16. 7. 2012
Prodej chladivého osvěžení okamžitě stoupá, jen co začne
trochu víc hřát slunce a samozřejmě vrcholí v průběhu letních
prázdnin. Nabídka zavedených výrobců zmrzlin má slušnou úroveň a ti
dobře vědí, že v nové sezóně je dobré přijít s nějakou novinkou.
Pro obchod není nic horšího, než být neustále stejný - u impulsní
nabídky to platí dvojnásob!

K okamžité konzumaci i pozdějšímu
vychutnání
V praxi se hovoří o čtyřech velikostních balení zmrzlin:
především jednoporcové, natolik impulsní, že se začínají konzumovat
ještě na pumpě, o čemž svědčí obaly v odpadkových koších
(pozornost dodavatelů). Velikostí odpovídají 50-200 ml
v kornoutech, kelímcích, na dřívku či v oplatce. Méně
frekventovaná na ČS jsou rodinná balení, velikostně nad 200 ml
v plastových dózách či kartonech. Luxusnější zmrzlinové
deserty a dorty jsou určeny k pozdější konzumaci. Vzhledem
k pohodlí rychlého nákupu a možnosti rychlé přepravy autem do
mrazáku v bytě, je jejich prodej celoročně podstatně
vyrovnanější, než je tomu u impulsních zmrzlin. Čtvrtou,
perspektivní skupinou jsou gastrobalení zmrzlin ukládaných do
prosklených mrazáků v několikalitrových vaničkách a
prodávaných buď jako impuls do oplatkových kornoutů nebo
v rámci vlastní restaurace formou zmrzlinových pohárů.
Novinky letošní sezóny
Algidě se osvědčují lehké ovocné zmrzliny zejména u dětí.
Oblíbené Calippo je nyní nově k dostání i ve variantě Tropical s
exotickou příchutí, jasným hitem bude určitě X-Pop - zmrzlina s
ovocnou příchutí se speciálním praskacím efektem na povrchu. Magnum
přichází hned se třemi novinkami: dva druhy zmrzlinových tyčinek
(Bílá čokoláda a arašídy, Karamel a arašídy) a také Magnum Infinity
- čokoládovou zmrzlinou s karamelovými proužky uvnitř. Rovněž loni
nová řada Big Milk přinesla hned několik přírůstků do své smetanově
zmrzlinové rodiny. Ve vaničce tak vedle jahodové, vanilkové a
čokoládové příchutě je nyní i Vlašský ořech, na dřívku se
premiérově představí Stracciatella. K tomu všemu přibyly ještě dva
kornouty - s chutí vanilky a čokolády. Celou řadu nových chutí a
kombinací nabídne i Carte d´Or. Z vaniček nebo 450ml kelímků si
konzumenti pochutnají na vynikající zmrzlině Caffe Latte s
čokoládovou polevou a čokoládovými hoblinami nebo třeba na
harmonické kombinaci banánu s čokoládou. Naopak lehčí chuť nabídne
třeba jahodový sorbet. Také mezi prémiovými kopečkovými zmrzlinami
Carte d´Or přibudou nové příchutě jako Cheesecake, Pistácie nebo
Pomerančový sorbet.
Prosadit se lze na trhu nejen novinkami, ale i tradicemi.
Například Tvarohový Míša, jedna z dlouhodobě nejoblíbenějších
zmrzlin u nás, slaví neuvěřitelné půlstoletí. Zrodil se totiž už v
roce 1962, tedy před 50 lety! Celá škála různých akcí a soutěží
konaných až do konce letošního července, zasáhla i čerpací stanice
EuroOil, které se jí aktivně účastní prodejem Míši za zvýhodněnou
cenu a propagací velké soutěže, kdy Míša mj. naděluje každý den
vodácký víkend, let balonem nebo pobyt na horské chatě pro celou
rodinu.
Nestlé i letos sází mj. na lehké a osvěžující "zmrzky do ruky"
Beach cola, Nestea citron v papírových vytlačovacích
kornoutech, Bon Pari, dále na dřívku Brumla jahodová dřeň
s tvarohem, Brumla tvarohový, Eskymáček s kokosovou
příchutí. O něco dražší, ale velmi kvalitní, jsou oplatkové
kornouty Lion karamel, Kit kat vanilka-čokoláda s tyčinkou Kit
kat, čokoladový Kit kat a kornout Extréme - čokoláda, karamel. A
tak vedle prémiových zmrzlin a eiskrémů lze objevit i potěšení od
24g do 55g balení typických "cuců na špejli" s drobnými
nápady, které ocení hlavně děti: Pirulo vanilková s obsahem
mandarinkového želé, Jojo s obsahem jahodového želé a
zmrzliny, Dino park, Hello Kitty s vanilkovou zmrzlinou a
žvýkačkou nebo zážitkový zelený Sliz, Kyseláč či Kaktus.
Ani třetí největší hráč na domácím trhu zmrzlin, společnost Prima,
nezahálí. Prima zmrzliny, na čele s populárním Mrožem, jsou
každoročně jasným favoritem v segmentu zmrzlin
z klasických surovin vyráběných tzv. litím, kdy se do zmrzliny
dostane více lahodného ovoce, smetany, jogurtu a dalších poctivých
surovin. Chuť takových mražených výrobků je mnohem plnější než u
ostatních zmrzlin. Prima zmrzlina nyní přichází například s úplně
novou variantou Mrože - s lesními plody! Na své si přijdou i
milovníci chuti kokosu, pistácií, broskví, jahod, smetany i
čokolády, dále je tu řada luxusnějších zmrzlin Pegas, dětské Funny
zmrzliny, Jupík, Kuba atd. Prima samozřejmě nezapomíná ani na
gastro balení zmrzlin. Tak jak se rozvíjejí bistra a restaurace u
ČS, nemůže v nabídce chybět ani lákavý zmrzlinový pohár - a je
opravdu z čeho vybírat! Ostatně, každý zájemce o nákup má
k dispozici papírový katalog u svých dodavatelů či virtuální
na internetu.
Jak nabízet zmrzlinu
Hodně záleží na tom, jak se letní zmrzlinová sezóna vyvede
klimaticky. Počasí blázní a tak jsme v dubnu zažili vedra i
mráz, stejně to dopadlo i v květnu. Je proto dobré připravit
se na nevyrovnané, nestálé počasí i během léta. Pro obsluhu ČS to
znamená práci navíc - vyběhnout s nabídkovými stojany,
mrazicími boxy před prodejnu, vytáhnout třepetalky, aktivovat
dodavatele, zajistit mimořádné dodávky a naopak v chladných
týdnech se soustředit na nabídku zmrzlin v rodinných baleních
k pozdější konzumaci, omezit zásoby v mrazácích, udržovat
v nich pořádek a nedopustit tepelné či mechanické poškození
skladovaného zboží. Výjimkou není ani varianta, kdy provozovatel ČS
a prodejce zmrzliny požádá dodavatele o rychlou výměnu velkých
mrazicích boxů za malé a naopak. Takové výměny jsou nejčastější až
na konci letní sezóny, aby v prodejně nevznikaly příliš velké
zásoby ve zboží, ve kterém jsou ostatně i nemalé peníze.
Prodej zmrzliny vyžaduje odpovídající prostředí - usměvavý a
ochotný personál, který násobně zvedá náladu a ochotu utrácet. Boxy
či samostatné stánky musí být zákazníkům doslova na očích a měli by
o ně téměř "zakopávat". Stojany s nabídkou zmrzlin, zmrzlinové
menu, doprovodné propagační předměty jako stojany, odpadkové koše,
slunečníky, třepetalky, soutěžní letáky, drobné dárky, ale i celé
prodejní, samostatné stánky, bývají součástí dodávky zmrzlin pro
aktivní obchodníky a odběratele zdarma - jen je umět využít! Při
jejich aplikaci na čerpací stanici ale s mírou, aby zbyl
prostor pro komunikaci dalšího sortimentu. Nevkusně přeplácaný
prodejní prostor reklamními poutači na nákupní chování zákazníka
působí kontraproduktivně.
Producenti zmrzliny jsou při větších odběrech vždy ochotni dodat i
dražší chladicí nábytek. Je běžné vidět mrazáčky více firem vedle
sebe. Pak je ovšem důležité dodržovat smlouvu o pronájmu a nemíchat
jednotlivé značky v jednom boxu. Zda budou skutečně vedle sebe
nebo ve větší vzdálenosti od sebe je už na dohodě a prodejních
výsledcích. Provozní a vedoucí na ČS by se měli inspirovat
zkušenostmi a nabídkou servisu, který poskytují dodavatelé pro
podporu prodeje zmrzliny. Dealeři vesměs svoji práci dělají řadu
let, objíždějí množství konkurenčních čerpacích stanic a mají tedy
solidní zkušenosti o tom, co dělat pro maximální výnosy
z prodeje.
Pozor na hygienu
Z pohledu legislativních požadavků nejsou pro prodej balené
a točené (kopečkové) zmrzliny žádné zásadní rozdíly. Rovněž není
rozdíl mezi prodejem venku, tzv. předsunutým, a prodejem uvnitř
provozoven. V obou formách prodeje se nevyplatí nařízení
podceňovat! Případy zjištěných nevolností, až po salmonelu, jsou
varující svými důsledky pro provoz celé čerpací stanice. Stačí
stížnost zákazníka a rozjíždějí se důkladné hygienické kontroly,
nehledě na komplikace s právním vymáháním náhrad, možné pokuty
atd. atd.
V denním provozu je proto nutné vždy hlídat teplotu v mrazáku
pod mínus 18 stupňů Celsia, nedopustit výskyt zmrzlin s
poškozenými, špinavými nebo zdeformovanými obaly, vracet a
odstraňovat výrobky pokryté vrstvou ledu či ledovými krystaly, což
bývá znak končící či překročené minimální trvanlivosti.
Problematika výpadku proudu se může projevit hlavně na ČS, které
nejsou v provozu 24 hodin. Pár hodin bez proudu
v dokonale fungujícím mrazáku za normálních podmínek zboží
přečká bez újmy na kvalitě, a pokud se neotvírá, přečká, než je
porucha odstraněna. I na tyto situace je třeba myslet
v obchodních smlouvách. Sladká zmrzlina je velkým lákadlem
hlavně pro včely a vosy. Ochranná síta a neustálá čistota kolem
odpadkových košů, jejich časté vyprazdňování, dokonale udržované a
čištěné stoly a židle v předzahrádkách, to vše snižuje
nepříjemná rizika. Pro prodej zmrzliny platí mj. nařízení
Evropského parlamentu a rady č. 178/2002, kterým se stanoví obecné
zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad
pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti
potravin, zde jsou stanoveny základní požadavky na bezpečnost
potravin a jejich tzv. sledovatelnost (to znamená, že každý
prodávající musí být schopen identifikovat, odkud pochází jeho
zmrzlina či z jakých surovin byla vyrobena). Dále musí prodejce
splňovat požadavky nařízení ES č. 852/2004 o hygieně potravin, kde
jsou zejména stanoveny požadavky na vybavení provozoven
poskytujících prodej jakýchkoliv potravin, včetně zařízení
stravovacích služeb, mezi které patří i provozovny prodávající
zmrzlinu. Na zmrzliny se potom vztahuje i nařízení Komise ES č.
2073/2005 o mikrobiologických kritériích pro potraviny. Jakostní
ukazatele - jako například to, že zmrzlina musí obsahovat min. 3
hmotnostní % kakaa, aby mohla být označena jako čokoládová, či
požadavky na obsah ovoce, tuku či na konzistenci zmrzliny - jsou
stanoveny ve vyhlášce č. 77/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky
pro mléko a mléčné výrobky, mražené krémy a jedlé tuky a oleje.
Další požadavky stanoví vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických
požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní
hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, kde jsou
stanoveny požadavky na značení zmrzlinové směsi. Všechny výše
uvedené právní předpisy jsou volně přístupné na www stránkách: www.mzcr.cz/sbirka/index.html
a http://eur-lex.europa.eu/JOIndex.do?ihmlang=cs.,
nebo stránkách Státní zemědělské a potravinářské inspekce 2012 - po
zadání hesla prodej balené zmrzliny, prodej nebalené zmrzliny.
Plnění přísných legislativních norem se ale vyplatí - což potvrzuje
na velké většině čerpacích stanic kvetoucí obchod se zmrzlinou.
V praxi je jen málo tak frekventovaných míst přímo
předurčených k prodeji zmrzlin, jako jsou čerpací stanice a
jejich bezprostřední okolí!
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín