31. 12. 2012
Rozhovor s Bulatem Subaevem se uskutečnil u
příležitosti představení nového designového konceptu shopů
společnosti LUKOIL na pražském Barrandově a ředitel ruské
petrolejářské společnosti pro střední Evropu a Benelux potvrdil
přitažlivost českého trhu i přes zdejší problémy s takzvaným
sekundárním trhem a navzdory tomu, že LUKOIL nemá vzhledem ke své
globální velikosti ani významu příliš velký podíl na obchodování s
palivy v ČR.

V současnosti však LUKOIL navýšil svůj podíl na
maloobchodním trhu, převzal po ConocoPhillips cca 40 čerpacích
stanic a je operátorem zásobování letadel palivem JET A1 na
Pražském letišti. Zatím se ale LUKOILU nepodařilo získat
přímý podíl na výrobních kapacitách v České rafinérské, kde
odebírá vaše společnost produkty od jednoho z procesorů
(Agip). Považujete zatím poměrně malý podíl LUKOILU na tuzemském
trhu za perspektivní pro další rozvoj vašich
aktivit?
Chtěl bych říci, že přes menší síť čerpacích stanic máme
nejúčinnější a nejefektivnější provoz na trhu, mnohem vyšší, než je
průměr. Pro nás je Česká republika přitažlivým trhem. Proto bychom
chtěli růst. Vždy máme v portfoliu několik projektů, které
připravujeme. Určitě tu existují určitá omezení právě z toho
důvodu, že tu nemáme vlastní rafinerii. Proto se dnes jedná spíše o
kvalitativní růst než jakýkoli jiný. Zajímají nás čerpací stanice,
které jsou z hlediska rozložení naší sítě slepými místy. To
znamená, že bychom se snažili lépe pokrýt celé území. Je těžké
vybírat čerpací stanice, kde by bylo možné vytvořit nový typ
korporátního konceptu, jako je tento zde na Barrandově, abychom
udrželi současnou vysokou úroveň celé sítě.
Ve srovnání s ostatními velkými společnostmi na
trhu je síť čerpacích stanic LUKOILU malá. V podobné situaci
byl Slovnaft, který nedávno ke svým 40 stanicím připojil síť
Papoilu a dnes má 130 čerpacích stanic. Ve spojitosti s vaší
společností se často hovořilo o akvizici dalších sítí, státem
ovládaného EuroOilu nebo menších soukromých sítí jako RobinOil nebo
KM Prona. Budete se snažit skokově navýšit podíl na maloobchodním
trhu akvizicí větších sítí?
Chtěl bych ještě jednou zopakovat, že Česká republika je
atraktivním trhem. Máme tu šestileté zkušenosti, to znamená, že je
to velmi dobrý důvod pro investování. Trh sám o sobě je stabilní,
ale ke skokovému posunu bychom museli mít vlastní kapacitu
rafinerie. Ty sítě, které jste zmínil, jsou skutečně velké, ale
průměrná kvalita čerpacích stanic v jejich síti je mnohem
nižší než u nás. Na základě těchto kritérií se domnívám, že za
stávajících podmínek takováto velká investice zatím nepřichází
v úvahu.
Unipetrol letos odstavil menší rafinerii Paramo, o jejím
nákupu před deseti lety LUKOIL velmi usilovně jednal a zkoumal
možnosti jejího rozšíření. Přestože dnes se situace
v evropských rafinérských kapacitách změnila, neobnoví se váš
zájem o nákup Parama?
Ne, nemáme zájem. Vedou nás k tomu ekonomické důvody.

Dalším způsobem, jak zvýšit podíl na maloobchodním trhu
a rozšířit síť čerpacích stanic, je franšízing. Připravujete nějaký
franšízový program pro nezávislé provozovatele čepcích
stanic?
Zvažujeme tento přístup. Prvním krokem by byl remodeling našich
vlastních stanic v síti. To by byl první krok k tomu, aby
nezávislí provozovatelé fungovali v naší vlastní síti
v souladu s našimi normami a standardy. Druhým krokem by
bylo získávání nových míst. Pro nás je důležité, aby se
provozovatel stanice držel všech našich doporučení, nejedná se
pouze o úroveň služeb, ale také o doporučené ceny.
Záleží na tom, jak silný koncept
připravíte.
To samozřejmě. Chceme udržet vysoký standard. Proto musíme
připravit dokonalý franšízový koncept. Máme o to zájem a příští rok
o tom budeme uvažovat.
Současným trendem je zavedení prodeje vysoce
aditivovaných prémiových paliv, které u nás velcí i někteří
nezávislí distributoři prodávají pod vlastními brandy. Nepřipravuje
LUKOIL zavedení prodeje prémiových paliv i u svých čerpacích
stanic?
Máme svou vlastní značku prémiových paliv, která jsou
nadstandardně aditivována. Ale v České republice neplánujeme
jejich zavedení. Máme pro to dva důvody. Za prvé tu nemáme vlastní
rafinerii a vlastní zásobníky s aditivačními jednotkami. Za
druhé to nejde ruku v ruce s naší strategií. Naší
strategií je nabízet dobrou kvalitu a jsme si jisti, že dobrou
kvalitu nabízíme bez nadstandardního obsahu aditiv. Aditiva zvyšují
cenu produktů - za řízení logistického řetězce, za řízení reklamy
na prémiová paliva a pak ve výsledku zákazníci platí více.
LUKOIL po svém předchůdci ConocoPhillips převzal
strategii diskontního prodejce kvalitních pohonných hmot za velmi
nízké ceny. Přesto se v České republice utkáváte
s konkurencí u čerpacích stanic, které prodávají pohonné hmoty
díky napojení na podvodné dodavatele či díky pančování ještě o dost
levněji, avšak za nereálně nízké ceny.
Chtěl bych říci, že se domníváme, že máme skutečně unikátní
nabídku. Ta spočívá v kombinaci postavení ceny, kvality a služeb,
které poskytujeme. Existují společnosti, které jsou na takzvaném
sekundárním trhu, které mají velmi nízké ceny, ale nejsou schopni
nabídnout kvalitu. Nejsou schopni nabídnout stejnou úroveň služeb
nebo prodejen.
Společnost Shell se ale s tímto stavem nespokojila
a před pár měsíci srovnala ceny v příslušných lokalitách
s čerpacími stanicemi Tank ONO, tedy až na úroveň
velkoobchodního nákupu malých nezávislých provozovatelů čerpacích
stanic. Jak vnímá LUKOIL stav na trhu s motorovými palivy
v ČR, kde 15-20 % trhu ovládají podvodníci?
Neznám přesně ta čísla, jestli to je 15 nebo 10 %. Určitě to není
dobré ani pro vládu, pro příjem daní, ani pro nás.
Pokud to pro vás není dobré, vyvíjí LUKOIL nějaké
aktivity vedoucí k očištění trhu nebo se do boje proti
podvodníkům zapojuje v rámci profesní asociace
ČAPPO?
Jedním ze zakladatelů ČAPPA byla společnost ConocoPhillips a
LUKOIL je stále aktivním členem ČAPPA. Já si myslím, že iniciativy
ČAPPA jsou velmi účinné. LUKOIL k tomu také významnou měrou
přispívá. Pracujeme nejen se zástupci průmyslu, ale také
s asociacemi a zástupci vlády a profesními asociacemi.

Bulat Subaev, generální ředitel společnosti Lukoil pro
střední Evropu a Benelux
Od 1. října 2011 je generálním ředitelem společnosti LUKOIL pro
střední Evropu a Benelux 36letý Bulat Subaev. Ve své nové pozici je
Bulat Subaev zodpovědný za trhy zemí střední a východní Evropy a
Beneluxu.
Vystudoval Gubkinovu Státní univerzitu nafty a plynu, ruský
nejprestižnější vzdělávací institut ropného inženýrství. Po roce
práce na Sibiři, kde se věnoval inženýringu ropných polí a dále
pracoval v různých obchodních společnostech v Moskvě. Ve
společnosti LUKOIL pracuje od roku 2000. Začínal v oddělení
maloobchodu pro ruský trh, od roku 2005 je vedl. V roce 2005 se
přestěhoval do USA, kde pracoval jako marketingový konzultant
v ConocoPhillips v rámci výměny odborných znalostí se
společností Lukoil. V roce 2006 se stal výkonným marketingovým
ředitelem společnosti Getty Marketing Petroleum, která
obhospodařuje 2000 čerpacích stanic ve 12 státech východního
pobřeží a sídlí v New Yorku a New Jersey. Bulat Subaev se zaměřil
na rebranding 600 čerpacích stanic z Mobil na LUKOIL, a rozvoj
podnikání a optimalizaci sítě. Od poloviny roku 2007 zastával
funkci generálního ředitele LUKOIL Belgie.
Bulat Subaev se narodil ve Almetievsku (Tatarstán), což je
město vybudované v sousedství ropného pole, které je dnes
velmi významné pro ropný průmysl středního Ruska. Je ženatý.
LUKOIL v České republice
Lukoil (rusky: Лукойл) je největší ruská firma podnikající
v oblasti těžby a zpracování ropy, která byla založena v roce 1991.
Sídlem její centrály je Moskva.
Lukoil se pokoušel investovat v České republice už v devadesátých
letech, kdy usiloval o koupi sítě dvou set benzinových pump
společnosti Benzina, ucházel se o privatizaci pardubické rafinerie
Paramo, účastnil se soutěže o dodávku pohonných hmot pro České
dráhy, ale ani jednou neuspěl. Postavil a provozoval zde 3 čerpací
stanice, které v rámci utlumení aktivit v Česku
prodal společnosti Shell.
Do české republiky se Lukoil vrátil v roce 2007 v rámci
jeho vstupu do střední Evropy, kdy odkoupil od společnosti
ConocoPhillips 376 stanic v 7 evropských zemích: v Belgii,
Lucembursku, České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a
Finsku.
2007 - vstup na trh nákupem ČS od
společnosti CONOCO Phillips (600 vlastních zaměstnanců)
2008 - rebranding sítě stanic do
barev LUKOIL
2010 - zavedení fleet karet /první
předplacené fleet karty v ČR)
2012 - realizace projektu zavádění
plynných alternativních paliv - LPG a CNG
2012 - aktuální ceny PH na
Facebooku

Na Barrandově byla v listopadu
otevřena zrekonstruovaná čerpací stanice LUKOIL ve zbrusu novém
korporátní designu interiéru. Druhá taková zatím stojí pouze v
Moskvě
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia