Poprvé v Česku: Test společnosti SGS prokázal, jak zbrusu nové palivo Shell V-Power 95 čistí moderní motory

Renomované laboratoře SGS Czech Republic se jako první v České republice a jedny z prvních na světě zaměřily na čisticí účinky prémiových paliv v případě moderních zážehových motorů s přímým vstřikováním.

Nové palivo Shell V-Power 95 s technologií DYNAFLEX v provedené zkoušce obstálo na výbornou. Dosavadní testy byly přitom prováděny na starších motorech s nepřímým vstřikováním paliva do sacího potrubí.

"Naše nové palivo Shell V-Power s technologií DYNAFLEX je navrženo s ohledem na moderní zážehové pohonné jednotky, jež spojuje mimo jiné právě technologie přímého vstřikování," vysvětluje Jan Čapský, ředitel provozu čerpacích stanic Shell v České republice a na Slovensku. "I když nová paliva prošla dlouhodobým testováním v našich laboratořích, chtěli jsme mít nezávislý důkaz, který by jeho schopnosti ověřil. Se společností SGS jsme se proto dohodli na v Česku a ve světovém měřítku zcela novém testu čisticích účinků našeho paliva na motoru s přímým vstřikem. Jsem rád, že se jeho vlastnosti potvrdily."

Společnost SGS patří mezi celosvětovou špičku v oblasti inspekce, testování, verifikace a certifikace. Test paliva provedla v polovině května v laboratořích v Kolíně na moderním přímovstřikovém čtyřválci 1.4 TSI od koncernu VW dle návrhu nové CEC metodiky. Zkouška zahrnuje 48hodinovou fázi "dirty-up", v níž se motor zanese běžným nebo referenčním palivem, a následnou 24hodinovou fázi "clean-up", ve které se musí ukázat čisticí účinky pohonné hmoty s detergenčními aditivy. Změna množství úsad se projevuje prodloužením doby vstřiku paliva (sledovaná na datech z řídicí jednotky motoru). Usazeniny zmenšují průřez trysky, na což jednotka reaguje prodloužením časů vstřiku benzínu a zvýšením dodávky paliva.

Motor samotný přitom patří k těm nejnáročnějším na kvalitu paliva. Agregát z rodiny EA111 má výkon 132 kW a složité přeplňování pomocí mechanického kompresoru a turbodmychadla poháněného výfukovými plyny. Jako palivo pro první špinící fázi byl použit běžný benzín z rafinérie bez biosložky splňující platné kvalitativní normy. Během 48hodinového úvodního špinění ho motor spotřeboval 240 litrů (tedy necelých pět nádrží) a na konci této fáze se čas vstřiku paliva prodloužil téměř o polovinu.

Při následné čisticí části testu pohonná jednotka spotřebovala 120 litrů (cca 2,5 nádrže) nového Shell V-Power 95 s DYNAFLEX technologií. Doba vstřiku se opětovně zkrátila o 37 %, stejně tak byla odstraněna významná část úsad na tryskách vstřikovačů.

tryska 3x

Nová tryska vstřikovače                     Po 48h "dirty-up" fázi                       Po následné 24h "clean-up" fázi

Test tedy jasně ukázal čisticí schopnosti nového paliva Shell V-Power s novou DYNAFLEX technologií. Zanesené vstřikovače významně ovlivňují dodávku paliva, což se negativně projevuje na chodu motoru snížením jeho výkonu, zároveň se zvyšuje spotřeba paliva i emise, motor může špatně startovat, neudrží konstantní volnoběžné otáčky, a vše může vyvrcholit rozsvícením kontrolky a tzv. nouzovým režimem.

"Z testu je patrné, že ke znečištění vstřikovačů může dojít velice záhy i u nového vozu. Jejich oprava bývá často řešena výměnou, resp. vyčištěním vstřikovačů a je poměrně nákladná. Z našich zkoušek vyplývá, že se jí dá předejít tankováním kvalitního paliva s čisticími složkami. Příkladem je testovaný vzorek prémiového benzínu Shell V-Power 95," podotknul Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv společnosti SGS Czech Republic.

SGS test

Autor: tisková zpráva

Diskuse

  • Uchoč, 3. 1. 2024 19:01: Jak dalece je 10% složka ETBE ethylbutyrethylester škodlivá na palivové hadice vozů starších dat výroby - 1990-1995 ?
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/05 Téma číslaPumpy a myčky pod vodou
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek