19. 12. 2012
Druhý ročník veletrhu autobusů a veřejné dopravy
CZECHBUS přilákal na Výstaviště v Holešovicích desítky
autobusů a přehlídku výbav a doplňků pro busy i garážovou a
servisní techniku. Akce orientovaná hlavně na profesionály v oboru
si nalezla svoji klientelu. Celkem ji shlédlo 3284 návštěvníků, což
je téměř o tisícovku více než loni.

Českou premiéru měl
v Holešovicích městský elektrobus Solaris Urbino
8.9
Výrazně narostl zájem odborníků
Výrazně stoupl především počet odborníků (o 28 %) oproti širší
veřejnosti (v tomto počtu nejsou zahrnuty děti do 15 let, které
navštívily veletrh v sobotu). Mezi nimi pochopitelně
převažovali experti na hromadnou dopravu z tuzemska a sousedního
Slovenska, mezi návštěvníky však byli i profesionálové z Německa a
Polska. Specifickou návštěvnickou skupinou byli nejvyšší
představitelé českých i slovenských dopravních podniků, ostatně
mezi osvědčené partnery akce se zařadily Plzeňský městský dopravní
podnik a Dopravní podnik hl. m. Prahy, stejně jako Česká asociace
organizátorů veřejné dopravy. V rámci veletrhu proběhlo i
neformální setkání ředitelů dopravních podniků, kde jednoznačně
zazněla podpora veletrhu pro příští rok.
Co se týče expozic, lze jen stěží některou speciálně vyzdvihovat.
Zájem byl o všechny. Například společnost Iveco CZ - Irisbus ve
vůbec největší expozici představila 7 autobusů. Za zmínku pak
určitě stojí české premiéry kombinovaného autobusu Neoplan Jetliner
pro linkovou dopravu i zájezdy, elektrobusu Solaris Urbino 8.9 nebo
nového elektrobusu First slovenské karosářské firmy Rošero, který
byl v partnerství se společností EVC postaven na podvozku
Iveco Daily. Zajímavou novinkou byl také třídveřový nízkopodlažní
městský autobus SOR NB 12. Volvo, kromě prezentace kloubového
městského autobusu, pořádalo i projížďky svým hybridem 7705LH a
jako specialitu vystavilo samostatně hybridní pohonnou
jednotku.

Konference o používání bionafty
v městské hromadné dopravě uspořádala společnost CZ Biom
ve spolupráci s firmami Veolia Transport a
Preol
Biopaliva v autobusové dopravě frčí
Na rozdíl od prvního ročníku letos na veletrhu téměř absentovaly
společnosti reprezentující pohony s využitím CNG. Zejména
oproti elektrobusům byly v početní nevýhodě, přesto se těšily zájmu
návštěvníků. Hlavním lákadlem byl model Irisbus Citelis Hybrid,
který jako jeden ze sedmi modelů reprezentoval flotilu výrobce
Irisbus Iveco. Společnost SKD Trade a.s. zase představila model
Stratos LE 37 CNG, vystavený spolu s elektrobusem a dieselovou
verzí Stratosu.
Největší prioritou veletrhu se sice staly elektrobusy nebo
autobusy s hybridním pohonem, ale své místo zde měla i
bionafta. Na tiskové konferenci sdružení CZ BIOM za podpory
společnosti Preol se za velkého zájmu odborníků i novinářů hovořilo
o praktických zkušenostech s bionaftou v městské hromadné
dopravě, konkrétně v Teplicích, kde MHD provozuje společnost
Veolia Transport. "Bionafta je v současnosti pro dopravní podniky
opravdu zajímavou alternativou, která je na jedné straně šetrná
k životnímu prostředí ve městech, a zároveň vytváří nemalou
úsporu nákladů na pohonné hmoty. I v rámci kampaně Biopaliva
frčí zaznamenáváme ze strany dopravních společností stále vyšší
zájem právě o toto palivo," komentoval současnou situaci šéf
kampaně Biopaliva frčí Jiří Trnka z CZ Biom.

Midibusy Stratos na podvozku Iceco
Daily nabízejí nejrůznější alternativní pohony
Posun k vyšší profesionalizaci
Součástí letošního veletrhu byly i expozice vybavení, doplňků a
servisní techniky. Také zde se představily některé české novinky
jako například zvedací souprava Finkbeiner EHB1005DC na stánku
MOTORTEC Gate nebo prefabrikovaná montážní jáma prezentovaná
společně firmami INGTOP a MAHA Consulting. Za zmínku stojí také
expozice ALISON - NIMDA, AUTOTECH-VT, SCS Jablonec nebo ANVI TRADE,
kde dominoval perfektně zrekonstruovaný bus RTO Lux.
Součástí veletrhu byly oproti loňsku i atraktivnější doprovodné
programy. Po dobré zkušenosti znovu uspořádalo Sdružení pro
dopravní telematiku aktuální celodenní konferenci Veřejná doprava
"online" za účasti více než stovky posluchačů. V pátek pak na
to navázala konference Elektromobilita ve veřejné dopravě.
CZECHBUS 2012 prokázal výhody úzce specializované akce.
Vyzdvihnout je třeba nižší náklady na prezentaci vystavovatelů a
zájem odborné veřejnosti. Veletrh se v podstatě stal místem setkání
profesionálů, kteří se tak mohli podělit o své zkušenosti s kolegy
z branže. Po vyhodnocení výsledků veletrhu a kladného ohlasu
zúčastněných se proto Incheba Praha rozhodla uspořádat příští již
3. ročník veletrhu CZECHBUS 2013 v podobném termínu - od 14.
do 16. listopadu. Více najdete na www.czechbus.eu.

Malý elektrobus First, který postavila
slovenská firma Roseto ve spolupráci se společností EVC
na podvozku Iveco Daily
Autor: PR, Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia