19. 7. 2012
Pro mnohé provozovatele čerpacích stanic by mohlo být
překvapením, jaké riziko skrývají záznamy bezpečnostních kamer.
Zákonnou povinností provozovatelů je zajistit bezpečnost osobních
údajů, což je činnost složitá, náročná a zároveň vysoce odpovědná.
Za porušení povinností při zajištění účinné ochrany osobních údajů
hrozí milionové sankce.


Pro dobrotu na žebrotu?
Jednou v sobotu odpoledne přijel na čerpací stanici Jirka
navštívit svého známého Standu, který zde pracoval jako obsluha.
Práce zrovna moc nebylo a tak došli k závěru, že na shopu to chvíli
zvládne kolegyně sama. Vzali si klíče od kanceláře provozního, aby
si v klidu mohli popovídat. Mezi řečí si Standa vzpomněl, že už tu
několikrát viděl manželku jejich společného známého Franty, která
očividně jezdí za kolegou z druhé směny. Aby podpořil své tvrzení,
zapnul firemní počítač a v historii kamerového záznamu začal
vyhledávat konkrétní situace. Jirka došel záhy k závěru, že tohle
by měl vidět i Franta a se svolením Standy si konkrétní
kompromitující záběry stáhl na flashku. Jirka pak Frantovi přehrál
záznamy získané z benzinové stanice. Franta doma vyvolal prudkou
hádku a zažádal o rozvod. V rozčilení svůj důkaz nechal doma volně
ležet a jeho žena se jej zmocnila. Flashku se záznamem předala
svému advokátovi a ten jej v maximálně možné míře využil ve
prospěch své klientky, proti těm, kteří porušili své
povinnosti.
Kromě toho, že žena po rozvodu v občanskoprávním řízení vysoudila
poměrně slušnou částku jako odškodné, byl Standa postižen pokutou
ve výši 100.000,- Kč, neboť byl v zaměstnaneckém poměru ke správci
osobních údajů a porušil povinnost mlčenlivosti. Správcem osobních
údajů byla v tomto případě právnická osoba. Úřad pro ochranu
osobních údajů (ÚOOÚ) dále zjistil, že tato právnická osoba
neprovedla a ani nepřijala opatření pro zajištění bezpečnosti
osobních údajů tak, jak to požaduje zejména § 13 zákona č. 101/2000
Sb., o ochraně osobních údajů (dále jen "zákon"), a to bylo
příčinou, že došlo k úniku těchto osobních údajů. Dále bylo
konstatováno, že z tohoto důvodu došlo k citelnému zásahu do
soukromí konkrétních fyzických osob s dopadem na jejich další
osobní život. Právnická osoba byla potrestána pokutou ve výši
1.600.000,- Kč, a to za správní delikt dle § 45 odst. 1, písm. h)
zákona. Odvolací orgán (opět ÚOOÚ) i správní soud obě sankce
potvrdil v původní výši.
Jak vysoké je riziko?
Jak z předchozího příkladového příběhu vyplývá, není vůbec
problém, aby se jednotlivec nebo firma dostali do vážného problému
v souvislosti se zpracováním osobních údajů. Problém vyúsťuje
zejména v citelnou finanční sankci, kdy za správní delikt lze
uložit pokutu až 10 milionů korun (§ 45 odst. 4 s odkazem na
správní delikty uvedené v odst. 2 téhož ustanovení zákona), a
dokonce může vyústit až v trestní stíhání konkrétní osoby pro § 180
zákona č. 40/2009 Sb. tr. zákoníku.
Do problémů se provozovatel čerpací stanice může dostat díky ještě
banálnější situaci. Na základě záznamu z kamerového systému se
provozovatel stanice pokusí usvědčit pachatele drobné krádeže za
cca 3.500,- Kč. Právní zástupce pachatele pak upozorní úřad, že byl
možná využit záznam z neregistrovaného kamerového systému. Úřad věc
prověří a zjistí, že správce nesplnil svoji oznamovací povinnost ve
smyslu § 16 zákona. Poté zřejmě uloží sankci sice při dolní hranici
rozpětí, ale i tak dost vysokou: ve výši 50.000 nebo 80.000,-
Kč.
Ve výše uvedených případech jde bohužel o situace, které jsou
velmi pravděpodobné a předvídatelné. I to má pak vliv na
rozhodování o výši sankce. Jsou brány v potaz některé okolnosti,
podle kterých se odvíjí výše uložené pokuty. Tyto okolnosti jsou
vyjmenovány např. v § 46 odst. 2 zákona. Přihlíží se k závažnosti,
způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání a k
okolnostem, za nichž bylo protiprávní jednání spácháno. Není rozdíl
v tom, zda provádíme zpracování osobních údajů na základě
legalizace právním předpisem nebo zda jej provádíme na základě
provedené registrace.
Jak předejít možné sankci?
Předcházet sankcím lze samozřejmě dodržováním zákona. Přináší to
však s sebou určitou náročnost, zavedení konkrétních bezpečnostních
opatření a samozřejmě určitou míru byrokracie. U právnických a
podnikajících fyzických osob je dána odpovědnost za správní
delikty. V tomto případě musíme vycházet z toho, že správce
osobních údajů odpovídá za stav, který nastal. Dokonce jej ani sám
nemusí způsobit. Právním termínem je tato situace označována jako
objektivní odpovědnost, jde o odpovědnost bez ohledu na zavinění.
Odpovědnost fyzických osob (zaměstnanců správce nebo osob
obdobných) za přestupek je dána odlišně a je naplněna již
nedbalostním jednáním.
Zákon ve svém § 46 odst. 1 obsahuje tzv. liberační ustanovení. To
znamená, že pokud správce (zde je míněna právnická a dle výkladu i
podnikající fyzická osoba) prokáže, že bylo vynaloženo veškeré
úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti
zabránila, poté za správní delikt nezodpovídá. Důkazní povinnost je
vždy na straně škůdce.
Jaké má být vynaloženo úsilí na účinnou ochranu osobních údajů lze
odvodit zejména od znění § 13 a 14 zákona. Musím však uvést, že jde
o obecně nastavené povinnosti zejména správců a zpracovatelů
osobních údajů. Povinnost je stanovena absolutně. Základním důvodem
pro nastavení bezpečnosti opatření je minimalizace možného zásahu
do soukromí osob. Bezpečnostní opatření, které by se měla skládat z
opatření právních, režimových a technických. Zároveň musí být
přiměřená charakteru zpracovávaných informací. Podstatné je, aby
soubor těchto opatření byl účinný.
Jak zajistit správu a účinnou ochranu osobních údajů na čerpací
stanici bude obsahem dalších dílů seriálu.
(Ne)bezpečné osobní
údaje
Ochrana osobních údajů je poměrně novou
povinností provozovatelů čerpacích stanic. Málokdo si ale
uvědomuje, že jde o nečekaně rozsáhlou a složitou bezpečnostní
problematikou s hrozbou vysokých sankcí. V seriálu
(Ne)bezpečné osobní údaje nás Vladimír Oliberius provede
základní problematikou ochrany osobních údajů nejen na čerpacích
stanicích, objasní, co všechno je osobním údajem, kdy osobní údaje
zpracováváme na základě legalizace právním předpisem, jak zajistíme
jejich ochranu, kdy máme povinnost provést registraci jejich
zpracovávání a jaké jsou základní povinnosti správce při zpracování
osobních údajů.

MgR. Vladimír Oliberius
Je znalcem v oborech "technická a jiná
bezpečnost osob a majetku" a dále "bezpečnost měst obcí a městských
částí". Od roku 2009 pravidelně publikuje v magazínu PETROL a je
členem týmu odborných poradců redakce.
Autor: Vladimír Oliberius, Zdroj: PETROLmedia