Benzin nejde na odbyt a rafinerie mluví o velké petrolejářské krizi

Spotřeba benzinu klesá, narůstá odbyt biopaliv, rafinerské marže klesají k nule a roste naopak dovoz nafty, kterou domácí rafinerie nestačí vyrábět. Rafinerie v Evropě propouštějí tisíce lidí, krachují, jiné jsou na prodej. Evropu zasáhla petrolejářská krize a to se projevuje i na hospodářských výsledcích českých zpracovatelů ropy.

"Problémy se mohou ještě vyhrotit, což by poškodilo konkurenceschopnost Evropské unie, snížilo bezpečnost dodávek a zvýšilo nejistotu na trhu," varovala nedávno v Bruselu asociace největších evropských petrolejářských firem Europia zástupce Evropské komise a členských států. Evropské rafinerie včetně těch českých jsou stavěny více na produkci benzinu. Jenže jeho prodeje jsou dnes na dvou třetinách úrovně roku 2000. A naopak za tu dobu výrazně vzrostla poptávka po naftě, na jejíž výrobu nejsou technologie rafinerií tolik uzpůsobeny.

Od loňska se už šest evropských rafinerií ocitlo v insolvenci. Mezi nimi i čtyři závody švýcarské společnosti Petroplus. Podle zjištění Europie je dalších 17 rafinerií na prodej. Zároveň roste dovoz do Evropské unie - k nelibosti Bruselu se dnes už přes 40 procent paliv dováží z Ruska.

V Česku krach rafinerií zatím nehrozí, ale petrolejáři mluví o krizi, jaká tu dlouho nebyla. Potíže nemá ani tak Česká rafinérská, jejíž rafinerie v Litvínově a Kralupech jsou největším dodavatelem paliv na český trh. Firma od roku 2003 funguje v takzvaném přepracovacím systému - od akcionářů dostává poplatky za zpracovaný objem ropy. Problém mají ale právě akcionáři. Ti sami ropu nakupují a obchodují s ropnými produkty. Platí to hlavně pro Unipetrol, jemuž patří přes 50 procent České rafinérské a také menší producent nafty, dceřiné Paramo v Pardubicích. Propad spotřeby paliv, hlavně benzinu, drahá ropa a minimální rafinerská marže jsou jednou z příčin loňské skoro šestimiliardové ztráty Unipetrolu. Marže koncem loňského roku dosahovala sotva 1,5 dolaru za barel. Před čtyřmi lety byla pětkrát vyšší.

Řada rafinerií v Evropě je na tom ještě hůř - podle zjištění asociace Europia se rafinerská marže leckde dostává i do záporných hodnot. Provoz rafinerií omezuje i to, že petrolejáři musejí povinně prodávat benzin a naftu s podílem biosložky, jako je líh nebo řepný olej. "Jen pro představu, pětiprocentní podíl biosložky v palivech znamená pro Unipetrol výpadek kapacity na úrovni téměř celé produkce rafinerie Paramo," říká mluvčí holdingu Mikuláš Duda. Unipetrol by podle něj přivítal, kdyby Brusel povinné zavádění biopaliv přehodnotil.

Jenže pokles spotřeby ropných paliv, mezi něž patří kromě benzinu a nafty i například LPG, už těžko něco zastaví. Přibývá nejen aut na biopaliva, jako je třeba řepný olej nebo směs lihu s benzinem E 85, ale i na stlačený zemní plyn CNG nebo částečně i na elektrický pohon.

"Před deseti lety byl poměr spotřeby nafty a benzinu jedna ku jedné. Dnes je to 2,5 ku jedné. Při tomto poměru je už technologicky nemožné upravit rafinerské procesy na vyšší výrobu nafty," vysvětluje Marek Senkovič, hlavní ekonom slovenského Slovnaftu, který patří k největším dodavatelům paliv do Česka.

Podle mluvčího českého zastoupení Evropské komise Martina Staška je v Bruselu debata o možném odvrácení krize rafinerského byznysu zatím na začátku. Komise je prý ochotna petrolejářský sektor podpořit, jestliže některé legislativní návrhy přinášejí více nákladů než užitku.

Jednou z mála možných legislativních změn je chystané sjednocení minimálních sazeb spotřební daně. Ta je dnes v celé Evropské unii nižší u nafty než u benzinu. Odstranila by se tak cenová výhoda dieselu a to by umožnilo rafineriím zlepšit prodeje dosud dražšího benzinu. "Zvýhodňovat naftu nižší daní už nemá dnes žádný význam," míní šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček. Má to ale háček. V Česku je daň z nafty o dvě koruny nižší než z benzinu a srovnání daní na stejnou hodnotu by vedlo ke zdražení nafty. "My ale nemáme zájem zvyšovat daňovou zátěž pro podnikatelskou sféru a pro pohonné hmoty to platí rovněž. Jejich cena se odráží do celého hospodářství," říká mluvčí ministerstva průmyslu Tomáš Paták.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek