10. 3. 2022
Vláda zatím hodila silniční dopravce přes palubu. Na tiskové
konferenci bohužel nezaznělo, že silniční dopravci, bez kterých se
zastaví nejen ekonomika, ale i běžné zásobování a veřejná doprava,
nemůžou prodělávat každým dnem spoustu peněz. Nejsou schopni
nárůsty cen nafty přenášet na zákazníky, a mohou si tak jen vybrat
ze dvou špatných řešení. Nepojedou, a prodělají, protože musí
platit zaměstnance, leasingy atd., nebo pojedou pod náklady a
prodělají také. Malí dopravci na výběr nemají, nepojedou, protože
nemají na naftu. Někteří větší sice možná pojedou, ale i ti
nejlepší z nich vydrží maximálně pár týdnů. A banky dopravcům
teď peníze nepůjčí.
Odpuštění silniční daně pro osobní a malá auta normálním
dopravcům s "kamiony" a autobusy nepomůže, netýká se jich.
Takže jedinou pomocí je zrušení přidávání biosložky do paliva,
ale i ta maximálně koruna na litr problém dopravců neřeší. To je ze
strany státu jen gesto, které nepomůže. Pokud by se ale ještě
snížila spotřební daň o dvě koruny, dostaly by se alespoň ceny bez
DPH blízko cenám v Polsku nebo Maďarsku.
Prezident Sdružení Josef Melzer k tomu říká: "Potřebujeme
nutně ihned s vládou jednat, mezi dopravci je situace vážná! Teď
potřebujeme rychlé a účinné řešení, aspoň nějakou stabilitu a
přibrzdění růstu cen. Silniční dopravci od vlády potřebují dostat
čas na to, aby mohli vyšší náklady promítnout do cen. Když čas
nedostanou, mnoho z nich končí, ale dopady pocítí každý
v Česku."
Autor: Martin Felix, Zdroj: Tisková zpráva