Petrol Summit 2025

Úvodní foto sálu

Letošní ročník se nesl především v duchu plánovaného zavedení emisních povolenek na dopravu a domácnosti (ETS2). Nedávno otevřená pumpa Shell na odpočívce Krsice (D4) se stala čerpací stanicí roku.

16. ročník konference Petrol Summit se konal první listopadový čtvrtek v konferenčním centru hotelu Olympik Artemis. Role konferenciéra se stejně jako při posledních akcích vydavatelství Petrolmedia ujal externí spolupracovník redakce Petrol magazínu Miroslav Petr z vydavatelství Economia.

Hlavními partnery akce byly společnosti Čepro a Orlen Unipetrol, konferenci pak podpořily také firmy Shell, MOL, Mero, Eurowag, OMV a Unicode Systems. Návštěvníci konference mohli ochutnat tradiční i nové produkty firem Kofola a dozvědět se zajímavé informace nejen o účetnictví v rámci provozu čerpacích stanic od zástupců společnosti Kodap. Nechyběl ani tradiční kávový koutek od společnosti Dallmayr, kde si účastníci konference mohli nejen vychutnat skvělou kávu, ale také se dozvědět zajímavé informace o její přípravě.

Nosným tématem byla současná situace v petrolejářském průmyslu poznamenaná především zaváděním emisních povolenek pro dopravu a domácnosti (ETS2), které se mají stát součástí české legislativy od roku 2027, respektive 2028. Dopolední blok přednášek však zahájila krátká vzpomínka předsedy ČAPPO a generálního ředitele společnosti Čepro Jana Duspěvy na velkou osobnost české petrochemie Ivana Ottise, který zemřel koncem června ve věku 77 let.

Po něm pokračoval výkonný ředitel ČAPPO Jan Mikulec, který se věnoval aktuální situaci na trhu pohonných hmot z hlediska spotřeby a cen a pokusil se predikovat nabídku i poptávku pro další období.  Za ministerstvo průmyslu a obchodu, které nad akcí tradičně převzalo záštitu, vystoupil Petr Kříž ze sekce plynárenství a kapalných paliv. Věnoval se mimo jiné i měnící se evropské legislativě, která nastavuje jiné poměry energií v dopravě.

Po Petru Křížovi se mikrofonu ujal Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Tato organizace dlouhodobě vede statistiky o prodejích automobilů na českém trhu. Jejich analýza pak ukazuje změny trendu registrací nových i ojetých automobilů podle paliv a pohonů. Prezentace navázala na předchozí predikce, porovnávala zájem zákazníků s nabídkou vozidel a rozdíly mezi kategoriemi.

Současná bezpečnostní situace nabádá ke sledování nejrůznějších opatření a ropná bezpečnost je nedílnou součástí energetické bezpečnosti Česka. O roli Správy státních hmotných rezerv (SSHR) v této oblasti tentokrát pohovořil místopředseda organizace Jiří Suchopár, který u řečnického pultíku zastoupil nemocného předsedu Pavla Švagra.

Akademickou obec tentokrát na summitu zastoupil profesor Jan Macek z ČVÚT a docent Pavel Šimáček z VŠCHT. První hovořil o přínosu elektromobilů pro snížení emisí v rámci jejich celého životního cyklu tzv. Life Cycle Assessment, druhý se věnoval udržitelným leteckým palivům, jejich dostupnosti a vztahem k hydrogenovaným rostlinným olejům (HVO).

Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities a bývalý poradce premiéra Petra Fialy, pak podrobně rozebral ze všech možných úhlů emisní povolenky včetně dopadů na dopravu. Na jeho přednášku navázala videozdravice poslance Evropského parlamentu Ondřeje Krutílka (ODS), který v závěru varoval před odmítáním ETS2, jak o tom hovoří zástupci nově se formující české vlády, která vzniká na základě výsledků říjnových parlamentních voleb.  Následná diskuze se Štěpánem Křečkem a předsedou SČS Ivanem Indráčkem na téma ETS2 přinesla zajímavé postřehy i možná řešení.

Před obědem pak následovalo vyhlášení výsledků ankety Petrol Awards 25. Titul Osobnost roku letos obdržel majitel společnosti Unicode Systems Miroslav Stříbrský za dlouholetou a viditelnou propagaci oboru Petrochemie. Je totiž mimo jiné jedním ze zakladatelů časopisu Petrol magazín a duchovním otcem konferencí Petrol Summit a Vize 2050. V letošním roce navíc oslavil významné životní jubileum.

Čerpací stanici roku se stala loni otevřená pumpa Shell na novém úseku dálnice D4 v rámci katastru obce Krsice. Rozsáhlý projekt využívající nejmodernější udržitelné technologie přináší vítanou oázu pro řidiče, kteří zde mohou doplnit širokou škálu energií a zároveň se bohatě občerstvit i odpočinout na své cestě v komfortně vybaveném zázemí. Totožné čerpací stanice navíc najdete v obou směrech nové dálnice. Na druhém místě se umístila zbrusu nová čerpací stanice OMV (D6 - Kolešov), třetí skončil Orlen na D1 v Průhonicích a čtvrtá stanice One 1 (dříve Free F1 Gas), která byla začátkem letošního roku otevřena na pražském Slivenci.

Odpolední blok přednášek začal Lukáš Marek, jednatel liberecké firmy Temperatior, která vyvinula a vyrábí bionaftu (FAME) druhé generace z rostlinných olejů a živočišných tuků, a nabízí míchání svého produktu s hydrogenovaným rostlinným olejem (HVO), což by mohlo toto udržitelné palivo zlevnit. Po něm pohovořil o výstavbě šesti nových zásobníků na pohonné hmoty o objemu 10 milionů litrů ve skladu Hněvice provozní ředitel a člen představenstva Čepro František Todt. Do světa čerpacích stanic Orlen nás ve své přednášce pozval Michal Kalhous ze společnosti Orlen Unipetrol, který svůj příspěvek směřoval hlavně k výstavbě nové infrastruktury pro elektromobily v rámci české sítě čerpacích stanic Orlen. O výrobě biopaliv v bratislavské rafinerii následně hovořil Peter Šrámek, ředitel rozvoje downstreamu společnosti Slovnaft a svou přednáškou o možnostech využití HVO na něj svým způsobem navázal David Halász, který má ve firmě Eurowag na starosti alternativní paliva.

Z úplně jiného soudku byl naopak referát Ondřeje Sojky z IT oddělení společnosti Kodap Liberec. Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stala součástí běžného života - od navigací v mobilu až po doporučování filmů na streamovacích platformách. Není tedy rozhodně překvapením, že si postupně nachází cestu také do světa účetnictví. A právě čerpací stanice by z tohoto nového fenoménu měly těžit víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Závěrečné slovo si vzal Miroslav Stříbrský, který se zamyslel nad chmurnou současností, a ještě chmurnější budoucností evropského automobilového průmyslu.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/5 Téma číslaBezpečnost v mycích centrech
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek