1. 6. 2020
V březnu došlo k výraznému poklesu poptávky po
automobilových benzínech o 19 %,(mezi roční index 81 %). Průměrná
denní spotřeba benzinů v březnu 2020 byla jen 4,5mil. litrů,
proti průměrné denní spotřebě za rok 2019, která byla 5,6 mil.
litrů klesla v březnu denně o 1,2 mil. litrů. U motorové nafty
za březen klesla poptávka o 11 % (meziroční index 89 %). Průměrná
denní spotřeba nafty v březnu byla jen 14,4 mil. litrů, proti
průměrné denní spotřebě v roce 2019 16,4 mil. litrů se snížila
o 2mil.litrů denně.
AUTOMOBILOVÉ BENZINY
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČRza 1.
čtvrtletí roku 2020 dosáhl334 tis.tun (tj. 445 mil. litrů).Proti
stejnému období roku 2019358 tis. tun tj. 477 mil.litrů)vykázal
pokles o 7% (index 93%). Hlavní důvodem poklesu poptávky
bylo vyhlášení nouzového stavu s cílem zabránit šíření koronaviru a
s tím úzce související přijímaná opatření s negativním dopadem do
ekonomiky a tedy i spotřeby pohonných hmot. I když došlo od
poloviny ledna k výraznému snížení cen pohonných hmot o více
jak 6 Kč za litr byl tento cenový pozitivní faktor zcela eliminován
jiným závažným faktorem, a to nouzovým stavem a v jeho
důsledcích poklesem výkonnosti ekonomiky. Především pak je nutné
zdůraznit ty rozhodující vlivy jako byl omezen volný pohyb osob,
prakticky zastavena v březnu i dubnu domácí rekreační
turistika, omezena některá průmyslová odvětví (např. výroba
osobních automobilů), osobní veřejná doprava a částečně i nákladní
doprava. V příhraničních regionech z důvodů
uzavření hranic docházelo často k vyšším propadům prodejů
pohonných hmot u čerpacích stanic o více jak 60 %. Některé
tyto stanice pak byly uzavřeny.
*) V březnu roku 2020 byla spotřeba automobilových
benzinů v ČR jen 139 mil. litrů v roce 2019 pak dosáhla
březnová spotřeba 172 mil. litrů tj. o 33 mil. litrů více než
letos . Pokles tak činil 20 % . Dokonce i v lednu
letošního roku byla vyšší spotřeba autobenzinu (151 mil.litrů ) než
v březnu (139 mil. litrů ).
**) Byly regiony kde z důvodů nízké poptávky po pohonných
hmotách ale také uzavření restauračních zařízení na ČS docházelo
k částečnému omezení zkrácením prodejní doby nebo i dočasnému
uzavření stanic. I přes přijatá hygienická opatření byly i případy
karantény nebo nemoci u obsluhujícího personálu na čerpacích
stanicích. Vysokou odbornou profesionální znalost obsluhy pak bylo
velmi těžké rychle nahradit. K uzavírání
docházelo především v příhraničních oblastech, v menších
obcích s nízkou mobilitou. Výpadek hotovosti vedle propadu prodeje
pohonných hmot způsobil i propad tržeb za zboží a služby
z prodejen a i z uzavřených restaurací.
Potvrdilo se, vývoj jeho spotřeby se otočil především v důsledku
poklesu výkonnosti ekonomiky. Zhruba ze 40 % HDP ovlivňuje růst
výdajů domácností na dopravu. Lidé necestovali v rámci
individuální motorizace a to jak turistické tak do zaměstnání
v řadě odvětví. Služební cesty podnikových flotil byly také
výrazně omezeny. Příhraniční styk, který často sloužil
k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR (zejména oproti
SRN, Rakouska Slovenska) se zastavil.
MOTOROVÁ NAFTA
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČRdosáhl za 1.
čtvrtletí roku 20201122 tis. tun (tj. 1,336 mld. litrů). Proti
stejnému období roku 2019 (1154 tis. tun tj. 1,374mld.
litrů) klesla meziročně spotřeba o 3 % (index 97 %).
Pokles spotřeby nafty byl oproti benzinům nižší především
z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní
tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými
komoditami . Také integrovaný záchranný systém především pak úkoly
hasičů armády při zajištˇování ochranných pomůcek a dezinfekčních
prostředků a dalších úkolů v souvislosti s nouzovým stavem.
Vývoj v poklesu spotřeby nafty pak je ovlivněn poklesem
ekonomiky. Vývoj ukazatele HDP má 80 % vliv na spotřebu
nafty. Ta v březnu byla citelně ovlivněna poklesem přepravních
výkonů v důsledku řady omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a
dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. V individuální
dopravě s dieselovým pohonem se také projevil nouzový stav a
omezený pohyb osob.
***)Za březen roku 2020 dosáhla spotřeba nafty 446 mil.litrů tj.
proti březnu roku 2019 501 mil .litrů pokles o 11% (index
89%). I v únoru 2020 byla spotřeba nafty vyšší (451mil. litrů)
než v březnu (446mil. litrů).
S ohledem na uvedenou kvantifikaci za březen kdy nouzový
stav byl od 13. března tak pokračování nouzového stavu i po celý
duben budou ještě působit faktory s negativními dopady do
ekonomiky, především pak omezení dopravy, omezení některých
výrob a omezení pohybu osob .Očekávám, že další vývoj
spotřeby automobilových benzinu za duben bude v porovnání s
dubnem r. 2019 o 25% nižší a u nafty o 15% nižší.Výraznější
zlepšení ve spotřebě pohonných hmot očekávám až ve 4.čtvrtletí.
Současná situace a postupné uvolňování restrikcí povede k
návratu do lepší kondice ekonomiky v ČR i dalších zemích
to bude postupně zvyšovat spotřebu nafty,
benzinů i leteckých paliv. Současná nízká cena pohonných hmot bude
poptávku podporovat. I nadále se ovšem bez pohonných
hmot neobejdeme jsou stále strategickou komoditou proto
i v dnešní době je prioritou potvrzení dostatku zdrojů a
plynulé zásobování celého trhu ČR.
Autor: Václav Loula, Zdroj: TZ ČAPPO