapřáhnutými cisternami s pohonnými hmotami. Jeden z
nejdelších kamionů přepravující pohonné hmoty na světě provozuje
ropná společnost BP. Plně naložený silniční vlak se čtyřmi návěsy
váží 170 tun. Slouží k převozu pohonných hmot napříč pouštní
krajinou západní Austrálie - z rafinerie ze západního pobřeží
1400 kilometrů do vnitrozemí, k dolům ve městě Wiluna, kde se
těží zlato. Do čtyř návěsových cisteren se vejde 145 tisíc litrů
nafty, což odpovídá čtyřem velkým cisternovým soupravám, které
běžně potkáváme na silnicích v Česku. V dolech se pak
nafta přečerpává několik hodin do velkých zásobníků, které slouží
k zásobování obřích těžebních strojů.
Foto: Sibylle Dreyer a Thomas Schoch
Zdroj: internet
Autor: Michal Roškanin, Zdroj: PETROLmagazín