Řidiči cisteren nesou vyšší zodpovědnost

Nehoda cisterny s nebezpečným nákladem pohonných hmot znamená oproti běžnému kamionu potenciální nebezpečí požáru, výbuchu a rozsáhlého poškození životního prostředí. Ve snaze předejít bezpečnostním incidentům přední distributoři paliv podmiňují smlouvu s dopravci absolvováním tréninku všech jejich řidičů.

Polygon Brno 1Řízení cisterny má svá specifika

Stále hustější a hustější doprava na českých silnicích klade na řidiče kamionů stále vyšší nároky. Z druhé strany na ně tlačí zaměstnavatelé, aby dovezli náklad včas na určené místo. Každý týden slyšíme z rozhlasu o nehodách kamionů. Pokud havaruje kamion přepravující pevný náklad, zboží na paletách, krabicích či v kontejnerech, z návěsu se maximálně vysype po vozovce a přilehlých prostorách. Daleko vážnější jsou následky nehody cisternové soupravy přepravující nebezpečné látky, mezi které pohonné hmoty patří. Kromě požáru či výbuchu jsou ohroženy životy a zdraví lidí a hrozí kontaminace půdy a spodních vod ropnými látkami. Souhrnně může výsledná škoda několikanásobně přesáhnout cenu zničeného kamionu a znehodnoceného nákladu.

HZS Černý VůlNehoda cisterny v obci Černý Vůl u Prahy v roce 2007: nafta z převrhnuté cisterny se dostala do vodoteče a specializovaná firma opatření k likvidaci následků havárie provádí na místě dodnes (foto: HZS).

Řidiči cisteren nesou nesrovnatelně vyšší zodpovědnost ve srovnání s ostatními truckery. Jízda s cisternou je za normálních podmínek srovnatelná s technikou řízení soupravy s nákladním návěsem, kde je náklad pevně uložen. Mnohého řidiče běžného kamionu by ale v případě řešení krizových situací překvapila nečekaná dynamika cisternového návěsu, kterou mu dodává přepravovaná kapalina. Rozdíl v jízdních vlastnostech se ještě umocní, když v průběhu cesty se náklad postupně stáčí na více místech. Pak je třeba bezpečně zvládnout i jízdu s cisternou s částí prázdných a částí plných komor. Cisternu je možno převrhnout již při rychlosti 50 km/h. O tom se v roce 2007 přesvědčil šofér cisterny s nákladem 38.000 litrů pohonných hmot v obci Černý Vůl u Prahy. Jeho cisternová souprava se v mírně pravotočivé zatáčce převrhla na bok a došlo k úniku nafty, která natekla do nedalekého potoka a následně do místního rybníka. Zatímco odstraňování nehody a obnovení provozu na silnici trvalo několika specializovaným hasičským četám více než 8 hodin, dekontaminaci vod a půdy v okolí nehody provádí specializovaná firma na místě dodnes.

Rollover trénink

Na řidiči cisterny velmi záleží, jak je na zvládání krizových situací připraven. Proto všichni přední a zodpovědní dopravci své řidiče nejen školí v rámci BOZP teoreticky, ale ve zvládání takových situací je trénují, aby významně posílili prevenci vážným nehodám. Petrolejářské společnosti navíc podmiňují smluvní spolupráci s dopravci absolvováním tréninku všech jejich řidičů.
Výcvik řidičů cisteren několikrát do roka pořádá firma inženýra Michaela Svitáka na letišti v Brně pod výstižným názvem Rollover training. Cílem školení je, aby si řidiči cisternových vozidel prakticky a opakovaně vyzkoušeli, co si mohou s cisternou dovolit a nacvičili si zvládání krizových situací.
První školení řidičů cisteren se uskutečnila v roce 1992 či 1993 na letišti v Kbelích a zúčastnili se jich řidiči, kteří přepravovali pohonné hmoty pro společnost BP. Potom byla delší dobu pauza a první velké cvičení proběhlo v Brně až v roce 1997, kdy nad ním společnosti Shell a BP dohromady převzaly záštitu. "Od roku 2001, kdy firma Willig postavila tuto speciální cisternu, kterou jsme odkoupili, se pořádá trénink dvakrát třikrát do roka," říká Sviták. Tahače zpravidla zapůjčí partneři automobilek, dnes dva testovací poskytla firma Hošek z Brna.
Po ránu je docela zima a na srazu před letištěm všichni kvitují, že první část našlapaného programu probíhá teoretickou částí v teple letištní učebny. Řidiči se ale ani zde rozhodně nenudí. Hojně se využívá audiovizuální technika. Výborně zpracovaná videa popisující teorií jízdy s působením fyzikálních zákonů, rozdíly vzniku a následků nehod v různých rychlostech. Překvapení neskrývá jen pár přítomných laiků, ale i většina řidičů. Málokdo by předpokládal, jak velký je rozdíl mezi chováním automobilu či kamionu a cisternové soupravy.

S nepřevrhnutelnou cisternou

Venku již vystoupilo sluníčku o něco výše a vzduch se trochu ohřál. Je čas nastoupit do přistaveného mikrobusu a vyrazit na improvizovaný zkušební polygon ve vyhrazené části na samém konci letištní plochy. Cestou se zajímám, zda je pro řidiče opravdu tak nesnadné přesednout z normálního kamionu za volant cisterny. "V cisternách přepravujete kapaliny, tekuté produkty, které svojí specifikací jsou mnohem háklivější na způsob jízdy. Zrychlování, brzdění, průjezd zatáčkou," říká Michal Sviták. "Ještě větší je rozdíl v jízdě v zimě na ledě ve sněhu."
Na ploše na frekventanty kursu už čeká několik tahačů a speciální souprava s cisternou, která má na stranách přimontována dvě šikmá ramena s kolem na konci. Podobně jako opěrná kolečka u dětských kol slouží tyto boční podvozky proti úplnému převržení cisternového návěsu na bok. Řidičům se krátce představuje instruktor, pod jehož vedením se praktický trénink uskuteční. Na uvedenou problematiku je to jeden z nepovolanějších profesionálů. Polygon Brno 3Thomas Schelenberger pracuje pro firmu Dekra na polygonu Sachsenring v Německu a i u sebezkušenějších řidičů si rychle získá respekt a uznání nejen díky nezměrné praxi a profesionalitě, ale osobnímu přístupu a vstřícnosti. Je držitelem evropského certifikátu pro školení nejen řidičů kamionů, ale školí hasiče, policisty, záchranku, motocyklisty. "Výhodou je, že školí prakticky každý den a ne například jednou či dvakrát do roka. Na druhou stranu je dost vytížený a je dost těžké najít termín, abychom ho dostali do Čech," upozorňuje Sviták.

Rozpoznat moment zvratu…

Praktická část je rozdělena na několik částí. Ta první se odvíjí na okruhu, kde řidič má možnost si v praxi ověřit při jízdě v zatáčce, kdy dochází ke krizovému momentu, při kterém se cisterna začíná překlápět. "V 90 % případů nehod cisteren jde o následek jejich překlopení," tvrdí Sviták. To už ale v kamionu sedí instruktor a prakticky účastníkům kurzu předvádí průjezd zatáčkou. Motor nemusí vytáčet do vysokých otáček jako na závodech tahačů, přesto v nájezdu do zatáčky má souprava požadovanou rychlost. Hned co se zalomí do oblouku, škrtá přední spoiler kabiny o betonovou plochu. Za ohromujícího kvílení pneumatik obrovitých kol se čtyřicetitunový kolos za chvíli naklání na stranu a projíždí opřen o boční podvozkové rameno se zvednutými zadními koly na vnitřní straně zatáčky. Po výjezdu ze zatáčky se návěs zase posadí na všech šest zadních kol a souprava po rovince najíždí do další zatáčky. Instruktor po chvíli zastavuje a spolu s řidiči analyzuje důvody překlopení soupravy při průjezdu zatáčkou a jak rozpoznat, že cisterna se začíná převracet.
Většina řidičů, navyklých na ovládání normálního automobilu, jenž v podobné situaci přechází do smyku, by se snažila manévr do poslední chvíle ustát a hlavně nebrzdit. V případě cisternové soupravy, která na rozdíl od běžného automobilu do smyku nepřejde, musí řidič naopak včas zabrzdit. "Nejenže šlápnete na brzdu a na spojku a zabrzdíte, musíte navíc volantem cisterně pomoci dostat těžiště do původní polohy. Nejdůležitější je překonat zažité návyky a nacvičit si novou reakci. Je to psychologická záležitost, kterou musíte sami v sobě zlomit," radí frekventantům instruktor. "Řidič na okruhu pozná, když se cisterna naklání a prakticky si vyzkouší, kdy už je situace nezvladatelná a cisterna jde na bok. Jakmile cítí, že dochází k zvratu, nesmí se bát zabrzdit a zároveň pomoci volantem, aby odvrátil převržení. Jinde nemá možnost si to vyzkoušet než tady," vysvětluje nám k instruktáži Sviták.

Polygon Brno 2Teď budou kroužit na oválu pomyslné "ploché dráhy" řidiči. Instruktor jim radí z plochy prostřednictvím vysílačky do kabiny. Za chvíli jsou obě zatáčky okruhu na letištní ploše posety černými stigmaty gumové směsi a ve vzduchu je cítit "vůni" přehřívajících se pneumatik. Adrenalinové cvičení chlapy od volantu evidentně baví…
Po obědě přichází další cvičení podle osvědčeného scénáře - vyhýbání se překážce na silnici. Instruktor provede ukázku nesprávného, ale bohužel zažitého vyhýbacího manévru bez brzdění, jehož důsledkem je převrhnutá cisterna. Následuje instruktáž a nácvik prudkého brzdění během vyhýbavého manévru.

 

Umět si poradit i s ohněm

Školení se ale netýká jen zvládnutí bezpečné jízdy s cisternovou soupravou. Michael Sviták před časem učinil velice zajímavé a přitom alarmující zjištění: Většina řidičů přepravujících nebezpečné látky si i přes povinné proškolení v praxi neví rady s likvidací požáru ručním hasicím přístrojem, který je v povinné výbavě každé cisterny. Proto byl do pořadu školení včleněn i blok praktické likvidace požáru. V plechovém platu se zapálí hořlavá látka, například benzin, a frekventanti se učí oheň zlikvidovat. "Kdo nebyl dobrovolný hasič, tak s ním neumí zacházet, 90 procent lidí na to kouká a nevědí, co s tím," tvrdí Sviták.
Připojuje další zkušenosti a rady ověřené praxí. "Kyslík podporuje hoření. Když vám na kamionu chytne pneumatika, musíte jet dál a okamžitě zavolat záchranný systém. Tlak proudícího vzduchu omezí hoření a hasiči jsou během pár minut na místě. Vyškolený řidič společnosti Bonifer, když mu začalo hořet kolo, nezmatkoval a zachránil takto celou soupravu. Naopak nedávno řidič polského kamionu s nákladem textilu poté, co mu začala hořet pneumatika, zastavil a místo toho, aby aspoň odpojil tahač, tak ho na silnici nechal stát a následně shořela celá souprava včetně nákladu," vzpomíná na nedávné případy Sviták.

Defenzivní jízda pro šťastný návrat

Nejčastěji vznikne nehoda v důsledku ztráty koncentrace řidiče. "Například za jízdy v noci se nesmí používat tempomat, protože ten řidiče uspí," upozorňuje Sviták. Na co tedy za jízdy řidiči myslí? Podle Svitáka spíše zapomínají - na pravidlo šťastného návratu. Proto kromě tréninku zvládání krizových situací má veliký význam pro řidiče kamionů i nácvik takzvané defenzivní jízdy. Řidič pod dohledem zkušeného instruktora absolvuje praktickou jízdu za denního provozu, nejlépe se svou soupravou. Instruktor musí posoudit, v jakém stavu se nachází řidič za volantem. Řidič do práce musí nastupovat vyspalý, nesmí zavádět rodinné problémy do výkonu práce, musí se naučit předvídat, podobně jako šachista o dva tři tahy dopředu. "Například společnost Klaczska Slovakia dbá, aby každé dva roky její řidiči absolvovali výcvik v defenzivní jízdě. Pro mě z toho plyne zajímavé poznání. Každé dva roky jsem pracoval se stejnými lidmi a zjišťoval jsem, zda za tu dobu měli nehodu, jestli zamíchali produkty na čerpací stanici, jestli měli pracovní úraz nebo prošli vážnější nemocí, zda se rozvedli, oženili a podobně. Mohu potvrdit, že pokud se provádí výcvik periodicky, řidiči se vypracovávají ve stále větší profesionály. Kromě toho stoupá jejich motivace a disciplína, protože vidí, že je o ně ze strany zaměstnavatele zájem, aby se vzdělávali a zlepšovali. Jakmile nad řidiči ztratíte kontrolu, zákonitě disciplína klesá. Není schopen se vyvarovat zlozvykům, jako je například telefonování za jízdy, překračování povolené rychlosti a podobně," vysvětluje Sviták.

Investice do prevence se vyplatí

Podle Svitáka by měl každý řidič mimo povinných školení tento trénink absolvovat. Ze zákona vyplývá pouze školení defenzivní jízdy. Ale bezpečnostní politika větších firem, jako je Shell, Agip, Unipetrol, OMV, je postavená na vyšších principech. Velice si dávají záležet na tom, aby nedocházelo k dopravním nehodám nebo nějakým bezpečnostním incidentům i ve spojitosti s externími firmami. "Když jejich smluvní dopravci přepravují jejich produkt, tak je zahrnují do svého systému bezpečnosti se vším všudy. Například Shell na celém světě poskytuje smluvním dopravcům i preventivní poradenský informační servis pro řidiče, včetně pravidelného rozboru příčin a důsledků nehod. Na vývěsce u vchodu do dispečinku společnosti Popilka můžete spatřit kromě rad a tipů pro bezpečnou jízdu v zimním období i fotografie s odstrašujícími následky posledních nehod cisteren například v Malajsii. Naturalistické fotografie s vyrovnanými mrtvými oběťmi nehod a vysoké částky za likvidaci škod především na životním prostředí o mnoho řádů přesahující cenu školení dostatečným způsobem potvrzují pravidlo, že šetřit na prevenci se nevyplácí.
Přestože kapacita organizátorů kurzů je mnohokrát vyšší, vše se odvíjí od zájmu dopravců. V minulosti přední společnosti hradily 50 procent nákladů na školení řidičů jejich smluvních dopravců. Na poslední školení se podařilo zajistit dotace prostřednictvím sdružení Česmad z ministerstva dopravy, z prostředků EU na zvýšení bezpečnosti práce a kvalifikace zaměstnanců.

Blýská se na "bezpečnější" časy?

Obecně je současná situace ve financích napjatá. Menší dopravní firmy při vědomí, že jsou povinně pojištěny pro případ způsobení škod a vážná nehoda je zatím nepotkala, rozhodnou se na prevenci v podobě praktického a nepovinného tréninku ušetřit. A tak na českých silnicích potkáváme mnohé cisternové soupravy, jejichž řidiči nebudou s největší pravděpodobností schopni případným krizovým situacím předejít a popřípadě je bezpečně zvládnout. "Jediná věc mě zaráží, že české pojišťovací ústavy nemají o tyto akce zájem. Právě jim se totiž potenciálně snižuje zpravidla dosti vysoké škodné plnění," diví se Sviták. První vlaštovkou, která by mohla přinést trvalejší spolupráci, by mohlo být pozvání organizátorů prezentovat školení v České pojišťovně. V duchu držíme Michaelu Svitákovi palce, aby se kooperace s pojišťovnami rozvinula a na silnicích jsme potkávali nejen za volantem cisteren stále více profesionálů schopných odvrátit potenciální katastrofu a my se cítili na cestách autem o něco bezpečněji.

Autor: a foto: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

  • Jaromír , 15. 1. 2018 00:49: Super článek. Toto je velmi pozitivní zpráva. Myslím si, že nečím podobným by si měl projít každý řidič, který vozí hořlaviny v cisterně. Sám vidím v práci jak někteří řidiči jezdí s cisternami absolutně neohleduplně a ani si pořádně neuvědomují, co vše mohou způsobit. Teď nedávno se nám zrovna stalo, že se jeden kolega s (naštěstí prázdnou) cisternou vyboural. To zas bylo řečí ze strany vedení, že budou muset na https://www.truck1-cz.com/navesy kupovat novou.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek