16. 7. 2013
Je možné v průběhu pěkného léta a při velké
frekvenci zákazníků u mrazáku či stojanu s točenou, kvalitní a
nepředraženou zmrzlinou zvýšit sezónní zisk?

Možná i vy jste slyšeli "zaručeně pravdivé" zprávy o tom, jak ten
či onen neuvěřitelně zbohatl na prodeji zmrzlin. "Na každém šprochu
je pravdy trochu," tvrdí staré české přísloví a v tomto
případě opravdu jen trochu. To ovšem neznamená, že v průběhu
pěkného léta a při velké frekvenci zákazníků u vašeho mrazáku či
stojanu s točenou, kvalitní a nepředraženou zmrzlinou není
možné zvýšit sezónní zisk. Hotových výrobků, surovin pro zmrzlinové
stroje je dostatek a je z čeho vybírat.
Sledujte obaly, hlídejte si kvalitu
V nabídce čerpacích stanic převládají hotové výrobky -
jednak impulsní a zážitkové balené zmrzliny k okamžité
spotřebě a dále mražené krémy, deserty, dorty v převážně
rodinném balení v miskách a vaničkách k pozdější
konzumaci. Po pravdě řečeno, zmrzliny a mražené krémy patří
k choulostivému zboží, kde jsou vyšší nároky na způsob
přepravy, pečlivé uložení v mrazácích a neustálé hlídání
teploty,která musí být po celou dobu do samotného prodeje minimálně
mínus 18 stupňů Celsia. Výjimkou nejsou spory se zákazníky o
hmotnost výrobků, o to, že rozmrzly a opět byly zamraženy atp.
Prodejce zajímá proto nejen název výrobku a údaje v češtině,
ale také datum minimální trvanlivosti, jméno a adresa výrobce,
dovozce nebo obchodníka, údaj o složení a množství výrobku. Podle
údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce je důležitou
informací i tzv. zdravotní upozornění o nepříznivém vlivu na
zdraví člověka. Zdravotní upozornění se většinou týká látek
vyvolávajících u citlivých osob alergické reakce nebo na
přítomnost fenylalaninu. Mezi nejznámější alergeny, které by se v
mraženém krému mohly objevit, patří ořechy, arašídy, mandle, sója,
vejce, lepek atp. Každý mražený krém musí být rovněž
označen údajem o přípustném způsobu skladování.
Na obale musí být uvedeno, že jde o mražený krém (zmrzlinu) a musí
být specifikováno jaký, např. smetanový, mléčný, s rostlinným
tukem, vodový, ovocný, sorbet. Dále musí být uvedena použitá
ochucující složka např.: vanilkový, jahodový, malinový, meruňkový,
citrónový, pomerančový, oříškový, pistáciový, čokoládový,
karamelový, kávový, kakaový, názvem použitého druhu ovoce. Mražený
krém, který byl ochucen pouze látkou určenou k aromatizaci, se v
názvu výrobku označí slovy "s příchutí", s výjimkou vanilkového
ochucení. Co se týká ochucující složky, její množství je rovněž
dané normou: čokoládový - nejméně 3,0 % hmotnostní kakaa,
kakaový - nejméně 1,5 % hmotnostní kakaa, suché skořápkové
plody - nejméně 1,0 % hmotnostní těchto plodů nebo jejich past . V
názvu mraženého krému mléčného lze výraz "mléčný" nahradit názvem
mléčného výrobku, který byl jako složka použit při jeho výrobě,
například jogurtový, tvarohový. U výrobku s alkoholickou
složkou musí být tato v názvu výrobku uvedena, přičemž obsah
alkoholu nesmí být vyšší než 3,0 % hmotnostní.
Vyhláška SZPI č. 77/2003 Sb. povoluje mj. přípustné záporné
hmotnostní a objemové odchylky. To znamená, že skutečná hmotnost
mraženého krému může být o trochu nižší než hmotnost uvedená na
obale. Mražený krém do 100 ml nebo 100 g může být lehčí o 5 %, krém
do 500 ml/500 g o 3 % a krém nad 500 ml/500 g o 1 %. Pokud by byl
rozdíl mezi skutečnou hmotností krému a hmotností uvedenou na obale
větší, než povoluje vyhláška, posuzuje se tato skutečnost
jako klamání spotřebitele. Jestliže výrobek váží více,
než je hmotnost uvedená na obale, není tato skutečnost posuzována
jako klamání.

Algida nejen na začátku abecedy
Algida jako nejznámější výrobce a dodavatel zmrzlin na českém
trhu (patří pod mezinárodní koncern Unilever) přichází s celou
řadou novinek a inovací u převážné většiny značek. Ať je to Big
Milk mléčná s čoko polevou na špejli či v kornoutu, luxusní
rodinné balení ve vaničkách Carte D´Or, zmrzlinové dorty a deserty
Viennetta, neopakovatelné Magnum v desítce jeho variant, či
typické ovocné impulsní zmrzliny Twister či Calippo, kterým
neodolají děti ani dospěláci, stejně jako dalším "cucům na dřívku".
Zmrzliny a mražené krémy Algida dokonale pokrývají celé potenciální
spektrum zákazníků, což pozná každý, kdo klikne na jejich webové
stránky. Mimochodem, Algida před časem udělala i jeden chytrý krok
vůči svým odběratelům a vytvořila pro ně věrnostní program
"Algidárky". Další předností tohoto dodavatele je velká televizní
kampaň, ve které představuje s nastávající sezónou své letošní
produktové a prémiové novinky a pro spotřebitele nezapomíná na
tradiční soutěže.

Prima novinky pro pravé české léto
Prima zmrzlina jako vždy i pro letošní sezónu připravila několik
nových mražených pochoutek, například úplně novou variantu Mrože -
tvaroh se smetanou! Na své si přijdou i milovníci chuti jahod,
smetany, vanilky, čokolády, kokosu, pistácií... Dá se říci, že za
dvacet let výroby "Mrože" výrobce dokonale vystihl chuťové návyky
českých konzumentů. Lahodnou chuť, kvalitní suroviny, čerstvé ovoce
a lásku, se kterou jsou zmrzliny vyráběné, ocení všichni. Zmrzliny
PRIMA vyrábí a dodává společnost NOWACO Czech Republic, člen
celosvětového koncernu BIDVEST, který je druhý největší
světový distributor potravin působící v Evropě, Asii, Austrálii a
Jižní Africe. Z portfolia Primy vybíráme: Mrož jahodový
kornout a Ruská zmrzlina - oblíbená zmrzlina tentokrát také v
kornoutu plném smetany. Naopak na tradičním "dřívku" jsou Pegas
Premium Pistachio, pistáciový Pegas s oříšky v polevě, Pegas
Premium Chocotwist, čokoládový Pegas s čokoládovým toppingem, Pegas
Kokos, Pegas Oříšek, Pegas Vanilka pro milovníky kokosu, oříšků či
vanilky a Kostíci vanilková zmrzlina s křupinkami. Pegas
Vanilková s karamelovým toppingem,Pegas Caffé Latté v misce.
Pro milovníky kávové chuti Mrož selection, Pegas selection - jemná
vanilková zmrzlina s griotkovým toppingem a čokoládovými šupinkami,
Čokoládová a navíc čokoládový topping, Prima mix vanilková a
čokoládová s toppingem ve vaničkách pro pozdější spotřebu. Pro
některé z letošních novinek Prima zmrzliny rovněž běží TV
reklama.

Nestlé: Noris, Môvenpick, Schöller…
Obchodní licenci zmrzlinové značky NESTLÉ ICE
CREAM získala pro Česko od koncernu Nestlé v červnu 2009
společnost Noris CR. Mražené potraviny a zmrzliny Nestlé
distribuuje ze 7 poboček a do portfolia značky patří
například zmrzliny Manhattan, La Cremeria, Extréme, Kit Kat a
další vyráběné v závodech Nestlé ve Španělsku, Německu či v
Polsku. Noris Czech Republic nakupuje zmrzliny v Nestlé
závodech a prodává je pod značkou Nestlé Ice Cream jako
výhradní distributor na českém a slovenském trhu. Kromě
klasických impulsních dětských zmrzlin jako Bon Pari, Cortina
vanilka s čokoládovým koktejlem, Kaktus citrón, jahoda, Kit Kat
čokoláda s tyčinkou Kit Kat, Modré z nebe čokoládová
s Brownies, Sliz jablečná aj. je to např. u dospělých
konzumentů oblíbený Extréme čokoláda, karamel, Extréme jogurt,
višeň Nero pomerančový sorbet, Nero kávová 100% Arabica. Ke
spotřebě doma pak např. Manhattan double vanila 1400ml, Manhattan
čokoláda, karamel s arašídy 1400ml La Cremerie ořechy a hrozinky,
La Cremeria pistácie a desítky dalších. Z luxusnějších
rodinných balení v několika gramážích stojí za zmínku
švýcarská zmrzlina Mövenpick, nabízená i do restaurací ve větších
vaničkách ke kopečkovému/porcovanému prodeji.
Zákaznické průzkumy napoví
Podle průzkumu Market & Media & Lifestyle - TGI, 3.
kvartál 2012 a 4. kvartál 2012 společnosti Median konzumovalo v
posledních 12 měsících zmrzliny na dřívku 59,8 % lidí nejčastěji
jedenkrát měsíčně. Na dalším místě skončil v odpovědích interval
dvakrát až třikrát měsíčně. Rodinná balení zmrzliny konzumovala v
posledních 12 měsících necelá polovina dotázaných (48 %).
Nejrozšířenější odpověď z hlediska frekvence konzumace byla: méně
než jedenkrát měsíčně, následována odpovědí jedenkrát
měsíčně.
Z průzkumů vyplývá, že se v Česku sní nejvíce zmrzliny od
května do srpna. Jde celkem o 60 až 65 procent celkové roční
spotřeby. Oproti zbytku roku tak prodej stoupá šestkrát až osmkrát,
což některým menším výrobcům v dobré sezóně může činit potíže.
V Evropě je podle distributorů prodej lépe rozložen, protože
konzumenti jsou zvyklí na zmrzlinu i v chladnějších měsících.
V ČR mírně klesá spotřeba běžných nanuků a polárkových dortů a
to v jednotkách procent ročně, což odpovídá obdobnému vývoji v
Evropě. Pokles spotřeby je ovšem jen zdánlivý, protože je vyvažován
vyššími prodeji kopečkové a točené zmrzliny. Zároveň mírně stoupá
konzumace kvalitnějších rodinných balení ve vaničkách. Spotřebitelé
méně často sáhnou po běžném polárkovém dortu. Naopak vzrůstá obliba
rolád, vaniček, prémiových výrobků a exotických příchutí.
Z průzkumů je patrné, že kvalita mražených krémů a zmrzlin je
ovlivněna snahou zejména diskontních obchodníků dostat zboží za co
nejnižší cenu, což obecně devalvuje již tak chudnoucí trh.
Z těchto důvodů v mnoha ohledech nesneseme srovnání s
evropským průměrem, protože diskontní prodejny v Česku rovnou
kalkulují s horší kvalitou, ale příznivější cenou. Takže
sehnat opravdu kvalitní zmrzlinu za slušnou cenu může být problém a
spotřebitelé, kteří jsou ochotni za kvalitní výrobek více zaplatit,
ji častěji hledají i u čerpacích stanic, kde vzniká prostor zejména
pro prémiové výrobky a kvalitní točené zmrzliny. Známá je např.
Zmrzlina z Opočna, kdy její práškové či tekuté směsi jsou
distribuovány po celé ČR, ale regionálních výrobců je mnohem více,
z nichž mnozí mají svůj věhlas. V každém případě i tady
by obsluha a prodavači na ČS měli respektovat níže uvedené
ukazatele, podle kterých se pozná kvalitní porcovaná zmrzlina.

Zásady správného nákupu/prodeje zmrzliny
Prodejci na ČS by měli být obeznámeni s radami, které jsou
dávány spotřebitelům pro nákup a zacházení s balenými
zmrzlinami a mraženými krémy. Pokud je sami znají, mohou zabránit
škodám a zbytečným sporům:
- vyhněte se zmrzlinám s poškozenými, špinavými nebo
zdeformovanými obaly
- nikdy nekupujte rozteklé, polámané nebo jinak zdeformované
výrobky
- vyhněte se výrobkům pokrytým vrstvou ledu nebo s velkými
ledovými krystaly
- zkontrolujte teplotu v chladicím boxu (na mrazicím boxu byl
měl být teploměr)
- nikdy znovu nezmrazujte jednou rozmražené výrobky
- vždy zkontrolujte datum minimální trvanlivosti
Desatero kvalitní porcované (točené, kopečkové)
zmrzliny
1) Již na první pohled by měla být porce pěkná, nesmí být
přešlehaná ani uplácaná.
2) Pokud se na zmrzlině objeví třpytící se krystalky, znamená
to, že zmrzlina je zřejmě naředěná větším poměrem vody, než by měla
být. Ta pak vytváří krystalky ledu.
3) Objeví-li se na porci zmrzliny patrné trhliny či vzduchové
bubliny, znamená to, že byla přešlehána, což její kvalitě určitě
nepřidá.
4) Každá zmrzlina musí být označena gramáží. Na požádání by
tedy neměl být problém ji zvážit.
5) Prodávající by měl být upraven, což budí důvěru
z pohledu hygieny.
6) Okolí stánku by mělo být rovněž čisté a upravené (opět
důvěra z pohledu hygieny).
7) Prodávající musí podávat prodávanou porci tak, že má
rukavici, kleště nebo jiný způsob, kterým zamezí dotyku své ruky s
prodávaným kornoutem, a platit by se mělo u kasy.
8) Co se týká sortimentu, musí být jasně označen druh možného
výběru porcí i ostatní nabídka jako například posyp, poleva a
podobně.
9) Širší škála by měla být i v nabídce kornoutů, ne
pouze výběr malého a velkého, ale sladký kornout, politý čokoládou,
barevný kornout, včetně ostatních možností.
10) Dokonalou referencí stánku či prodejního místa je ovšem
trvalá fronta zákazníků, kteří se vracejí. Tím vzniká nejlepší a
nejlevnější reklama šířící se v ústním podání o tom, že se tu
točí zmrzlina, která chutná široko daleko nejlépe.
Zásady správného nákupu/prodeje zmrzliny
Prodejci na ČS by měli být obeznámeni s radami, které jsou
dávány spotřebitelům pro nákup a zacházení s balenými
zmrzlinami a mraženými krémy. Pokud je sami znají, mohou zabránit
škodám a zbytečným sporům:
- vyhněte se zmrzlinám s poškozenými, špinavými nebo
zdeformovanými obaly
- nikdy nekupujte rozteklé, polámané nebo jinak zdeformované
výrobky
- vyhněte se výrobkům pokrytým vrstvou ledu nebo s velkými
ledovými krystaly
- zkontrolujte teplotu v chladicím boxu (na mrazicím boxu byl
měl být teploměr)
- nikdy znovu nezmrazujte jednou rozmražené výrobk
- vždy zkontrolujte datum minimální trvanlivosti
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia