Ještě k čerpací stanici Alfa Station v Liberci

V čísle 5/2011 časopisu PETROL byla uveřejněna reportáž o čerpací stanici Alfa Station v Liberci. Reportéři se v ní podivovali nad nízkými cenami pohonných hmot. Tento "brutální diskont" si pak vysvětlovali nejrůzněji. Přinášíme další informace o této čerpací stanici.

Liberec

Geograficky a obchodně nejlepší pozice

Když na začátku prázdnin zahajovala činnost čerpací stanice obnovená pod názvem Alfa Station na z geografického a obchodního hlediska jedné z nejlepších pozic v Liberci, mířila jasným směrem. Úspěšný obchodník je ten, který svým zákazníkům poskytne takové služby, jež je přimějí se vracet. A jaký je nejspokojenější zákazník? Samozřejmě ten, který nakoupí dobře a levně. Takoví zákazníci se vracejí. Touto cestou se vydala i Alfa Station. Nastavila nejnižší dosažitelné ceny, aby se zákazníci rádi vraceli.

Tato obchodní filozofie je pro konkurenci obtížně pochopitelnou, neboť obvyklou praxí je zcela opačné obchodní chování - pokud je na čerpací stanici vysoký obrat, snahou provozovatelů je maximalizovat obchodní marži, aby zisk byl co největší. I proto se konkurence začala na Alfa Station dívat skrz prsty a za nízkou cenou hledala něco prohnilého.

Velký obrat - nízké ceny!

Alfa Station nakupuje pohonné hmoty od renomovaných českých petrolejářských dodavatelů. A i zde platí ono známé pravidlo: čím větší obrat, tím lepší ceny. Stejně jako Alfa Station mají i petrolejářské společnosti stejnou prioritu, a to dlouhodobě spokojené zákazníky. Pokud tedy Alfa Station odebírá velký objem pohonných hmot, nakupuje za lepší cenu, a může tak i svým zákazníkům nabídnout nižší cenu pohonných hmot oproti konkurenci. Spokojení zákazníci se na čerpací stanici vracejí, čímž se dále zvýší obrat, a čerpací stanice následně můžeme po petrolejářské firmě žádat lepší ceny. Navíc při velkém obratu je jednodušší provozní financování (rychle se obracející zboží nevyžaduje dluhové financování zásob). Kruh je uzavřen.

Z velkého obratu pak plyne, že ke stejnému absolutnímu zisku, který je dosahován na jiných čerpacích stanicích, postačí podstatně nižší marže. Je to jednoduché. Prodáte-li dvojnásobné množství pohonných hmot za stejné období, než kolik prodá konkurence, ke stejnému zisku Vám postačí poloviční marže. Prodáte-li ještě více, stačí Vám marže ještě nižší.

Nízké ceny pak lze dosáhnout i úsporností prodeje. Zrušením možnosti platit platebními kartami se podařilo zvýšit obchodní marži o další cca 3 %, stejně tak nenahrazuje kiosek v Alfa Station supermarket, kde byste pořídili nákup potravin, alkoholu a cigaret na celý týden. Zákazník si může zvolit. Nakupovat a dlouze vybírat zboží jako někde v supermarketu, nebo rychle natankovat za co možná nejlepší cenu?! Zákazníci Alfa Station volí druhou možnost, a proto se rádi vracejí.

ČOI potvrdila, že pohonné hmoty jsou bez závady

Zahájení takto revolučního provozu čerpací stanice, které nemá v Liberci obdoby, se nicméně neobešlo bez komplikací. Samozřejmě, že se našlo i pár závistivců, kterým to nedalo, a vedeni svou nevolí uvěřit, že s takto nízkými cenami je možné čistě a legálně obchodovat, kontaktovali Českou obchodní inspekci. Konkurenční boj pociťuje čerpací stanice dnes a denně. Jak však vyplynulo ze všech dosud provedených státních kontrol, na čerpací stanici k žádným porušením zákona nedochází.

Ladislav Vodvářka, předseda představenstva Alfa Red Point, a.s.

Foto: tm

Autor: Ladislav Vodvářka, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

  • Bedřich, 25. 5. 2012 12:54: Doufám,že pan Vodvářka napíše i druhý díl této krásné pohádky, aneb laik se díví a odborník žasne. Pohybuji se v oboru víc jak 10 let a nestačím se divit,co to tu ten pán plácá. Díky konkurenci je u seriozních velkoobchodníků marže stlačená na minimum. Takže aby se dalo koupit levněji musí v řetězci někdo zapomenout na DPH nebo spotřební daň. Aneb doporučuji si přečíst něco o kolotočových obchodech....
      Reagovat na komentář
    • Petr, 25. 5. 2012 20:38: Je to tak, jak už napsal autor 1. příspěvku. Velkoobchodník nemůže vymyslet progresivní snižování ceny pro své špičkové odběratele. Tak to nefunguje. Má totiž také nějaké dodavatele a ti ( většinou Čepro a vlastníci Čské rafinerské a.s. ) na cenové návrhy odběratelů ve smeru dolů nikdy nereagují, pokud nejde o výprodej starých zásob. Prakticky to znamená, že by velkoobchod musel své PHM dotovat, aby odběratel mohl snížit cenu. Nesmysl , že ? Pro zajímavost- nejbližší místo, kde se dají naložit PHM ( Od Liberce, v rámci ČR) jsou Kralupy, nebo Čepro v Roudnici. Tedy doprava je nejméně 100 km. Kdo to neví, tak na tuto vzdálenost dostane dopravce - souprava tahač+ návěs s kapacitou 32-35000 litrů PHM) cca 25 haléřů na litr, který přepraví. Čili jede nejméně 200 km, ( tam a zpět po 100km), musí stočit, zaplatit mýtné ( 6 Kč/km) a to vše za 8000 Kč. Pokud řidiči nějaké litry při stáčení chybí, tak jdou k tíži dopravce ( nepřesnost měření v neprospěch cisterny při nakládce všichni znají). K tomu ještě dodávám, že marže velkoobchodu v oboru PHM se u dodávek na čerpací stannice drží stále pod 10 haléři na litr. Tedy majitel čerpačky, který toto tvrdí, je nejnémě nereálný, ale spíš lhář, jako Ondra. Pracuji v oboru 19 let a nikdy marže velkoobchodu pro čs nepřekročila 20 haléřů. Podporuji slušné majitele , kteří dodržují zákon a nebnakupují od různých šikulů. Petr
      • Petr, 25. 5. 2012 20:39: Je to tak, jak už napsal autor 1. příspěvku. Velkoobchodník nemůže vymyslet progresivní snižování ceny pro své špičkové odběratele. Tak to nefunguje. Má totiž také nějaké dodavatele a ti ( většinou Čepro a vlastníci Čské rafinerské a.s. ) na cenové návrhy odběratelů ve smeru dolů nikdy nereagují, pokud nejde o výprodej starých zásob. Prakticky to znamená, že by velkoobchod musel své PHM dotovat, aby odběrateli mohl snížit cenu. Nesmysl , že ? Pro zajímavost- nejbližší místo, kde se dají naložit PHM ( Od Liberce, v rámci ČR) jsou Kralupy, nebo Čepro v Roudnici. Tedy doprava je nejméně 100 km. Kdo to neví, tak na tuto vzdálenost dostane dopravce - souprava tahač+ návěs s kapacitou 32-35000 litrů PHM) cca 25 haléřů na litr, který přepraví. Čili jede nejméně 200 km, ( tam a zpět po 100km), musí stočit, zaplatit mýtné ( 6 Kč/km) a to vše za 8000 Kč. Pokud řidiči nějaké litry při stáčení chybí, tak jdou k tíži dopravce ( nepřesnost měření v neprospěch cisterny při nakládce všichni znají). K tomu ještě dodávám, že marže velkoobchodu v oboru PHM se u dodávek na čerpací stannice drží stále pod 10 haléři na litr. Tedy majitel čerpačky, který toto tvrdí, je nejnémě nereálný, ale spíš lhář, jako Ondra. Pracuji v oboru 19 let a nikdy marže velkoobchodu pro čs nepřekročila 20 haléřů. Podporuji slušné majitele , kteří dodržují zákon a nebnakupují od různých šikulů. Petr
      Reagovat na komentář
    • Petr, 25. 5. 2012 20:41: Ještě k té dopravě. Cena dopravy je částí výsledné ceny dle vzorce Nákup+ marže+ doprava =prodejní cena
        Reagovat na komentář
      • Pepe, 26. 5. 2012 11:58: Pane Vodvářko, ne že bych Vám to přál, ale takové Tank Ono za rohem by Vám ten revoluční provoz drobet rozhodilo. Pumpařit v Liberci je pane kolego sranda, při Vaší marži se ještě bít v prsa je minimálně neinformovanost...
          Reagovat na komentář
        • xxx, 28. 5. 2012 18:14: Nevím, co se každej rozčiluje, je to naprosto jednoduché, pumpaři ( OMW, Benzina, Agip... ) mají 3 až 5Kč marži z litru, tito menší, viz zde probíraná ALfa, ONO... drží marži někde okolo 1Kč na litru, nědy i méně, to je celý!!!! a ano, někdy u neznámých prodejců u v tom určitě je menší háček s DPH např, ale ne vždy se rovná nízká cena podvod.
          • honza, 1. 6. 2012 16:00: Člověče, kdybyste mlčel, za filozofa bych Vás míti mohl. Nevíte o tom vůbec nic, a jen plkáte. Jste přesně jeden z těch, kteří si jeden den pochvalují levný benzín u podobných obchodních zázraků, a druhý den budou nadávat na vyšší DPH. Kdy už vám podobným konečně dojde, že všechno je to příjem státu, jen různým způsobem vybíraný, a když ty peníze stát nedostane z pohonných hmot, tak je z vás dostane jednoduše tím, že zvedne DPH a zdraží vám chleba. Jen tupec a nebo zločinec může obhajovat podobné obchodní "zázraky", jako je specielně tato pumpa. Vyberte si definici, která je vám bližší.
          Reagovat na komentář
        Přidat nový komentář

        Petrol Magazín

        Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
        Aktuální číslo

        Přihlašte se k odběru novinek