2. 6. 2017
Renomované laboratoře SGS Czech Republic se jako první v
České republice a jedny z prvních na světě zaměřily na čisticí
účinky prémiových paliv v případě moderních zážehových motorů s
přímým vstřikováním.
Nové palivo Shell V-Power 95 s technologií DYNAFLEX v provedené
zkoušce obstálo na výbornou. Dosavadní testy byly přitom prováděny
na starších motorech s nepřímým vstřikováním paliva do sacího
potrubí.
"Naše nové palivo Shell V-Power s technologií DYNAFLEX je
navrženo s ohledem na moderní zážehové pohonné jednotky, jež
spojuje mimo jiné právě technologie přímého vstřikování,"
vysvětluje Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v
České republice a na Slovensku. "I když nová paliva prošla
dlouhodobým testováním v našich laboratořích, chtěli jsme mít
nezávislý důkaz, který by jeho schopnosti ověřil. Se společností
SGS jsme se proto dohodli na v Česku a ve světovém měřítku zcela
novém testu čisticích účinků našeho paliva na motoru s přímým
vstřikem. Jsem rád, že se jeho vlastnosti
potvrdily."
Společnost SGS patří mezi celosvětovou špičku v oblasti
inspekce, testování, verifikace a certifikace. Test paliva provedla
v polovině května v laboratořích v Kolíně na moderním
přímovstřikovém čtyřválci 1.4 TSI od koncernu VW dle návrhu nové
CEC metodiky. Zkouška zahrnuje 48hodinovou fázi "dirty-up", v níž
se motor zanese běžným nebo referenčním palivem, a následnou
24hodinovou fázi "clean-up", ve které se musí ukázat čisticí účinky
pohonné hmoty s detergenčními aditivy. Změna množství úsad se
projevuje prodloužením doby vstřiku paliva (sledovaná na datech z
řídicí jednotky motoru). Usazeniny zmenšují průřez trysky, na což
jednotka reaguje prodloužením časů vstřiku benzínu a zvýšením
dodávky paliva.
Motor samotný přitom patří k těm nejnáročnějším na kvalitu
paliva. Agregát z rodiny EA111 má výkon 132 kW a složité
přeplňování pomocí mechanického kompresoru a turbodmychadla
poháněného výfukovými plyny. Jako palivo pro první špinící fázi byl
použit běžný benzín z rafinérie bez biosložky splňující platné
kvalitativní normy. Během 48hodinového úvodního špinění ho motor
spotřeboval 240 litrů (tedy necelých pět nádrží) a na konci této
fáze se čas vstřiku paliva prodloužil téměř o polovinu.
Při následné čisticí části testu pohonná jednotka spotřebovala
120 litrů (cca 2,5 nádrže) nového Shell V-Power 95 s DYNAFLEX
technologií. Doba vstřiku se opětovně zkrátila o 37 %, stejně tak
byla odstraněna významná část úsad na tryskách vstřikovačů.
Nová tryska vstřikovače
Po 48h "dirty-up" fázi
Po následné 24h
"clean-up" fázi
Test tedy jasně ukázal čisticí schopnosti nového paliva Shell
V-Power s novou DYNAFLEX technologií. Zanesené vstřikovače významně
ovlivňují dodávku paliva, což se negativně projevuje na chodu
motoru snížením jeho výkonu, zároveň se zvyšuje spotřeba paliva i
emise, motor může špatně startovat, neudrží konstantní volnoběžné
otáčky, a vše může vyvrcholit rozsvícením kontrolky a tzv. nouzovým
režimem.
"Z testu je patrné, že ke znečištění vstřikovačů může dojít
velice záhy i u nového vozu. Jejich oprava bývá často řešena
výměnou, resp. vyčištěním vstřikovačů a je poměrně nákladná. Z
našich zkoušek vyplývá, že se jí dá předejít tankováním kvalitního
paliva s čisticími složkami. Příkladem je testovaný vzorek
prémiového benzínu Shell V-Power 95," podotknul Ladislav Fuka,
ředitel Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic.
Autor: tisková zpráva