4. 10. 2023

Rakousko a Německo chystají mýtné za emise
CO2
Německo a Rakousko plánují nově účtovat dopravcům mýtné poplatky
v závislosti na tom, kolik emisí CO2 jejich nákladní vozidlo
produkuje - a další evropské země budou následovat.
Výše mýtného v závislosti na množství produkovaných emisí
CO2 - právě podle tohoto principu se bude už brzy účtovat mýto pro
kamiony v Německu a v Rakousku. Oba státy tím jako první
uvedou do praxe směrnici Evropské unie, dle které by se měla těžká
nákladní vozidla klasifikovat do pěti tříd dle emisí CO2, na
jejichž základě se určí také příslušné mýtné sazby. Aby mohly
kamiony získat lepší třídu CO2 (a tedy i nižší mýtné), musí
dopravci včas dodat informace, které jsou pro kalkulaci CO2 u
vozidla nezbytné, upozorňuje Eurowag, přední poskytovatel
integrovaných řešení v oblasti silniční dopravy v Evropě.
V opačném případě budou všechna těžká nákladní vozidla se
spalovacím motorem automaticky klasifikována do 1. třídy emisí CO2,
což pro dopravce znamená nárůst mýtného až o 70-80 %.
Zatímco doposud zahrnovala kalkulace mýta v zemích EU
emisní třídu motoru dle norem EURO (jež zohledňuje například emise
oxidů dusíku, uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo pevných částic), na
základě směrnice o eurovinětě by se nově do počítání mýtného mělo
zařadit také množství produkovaného CO2. Vozidla, jež mají nárok na
lepší mýtnou sazbu (tedy produkují méně CO2), jsou jasně definovaná
- mezi podmínky patří například první registrace po 1. červenci
2019. Parametrů, podle kterých se emisní třída CO2 počítá, je však
mnohem více.
Nová pravidla pro kalkulaci mýtného v Německu a Rakousku by
měla vejít v platnost koncem letošního, respektive začátkem
příštího roku. Zatímco Německo předběžně počítá s termínem 1.
prosince 2023, Rakousko plánuje změnu od 1. ledna 2024. Další
členské státy EU by měly implementovat směrnici o eurovinětě
nejpozději do března 2025.
Mýtné dle emisních tříd čeká celou EU
"Ačkoliv legislativa ještě není definitivně schválená a je
možné, že se termíny posunou, doporučujeme dopravcům, aby svým
poskytovatelům mýtných služeb dodali veškeré údaje potřebné
k zařazení vozidel do příslušných tříd CO2 co nejdříve. Pokud
to neudělají, vozidlo automaticky spadne do nejvyšší emisní - a tím
pádem i nejdražší mýtné - třídy," vysvětluje Ferdinand Butaš, Toll
product manager společnosti Eurowag.
Veškeré parametry, jež jsou nezbytné pro zařazení vozidla do
emisní třídy CO2, najdou dopravci v osvědčení o shodě (Certificate
of Conformity, CoC), případně v tzv. Customer Information File
(CIF) nebo v technickém průkazu vozidla. Pokud majitel vozidla tyto
dokumenty nemá, jediným řešením je obrátit se na výrobce nákladního
vozidla, jenž mu tyto dokumenty opětovně vystaví. Doba
"znovuvydání" dokumentů se může v každé zemi lišit. Je možné, že v
některých státech si za tuto službu zastoupení jednotlivých výrobců
účtuje poplatky. Posléze je nutné příslušné údaje ručně zadat do
klientského portálu / systému poskytovatele mýtných služeb.
Německo mění též povinný údaj o hmotnosti
Druhou novinkou, již Německo v souvislosti s výběrem
mýta chystá, je povinnost všech dopravců aktualizovat informace
týkající se hmotnosti vozidla. Zatímco dosud se k výpočtu mýta
používala největší povolená hmotnost vozidla (v technickém průkazu
údaj F.2), nyní je potřeba uvést nejvyšší technicky přípustnou
celkovou hmotnost při zatížení (F.1). Tato aktualizace se podle
odhadů Eurowagu týká až 55 tisíc vozidel, které zákazníci
společnosti provozují.
"Chceme naše zákazníky motivovat, aby povinnost aktualizace
údajů o vozidle splnili včas. V případě mandatorních údajů o
hmotnosti F.1 v Německu se tak vyhnou případné pokutě. U nové
klasifikace do tříd CO2 se pro změnu dopravcům nabízí možnost
nižších poplatků za mýto v případě, že jejich vozidla splňují
příslušné parametry. Je navíc téměř jisté, že vedle Německa a
Rakouska se k mýtnému na základě emisí CO2 v horizontu
několika měsíců až let přidají i další země včetně Česka.
Aktualizace údajů, případně žádost o znovuvydání dokumentů CoC a
CIF, zkrátka dopravce tak či tak nemine. V Eurowagu jim proto
chceme pomoci s co nejhladším přechodem nejen k mýtnému za
emise, ale i k čistší a efektivnější mobilitě," říká Ferdinand
Butaš.
Zdroj: TZ