25. 5. 2012
V čísle 5/2011 časopisu PETROL byla uveřejněna
reportáž o čerpací stanici Alfa Station v Liberci. Reportéři
se v ní podivovali nad nízkými cenami pohonných hmot. Tento
"brutální diskont" si pak vysvětlovali nejrůzněji. Přinášíme další
informace o této čerpací stanici.

Geograficky a obchodně nejlepší pozice
Když na začátku prázdnin zahajovala činnost čerpací stanice
obnovená pod názvem Alfa Station na z geografického a obchodního
hlediska jedné z nejlepších pozic v Liberci, mířila jasným směrem.
Úspěšný obchodník je ten, který svým zákazníkům poskytne takové
služby, jež je přimějí se vracet. A jaký je nejspokojenější
zákazník? Samozřejmě ten, který nakoupí dobře a levně. Takoví
zákazníci se vracejí. Touto cestou se vydala i Alfa Station.
Nastavila nejnižší dosažitelné ceny, aby se zákazníci rádi
vraceli.
Tato obchodní filozofie je pro konkurenci obtížně pochopitelnou,
neboť obvyklou praxí je zcela opačné obchodní chování - pokud je na
čerpací stanici vysoký obrat, snahou provozovatelů je maximalizovat
obchodní marži, aby zisk byl co největší. I proto se konkurence
začala na Alfa Station dívat skrz prsty a za nízkou cenou hledala
něco prohnilého.
Velký obrat - nízké ceny!
Alfa Station nakupuje pohonné hmoty od renomovaných českých
petrolejářských dodavatelů. A i zde platí ono známé pravidlo: čím
větší obrat, tím lepší ceny. Stejně jako Alfa Station mají i
petrolejářské společnosti stejnou prioritu, a to dlouhodobě
spokojené zákazníky. Pokud tedy Alfa Station odebírá velký objem
pohonných hmot, nakupuje za lepší cenu, a může tak i svým
zákazníkům nabídnout nižší cenu pohonných hmot oproti konkurenci.
Spokojení zákazníci se na čerpací stanici vracejí, čímž se dále
zvýší obrat, a čerpací stanice následně můžeme po petrolejářské
firmě žádat lepší ceny. Navíc při velkém obratu je jednodušší
provozní financování (rychle se obracející zboží nevyžaduje dluhové
financování zásob). Kruh je uzavřen.
Z velkého obratu pak plyne, že ke stejnému absolutnímu zisku,
který je dosahován na jiných čerpacích stanicích, postačí podstatně
nižší marže. Je to jednoduché. Prodáte-li dvojnásobné množství
pohonných hmot za stejné období, než kolik prodá konkurence, ke
stejnému zisku Vám postačí poloviční marže. Prodáte-li ještě více,
stačí Vám marže ještě nižší.
Nízké ceny pak lze dosáhnout i úsporností prodeje. Zrušením
možnosti platit platebními kartami se podařilo zvýšit obchodní
marži o další cca 3 %, stejně tak nenahrazuje kiosek v Alfa Station
supermarket, kde byste pořídili nákup potravin, alkoholu a cigaret
na celý týden. Zákazník si může zvolit. Nakupovat a dlouze vybírat
zboží jako někde v supermarketu, nebo rychle natankovat za co
možná nejlepší cenu?! Zákazníci Alfa Station volí druhou možnost, a
proto se rádi vracejí.
ČOI potvrdila, že pohonné hmoty jsou bez
závady
Zahájení takto revolučního provozu čerpací stanice, které nemá
v Liberci obdoby, se nicméně neobešlo bez komplikací.
Samozřejmě, že se našlo i pár závistivců, kterým to nedalo, a
vedeni svou nevolí uvěřit, že s takto nízkými cenami je možné
čistě a legálně obchodovat, kontaktovali Českou obchodní inspekci.
Konkurenční boj pociťuje čerpací stanice dnes a denně. Jak však
vyplynulo ze všech dosud provedených státních kontrol, na čerpací
stanici k žádným porušením zákona nedochází.
Ladislav Vodvářka, předseda představenstva Alfa
Red Point, a.s.
Foto: tm
Autor: Ladislav Vodvářka, Zdroj: PETROLmagazín