30. 5. 2012
Současný člen představenstva Unipetrolu pracoval ve
firmách Aral, BP, OMV a naposledy jako ředitel Benziny. Bohatých
zkušeností s budováním značky i jejich změnami na čerpacích
stanicích se nyní snaží využít při ojedinělém testu změny tradiční
značky čerpacích stanic Benzina na jednotný brand jejich polského
vlastníka PKN Orlen.

Budování značky
Smyslem značky je odlišení zboží/služeb jednoho prodejce
nebo skupiny prodejců od ostatní konkurence. Budování dobrého jména
značky firmy, podniku provozovny, čerpací stanice je během na
dlouhou trať. Jaký přikládáte význam budování značky obecně
v konkurenčním boji na trhu?
Značka má jednoznačně velký význam. Myslím si, že značka
příliš vstupuje do popředí a že se někdy příliš na značky upínáme.
Dnes máme mnoho výrobků, které mají porovnatelnou kvalitu. A to
nemluvím o naší branži. Značka dává vždy určitou vnímanou hodnotu
navíc, protože poukáže na historii, tradici. Lidé mají rádi úspěšné
story. Příkladem je zapalovač Zippo, jeho příběhy se spojují
s tím, jak někomu zachránil zapalovač život, ať už v boji
za 2. světové války nebo někde ve velehorách, kde si díky
zapalovači Zippo byl schopen jeho majitel rozdělat oheň a přivolat
pomoc atd. Značka Zippo stojí na budování kultu a přitom velké
množství kvalitativně porovnatelných výrobků je běžně dneska k
dostání za třetinovou cenu. To je přesně ten rozdíl, který se
v případě značky potom promítne do marže.
Během své praxe jste se pohyboval v prostředí
zahraničních společností Aral, BP, OMV, jejichž značky jsou
zavedené a všeobecně ve světě známé. Mohl byste popsat přístup k
budování (dobré pověsti) značky v těchto třech
společnostech?Můžu se vyjádřit ke značkám Aral, BP,
k OMV méně, protože tam jsem strávil jen dva měsíce. Aral je
historicky německá firma, dokonce se uvádí, že Aral a Mercedes jsou
nejhodnotnější a nejznámější německé značky. Obě dvě značky si
zakládaly na historii, hlavně na padesátých letech. Němci se rádi
vrací do období hospodářského zázraku. Aral jako klasická německá
značka, která rostla v 50. letech, jednu dobu dokonce přijala
program, že každý zákazník to nebude mít dále ke své čerpací
stanici Aral než 30 km, takže byly budovány stanice ne podle
potřeby, ale podle těchto měřítek. To všechno způsobilo, že se
Němci rádi vracejí do historie, dokonce jeden z poměrně
úspěšných věrnostních programů, který Aral měl, byl postaven na
historickém obrazu jeho čerpacích stanic. Tváří Aralu byla
jednoznačně kvalita a tradice a opíral se hodně o historické
reminiscence.
Firemní identita BP byla postavena na jiných
základech?
BP to bylo úplně něco jiného. BP byla poměrně nová
značka, které vznikla v 70. letech. V 90. letech její
kapitalizace byla největší na světě. Z hlediska budování
značky BP mělo jinou strategii. BP se upnulo na ochranu životního
prostředí a na inovace. Realizovalo celou řadu různých zelených
projektů. Změnilo se logo z typického erbu na zelenožluté
slunce, které mělo asociovat nové druhy energie, příklon
k novým technologiím, byly budovány solární elektrárny,
přestože se v té době vědělo, že ekonomický užitek nemůže být
zase nijak vysoký díky drahým vstupům. Ale BP se chtělo prezentovat
jako inovativní společnost. Hodně BP dbalo na bezpečnost. Já si
vzpomínám, že ještě pět měsíců před prodejem stanic Aralu, které
byly v jeho vlastnictví, a kdy už byl odsouhlasený kupec, tak
se ještě investovalo do ochranných pomůcek, budovaly na všech
střechách čerpacích stanic ochranná lanka, ke kterým se obsluha
jistila, když musela shazovat sníh nebo čistit střechu. Samozřejmě
spoustu těch investic bylo trochu reklamního rázu, protože víme,
jak to s BP dopadlo z hlediska šetření v minulém
roce. Ale přesto mezi roky 1999 až 2006, kdy jsem tu historii
vnímal, tak BP dokázala vyvinout obrovský tlak na vnímání
značky.
Benzina se z podceňované a mnohdy vysmívané značky stala
v poslední době uznávanou tuzemskou prémiovou značkou. Jak se
podařilo dostat značku Benziny na úroveň předních
evropských/světových značek?
V době, kdy jsme si připravovali koncept pro
revitalizaci Benziny, tak jsme věděli, že nemůžeme komunikovat to,
co komunikovalo OMV po převzetí Aralu: že chce být ještě lepší než
Aral, chce být ve všem nejlepší a chce svou značku, kterou budoval
omezený počet roků, najednou prudce změnit a dotáhnout velké
značky, které na trhu jsou přes sto let. V Benzině jsme
věděli, že se nemůžeme koncentrovat na všechno, proto jsme šli
postupnými kroky. Chtěli jsme postupně v první fázi odbourat
všechny ty negativní vjemy, které byly spojovány s Benzinou,
to znamená vysoká cena - nízká kvalita. To jsme udělali
v první etapě.
Protože jsme věděli, že nikdy nebudeme mít na to, abychom celou
síť přebrandovali na prémiovou značku, tak jsme z ekonomických
důvodů rozdělili čerpací stanice do dvou sítí. V části, kterou
nazýváme ekonomickou, jsme se nesnažili konkurovat, ale rozhodli
jsme se nabídnout dobrou kvalitu s vyváženým poměrem cena - výkon.
Na druhou stranu jsme vytipovali řádově 110 čerpacích stanic, jež
nazýváme tím prémiovým segmentem, které z hlediska lokality
byly konkurenceschopné. Na ty jsme se soustředili, rozhodli se je
dovybavit v celém spektru prémiových paliv, služeb a
gastronomie.
Do jaké míry jste se inspirovali koncepty velkých
společností, které svojí úrovní byly evropskou špičkou?
V první etapě jsme hodně sázeli na nekopírovanou
gastronomii, což mnohdy dělaly velké společnosti, které
šablonovitě, trochu bez rozmyslu investovaly na každé stanici do
stejně velkého shopu a stejně velké nabídky gastronomie. Tím sice
měly jednotný standard, ale bohužel ne úplně ekonomický. Tuto chybu
udělal Aral třeba v Polsku, kdy se plánovalo, že
z Německa až po Moskvu budou čerpací stanice stejné velikosti
s dvěstěmetrovými shopy po celé trase. Zpočátku jako nové
prodávaly 600 až 700.000 l měsíčně, ale s přicházející
konkurencí se dostávaly na úroveň 250.000 l a pak už vzhledem
k vysokým nákladům nebyly ekonomické.
My jsme se nesnažili zvětšovat shopy jen proto, abychom mohli
říkat, že máme všude stometrové shopy. V tom je obrovská
výhoda, naše pumpy jsou dnes ekonomické. Nemáme tak vysoké provozní
náklady. My jsme si nedávno dělali porovnání provozních nákladů
velice moderních ve své době čerpacích stanic Aral, které byli
krásné, moderní, ale mají dnes velké problémy s vytápěním,
s velikostí shopu. V řadě z nich OMV dnes zmenšuje
velikost shopu a to až třetinu, aby se redukoval vázaný kapitál ve
zboží.
Toto všechno jsme věděli a i díky tomu, že u nás bylo dost
expertů, kteří si prošli OMV, Shellem, Slovnaftem a měli bohaté
zkušenosti, tak se nám podařilo vybudovat českou značku, jež
neříkala: máme největší shopy a nejlepší myčky, nejkvalitnější
palivo, nejkvalitnější gastronomii. My jsme říkali, že na
prémiových stanicích máme odpovídající kvalitu, která je šitá na
míru dané lokalitě. Proto jsme byli schopni např. v Žamberku
nabídnout trochu odlišný sortiment v gastronomii, který se
podle potřeb měnil každý pátek, kdy velký podíl zákazníků
tvoří turisté, nebo ve Vrchlabí, kde zase máme nabídku striktně
orientovanou na návštěvníky hor. Jinou nabídku máme na dálnici pro
zákazníky, kteří chtějí být rychle odbaveni, nemají čas. Tato
diverzifikace a flexibilita na každé jednotlivé pumpě je
v tuto chvíli naší předností. V další fázi jsme
k tomu přidali i kvalitu paliv, služeb, takže jsme mohli
říkat, že máme nejkvalitnější pohonné hmoty, prémiová paliva značky
Verva. Takže jsme značku Benziny budovali spíše postupnými
kroky.

Franšízing
Velmi efektivním způsobem jak expandovat, je rozšiřovat
svoji obchodní síť prostřednictvím franšízingu, kdy přibíráte
zavedené čerpací stanice jednotlivých provozovatelů pod své barvy.
Do jaké míry považujete franšízing za účinný nástroj navyšování
celkového podílu na velmi saturovaném českém trhu?
Já si myslím, že to je nástroj určitě dobrý, je to
standardní a další možnost zvýšit podíl prodeje na trhu, který se
využívá všude ve světě, bohužel s výjimkou čerpacích stanic v
České republice. Důvodem je hustota čerpacích stanic, která je u
nás skoro nejvyšší v celé Evropě, společně s brutálním
diskontem, který nereálně nízkými cenami prudce ovlivňuje chování
majitelů čerpacích stanic. My jsme nepřetržitě konfrontováni se
situací, když oslovujeme vhodnou čerpací stanici s nabídkou
franšízingu. Vlastník stanice nám zpravidla odpoví: "Líbí se mi
vaše značka, líbí se mi vaše marketingové akce, chtěl bych prodávat
vaše produkty, vím, že Verva Diesel je skvělý produkt, líbí se mi
váš koncept gastronomie. Bohužel mám ale jediný problém. Já
nakupuji pohonné hmoty o korunu padesát levněji, než jste mi je
schopni nabídnout vy."
Kolik franšízových čerpacích stanic máte v síti a
jaký je jejich podíl?
V naší síti je asi deset franšízových stanic,
nerosteme nijak dramaticky, je to otázka jedné dvou pump během
roku. Stanic, které by nás zajímaly, je v České republice asi
120, vedeme je v naší databázi. Myslím, že to je přesně ten
segment, kde budeme úspěšní v okamžiku, kdy dojde
k razantnímu vyčištění tržního prostředí a eliminaci
podvodných dovozů spojených s daňovými úniky.
Jaké máte jako poskytovatel franšízy zkušenosti
s franšízanty ve srovnání s nájemci vašich stanic?
Vybíráte si aktivně sami potenciální čerpací stanice, jejímž
majitelům pak nabídnete franšízu, nebo se hlásí sami?
Určitě tam je daleko větší stupeň samostatnosti, není to
o tom, že bychom je chtěli nějakým způsobem ovládat. My jim dáváme
doporučení, ale vybíráme si franšízanty, u kterých o franšízovém
partnerství dojde k oboustrannému plnému přesvědčení, naopak
nechceme moc franšízanty, kteří do toho jdou přesvědčeni jen
z 50 %, to nemá smysl. Byly situace, kdy jsme i odmítli
několik zájemců o franšízing z toho důvodu, že jsme nebyli
přesvědčeni, že partner bude postupovat podle našich manuálů a že
bude respektovat naše instrukce.
Nezávislá čerpací stanice v rámci lokality přijetím
franšízy se musí zřeknout svojí firemní identity, oblékne svoji
čerpací stanici do barev velké společnosti, léta
budovanou dobrou pověst dává všanc velké značce, ztratí i část
své podnikatelské svobody, musí převzít veškeré standardy velké
sítě a ztratí tak svoji lokální výjimečnost, domácí atmosféra je
nahrazena jakousi anonymní sériovostí globálního standardu… Co
nabízíte vašim franšízantům jako protiváhu ke ztrátě jejich
podnikatelské identity?
Ona svoji dobrou pověst všanc nedává, ona jde do svazku,
který je předvídatelný. Ona ví, že velké společnosti, na rozdíl od
těch malých lokálních pump, si své značky pokrývají reklamními
kampaněmi, garantují kvalitu produktů. Sice každý soukromník tvrdí,
že i on má kvalitu, nicméně zákazníka asi více přesvědčí o kvalitě
velká značka než jednotlivý prodejce.
Velice důležitou součástí naší nabídky jsou promoční akce, kdy si
potenciální nabyvatel franšízy může jasně zdokumentovat, co jsme
v minulosti dělali, jak úspěšné tyto akce byly.
Ne každá soukromá čerpací stanice může získat franšízu Benziny a
stát se součástí její sítě.
Jestliže vidíme, že se jedná o čerpací stanici, která má poměrně
vysoké prodeje, ale založené na velkém diskontu, tak se nabízí
otázka, zda její zákazníci jsou loajální, nebo se jedná o
zákazníky, kteří vyžadují slevu. To je přesně ta oblast, kam my
nechceme obchodní marketingovou spoluprací smluvně vstupovat.
Nejtěžším rozhodnutím pro franšízora je rozvázání
smlouvy, zrušení licence a vyřazení partnera i s jeho čerpací
stanicí ze sítě. Jste takový krok připraveni učinit nebo jste ho
již někdy učinili?
Já si myslím, že to je až ten poslední krok. Už určitá
selekce při výběru dává určitou jistotu, že si nevezmete do svazku
někoho, kdo má určitá očekávání, která nemůžete splnit. Jestliže
někdo prodává korunu pod úrovní trhu a očekává, že dostane velkou
značku a bude pokračovat v tomto prodeji, tak asi nebude moci,
protože my nejsme schopni zajistit tak výhodné nákupní ceny jako
takzvané tříměsíční firmy. To očekávání na začátku padne hned,
neměli jsme zatím takovou zkušenost, že by se někdo musel
z franšízového vztahu vyvazovat na základě porušování smlouvy
a snahou obejít naše dohody.

Změna zavedené značky
Lidé rozpoznávají firmu podle její tváře. Tou se rozumí
nezaměnitelný způsob, jak se firma navenek projevuje. A tvář
identifikují prostřednictvím značky. Jaká je podle vás současná
tvář Benziny v porovnání s konkurencí na trhu?
Značka Benzina je přece jen historická značka
v Česku, takže trochu toho sentimentu tam bude, je to stejné
asi jako u Kofoly. Když se podíváte na nový brand Kofola
z posledního jednoho roku, tak se zcela orientuje na 60. léta
a reklamní kampaně jsou dělané ve stylu 60. let. I když jsme se
nechtěli úplně vracet do zlatých 60. let, tak trochu ta
reminiscence na historickou značku tam u Benziny je. V řadě
lokalit je Benzina desítky let stále jediná, bez výrazné, nové
konkurence.
Finanční hodnota značky mimo jiné vyjadřuje i její
schopnost přitáhnout zákazníky. Tedy míru, jak je značka pevně
zahnízděna v podvědomí široké masy zákazníků. Cena firmy
Coca-Cola se odhaduje na 39 mld. USD. Jakou cenu má podle vás
značka Benziny na českém trhu nebo o kolik její cena stoupla za
posledních 5 až 10 let?
To je otázka, která padá poměrně často. Hodnota značky je
daná použitelností této značky na produkty. U naší branže, když se
podíváte na strukturu trhu, tak já si úplně nedovedu představit,
pro koho by tato značka mohla být zajímavá. Zahraniční společnosti
používají své značky, pro ně značka Benzina nemá patřičnou hodnotu.
Předpokládejme, že může přijít nějaký dravec z Východu, který
taky nemá svou zavedenou značku a orientoval by se na Benzinu. Ale
většinou i tyto velké firmy jsou hrdy na své značky.
Ale je tu příběh Aholdu, který nakoupil výrobce Jaru,
automaticky použil na ten samý přípravek globální brand, ale po půl
roce se musel k Jaru zase vrátit, protože v Česku šíleně
poklesly prodeje...
Stejný případ, vzpomínám si, mělo i BP v Americe,
kam vstoupilo právě s takovým tím pohledem: "My jsme velké BP,
my teď ukážeme zákazníkům tu naši přívětivou stránku", a
v době převzetí Amoca nechali přebrandovat všechny čerpací
stanice a klesly jim prodeje o 30 %. Podobnou zkušenost udělala i
OMV, která taky roce 2006, po převzetí Aralu jejich stanice
přebrandovala a taky ztrácela, i když tvrdila, že je lepší, má
lepší servis, snaží se dosáhnout vyšší kvality.
V Německu už BP podobnou chybu neudělalo a dokonce
do barev Aralu přebrandovalo i své stávající pumpy.
Ano, stejné to bylo i v Lucembursku. To jsou jediné dvě
země, kde Aral zůstal. To je taky jeden z důvodů, proč Orlen
zatím u nás nerozhodl dogmaticky u zeleného stolu a nešel
dogmaticky do scelování značek, ale pustil se do dlouhodobého
testu.
Český zákazník je poměrně velmi konzervativní a velice
senzitivní na jakékoliv změny. Zvláštní kapitolou v reakci
zákazníků jsou případy změny značky prodejen, zejména pak celých
sítí čerpacích stanic. Polský majitel Benziny, PKN Orlen, zvažuje
zahrnout prémiové čerpací stanice Benzina Plus pod korporátní
značku Orlen a pumpy Benzina na méně obchodně exponovaných místech
pod lowcostovou značku Star. V minulém roce jste spustili
ojedinělý test, který má ověřit, jak budou reagovat zákazníci na
změnu Benziny na Orlen, resp. Star.
Pumpy byly připraveny v dubnu, v tuto chvíli
test trvá již osm měsíců a stále probíhá. Bylo vybraných sedm
čerpacích stanic, čtyři byly rebrandovány do stylu Staru a tři na
Orlen. My jsme se snažili tento důležitý test udělat co možná
nejvíce nezkreslený, opravdu hodnověrný. Proto jsme vybírali
čerpací stanice jak ve velkých, tak i menších městech, tak i na
průtazích dálničního charakteru, abychom zastoupili každý
zákaznický segment a lokalitu.
Snažili jsme se vybrat pumpy, které nebudou ovlivněny nějakými
vedlejšími rušivými vlivy. To se nám úplně nepodařilo, objevila se
velká změna cenové politiky v Polsku, která nám ovlivnila
některé stanice. V Mnichově Hradišti například došlo
k uzavření mostu, které prudce ovlivnilo výkon pumpy.
Zároveň jsme si stanovili přesnou metodologii, monitorujeme
průběžně celou řadu položek, vyhodnocujeme si nákladovost. Děláme
si nezávislé výzkumy mezi zákazníky, testujeme i provozní postupy,
nové formy gastronomie, testujme zájem o nové výrobky a nové
nabídkové programy v shopech. Není to jen o tom říci: Orlen
je, nebo není vhodný pro český trh. My tady máme už dneska dostatek
výstupů, které nám ukazují, jaké věci a postupy budeme
implementovat na další čerpací stanice. Nakonec v případě
nového gastronomického konceptu to platí stoprocentně, ten
v tuto chvíli již implementujeme do celé sítě.
Přebarvit čerpací stanici do jiné barvy, jak to třeba udělalo OMV
při převzetí Aralu, je poměrně jednoduchá záležitost. My jsme šli o
kousek dál, snažíme se v rámci rebrandingu nabídnout
zákazníkovi trochu více.
Proč by zákazník měl jezdit někam jinam, když se objeví
jiná značka a ten obsah zůstane stejný?
My ale i ten obsah chceme trochu vylepšit a nabídnout
nové formy, doplnit gastronomii, nabídnout kvalitní koncept
bezobslužné kávy atd. Pokud bychom změnili značku, pak chceme naše
pumpy o kousek zvednout výš, abychom zákazníkovi nabídli nějaký
benefit, nejen novou barvu.
Co pozitivního test přinesl a co negativního
odkryl?
Pumpy byly přesně podle plánu rebrandovány a podařilo se
nám úplně přesně identifikovat, v čem jsou silné stránky
značky. Některé věci, i když ten test ještě není dokončený, již
implementujeme do celé sítě.
Co se týká toho, co se nám nepodařilo, tak jsme neměli šťastnou
ruku na zvolený čas testu u některých čerpacích stanic, tak jak
jsem říkal například u Mnichova Hradiště a chování trhu
v Polsku. To jsou věci, které jsme nemohli úplně ovlivnit,
měli jsme smůlu při výběru. Proto dochází k prodloužení tohoto
testu, abychom měli ucelený set tržních porovnatelných
informací.
Jaké jsou reakce zákazníků, kteří přicházejí do Staru,
do Orlenu místo do své Benziny?
Na začátku jsme měli samozřejmě spoustu roztrpčených
reakcí typu: jestliže dojde ke změně, tak já tam nebudu jezdit.
Rozumíme tomu, každý člověk je konzervativní, nemá rád změny.
Faktem je, že v testech se to dlouhodobě nepotvrdilo.
V té první, emotivní reakci sice zákazník řekne: já sem nebudu
jezdit, pak ale na tu stanici ze zvědavosti přijel a viděl, že se i
zlepšila, že tam je další nabídka. Protože rebranding těchto
čerpacích stanic nebyl podporován nějakou kampaní, byla spíše obava
z hlediska využívání karet Benziny. Jejich držitelé raději
přejeli kousek dál na jinou Benzinu, takže nastal efekt přelívání
karetních zákazníků. Samozřejmě jsme měli i hodně jiných dotazů,
jestli změna brandu souvisí se závozem pohonných hmot a jejich
kvalitou. Byly dotazy na zemi původu některých výrobků. Očekávání
propadu z důvodu emotivních reakcí se ale nepotvrdilo.
Benzina je srdeční záležitostí mnoha Čechů.
Z firemní značky Benzina zlidovělo označení čerpací stanice
"benzínka". Jaké jsou vyhlídky, že Benzina přežije, nebo že se
přejmenuje?
V tuto chvíli značka Benzina žije na českém trhu, a
co se týká probíhajícího testu, tak my k tomu přistupujeme
naprosto bez emocí. Některé věci jsme se naučili a je to pro nás
velká škola. Jsme rádi, že u toho můžeme být. Ověřili jsme si, co
znamená emotivní přístup ke značce a jestli je její změna o emocích
nebo jestli to je o nabídce a o tom prvním dni, kdy se změní brand.
Já jsem zažil mnoho zákazníků, kteří dokonce ani nepostřehli změnu
na Orlen, protože rozdíl mezi pumpami Benziny a Orlenu není tak
diametrální. Na čerpací stanici Orlen je řada vizuálních prvků
totožných, třeba opláštění sloupů přestřešení, také atiky a totemy
vypadají hodně podobně. Někteří zákazníci říkají: vždyť jsem na
Benzině. Co nakonec vybereme, mají plně v rukách
zákazníci.
S Martinem Durčákem rozmlouval
Tomáš Mikšovský
Autor: a Foto: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín