20. 7. 2012
Hlavním argumentem pro rozšiřování LED diod je snížení
spotřeby energie a prodloužení životnosti světelných zdrojů. Tyto
argumenty však nejsou především v případě aplikace ve venkovní
světelné reklamě tak jednoznačné, jak se obecně snaží veřejnost
přesvědčit propracovaný marketing dodavatelů tohoto
osvětlení.

Světelná reklama na čerpacích stanicích
V reklamě se pro podsvícení prosvětlených ploch používaly a
stále se používají zářivkové trubice Na výběr jsou různé odstíny
bílého světla, od studené po teplou bílou. Teplá bílá je vhodná pro
osvětlení prostor, kde se pohybují lidé. Pro prosvětlení reklamy je
vhodnější studená bílá, neboť neovlivňuje barevné podání reklamy.
Zářivkové trubice se dále mohou lišit svojí konstrukcí, průměrem
trubice a hlavně životností. Běžné trubice mají životnost 20.000
hodin, což je při průměrné době svícení 12 hodin denně teoretická
doba životnosti 4,5 roku. Na trhu jsou trubice s životností
40.000 hodin, ale na benzinových čerpacích stanicích se také
používají zářivkové trubice s životností 60.000 hodin, což je
více než 13 let provozu, to je přibližně životnost vlastní reklamy.
V ideálním případě, pokud reklama je v technicky dobrém stavu
a nezatéká do ní, osvětlení se přes den důsledně vypíná a
v neposlední řadě pokud jsou zářivky napájeny
z odpovídajících elektronických předřadníků, není tedy potřeba
světelné zdroje vůbec měnit. Při použití klasické tlumivky a
startéru se životnost i těch nejlepších zářivek výrazně snižuje.
Elektronické předřadníky také významně sníží spotřebu energie a
v tomto případě lze říci, že běžná zářivka o délce 120 cm a
uvedené hodnotě příkonu 36 W odebírá ze sítě včetně svého
předřadníku skutečně uvedených 36 W. Pokud se tato zářivka napájí
pomocí tlumivky a startéru, je odběr ze sítě vlivem ztrát
v tlumivce přibližně 50 W. To představuje při několika
desítkách trubic na jedné čerpací stanici velmi výrazný rozdíl
v provozních nákladech.
V posledních letech se při osvětlení reklamy stále více
používají světlo emitující diody LED. Principiálně se jedná o zcela
jiný druh zdroje světla na bázi polovodiče. V případě LED se
vždy jedná o bodový zdroj světla a při požadavku na prosvětlení
plochy je nutno plochu prosvětlit množstvím těchto bodových zdrojů.
LED diody mají určitý vyzařovací úhel (max. 120 stupňů) a je tedy
nutno je namontovat tak, aby se světelné kužely od jednotlivých
diod na prosvětlované ploše překrývaly a tím byla dosažena
rovnoměrnost osvětlení.
Zářivky versus LED
Účinnost samotných zdrojů bílého studeného světla (převod el.
energie na světlo) je v případě zářivky 86 lm/W, zatímco u LED
diod 120 lm/W (aktuální hodnoty předních výrobců). K tomu je
ale nutno připočítat účinnost napájecí soustavy zdroje světla. Pak
účinnost zdrojů bílého studeného světla zářivky s
elektromagnetickým předřadníkem: 59 lm/W, resp. s elektronickým
předřadníkem 73 lm/W. Účinnost LED se zdrojem činí pak 102
lm/W
Z uvedeného srovnání plyne, že LED dioda má v současné
době asi o čtvrtinu lepší účinnost než zářivka. To je samozřejmě
významný rozdíl, nejsou to však násobky, jak se někdy snaží reklama
přesvědčit.
Teoretická maximální účinnost přeměny elektrické energie na světlo
je přibližně 300 lm/W. Laboratorně dosažená maximální účinnost je
249 lm/W (rok 2011). Nejúčinnější běžně produkované LED dosahují
160 lm/W (rok 2012).
Srovnejme praktickou aplikaci několika variant světelného zdroje
v reklamní oboustranné tabuli s plochou 2 x 2,9 m².
- Zářivky 58W a elektromagnet. předřadník (6 ks), sv. tok jedním
panelem 12.500 lm, celkový příkon 502 W.
- Zářivky 58W a elektronický předřadník (6 ks), sv. tok jedním
panelem 12.500 lm, celkový příkon 400 W.
- LED PLCC6 2 x 312 ks, sv. tok jedním panelem 10.000 lm, celkový
příkon 425 W.
- LED XL 2 x 85 ks, sv. tok jedním panelem 10.000 lm, celkový
příkon 215 W (nižší jas panelu podsvětleného LED je okem téměř
nepostřehnutelný).
Správná konstrukce osvětlení přináší
efektivitu
Na závěr je tedy možno konstatovat, že moderní LED osvětlení,
pokud je správně navrženo a vyrobeno, přinese při použití
v reklamě snížení spotřeby energie až na polovinu při zvýšení
životnosti a dále navíc umožní jednoduchou regulaci intenzity
osvětlení a neomezený počet cyklů vypínání a zapínání, což se také
nepřímo promítne do celkové dlouhodobé úspory provozních
nákladů.
Je však nutno upozornit, že levné LED osvětlení, nevhodně použité,
nepřinese úspory žádné a jen zdraží finální výrobek a způsobí téměř
neřešitelné problémy při opravách, neboť zářivkové trubice jsou
typizované a je možno je běžně koupit v maloobchodě a vymění
je prakticky kdokoliv. LED osvětlení typizované není, náhradní díly
je třeba kupovat od výrobce, resp. dodavatele osvětlení, a
v řadě případů jsou náhradní díly po čase nedostupné. Výměnu
může provést jen specialista a samotná oprava je poměrně
komplikovaná.

Cenové LED zobrazovače v totemech
Další oblastí, kde se LED diody používají na čerpacích
stanicích, jsou zobrazovače cen v cenových totemech. Zde je,
na rozdíl od reklamního osvětlení, nutno provozovat LED diody po
celou denní dobu. V době nejvyššího slunečního svitu jsou
nároky na LED zobrazovače nejvyšší, neboť musejí poskytovat
maximální světelný výkon při nejvyšší teplotě okolí. Tyto dva
požadavky jsou pro LED diody protichůdné, neboť jednou ze
základních podmínek pro dosažení odpovídající životnosti LED diod
je nízká provozní teplota. Z těchto důvodů jsou LED
zobrazovače cen úzce specializované výrobky, které mají řadu
specifických vlastností.
Spotřeba energie u LED zobrazovačů cen je poměrně významná pro
ekonomiku provozu celé čerpací stanice. V případě LED
zobrazovačů cen spotřeba kolísá v závislosti na intenzitě
okolního světla a v závislosti na zobrazovaném údaji. Proto
nelze spotřebu cenového totemu udávat jednou hodnotou, ale je nutno
udávat spotřebu maximální a typickou, případně spotřebu za den.
Dále je závislá na vyzařovacím úhlu a vyzařovací charakteristice
diod a samozřejmě na velikosti znaků. Moderní zobrazovače cen jsou
tzv. multisegmentové, to znamená, že zobrazované znaky mají
příznivější tvar. Všechny tyto hlavní parametry a řadu dalších je
nutno při konstrukci totemu zohlednit.
Na základě údajů v tabulce s příklady spotřeby různých
LED zobrazovačů, cenový totem LED (dvoustranný pro 4 produkty,
s bílou barvou znaků a s výškou čísel 25 cm) má
v noci příkon cenové části 10 W, což je zanedbatelná
hodnota.
Ten samý totem za plného slunečního svitu má příkon již cca 180 W.
Průměrná spotřeba tohoto totemu při nonstop provozu je přibližně
2,5 kWh denně, což znamená měsíční finanční náklad v řádu
několika stokorun. Je to ovšem ale provozní náklad jen za část
cenových zobrazovačů, bez poosvětlených reklamních ploch.
PR GEMA
Autor: PR GEMA, Zdroj: PETROLmagazín