25. 1. 2013
V Bruselu zase tvoří růžovou budoucnost. Poslední
perlou Evropské komise je návrh, aby členské země EU měly do roku
2020 přesně stanovený počet dobíjecích stanic pro elektromobily.
Pro ČR je jich v plánu evropských úředníků 13 tisíc veřejně
přístupných, přitom ještě předloni jich zde bylo jen lehce přes
dvacet.

I když se v roce 2012 situace okolo dobíjecích stanic
trochu pohnula dopředu, přece jen je počet stanovený evropskou unií
hudbou nekonečně vzdálené budoucnosti. Počet dobíjecích stanic
v případě států evropské unie se navíc v současnosti výrazně
liší. Nejvíce jich najdete v Holandsku či Německu, naopak
zvláště u nových členských států je to v současné době zcela
okrajová záležitost.
"Elektrifikace" silniční dopravy představuje součást rozsáhlých
plánů, která by Evropu zbavila totální závislosti na ropě, vždyť
dnešní doprava je na ní zcela závislá z 94 procent a přitom se
z valné většiny dováží i z poměrně nestabilních regionů a
její cena nestále kolísá.
Současná situace na trhu elektromobilů však plánům Bruselu příliš
nenahrává. Zavádění elektromobilů a plug-in hybridů do sériové
výroby je příliš pomalé a na trhu je o ně navíc velmi malý zájem
kvůli vysoké pořizovací ceně, omezenému dojezdu a chybějící
infrastruktuře. A tak novinky zazáří na autosalonech a
v testech (některých) motoristických novinářů, ale na
showroomech prodejců si jich už většinou nikdo nevšímá… Výpočty
úředníků z Bruselu mimo jiné počítají s tím, že do roku
2020 bude v provozu přes šest milionů elektromobilů, což jsou ale
mimochodem plány čínského a amerického automobilového průmyslu.
Jenže výrobci automobilů, kteří se orientují čistě na elektrickou
energii dnes krachují, přestože dostávají od státu obrovské dotace,
což je případ ambiciozní americké Tesly i skromnější Cody, výrobu
přerušil i Fisker a omezeny byly také výroby modelů Chevrolet
Volt/Opel Ampera či Nissan Leaf. Oba posledně jmenované modely se
ostatně staly i oslavovanými evropskými automobily roku, málokdo si
je však ochoten je koupit…
Autor: Jiří Kaloč