Po silnicích jezdí stále víc kamionů, nikdo jim ale nechce stavět parkoviště

Tisíce zahraničních kamionů přibyly za uplynulý rok na tuzemských silnicích, jenže Česko pro ně nemá dostatek odstavných míst pro parkování. V rámci povinných zastávek tak blokují zdejší benzinky, ulice měst či odstavné plochy v lese. Stavět specializovaná parkoviště, podobná například německým "autohofům", se nevyplácí. Několik málo takzvaných truckparků v Česku funguje, ale nové nikdo stavět nechce - firmy i stát je považují za neúměrně nákladnou investici.

Podle nejnovějších údajů ze systému mýto.cz bylo na konci května v Česku zaregistrováno 610,5 tisíce aktivních uživatelů mýta - vozů nad 3,5 tuny s instalovanou řídící jednotkou na platbu. Před rokem jich bylo o 45 tisíc méně. Z celkového počtu klesá podíl domácích přepravců (za posledních pět let z 61 procent na květnových 56 procent) a naopak roste podíl těch zahraničních, kteří v Česku potřebují parkovat.
"Současný stav je neúnosný. Týká se to především tranzitu, chybí tu podle našeho zjištění víc než dva tisíce parkovacích míst pro kamiony. Situace se ještě zhorší od července, kdy opět začne platit páteční odpolední zákaz jízd. Všichni musejí někde vůz odstavit," říká Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které zastupuje největší silniční přepravce v Česku.
Kvůli drahé české naftě tankuje u nás palivo jen málokterý z dopravců. Mnoho čerpacích stanic nemá navíc prostory pro parkování kamionů k dispozici. "Přesto se u řady našich stanic snaží kamiony parkovat a blokují prostor pro osobní vozy. Většinou netankují, nevyužívají shop u pumpy. Spoustu z nich vídávám i na opuštěných silnicích. To není dobrý stav," komentuje situaci Václav Loula, manažer kvality u největší české pumpařské sítě Benziny.
Benzina má pro kamiony k dispozici parkovací místa u několika svých čerpaček, podobně tak i jiné velké pumpařské firmy. Specializovaných odstavných parkovišť s větší kapacitou ale funguje v Česku jen pár - například na dálnici D1 poblíž Tuřan u Brna firmy OMV nebo v Českých Budějovicích společnosti ČSAD Jihotrans. Společnost WAG minerální paliva provozuje tři truckcentra - v Rozvadově, Modleticích u Prahy a u Chebu.
Za poplatek mají řidiči k dispozici nejen hlídané parkoviště nebo rychlé tankování pro více vozů současně, ale i další služby - odpočinkovou místnost, sprchy a další zázemí. "Využití našich parkovišť je spíš takové nárazové. Žádnou podobnou investici už proto nechystáme," říká majitel WAG Martin Vohánka.
Už dříve naznačoval, že investice do podobných projektů jsou pro privátní subjekt těžkým soustem. A bez finanční podpory ze strany státu prý už nemá význam takovou investici začínat. Stavba většího a službami vybaveného střeženého parkovacího areálu vychází v rozmezí od 130 do 170 milionů korun. Řidiči platí za den parkování od 200 korun výše. Celková návratnost těchto investic je ale kolem třiceti let.
Před lety, kdy zmíněná truckcentra v Česku vznikla, vydělával majitelům především prodej nafty. Jenže ta je dnes dražší než v okolních zemích a kamiony u nás netankují. "Tyhle projekty jsou potřebné, ale prodělečné. Bez pomoci státu, jako to funguje v Německu, mají mizivou návratnost," říká Lubomír Ondroušek ze Společenství autodopravců Čech a Moravy, které zastupuje menší a střední dopravní firmy.
Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale nemá podle slov mluvčího resortu Romana Kluzáka s ohledem na "jiné výdajové priority" v plánu soukromé investice do parkovišť finančně podporovat. Samo ŘSD odpočívky u dálnic a rychlostních komunikací sice staví, ale ty mají omezenou kapacitu míst pro kamiony. "Tyto záměry jsou však v rámci sítě potřebné a mohou být realizovány poblíž kteréhokoliv veřejného sjezdu na komerční riziko soukromého investora," vrací ministerstvo debatu o financování truckcenter zpátky na podnikatele.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek