15. 6. 2015
Letošnímu, celkově již 82. ročníku legendární
24hodinovky Le Man, dominovala po dlouhé době automobilka Porsche
respektive její speciály 919 Hybrid, konkrétně číslo 19 posádky
Hülkenberg, Bamber, Tandy. Není ale bez zajímavosti,
že oficiálním dodavatelem paliva byla pro tento
slavný závod společnost Shell.

Společnost Shell ostatně spolupracovala na vývoji paliv
pro vytrvalostní závody FIA se všemi zúčastněnými výrobci
automobilů. Výsledkem vědeckého vývoje jsou paliva Shell V-Power
LM24 a Shell V-Power Diesel LM24, která jsou dostatečně adaptabilní
pro širokou škálu motorů zastoupených na závodech 24h Le Mans - od
jednotek s klasickým sáním až po přeplňované motory s
turbodmychadlem. Díky nim se v ročníku 2014 podařilo týmu Toyota s
prototypem TS040 (benzín-hybrid) získat pole position s časem o půl
sekundy rychlejším než v roce 2013. A tým Audi s modelem R18 e-tron
quattro (diesel-hybrid) vytvořil nový rekord 24h Le Mans na okruhu
Circuit de la Sarthe časem 3 min 17 s, přestože se dráha
v letošním roce díky nové šikaně prodloužila.
Shell je držitelem několika rekordů spojených s nejslavnějšími
vytrvalostními závody na světě. Jako dodavatel paliv a maziv se
zúčastnil 71 závodů (z 81leté historie závodů) a získal 43
vítězství se značkami Alfa Romeo, Audi, Matra a Porsche. Dnes je
Shell oficiálním dodavatelem paliv pro celý seriál FIA Word
Endurance Championship (FIA WEC).
Poznatky získané při výzkumu a vývoji paliv pro
legendární vytrvalostní závody 24h Le Mans společnost Shell
dlouhodobě aplikuje do vývoje úsporných paliv pro využití v běžném
provozu.
Autor: jk, Zdroj: Shell