31. 5. 2012
Řada provozovatelů se rozhodla vzdát se vlastní identity
a svoji čerpací stanici převlékli do barev zavedené značkové sítě a
stali se franšízantem velké společnosti. Přijetím franšízové
licence se sice zřekli části své podnikatelské svobody a
nezávislosti, na druhé straně jim partnerství pod cizí značkou
přineslo pro jejich podnik větší jistotu a stabilitu.
Zastavení první: Shell
Kolín
Na příjezdu od Pardubic na samém kraji města Kolín se během
posledních dvou desetiletí rozvinul rozlehlý areál společnosti
Spel, která je od svého založení zaměřena na oblast automatizace,
řízení technologických procesů a výrobu elektromagnetických a
elektronických komponentů.
Pracovníci vedení společnosti si určitou dobu lámali hlavu, jak
využít zčásti nevyužité pozemky mezi halami výrobního a skladového
areálu firmy a silnicí. A protože provoz automobilů všech kategorií
a velikostí na přilehlé komunikaci je poměrně četný, padlo
rozhodnutí realizovat projekt čerpací stanice. Vstup do neznámého
oboru podnikání nebyl ale ani pro zkušené byznysmeny nikterak
jednoduchý. "My jsme si samozřejmě udělali byznys plán, ve kterém
jsme si spočítali možnou návratnost s určitým předpokladem,
kolik by čerpací stanice mohla prodat a jak rychle by se investice
mohla vrátit," vzpomíná generální ředitel společnosti Spel Jiří
Svoboda. Již v průběhu projektování čerpací stanice ale přišla
nabídka na franšízu od společnosti Shell. Podmínkou ale bylo
přeprojektovat poměrně úspornou čerpací stanici tak, aby vyhovovala
podmínkám velké společnosti. Zejména se zvětšila kapacita nádrží a
rozšířil se původně plánovaný sortiment produktů ze dvou na čtyři,
také se musela navýšit prodejní plocha v shopu. To podstatně
zvedalo cenu investice a pochopitelně na straně investorů vzrůstala
obava, zda čerpací stanice i pod známou a zavedenou značkou bude
schopna dostatečně vydělat, aby se docílilo původně plánované
návratnosti. Ve spolupráci se zkušenými pracovníky petrolejářské
společnosti se provedla druhá kalkulace na základě nových podmínek,
které nabízel Shell. "My jsme v pumpařském byznysu nikdy
nepodnikali a nevěděli jsme, jak funguje. Shell kromě cenných rad
nám na začátku poskytl studie, kolik by se zde v Kolíně mohlo
vytočit litrů pohonných hmot, takže na samém začátku hodně pomohl,"
říká Svoboda. A záhy padlo rozhodnutí přijmout franšízu.

Pumpa tak trochu naruby
Podlouhlý, ale poměrně úzký pozemek určený pro stavbu čerpací
stanice postavil před projektanta nelehký úkol. Nejtvrdším oříškem
bylo vyřešení dopravního napojení benzinové pumpy na stávající
komunikace, jelikož budoucí miniareál čerpací stanice se ocitl
v sevření dvou křižovatek hlavní silnice s bočními ulicemi.
Nakonec se projektantovi vše podařilo vyřešit tak, že byl využit
doslova každý čtverečný centimetr plochy. Výsledná dispozice
čerpací stanice trochu připomíná italské benzinové pumpy, na
kterých je pořadí služeb obráceně, než jsme zvyklí ze střední
Evropy - první po příjezdu je parkování a služby a nakonec
tankování a odjezd. Do užší části pozemku za vjezdem je situováno
podélné parkoviště se stáním s vysavačem a kompresorem a u
silnice je umístěn objekt uzavřené mycí haly ručního mytí.
Lichoběžníkovitý pozemek přinesl nutnost situovat výdejní plochu
těsně před výjezd z čerpací stanice na veřejnou komunikaci a
nevelká obslužná budova s nečekaně prostornou prodejnou je
vklíněna do rohového prostoru u hlavní silnice. Je to pro
české zákazníky tak trochu pumpa naruby. Zadní trakt budov prodejny
a mycí linky z příjezdových směrů zakrývají z velké části
pohled na typickou žlutočervenou atiku přestřešení, ale ideálně
umístěný totem spolehlivě zajišťuje bezpečnou navigaci i pro ty
motoristy, kteří zde projíždějí poprvé.
Na slovíčko s provozovatelem Jiřím
Svobodou:

Rozhodnutí podnikat na vlastní čerpací
stanici pod značkou Shellu bylo jednoznačně správné, shodně tvrdí
zástupci franšízanta, generální ředitel společnosti Spel Jiří
Svoboda s vedoucím čerpací stanice Renatou Koldovou.
Jak vám pomohla značka Shellu v rozjetí vaší
čerpací stanice?
Jsem přesvědčen, že značka Shellu rozjezdu hodně pomohla.
Zvláště když jsme začínali od nuly a neměli jsme s tímto
oborem podnikání žádnou zkušenost. Shell přitahuje velký počet
zákazníků určitého typu. To se potvrdilo nejen při prodeji
pohonných hmot, ale i v shopu.
Pohonné hmoty jste povinni výhradně nakupovat od Shellu,
ale na rozdíl od standardních stanic Shellu jste jejich vlastníky.
Jak vypadá vaše cenová politika?
Cenová politika je zcela v naší režii. Samozřejmě je
v našem zájmu, aby naše cena odpovídala značce a byli jsme
konkurenceschopní vzhledem k okolním čerpacím stanicím.
Myslíte si, že vám zavedená značka přitáhla více
zákazníků?
Rozhodně. Já si myslím, že značka Shell zákazníky táhne.
Navíc velká část zákazníků čerpá na Shell karty. Hodně nás ale
postihlo zvýšení spotřební daně na benzin. Zde v Kolíně jsme
dodávali spoustě dopravních firem a ty všechny v republice
přestaly tankovat. Všichni velcí odběratelé tímto u nás skončili.
To sice není problém Shellu, ale státu a daní. Tankování menších
firem, které berou na staniční karty, dál běží, ale o mezinárodní
autodopravce jsme přišli a to je hodně cítit.
Přestože značka Shellu přitahuje zákazníky, její
prodejní ceny pohonných hmot patří k nejvyšším na trhu. Neměli
jste strach z toho, že když půjdete do franšízy, nebudete moci
svobodně vést vlastní cenovou politiku a nebudete tak moci
konkurovat některým až neuvěřitelně levným čerpacím stanicím
v okolí?
Samozřejmě takový strach byl, ale já si myslím, že Shell
má odlišný segment zákazníků. To znamená, že k nám jezdí jiný
typ klientů, než zajíždí k no-name pumpám. Je to třeba vidět i
na shopu. Na to, jak je prodejna relativně malá, tak vykazuje velmi
dobré obraty. Výhodou jsou například různé prodejní akce, které
pravidelně Shell dělá. Právě z pohledu zákaznických akcí a karet
značka Shell pro nás znamená právě to veliké plus ve srovnání s
no-name pumpami, kterých je v Kolíně plno.
Dovedete si představit, jak byste provozovali původně
plánovanou čerpací stanici sami a začali si budovat svou lokální
značku čerpací stanice?
Myslím, že by záleželo na okolnostech, ale asi by to bylo
daleko těžší. Čerpací stanice podle původního projektu byla menší a
rozhodně by tomu odpovídaly i prodeje.
Kromě výhradního nákupu pohonných hmot jste dostali i
portfolio doporučených dodavatelů ostatního zboží pro shop. Do jaké
míry je využíváte?
Doporučené dodavatele máme, některých se držíme, některých
ne. Pumpu provozujeme pátý rok, je to malá pumpa na okraji Kolína a
podle toho se vyprofiloval i optimálně prodejný sortiment.
Myslíte si, že je výhodou podnikat pod cizí
značkou?
Já si myslím od začátku, že v dnešní době bezejmenné
pumpy nemají moc šancí. A v plné míře se nám to potvrdilo se
Shellem. Velké společnosti dokážou přežít ve velké konkurenci i
v těžkém období krize.
Zastavení druhé: Benzina Milovice
Naše pouť za zkušenostmi franšízantů velkých
společností nás zavedla i do městečka Milovice, kde před více než
dvaceti lety sídlila největší posádka sovětské armády
v Československu. Město odchodem Rusů sice přišlo o podstatnou
část obyvatel, ale přes počáteční problémy zde zavládla bytová
výstavba, začaly se sem stěhovat převážně mladé rodiny a město
začalo postupně vzkvétat. Pobyt Sovětů na mnohých místech při
okraji města připomínají torza rozměrných budov ponořených do
remízků náletových břízek a křovin. Avšak stejně jako jinde
v republice se zde postupně rozrostla maloobchodní
infrastruktura. Na volných plochách vyrostly moderní supermarkety a
byly zde otevřeny i nové čerpací stanice různé velikosti a úrovně.
Tu poslední v pořadí nedávno zprovoznila společnost DHD Plus
pod barvami nejrozsáhlejší české sítě Benzina.
Projekt výstavby čerpací stanice vznikl někdy koncem roku 2009.
Od úplného začátku společníci přemýšleli, pod jakou značkou by
čerpací stanici provozovali, protože nechtěli být no-name pumpou.
Chtěli být od samého začátku důvěryhodní pro svoji budoucí
klientelu. "Původně jsme začali vyjednávat se zastoupením americké
firmy Texaco Lubricants, ale pak jsem náhodou zjistil, že také
Benzina nabízí franšízu, a tak jsme ji hned také oslovili," líčí
osudový krok zástupce firmy DHD Plus a zároveň vedoucí čerpací
stanice Lukáš Dvořák. V tu chvíli se stagnující projekt rozjel
na plné obrátky. Benzina se seznámila s projekty benzinové
pumpy a představila podmínky franšízingového vztahu a záhy přišlo
rozhodnutí čerpací stanici postavit v červenobílém standardu
Benziny.
Pumpa zářící novotou
V Milovicích jsme se trochu zamotali, ale posléze nás jaksi
automaticky cesta směrem do areálu obchodního domu Tesco
k čerpací stanici bezpečně dovedla. Již z dálky čerpací
stanice svítí novotou. Je usazena na dostatečně velikém pozemku,
takže její dispozice je zcela standardní a z hlediska
provozního ideální. Obsahuje výdejní plochu se čtyřmi stáními u
dvou oboustranných výdejních stojanů, prostorný, ale lokálnímu
zákaznickému potenciálu přiměřeně dimenzovaný shop s prodejnou
a bistrem. Portálová myčka s moderními pěnovými kartáči spolu
s otevřeným samoobslužným boxem ručního mytí uspokojí široké
portfolio místních motoristů. Na výjezd z mycího provozu
navazuje dostatečně dimenzované parkoviště, na kterém nechybí refýž
s vysavačem, kompresorem a oklepávačem koberečků. Prodejna
shopu je zařízena ve stylu Benziny, strohý gastroprovoz převážně
v bílé barvě ještě čeká na postupné "zabydlení" a proteplení
atmosféry čistě provedeného a bohatě prosvětleného interiéru.
Na slovíčko s provozovatelem Lukášem
Dvořákem:

Dnešní franšízové partnerství
s Benzinou převážně zatím naplňuje očekávání franšízanta firmy
DHD Plus, jejíž zástupce Lukáš Dvořák je současně i vedoucím
čerpací stanice.
Franšízové partnerství není zadarmo. Věděli jste, že
když budete vystupovat pod nějakou velkou zavedenou značkou, budete
se muset zříct své podnikatelské identity a ne úplně o všem si ve
své provozovně budete moci svobodně rozhodovat?
Pevně je stanoven dodavatel pohonných hmot. Máme uzavřenou
smlouvu s Unipetrolem. Pokud by se zjistilo, že bereme pohonné
hmoty od někoho jiného, tak samozřejmě může dojít k výpovědi
franšízové smlouvy. Ale přijít o zavedenou značku a dobré jméno,
nechceme.
Když jste se na franšízingu dohodli s Benzinou už
v době přípravy realizace čerpací stanice, přineslo vám to
nějaké úspory v investičních nákladech již při samotné
stavbě?
Určitě. Hned jak byla smlouva předjednaná, měli jsme
možnost využít zavedených smluvních vztahů Benziny s jejími
dodavateli. Ať se jedná o mycí linku, tak s dodavateli totemu či
atiky přestřešení. Některé věci jsme platili sami, některé máme od
Benziny a platíme za ně paušál. Dodavatele jsme si mohli vybrat
sami, ale dostali jsme reference, na koho se máme zaměřit.
Benzina nepatří mezi diskontní prodejce pohonných hmot a
tomu odpovídají i její obecně prodejní vyšší ceny. Neměli jste
obavy, zda budete moci prodávat za konkurenceschopné ceny, když
v okolí jsou extrémně levné čerpací stanice?
Pohonné hmoty jsou na rozdíl od nájemců čerpacích stanic Benziny
v našem vlastnictví, nájemci vlastní pouze zboží v shopu, ale
pohonné hmoty jsou v majetku Benziny. Prodejní ceny si určujeme
sami. Samozřejmě musíme podle smlouvy dodržovat předepsané
standardy, nemůžeme prodávat pod cenou. O Benzině se sice mluví, že
je drahá, ale my tady držíme přijatelné ceny a lákáme klientelu
hlavně na kvalitu.
Myslíte si, při pohledu na některé opravdu úspěšné
soukromé čerpací stanice, že jste udělali dobře, když jste se
zřekli přijetím franšízové licence části své podnikatelské svobody
a nezávislosti?
Co já vím, tak tyto samostatné čerpací stanice zaplatily
hodně za svůj brand, vím, že to ve výsledku stálo hodně peněz a
úsilí. Já si myslím, že pro nás partnerství s Benzinou je
daleko výhodnější a hlavně začátek provozu čerpací stanice je pro
nás mnohem snazší.
Využíváte systému doporučených dodavatelů suchého zboží
Benziny?
Je to jednoznačně lepší než jezdit do Makra. Dodavatelé
Benziny jsou spolehliví, například tolik diskutovaný Lekkerland je
požadované zboží schopen dodat, nestává se, že by půlku věcí
neměli. Pokud bychom si sami nakupovali například v Makru, ale
zde požadované zboží pokaždé není, v tu chvíli bychom tady
měli akorát "díru" na místě příslušné položky v nabídce a to
je nevhodné. S Lekkerlandem máme zkušenosti odjinud, takže
jsme věděli, že budeme určitě brát od nich. Naším cílem je mít co
nejméně dodavatelů.
Benzina má velice pokročilý koncept gastronomie, hodláte
z toho něco převzít?
To popravdě nevím. Čerpací stanice je v provozu od 1.
listopadu 2011, teprve se rozjíždí a my postupně sbíráme
zkušenosti. Určitě, pokud bychom chtěli s něčím v oblasti
gastronomie poradit, tak by nám na Benzině určitě pomohli.
Myslíte si, že jste s franšízingem udělali
dobře?
Já myslím, že určitě. Ti, co vlastní čerpací stanice a
chtějí nakoupit kvalitní pohonné hmoty, tak ať zkouší jakéhokoliv
dodavatele, stejně přejdou jako my k přímým dodávkám od výrobce
pohonných hmot, jako je Unipetrol. Podle mě přímé napojení na
výrobce je nejspolehlivější, i když ne nejlevnější. Raději budu
nakupovat od Unipetrolu, než abych nakupoval od pochybných
dodavatelů pohonných hmot z Německa či Rakouska, u kterých
není zaručena kvalita ani původ produktů a hlavně nejsou schopni
zajistit pravidelné dodávky. Pokud jsou někde pohonné hmoty o dost
levnější (myšlen rozdíl v celých korunách) než u nás, nebudí
taková čerpací stanice v mých očích důvěru.
Autor: a Foto: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín