28. 6. 2012
"Ženské automaticky berou nižší plat, ale ony jsou s tím
spokojeny, a chlap automaticky považuje za vhodné mít vyšší plat
než má žena."

Je pro ženy ve srovnání s muži těžší se prosadit na
různých postech v typicky mužských oborech?Je. U nás a
nejen u nás, ale v celé euroatlantické civilizaci jsou jasně
feminizované profese a maskulinizované profese. To má svůj dávný
základ v tom, když ženy nastupovaly na pracovní trh - ony
nenastupovaly na pracovní trh mimo domov, ale zůstávaly ve
vesnicích na těch místech, kde pracovaly v rodině,
v hospodářství. Teprve odchod do měst, kdy následovaly muže,
kteří šli za penězi do veřejné sféry, a ženy zůstávaly ve sféře
neveřejné. Výsledek toho byl, že se jasně již v 19. století
profilovaly mužské profese. Tuto situaci prohloubilo 20. století,
kdy za prvé hodně žen šlo do práce, za druhé v době první
světové války, kdy muži odešli na bojiště, ženy vykonávaly jejich
práce. Po válce se to ale zase stáhlo do té předchozí formy, ale
ženy si zvykly na to, že mužskou práci zastanou. Totéž se opakovalo
za druhé světové války. Po jejím skončení ženy, které se za války
angažovaly místo těch chlapů, se sice opět stáhly do svého
prostoru, ale dodalo jim to vyšší sebevědomí.
Tehdy speciálně v Americe. Byla výborná ekonomická situace,
ve společnosti převládl pocit, že má být hodně dětí a tím se ženám
víceméně vsugerovalo, že je strašně důležité, aby se staraly jen o
rodinu. Symbolem tehdejší ženy byly naivní krásky jako Marylin
Monroe. Na to potom ale reagovaly emancipační či spíše feministická
hnutí koncem 60. let a 70. let. Tehdy se objevilo hnutí za lidská
práva, především za práva černochů. Ženy-studentky se na tom taky
podílely a při tom si mnohdy uvědomily, že i ony jsou
v obdobném postavení. Nejsou v dostatečném počtu ve
vedoucích postaveních. Z toho potom jako součást hnutí za
lidská práva se objevily i teorie o rovnoprávném postavení žen,
tzv. women liberation. Někdy se tomu říká druhá vlna emancipace
nebo druhá vlna feminismu.
To bylo v Americe a na Západě, ale u nás se budoval
v té době socialismus a dle hesla "Každému podle jeho zásluh"
si všichni - tedy muži i ženy - měli být rovni.
U nás bylo něco podobného, jenomže co taky vzniklo na
podkladě ekonomicko-společenských záležitostí, mužský odejde do
práce, žena zaujme jeho místo. Protože u nás byl totalitní režim a
poválečný nedostatek pracovních sil, extenzivní průmysl, tak byla
nakázána pracovní povinnost. Jít pracovat nebylo pro ženu volbou,
ale povinností. Když nepracovala, mohla být stíhána za
příživnictví. Částečně toto bylo i za druhé světové války, kdy
ženy, které neměly děti, musely jít povinně do práce. Tehdy se
pracovalo pro Německo. A po válce, když se "všechna kola" roztočila
ve prospěch socialismu, tak ženy šly opětně povinně do výroby.
Protože byly fyzicky slabší, neměly kvalifikaci a výroba nebyla
automatizovaná, tak ty ženy šly do pozic, které byly jednoduší a
kde doplňovaly práci mužů. V té době se všichni připravovali
na třetí světovou válku. Samozřejmě ty ženy dostávaly méně
kvalifikované práce a také méně honorované. Celý příjem do rodiny
byl koncipovaný tak, že hlavní byl plat muže. Proto muži, nemluvím
po stránce právní, měli všude ve skutečnosti vyšší platy a plat
ženy byl doplňující. Samy ženy říkaly: "Mně jako ženě to stačí" a
tato nerovnost se přenesla do současnosti a je tady dodnes.
Přestože se mluví o rovnosti, všichni se jí oficiálně zaštiťují,
tak to zůstává v ženách i v mužích zakořeněno. Ženy
automaticky berou nižší plat, ale oni jsou s tím spokojeny, a
muž automaticky považuje za vhodné mít vyšší plat než má
žena.
Ženy u nás jsou daleko více emancipované, daleko více rovnoprávné,
nežli si my uvědomujeme. Neříkám teď, teď se to zase mění, ale
byly, protože u nás to byla emancipace shora, byla zde povinnost
pracovat, kdežto na tom Západě se ty ženy k tomu musely
prodrat. U nás ženy nemají tu zkušenost, jak si to musely vybojovat
samy.
Mění se opravdu dobai v tom, že se ženy mohou víc
prosadit a za stejných podmínek i v tradičně mužských pozicích
a profesích?
To je otázka práva a reality žité. Po stránce právní žena měla a
má nárok na stejný plat jako muži. To bylo za bolševika a dnes je
to taky tak. Diskriminace je jen rozlišování. Ženy i dnes
automaticky považují, že jejich plat je doplněk k platu muže.
Například International Labour Office (ILO) dělala párový výzkum:
mužský - ženská, oba se stejnou kvalifikací, stejnou praxí a
zkoumal, v čem je rozdíl. V otázce "Jaký si přejete plat"
ze tří skupin dle výše platů, ženské si automaticky volily první
stupeň nebo druhý stupeň, ale žádná z nich si nikdy nezvolila
ten nejvyšší, třetí stupeň. Ale u těch žen to není podceňování.
Žena si automaticky říká: "Musím si vzít takové zaměstnání, abych
se k tomu stačila starato rodinu aděti." Dalo by se říci, že žena
se snaží jaksi podvědomě vyhovět roli od ní očekávané, tak jako se
chlap snaží vyhovět očekávané sociální roli živitele rodiny.
Dnes ale některé ženy prolomily tuto podvědomou hranici
a dokázaly prorazit i do teritoria tradičně mužských pozic…
Ty, co to poruší a dosáhnou takových pozic jako
jednotlivci, ty jsou svým způsobem obdivované nebo i zavrhované.
Tak to vždy bývá. Ale ve skutečnosti tyto ženy ve skutečnosti
proráží danou situaci a už vůbec to neznamená, že vytváří
průměr.
Říkala jste, že se žena oproti mužům spokojí s menším
platem. Teď, kdy se všude šetří, nebylo pro zaměstnavatele
efektivnější, ohlížet se více po ženách?
To je pravda, ale nemůžete to takto formulovat. Ono se to
trochu dělá, říká se tomu "gender studies", což nejsou feministické
studie, ale je to právě o rovných příležitostech, rovných
možnostech pro muže a ženy. Nejenže se na rovnost upozorňuje, ale
jsou vyzvedávány firmy, které cíleně dodržují rovné podmínky pro
muže i ženy. Řada firem chce získat prestižní ocenění "Rovné
příležitosti", což je chvályhodné, ale firmy to dělají
z důvodu reklamy sebe sama. Něco jiného je proklamování, a
něco jiného skutečnost. Ta žena ví, že v té pozici na roveň
mužů bude izolovaná.
???
Moje dcera je lékařka a po převratu ji nabídla jedna
farmaceutická firma velice lukrativní pozici. Ona ji nepřijala
s tím, že s červeným diplomem z Univerzity Karlovy nebude
dělat dealera. Současně se mi v následující větě svěřila: "Já
bych měla vyšší plat než manžel, a on by se naštval. Navíc bych
musela každou chvíli cestovat, takže bych si musela sjednat paní
k dětem, to by mi manžel teprve nadával, kdyby se měl
v té době starat o děti." Je to zkrátka zablokované
v tradiční rovině. Jsou samozřejmě všude bílé vrány, co na
sebe upozorňují, je to tedy něco nového. Ty mají nesmírný
význam.
V čem mají význam?
Hle, ona na to taky stačí, ona to také dokáže! Jsou
příkladem pro ty ostatní, dokazují, že to jde. A můžete jít do
jakýchkoliv oborů. Jsou svým způsobem zvláštní, což je dobré. Vy si
budete pamatovat, když v tradičně mužské profesi danou problematiku
najednou řeší křehká ženská. Ten rozpor vlastně upoutává
pozornost.
Protože na to nejsme zvyklí?
Samozřejmě, že na to nejsme zvyklí, až těch žen tam bude
plno, tak to bude běžné. Já si pamatuji, když se v šedesátých
letech objevilfilm Dáma nakolejích, ve kterém hrála Jiřina
Bohdalová řidičku tramvaje, jak na to všichni koukali: Ženská a
řidička tramvaje! Dnes vám nepřijde zvláštní, že by to mohla být
žena. Totálně jsme si na to zvykli.
Zatímco obsluha čerpacích stanic a tankování pohonných
hmot byla prakticky výhradně mužskou profesí, dnes je na čerpacích
stanicích pomalu převaha žen. Jak si tuto proměnu za posledních pár
desítek let vysvětlit?
Všimněte si, že tam budou v průměru také nižší
platy. Je to dané, jak už jsem říkala, na jedné straně taky působí
tradice, očekávání, všichni se něčím řídíme a současně si řekneme,
třeba nevědomě, vždyť to není zvykem, vždyť to není normální, to
není obvyklé, vidět ženy v té pozici. A na druhé straně je tam
v pozici skupinky. Aby se člověk cítil v jakékoli skupině
dobře, tak by tam mělo být minority dejme tomu 36-38 %, a pak už to
nehraje roli, jestli je to muž nebo žena. Pokud jsou lidé ve
skupině poddimenzovaní (taktéž to můžete vzít mezi cizinci a
domácí), tak jako minorita vždy vzbuzují pozornost, někdy pozitivně
a někdy diskriminačně.
V čem pozitivnía v čem
diskriminační?
Vstup nezvyklé skupiny do určité jiné profese nebo
určitého jiného prostoru vzbuzuje pozornost. Vy muži si pamatujete,
že to a to udělala "ta ženská" a budete o ní mluvit jako o skupině
ženských, automaticky řeknete: "Co jste chtěli - ženská!" Takže je
to mínus pro ženy. Když je to plus, tak si řeknete: "No vida,
uplatnila se." Ale stále si pamatujete, že tam jednala žena. Když
tam budou chlapi, tak budete říkat: "Víte, on ten Franta Novák je
takový a takový, zatímcoTonda Brabec, no, ten je podstatně lepší."
A jdete po nich podle jmen, i dnes mluvíte o chlapech většinou jako
o jednotlivcích. Když chlap v daném oboru něco provede,
pokazí, tak poškodí svou firmu či profesi, ale nepoškodí muže jako
takové. Pokud to samé provede ženská, tak poškodí jako skupinu
ženy.
Zákazníci na čerpacích stanicích jsou většinou muži, tak
při nákupu reagují pozitivně na ženy, ale jakmile dojde
k reklamaci, tak v konfliktním prostředí muž často vycítí
nadvládu a ženu se snaží převahou síly zahnat do kouta.
To je logické. Víte proč? Protože tady je další zažitá
role, že chlap je na techniku. Já tady v baráku občas něco
potřebuji provést s počítačem. U nás je tady jedna ženská,
která dělá s počítači, ale já přesto jdu dolů za sousedem.
I přesto načerpacích stanicích je často převaha žen a to
i tehdy, je-li vedoucí či majitelkou žena.
Žena ve vedoucí pozici má určitým způsobem zakotvenou
představu, pokud by přijala na ty místa muže, tak by měla dojem, že
on ji předběhne, a tak automaticky dává přednost ženám, protože tam
ví, že ty její hierarchii nenaruší. I chlapi raději vyberou ženy,
protože vědí, že ho nepředběhnou. Proto i v politických stranách
jsou ženské mluvčí, ale nejsou na těch rozhodujících postech a ono
se této pozici dokonce odborně říká "skleněný strop". Ženy sice
vědí, že můžou postupovat výše, ale v určitém poschodí si
podvědomě nebo vědomě řeknou: "Ne, tam už nejdu, to už je příliš
vysoká pozice, to už bych se angažovala moc." Samozřejmě jedna či
dvě tento strop prorazí a je to potom hezké. Všimněte si, že ty, co
prorazí, se ale pak nechovají podle ženského modelu, ale
chovají se jednoznačně podle modelu chlapa, protože nemají svůj
vlastní model. Takže Margaret Thatcher se jako premiérka chovala
jako chlap, Madeleine Albright se jako ministryně zahraničí USA
chovala jako chlap, že by Hillary Clinton dělala jako ministryně
zahraničí příliš velkou ženskou politiku? Nevšimla jsem si.
Je možné se v typicky mužském oboru, jako je
petrolejařina, chovat jako žena?
Tomu se říká kritický počet. Jak jsem říkala, když má
některá skupina podíl 38 %, tak se začne po určité době chovat,
jako by to bylo jedno a nebude se minorita rozlišovat. Dokud
kritického počtu minorita nedosáhla, tak ta bílávrána k sobě
připoutává pozornost. A funguje to i obráceně, když se dnes objeví
chlap v základním školství, pak on je tam tou bílou vránou,
všichni se na něj dívají a on dostává větší úkoly a větší plat než
ostatní a ty ženské s tím souhlasí. Zde je patrný určitý
moment vlastního sebepodceňování žen.
Ale na ženu, která prorazila onen skleněný strop,
jsou kladeny vyšší nároky, aby dosáhla stejného ocenění v dané
pozici?
Na sto procent. Je na ní obracena pozornost a ještě musí
hrát, že je to normální. Příklad, který obvykle uvádím, je o známé
taneční dvojici Ginger a Fred z doby černobílého filmu.
V něm oba dva stepují, chlap vede ženu, on rozhoduje, kterým
směrem tanec povede a ona se mu podřizuje. Ve skutečnosti stepuje
pozadu a na podpatcích, co je větší výkon ve srovnání
s partnerem. Nikdo si toho ale nevšimne. To platí i
v pracovních věcech. To je i o prožívání dne, ta ženská určitě
častěji zavolá domů, co se děje s rodinou. Ženská je méně
mobilní, když muži musí za prací odcestovat, tak doma řeknou:
"Hele, já dnes nepřijdu, jedu tam a tam, nenadávej mi, budou za to
prachy." Ženská toto udělat nemůže. Za prvé když řekne, "budou za
to prachy", tak ten chlap se podvědomě naštve, protože ho žena
dostává do jiné role, a za druhé žena se snaží za sebe sehnat
náhradu (babička atd.). To je zase pro ni další hendikep, který
žena sama považuje jako normální.
Vezměte profese, ve kterých jsou stejně placeny ženy i muži.
Lékařky dostávají stejně nižší platy než chlapi. Ne že by jim někdo
dal za tu hodinu míň. Je to proto, že si nebere tak často
nočníslužby avíkendové služby, protože cítí potřebu být doma, a
proto vydělává v průměru o něco méně, než vydělává ve stejné
pozici chlap. Automaticky se žena v určitém období snaží
sladit práci profesní a rodinu, ale nestoupá ve své kvalifikaci tak
rychle. Ne že by byla hloupá, ale musí to hodit do jiného věkového
období, pak si to může dopřát až tak nějak po tom 45. roku života,
když už není hendikepována svou mateřskou rolí.
Jaké složení pracovního týmu je výhodné z hlediska
poměru zastoupení žen a mužů a věkových generačních skupin?
Výhodnější je takové složení pracovního týmu, aby tam
byly věkově rozdělené skupiny, zrovna tak je také dobré, aby bylo
stejné množství žen a mužů. Proč? Rozhodně není dobré orientovat se
na lidi stejné věkové skupiny. Co se týče toho mládí, tak oni jsou
všichni na startu a jedou po kariéře, po cestě mají tendenci toho
druhého kopnout, předjet, nějak ho znevýhodnit, protože jako
soupeři mu mohou ztížit cestu za svým cílem. Zatímco kdyby na jeho
místě byl chlap nebo ženská středního věku, nevím, jestli by byli
mladí tak velkorysí, jako jsou ti starší. Velkorysost není daná
ničím jiným než vědomím, že za deset let skončí. Starý člověk má
nevýhodu, protože si říká, já tady budu deset let, tak proč budu
začínat něco nového a rozvoj brzdí. To máte plus i mínus téhož.
Totéž máte mezi mužem a ženou.
Když jsou posádky čerpací stanice promíchané, jakoby tam
byl větší soulad. Je známo, že ženy ve výhradně ženském týmu na
pumpě mezi sebou zápolily o mnoho víc než muži, jak je to
možné?
Uvnitř té majoritní skupiny se spíše mezi sebou potírají,
je vyšší konkurence. Všimněte si, jak ženská, když je v nějaké
vedoucí funkci, tak vlastně si bere k sobě ženský podstatně
mladší nebo podstatně starší, protože nechce svou pozici ohrozit.
Chlap si také k sobě bere rád ženské, protože ví, že ho
neohrozí. To je také v našem podvědomí.

Jiřina Šiklová
(1935, Praha) je česká socioložka a publicistka. Je též angažovaná
v politice.
Pochází z rodiny lékaře a sociálního
demokrata, její matka byla učitelka. Vystudovala historii a
filosofii na Filosofické fakultě Univezity Karlovy v Praze,
studium ukončila v roce 1958. Od 70. let spolupracovala s Petrem
Pithartem na distribuci zahraničních i exilových knih do tehdejšího
Československa, podepsala Chartu 77. V normalizačních letech byla
perzekuována a od května 1981 vězněna za pašování nelegální
literatury.
Po změně režimu v roce 1989 byla pozvána opět přednášet
sociologii, iniciovala založení Katedry sociální práce na FF UK v
Praze, kterou do roku 2000 vedla. Založila takéCentrum
aknihovnuGender Studies v Praze, je členkou správních rad
několika nadací (Nadace rozvoje občanské společnosti, Vize 97,
Nadace Charty 77 - Konto Bariéry, Nadace VIA), členkou redakčních
rad zahraničních i domácích odborných časopisů (např. Listy,
European Journal of Social Work, EastCentral Europe,Social
Research).
V roce 1995 získala ocenění Žena Evropy za svůj přínos integraci
Evropy. V roce 1999 jí prezidentVáclav Haveludělil Medaili za
zásluhy I. stupně. V únoru 2000 získala plaketu Alice Masarykové za
zásluhyo rozvoj sociální prácev ČR.
Ve svých knihách, které jí vyšly v novém miléniu, se snaží
předat populárně naučnou formou vědomosti a zkušenosti z
terénní práce se stárnoucími lidmi.
Zdroj: Wikipedia, Gender Studies
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín