12. 6. 2012
Tisíce zahraničních kamionů přibyly za uplynulý
rok na tuzemských silnicích, jenže Česko pro ně nemá dostatek
odstavných míst pro parkování. V rámci povinných zastávek tak
blokují zdejší benzinky, ulice měst či odstavné plochy v lese.
Stavět specializovaná parkoviště, podobná například německým
"autohofům", se nevyplácí. Několik málo takzvaných truckparků v
Česku funguje, ale nové nikdo stavět nechce - firmy i stát je
považují za neúměrně nákladnou investici.
Podle nejnovějších údajů ze systému mýto.cz bylo na konci
května v Česku zaregistrováno 610,5 tisíce aktivních uživatelů mýta
- vozů nad 3,5 tuny s instalovanou řídící jednotkou na platbu. Před
rokem jich bylo o 45 tisíc méně. Z celkového počtu klesá podíl
domácích přepravců (za posledních pět let z 61 procent na
květnových 56 procent) a naopak roste podíl těch zahraničních,
kteří v Česku potřebují parkovat.
"Současný stav je neúnosný. Týká se to především tranzitu, chybí
tu podle našeho zjištění víc než dva tisíce parkovacích míst pro
kamiony. Situace se ještě zhorší od července, kdy opět začne platit
páteční odpolední zákaz jízd. Všichni musejí někde vůz odstavit,"
říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia,
které zastupuje největší silniční přepravce v Česku.
Kvůli drahé české naftě tankuje u nás palivo jen málokterý z
dopravců. Mnoho čerpacích stanic nemá navíc prostory pro parkování
kamionů k dispozici. "Přesto se u řady našich stanic snaží kamiony
parkovat a blokují prostor pro osobní vozy. Většinou netankují,
nevyužívají shop u pumpy. Spoustu z nich vídávám i na opuštěných
silnicích. To není dobrý stav," komentuje situaci Václav Loula,
manažer kvality u největší české pumpařské sítě Benziny.
Benzina má pro kamiony k dispozici parkovací místa u několika
svých čerpaček, podobně tak i jiné velké pumpařské firmy.
Specializovaných odstavných parkovišť s větší kapacitou ale funguje
v Česku jen pár - například na dálnici D1 poblíž Tuřan u Brna firmy
OMV nebo v Českých Budějovicích společnosti ČSAD Jihotrans.
Společnost WAG minerální paliva provozuje tři truckcentra - v
Rozvadově, Modleticích u Prahy a u Chebu.
Za poplatek mají řidiči k dispozici nejen hlídané parkoviště nebo
rychlé tankování pro více vozů současně, ale i další služby -
odpočinkovou místnost, sprchy a další zázemí. "Využití našich
parkovišť je spíš takové nárazové. Žádnou podobnou investici už
proto nechystáme," říká majitel WAG Martin Vohánka.
Už dříve naznačoval, že investice do podobných projektů jsou pro
privátní subjekt těžkým soustem. A bez finanční podpory ze strany
státu prý už nemá význam takovou investici začínat. Stavba většího
a službami vybaveného střeženého parkovacího areálu vychází v
rozmezí od 130 do 170 milionů korun. Řidiči platí za den parkování
od 200 korun výše. Celková návratnost těchto investic je ale kolem
třiceti let.
Před lety, kdy zmíněná truckcentra v Česku vznikla, vydělával
majitelům především prodej nafty. Jenže ta je dnes dražší než v
okolních zemích a kamiony u nás netankují. "Tyhle projekty jsou
potřebné, ale prodělečné. Bez pomoci státu, jako to funguje v
Německu, mají mizivou návratnost," říká Lubomír Ondroušek ze
Společenství autodopravců Čech a Moravy, které zastupuje menší a
střední dopravní firmy.
Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic
(ŘSD) ale nemá podle slov mluvčího resortu Romana Kluzáka s ohledem
na "jiné výdajové priority" v plánu soukromé investice do parkovišť
finančně podporovat. Samo ŘSD odpočívky u dálnic a rychlostních
komunikací sice staví, ale ty mají omezenou kapacitu míst pro
kamiony. "Tyto záměry jsou však v rámci sítě potřebné a mohou být
realizovány poblíž kteréhokoliv veřejného sjezdu na komerční riziko
soukromého investora," vrací ministerstvo debatu o financování
truckcenter zpátky na podnikatele.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN