Začal boom podezřelých dovozů nafty?

Advokát Martin Žižka založil před rokem novou firmu a hned se s ní pustil do stamilionového byznysu. Nakupuje ve velkém naftu v Bělorusku a vozí ji do Česka.

Cisternový vlak
Nafta míří do Česka: Podezřelých dovozů nafty, které zajišťují neznámé firmy bez historie, prudce přibývá.

Podobných firem bez dohledatelných zkušeností a zastupovaných navenek advokáty se teď podle informací HN vyrojila na trhu celá řada. Takže obchodníci s pohonnými hmotami dokonce hovoří o miliardovém boomu, v němž figurují především společnosti napojené na Rusko.
Zároveň tento trend donutil správce daní, policisty i tajné služby, aby přepnuli do módu nejvyšší ostražitosti. Obávají se, aby firmy bez historie, případně s utajenými vlastníky, neposloužily jen jako schránky pro páchání rozsáhlých daňových podvodů. "Chápu to. Od 90. let se v tomhle byznysu ztratilo hodně peněz," rozumí advokát Žižka zájmu úřadů o firmu Viking Oil, v níž je předsedou představenstva a manželka členkou dozorčí rady.

Cisterny na lince Mazyr-Česko

HN už před dvěma týdny popsaly, jak na účet jedné české firmy přišlo v jedné platbě naráz 750 milionů korun, což rozblikalo kontrolky Finančního analytického útvaru, sledujícího podezřelé toky peněz. Analytikům se pak podařilo dohledat, že peníze byly určeny na nákup paliva, které toho času stálo ve vlacích u Pardubic. Přes offshoreové firmy se dostali až k ukrajinskému oligarchovi Ihoru Kolomojskému.
Právník Žižka ze společnosti Viking Oil o svých plánech mlčí, tvrdí však, že vše je čisté. "Vlastně o našich obchodech nechci moc mluvit. Jen řeknu, že kdyby na tom obchodu bylo něco nelegálního, tak bych do něj nešel," ujišťuje Žižka.
Další společností, která se nově pouští do obchodů s pohonnými hmotami, je například NRB Chemical Group, v níž majorita patří jisté Jekaterině Khalinové z Ruska a menší podíl drží Viktor Nazarov, Rus podnikající v Praze. Firma dosud prakticky spala.
Většina dovezené nafty pochází z rafinerie v běloruském Mazyru. Jako jedna z mála východoevropských chemiček totiž umí díky moderním technologiím vyrobit z ropy kvalitní naftu a benzin, které splňují přísné evropské normy. Na východních trzích jinak tankují do aut paliva s vyšším obsahem síry, jež by přes zdejší limity neprošla. "Narůstá množství motorové nafty původem z postsovětských republik, které se na českém trhu obchoduje," potvrzuje i Jan Duspěva, ředitel státní firmy Čepro na prodej a skladování pohonných hmot. V Česku se pak účelově založené firmy snaží palivo prodat nebo aktuálně sondují, kde ho uskladnit.

Úředníci: O rizicích víme

Podle odborníků je náhlý přísun nafty z Ruska a dalších zemí překvapivý z několika důvodů. V Česku je tvrdá konkurence a tlak na nízké prodejní ceny. Logičtější by tak bylo prodat palivo například v Polsku, které je navíc blíž. A není ani úplně snadné uspět na trhu EU. Firmy musí zvládnout mnoho úředních překážek, včetně drahého testování paliva. Už v Rusku, Bělorusku nebo na Ukrajině nejsou obchody úplně průhledné. Palivo si mezi sebou přeprodává řetězec firem a často je přitom složité dohledávat tok peněz.
Na konci řady firem pak stojí distributor, který smí paliva prodávat v příslušné zemi unie. Za rizikové tyto transakce označuje i Generální finanční ředitelství. "Konkrétní postupy však nebudeme z taktických důvodů zveřejňovat," říká mluvčí Petra Petlachová. Zvýšený dovoz paliv z východu s sebou automaticky nese podezření z daňových podvodů. Jakmile cisterny překročí hranici, vzniká českému státu z dovezeného paliva nárok na spotřební daň a DPH, kterou stát často ztratí v takzvaném kolotoči obchodů s bílými koni. Poslední v řadě neodvede daň a firma záměrně zkrachuje.
Do Česka se ročně doveze asi 1,8 milionu tun paliva. U plné čtvrtiny obchodů podle správců daní hrozí podvody. Největší vyšetřuje policie od loňska: íránský obchodník Šahrám Abdulláh Zádí údajně přes síť 66 firem ošidil stát o 2,3 miliardy.

Autor: Petr Koděra, Vojtěch Blažek, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek