9. 5. 2013
Při řešení funkční dispozice prodejny je důležité
zajistit vzájemnou návaznost jednotlivých provozních zón
z hlediska pohodlného pohybu zákazníků
v shopu.

Optimální rozdělení prostoru
prodejny čerpací stanice má své zákonitosti a pevná
pravidla
Nezbytnost modernizace shopu
Trh čerpacích stanic je v Česku i na Slovensku plně
saturován. Doba, kdy stačilo provozovatelům benzinových pump
zajistit k prodeji pohonných hmot ještě fungující myčku, kompresor
a vysavač a zajistit "prodej doplňkového sortimentu" v shopu,
je již nenávratně pryč. Splněním těchto podmínek při nezbytném
zajištění čistoty dnes provozovatel čerpací stanice nemá šanci
zlepšit prodeje. Řada provozovatelů se rozhoduje vyjít novým
požadavkům zákazníků a změnám jejich nákupního chování
v poslední době vstříc. Důkazem toho je, že řada čerpacích
stanic v posledních několika letech prochází procesem
radikálních změn, komplexní či postupnou rekonstrukcí
(remodelingem) shopu na prodejnu typu "Convenience store".
Posílení konkurenceschopnosti čerpací
stanice
Prodejnu typu Convenience store lze definovat v češtině
jako "pohodlný a příjemný obchod". Toto sousloví změnilo doposud
zažitý způsob vnímání prodejny na čerpací stanici jako místa
vhodného většinou pouze pro nákupy na poslední chvíli, které
zákazník dopředu plánoval a zároveň si ho stihl vybrat cestou od
výdejního stojanu k pokladně. V případě convenience se
jedná o kvalitativně nový přístup, který mění prodejnu
v pohodlné místo nejen k nákupu, ale především
k delšímu pobytu zákazníků. Nová úroveň je diametrálně odlišná
od dřívějších standardů, ještě stále dosti pevně zažitých.
V době, kdy již několik let v řadě klesá spotřeba
pohonných hmot, potenciál pro zvýšení výnosů je třeba hledat v
oblasti dříve "doplňkového" prodeje suchého zboží. Shopy čerpacích
stanic se staly jedním ze základních pilířů jejich
konkurenceschopnosti.
Právě současné notně vyostřené konkurenční prostředí čím dál více
rozevírá nůžky mezi původními shopy a moderními prodejnami typu
Convenience. Pokud posledních deset a více let prodejna neprošla
zásadní modernizací, měl by se její provozovatel vážně zamyslet nad
její nutností a nezbytností.
Spolupráce se specialistou
S rostoucí konkurencí se podstatně rozšířil sortimentu
zboží, nabídka doprovodných služeb především v podobě stále
více žádaného občerstvení. Přechod k modernímu convenience
konceptu vyžaduje na prvním místě lokální analýzu prodejů a
zhodnocení marketingového potenciálu pro nově zaváděné služby či
pro rozšíření sortimentu o nové kategorie.
Navrhnout na základě analýzy novou dispozici prodejny není vůbec
jednoduché. Doporučuje se tuto činnost svěřit specialistům
s dostatečnými zkušenostmi a referencemi. Velké společnosti
provozující řetězce čerpacích stanic takové specialisty mají ve
svých řadách. Provozovatelům malých sítí či jednotlivých stanic se
však takový poradce rozhodně vyplatí, protože může přinést
efektivní a do budoucna konkurenceschopné řešení. Příkladem budiž
složitější rekonstrukce prostorově poddimenzovaných shopů, kdy je
možno nalézt ideální a funkční konečné řešení zahrnující drobné i
větší stavební úpravy stávajícího kiosku. Nenechte se zmást
překrásnými prezentacemi prodejen dodavatelů regálů a nábytku. Tyto
firmy, pokud si samy nenajmou příslušného specialistu, pracují
zpravidla jen s předanou dispozicí prodejního prostoru a
z podstaty své činnosti neřeší veškeré aspekty
rekonstrukce. Zákonitě tak ve výsledku nedostanete komplexní a už
vůbec ne po stránce provozu celého obchodu čerpací stanice ideální
řešení.
Remodeling bez kompromisů
Základem pro realizaci remodelingu shopu je stávající dispozice
prodejny včetně zázemí a sociálního zařízení. Soustředit se pouze
na přestavění regálů a novou výmalbu nestačí. Přechod na nový a
především funkční koncept prodejny s sebou přináší často i
nutné změny a zásahy do zázemí obslužného objektu čerpací stanice.
Pokud byla původní prodejna vzhledem k zákaznickému potenciálu
předimenzovaná, nepřinese remodeling potřebu rozšiřování prostor
přístavbou jako u poddimenzovaných kiosků. Stavebním úpravám se
nevyplatí vyhýbat a přijímat na místo nich kompromisy, které si pak
provozovatel za dva roky bude vyčítat.
Vše je potřeba během plánování remodelingu shopu průběžně
důkladně hodnotit. Obecně platí stará poučka - malý krám = malý
prodej. Příkladem je rekonstrukce některých stanic EuroOil nebo
RobinOil či některých soukromých stanic. Dobře promyšlené
dispoziční řešení shopu sice vyvolalo potřebu přístavbou rozšířit
prodejní plochu i zázemí, ale ve výsledku přineslo kýžené zvýšení
prodejů. Nové prostředí zmodernizované prodejny zlepšilo celkovou
atmosféru obchodu podněcující nejen nákupní chuť zákazníků, ale
mělo i pozitivní vliv na výkon obsluhy, která se na novém
pracovišti cítí mnohem lépe než ve starém krámu.
Pohodlný pohyb zákazníka v prodejně
Dispozice moderního shopu vychází z pohodlného pohybu
zákazníka prodejnou, kdy se akční nabídky a impulsní zboží staví
podél cest, kudy zákazník nejčastěji prodejnou prochází. Vše začíná
cestou zákazníka k pokladně. Koncepty dispozice prodejen
čerpacích stanic z devadesátých let byly postaveny na co
největším prodloužení příchodu k pokladně, která byla
zpravidla situována bočně u proskleného výkladce, aby obsluha měla
přehled o dění na výdejní ploše. Zákazník byl "nucen" vždy projít
celou prodejnou a prokličkovat mezi regály k pokladně. Cílem
tehdejší koncepce bylo doslova protáhnout zákazníka okolo veškeré
nabídky zboží bez ohledu na to, zda spěchá a zda má či nemá dopředu
naplánovaný nějaký další "doplňkový" nákup.
Nakupující se pak podvědomě snažili rychle dosáhnout odbavení u
pokladny, aby nezdržovali další zákazníky za sebou. V takovém
rozpoložení zákazník pak jen stěží spontánně a impulsivně reaguje
na nabídku nabízeného zboží. Později se cesta k pokladně
uvolnila a podél ní se vystavilo akční zboží. Tím se nastartoval
trend zvětšování takzvané impulsní zóny obchodu, která se dříve
omezovala prakticky pouze na prostor pokladny.
Nabídka zboží ve středových (často velmi dlouhých) regálech byla
navíc uspořádána v dnešní optice moderních Convenience
prodejen nepřehledně, kdy se na jednotlivých regálech prolínaly
jednotlivé kategorie a u cesty k pokladně bylo vystaveno zboží
podle kategorií, ve kterých se mísilo levné rychloobrátkové zboží
impulsního charakteru společně se zbožím obecně vyšší ceny
s menší četností prodejů, které spadá do oblasti plánovaných
nákupů.
Prolínání kategorií, umístění nevhodného zboží v impulsní
zóně - to jsou chyby z minulosti, které ale ve větší či menší
míře přenášejí i do čerstvě zprovozněných či rekonstruovaných
shopů celé řady čerpacích stanic, značkové nevyjímaje. Proto je
důležité na přechod k novému konceptu convenience store
náležitě připravit i management a obsluhu čerpací stanice.
Pozitivním vedením, praktickým školením a tréninkem se personál
čerpací stanice naučí tyto chyby rozpoznávat a zároveň se zbaví
starých návyků.
Provozní zóny
Hlavní změna dispozičního uspořádání prodejny se v rámci
projektu přeměny v "Convenience store" odehrává na prodejní ploše.
Někdejší snahy o maximální využití prodejní plochy pro umístění co
největšího počtu regálů ustoupily modernímu pojetí obchodu
s dostatkem volného prostoru pro pohyb zákazníků, což
kromě větší přehlednosti pro nakupující i personál dodává prodejně
nezbytný prvek exkluzivity a výjimečnosti. Na základě sledování
pohybu zákazníka prodejnou a jeho nákupního chování se prodejní
prostor rozčlenil do několika provozních zón.
Podél cesty zákazníka k pokladně je takzvaná impulsní zóna,
kterou vymezují regály, na nichž by měla převážit nabídka zboží,
jehož nákup zákazník předem neplánoval a o jeho nákupu se rozhoduje
cestou spontánně - na základě impulsů. Proto je důležité, aby
primárně impulsní zboží měl zákazník během pohybu prodejnou "na
očích". Nabídku v impulsní zóně tvoří produkty většinou
z oblasti cukrovinek či nápojů, ale mohou i produkty
z oblasti nonfood - např. určité sezónní autopotřeby. Cena
impulsního zboží musí být zpravidla řádově nižší v porovnání
s očekávanou útratou za pohonné hmoty, a proto není u většiny
zákazníků bariérou učinit rychlé rozhodnutí k jejich nákupu.
Další je zóna plánovaných nákupů, do které patří zboží
s nižší obrátkovostí a vyššími cenami, jež ale motoristé
v sortimentu čerpací stanice očekávají. Nabídka sortimentu
v této zóně nemusí být nutně nakupujícími kompletně viditelná
z přístupového koridoru k pokladně. Mezi plánované nákupy
patří i chlazené nápoje, přestože jejich obrátkovost je poměrně
vysoká zejména v létě. Rozsáhlý zákaznický průzkum totiž
odhalil jeden zajímavý fakt, že 40 % zákazníků po vstupu do
prodejny čerpací stanice zamíří právě pro chlazený nápoj.
- Zóna odpočinková (konzumace)
S rozvojem občerstvení na čerpacích stanicích se na
některých čerpacích stanicích začala podstatně rozšiřovat takzvaná
zóna konzumace nebo odpočinku, kterou tvoří zpravidla větší či
menší posezení nebo je zde možnost rychlé konzumace ve stoje u
barových stolků. Řada zákazníků čerpacích stanic zde nejen spořádá
zakoupené jídlo a pití, ale stále častěji tato zóna slouží jako
místo obchodních jednání či schůzek s příjemným posezením u
kávy.
Při řešení dispozice prodejny je důležité, aby jednotlivé zóny
z hlediska pohybu zákazníků v shopu logicky navazovaly
nejen jedna na druhou, ale zároveň aby navazovaly i na výdejní
místo občerstvení či na vstup do záchodů. Chybné uspořádání pak
přináší ve výsledku situace, kdy zákazník s horkou polévkou
v jedné ruce a kávou v ruce druhé kličkuje mezi regály a
dalšími nakupujícími od pokladny ke stolku v diagonálně
protilehlém koutě shopu. Pokud polévku nebo kávu vylije (nedejbůh
na sebe), příště už si ji nekoupí, a je otázkou, zda se nerozhodne
pro konkurenční podnik.
Průvodce remodelingem shopu
V novém seriálu se budeme zabývat atributy modernizace
shopu, od inspirace stávajícími osvědčenými koncepty prodejních
prostor na čerpacích stanicích až po analýzu častých chyb, kterých
je třeba se vyvarovat, nastíníme způsoby přípravy, projektování a
realizace remodelingu prodejen různých velikostí a druhů čerpacích
stanic.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia